Superb 2 in verglijk met zijn concurenten.

sitechris

Donateur
Dat sommige mensen alleen al "blijven hangen" op dit forum zegt al genoeg.
Daarom alleen al adviseer ik je om inderdaad nooit meer een Skoda te gaan rijden.
Zoals ik al zei : Ik verwacht een bak commentaar. Niet voor niets want dan hebben we tenminste helder wie de echte Skoda rijder is.
Vertaal ik jouw standpunt correct dat je alleen een echte Skoda rijder bent als je alleen positieve feedback op je auto geeft? Maw.....iedere vorm van commentaar op Skoda is per definitie ongewenst op dit forum?

oh ps....ik heb mijn lease Skoda zelf uitgekozen, mijn baas had daar verder geen inbreng in.
 

Roel

Lid
Ik sluit me helemaal aan bij JC.
We zijn toch allemaal autoliefhebbers?

En wees eerlijk: als we het geld ervoor hadden dat zaten we nu op het Mercedes; BMW; Audi (of als de Jackpot is gevalen) het Bugatti forum.

Een Skoda is gewoon een goede auto, als zovelen anderen. Niets meer en niets minder.
 

cloink

Actief lid
Goh goh, wat een fanatiekelingen... :D

Ik ben wat ik zou beschrijven als een auto-opportunist: ik kies nl. een merk louter in functie van wat er in die klasse beschikbaar is en laat vervolgens de cijfers spreken. Ik heb dan in mijn ganse "autocarriere" slechts 2 auto's van hetzelfde merk gehad (géén Skoda!) en je kan me dus nauwelijks betichten van merk-favoritisme.

Dat gezegd zijnde: ik heb uiteraard ook naar de Mondeo (en Mazda 6 trouwens) gekeken. En er waren 2 redenen waarom deze het niet geworden is:

1) Ik ben 1m98 en heb vooral lange benen. Het resultaat hiervan is een maximaal naar achteren geschoven bestuurderszetel. Bij de Mondeo bleef er daardoor op de achterbank geen plaats over voor een volwassen persoon (en werd het dus een 3+2 zitter (op de middentunnel zitten doe ik ook enkel kinderen aan ;) ), bij de Superb wel (4+1).

2) Het interieur van zo'n Mondeo is echt om van te gaan huilen: harde, lelijke plastics overal. Zo erg, dat ik zelfs geen proefrit meer heb gemaakt na het aanschouwen van dat interieur: het hoefde écht niet meer... :smiley29:

Beiden redenen zijn persoonlijke en iemand die minder groot is, of minder belang hecht aan ruimte op de achterbank én die zich geen moer aantrekt van hoe het interieur er uit ziet, tja, die ziet enkel de afgrijselijke achterkant van zo'n Superb hé! :D Want dat vind ik meteen de enige troef van de Mondeo: hij ziet er IMHO frisser uit dan zo'n typische "taxi-Superb", toch zeker als we over de berline spreken.

Als tweede minpunt bij de Superb - althans in België - is de fiscale aftrekbaarheid. Of was, want met de nieuwe motoren wordt daar deels een mouw aan gepast. Niettegenstaande zijn er andere merken die het beter doen en zo een aantrekkelijk alternatief bieden, al moeten ze dan toch steeds inboeten op de ruimte die de Superb biedt.

Slightly offtopic: er waren dus nog een aantal andere wagens in deze categorie (rekening houdend met prijs én afmetingen) en deze verbleekten allen redelijk t.o.v. de Superb. De enige waaraan ik nog twijfelde was de Opel Insignia Combo, daar ik hem echt wel fraai vond (alsook het interieur), maar het schrijnende gebrek aan ruimte (zowel zitplaatsen als koffer) deed de deur dicht.
 

Skody

Actief lid
Dames, het is maar goed dat er evenveel smaken zijn als mensen. Als dit niet het geval was dan zou iedereen in dezelfde auto rijden of hetzelfde huis / interieur hebben. Moet er niet aan denken, dus het is maar goed dat er veel automerken zijn met allemaal hun eigen positieve (en wellicht ook minder positieve) eigenschappen. Wat de één belangrijk vindt (status / kwaliteit), vindt de ander minder belangrijk (value for money / kwaliteit). Het feit is inderdaad dat Audi gewoon een klasse hoger is in sommige opzichten, maar daar betaal je gewoon grof voor. Zaken die er bij Skoda inzitten, betaal je bij Audi of Volkswagen tegen prijzen waar je soms je vraagtekens bij kunt zetten terwijl het uit dezelfde 'stal' komt en dezelfde onderdeelnummers heeft. Maar ja, waarom betaal je in een Michelinster restaurant veel voor relatief minder eten t.o.v. bijvoorbeeld bij een wokrestaurant ? Hier komen aspecten bij kijken als 'beleving, gevoel, sfeer en individualiteit'. In de marketing wordt hier niet voor niets onderscheid in gemaakt. Ik ben super tevreden met m'n Superb Combi en hoef geen A6. Als een ander dit wel wil, prima toch? Als iemand van Ikea houdt, prima. Van mij hoeft het niet zo nodig. Zo ligt het ook voor automerken m.i. Lekker rijden waar je jezelf goed bij voelt en wat je mooi vindt. P.S: Aan de forumleden: niet teveel proberen de ander te overtuigen van de kwaliteit en prijzen van Skoda, anders komer er teveel en gaan de prijzen omhoog :-)).
 
Prachtig commentaar allemaal, en we zijn het er helemaal over eens. Je weet dus wat je kiest als je het andere ook kent....
Daar had ik nou juist de discussie voor gestart.

Dus we gaan inderdaad maar weer eens ONTOPIC want van van inhoudsloze reacties krijg je oeverloze discussies.
Feit is gewoon : Als Skodarijders lachen :uitlachen: we de overige merkrijders echt uit met een prima prijs - kwaliteitsverhouding.

Terug naar onze correspondent in Nederland op het Skoda-Forum met de vraag : Superb II of Mondeo.

(Nee, hé, daar gaan we weer.... :winkie: )

@ Lenk : Inderdaad, echter ik heb kinderen en daarmee transporteer geen lucht.....
@ sitechris : Nee hoor, ik heb ook Audi, VW, Opel en de rest gereden. Daarom kan ik nu goed vergelijken wat waarheid is. En ja : ieder zijn mening
 

Sand3r

Senior Member
Zijn Prijs : € 39995,= (en nog kaal)

Maar hij heeft wel een Station. :D

Maargoed.. ik heb even de 1.6TDI Variant Bluemotion gepakt ter vergelijk.
Kale prijs 32390,-
Metallic erbij 725,-
Autom. Airco 550,-
Totaal 33665,-

Execuite Plus pakket erop.
• Radionavigatiesysteem "RNS 510"
• kleuren-touchscreen
• navigatie-dvd Europa
• 8 luidsprekers
• 30 GB harde schijf
• cd, mp3, wma en dvd afspelen
• aux-in aansluiting
• telefoonvoorbereiding
• park distance control vóór + achter
Meerprijs € 2650

Totaal 36315,-
MF-stuur is standaard vanaf Trendline
En zo krap is de Passat op de achterbank nou ook niet.
Chroom ligt aan je smaak. Ik zag vd week een dikke A6 3.0TDI met 19" velgen, maar met zwarte omlijsting.
Achteraf het interieur nog even laten herbekleden in leer. Telt dan niet mee voor de bijtelling. 2000 euro.
Totaal 38315,-
Nu hebben we nog 1700 euro over om achter een mooi setje lichtmetaal aan te schaffen.
19inch maar doen? Of wat beschaafder blijven en 17" kiezen, maar dan wel naar JD voor een chippie?
Zo, een leuke dikke bak met 20% bijtelling? (haalt de Passat 1.6 TDI Bluem. dat?)

De Superb is veel waar voor z´n geld. Maar zo groot is het verschil nou ook niet.

De voorgestelde kale Passat kost denk ik maar 29995 ofzo, dat lijkt me wat reëler.
 
Yep, maar tel er ook eens even bij een :
Klasse III alarm
Electrische stoelen voor
Getinte ramen
Zilveren dakreling
Xenon verlichting

Waar kom je dan op uit ?
 

LenK

Forumguru
Ondanks zijn prijs is de Superb verkoop toch aardig aan het afzakken. De combi heeft in ieder geval geen verkoopstijging gebracht.
 

Binky

Nieuw lid
Toch even reageren: wat je eigenlijk schrijft is dat ieder merk bagger is op Skoda na. Ik denk dat er door heel veel mensen toch anders over gedacht wordt. Oh...VW biedt inmiddels vrij goede value for money, omdat VW sinds 2008 werkt met zeer aantrekkelijke optiepaketten waarbij je voor een paar duizend euro je auto goed kunt uitrusten. En wat je vergeet te melden bij Skoda is dat de afschrijving beduidend minder is als bij VW. Dus de meerprijs verdient zich voor een gedeelte al weer terug als je een VW koopt.

Tja, nu denk ik dat dat restwaardeverhaal niet echt meer opgaat. Ik heb recent weer een lease-auto mogen uitkiezen. De leasetarieven worden door vele factoren bepaald. Zo ook de restwaarde. Nu zie ik toch dat bijvoorbeeld een vw-passat station in de lease echt stukken duurder is dan bijvoorbeeld een skoda superb combi. Dus de operationele kosten voor de vw ligt dus beduidend hoger. Dit gaat dan denk ik ook op als de auto eigen bezit is.
 
@LenK
Ja ????
Nou commercieel gezien denken daar een hoop mensen toch anders over.

Maak via onderstaande maar eens een berekening.
Neem ook gelijk even mee dat de productietijd van deze auto momenteel fors oploopt(met name bij de Combi). En dat betekend dat er een hoop in bestelling staan met daarbij nog exclusief de mensen die aan het eind van het jaar gaan kiezen vanwege aflopende leasecontracten.

Maak maar eens een goede berekening via deze gegevens:
Skoda Superb Verkoopcijfers 2010


We gaan het beleven.
Januari 2010 weten we de waarheid, waarvan nu nog helemaal niets kunnen melden gezien de korte tijd dat de Combi op de markt is.
Veel andere merken zijn momenteel zorgwekkender.......
 

LenK

Forumguru
De auto waarin ik rij is bij lange na geen verkooptopper, maar als ik zie dat deze op het ogenblik nog aanzienlijk meer verkoopt dan de Superb dan is de laatst genoemde toch met de beste wil van de wereld niet echt een kaskraker te noemen.
In Nederland is het D segment helaas aan het doodbloeden door al dat milieu geneuzel.
 
Klopt !
Maar de algehele tendens van Mazda is.... naar beneden.
De algehele tendens van Skoda is ..... omhoog.

Maar goed we hebben ook een andere stelling :
Niet te veel van deze Superbs de weg op anders wordt het een massa auto.
En tja....dat laten we liever over aan de overige merken toch?

Tot nu toe heb ik reactie's op mijn auto :
Zoooohooo da's pa's een echte wagen.
Zoooohooo daar zit veel in !!
Zoooohooo dat is waar voor je geld.

Afijn, je kent de argumenten wel Lenk !!!!! :winkie:
Gelukkig zie je ook niet al teveel Mazda rijders, en dat zegt ook wel wat toch ?? (niet negatief opvatten hoor !!)
 

LenK

Forumguru
Ik ben toch bang dat na de SUV's het D segment onderuit gaat en vervolgens het C segment aan de beurt is. Net zolang tot we allemaal opgevouwen in van die notedoppen rond rijden.
 

Captain Hook

Forumguru
:(Hoe duurder de auto, deste meer zit je nu al opgevouwen.
Het schijnt trendy te zijn om steeds minder ruimte voor steeds meer geld in auto's te verwerken. :biggthumpdown:

Nou, geef mij dan maar een Skoda! :grin:

Overigens, welk merk er op een auto staat, zal mij worst wezen. Als het me bevalt, het goed, degelijk en ruim in elkaar zit. En voldoet aan de eisen die ik er aan stel, dan mogen ze er voor mij part AldiAuto opzetten!
 
Zojuist dan toch bekend geworden dat de Superb Combi : Trekauto van het jaar geworden is.
Eerder was de Superb Hatchback al de trekauto van het jaar.... en nu de Combi erachteraan !
Mwah......
 
Bovenaan Onderaan