Superb 2 in verglijk met zijn concurenten.

Ziet er frontaal kleiner uit ??
Dat ligt toch echt aan het fotootje !

Audi A3 : I<< 1,760 mtr >>I
Audi A6 : I<< 1,855 mtr >>I
Skoda Superb : I<< 1,817 mtr >>I

De Skoda Superb scheelt niet echt veel qua breedte van de Audi A6...
Alweer een feit..... als je Skoda rijdt.
 

Herbie

Lid
Breedte:

Ford Mondeo Wagon 1886 mm
Skoda Superb Combi 1817 mm

De Ford Mondeo is dus wel degelijk iets breder.
Maar het lijkt me ook dat de Superb iets verder naar achteren rijdt en daardoor kleiner lijkt.
 

Captain Hook

Forumguru
De Ford Mondeo is dus wel degelijk iets breder.

Maar wat houd je daar aan de binnenkant van over?

Heb ff gezocht op de websites van ford en skoda:

Binnenruimte
Superb Combi, breedte V/A 1468/1451mm
Mondeo Combi, breedte V/A 1448/1421mm

Kofferruimte
Superb Combi, alleen achterbak/neergeklapte stoelen: 603/1835L
Mondeo Combi, alleen achterbak/neergeklapte stoelen: 554/1745L
(zelfs de O2 combi heeft nog een grotere achterbak dan een Mondeo)

Design versus praktisch? :D

De azijnpissers zouden natuurlijk kunnen zeggen, de Superb deuren zijn blijkbaar dunner, dus minder veilig. :icon_smile_dead: Maar dat slaat nergens op, want dunner of dikker wil niet zeggen, beter...
 

LenK

Forumguru
Dikkere deuren betekent meer opbergruimte in de deuren of betere klankkast voor de speakers.
Voor de veiligheid heb je bij een bredere auto een paar cm meer voordat je klem zit bij een zijwaartse impact.
 

michelover

Forumguru
Beide hebben vijf NCAP sterren dus dat veiliger zijn door dikkere deuren valt wel mee. Inzittende worden in beide auto's dus net zo goed beschermd. Kleine kinderen in de Superb zelfs beter. Nog meer argumenten om de Superb af te kraken of houdt het nu op???
 
Tja, Michelover : ik ben het helemaal met je eens. Wanneer houdt het op....
Maar goed we kunnen er wel een klein beetje een eind aan maken, het is tenslotte een Skoda forum dus laten we eens even wat karakters van automerken beschrijven......:crazy:

Audi : Je portemonnee is leeg bij de basisversie en dan komen de accesoires nog.
Volkswagen : Weinig auto en luxe voor veel geld (lees : bijtelling)
Mazda : bestaat dat nog ?
Ford : Auto voor stoffige zakenlui, die niet verder kijken in de overige prijslijsten (honderden op de weg)
Seat : Is voor het Veronica, DJ Tiësto en SLAM FM publiek. Jong en snel.
BMW : Als je hopeloos niet van Mercedes houdt en toch erbij wil horen.
Mercedes : van stratenmaker tot taxichauffeur, iedereen rijdt erin
Lexus : Als je Toyota net iets te min vindt
Toyota : Als je genoegen neemt met heel veel plastic
Opel : hopeloze misser in de leasewereld geworden
Volvo: Mooie keuze, echter te duur in de lease als je een complete auto wil
Skoda: tja....... helaas mannen .....het blijft toch echt waar voor het geld

Komt heel goed uit de testen, heeft het meeste waar voor zijn geld, heeft de meeste ruimte, komt uit de VAG familie, is betaalbaar, is geliefd bij de nuchter denkende mensen.....en daar wil ik het heel even bij houden want :

Ik verwacht natuurlijk nu een bak commentaar op het bovenstaande van de "niet Skodarijders" of van de Skodarijders die toch liever in een van deze bovenstaande auto's wil rijden.
Maar goed, het is tenslotte een Skodaforum.

En uhhh ; @ LenK
Ik zie dat je nu een dikke 3800 reacties heb gegeven op dit forum.
Inhoudelijk zou ik wel even gaan kijken naar deze reacties want over de dikke deuren gesproken...moet je wel even weten waar je over praat.
De NCAP is helemaal terecht opgemerkt door Michelover.

Zie hier de NCAP van de Superb:
Overzicht : zie hier
Film : zie hier

Zie hier de NCAP van de Mondeo:
Overzicht : zie hier
Film : zie hier

Doen we er ook nog even een
28uqx02.jpg
Mazdaatje 6
bij :
Overzicht : zie hier
Film : zie hier

Zo... zijn we allemaal weer tevreden.
En nu niet meer afkraken hé!? Anders trek ik nog een blik commentaar open ! ;)
 

sitechris

Donateur
Audi : Je portemonnee is leeg bij de basisversie en dan komen de accesoires nog.
Volkswagen : Weinig auto en luxe voor veel geld (lees : bijtelling)
Mazda : bestaat dat nog ?
Ford : Auto voor stoffige zakenlui, die niet verder kijken in de overige prijslijsten (honderden op de weg)
Seat : Is voor het Veronica, DJ Tiësto en SLAM FM publiek. Jong en snel.
BMW : Als je hopeloos niet van Mercedes houdt en toch erbij wil horen.
Mercedes : van stratenmaker tot taxichauffeur, iedereen rijdt erin
Lexus : Als je Toyota net iets te min vindt
Toyota : Als je genoegen neemt met heel veel plastic
Opel : hopeloze misser in de leasewereld geworden
Volvo: Mooie keuze, echter te duur in de lease als je een complete auto wil
Skoda: tja....... helaas mannen .....het blijft toch echt waar voor het geld

Toch even reageren: wat je eigenlijk schrijft is dat ieder merk bagger is op Skoda na. Ik denk dat er door heel veel mensen toch anders over gedacht wordt. Oh...VW biedt inmiddels vrij goede value for money, omdat VW sinds 2008 werkt met zeer aantrekkelijke optiepaketten waarbij je voor een paar duizend euro je auto goed kunt uitrusten. En wat je vergeet te melden bij Skoda is dat de afschrijving beduidend minder is als bij VW. Dus de meerprijs verdient zich voor een gedeelte al weer terug als je een VW koopt.
 

LenK

Forumguru
Je vergeet de belangrijkste:

Skoda: tja....... helaas mannen .....het blijft jezelf verdedigen dat het waar voor je geld is en dat het eigenlijk een VW is.
 

Skody

Actief lid
Een berichtje dat ik op een Engels forum voorbij zag komen: 'Skoda maakt geen goedkope Volkswagens, maar Audi dure Skoda's'. Vond m eigenlijk wel erg leuk :-).
 

LenK

Forumguru
Het blijft een voortdurend onderwerp.
Als me dan iets tegenstaat om ooit weer Skoda te gaan rijden dan is het dat.
Ik hou absoluut niet van statusaankopen of kuddeaankopen, maar die vorotdurende meewarige blikken kwamen me een beetje de str.t uit in mijn Skoda tijd.
Misschien dat het ooit ophoudt maar dat begint van binnenuit, met de berijders.
Dus niet steeds hard kwaken dat je auto goed uit de test komt en de grootste dit of dat heeft. Daarmee blijft het minderwaardigheids waas zich handhaven.
 
Dat sommige mensen alleen al "blijven hangen" op dit forum zegt al genoeg.
Daarom alleen al adviseer ik je om inderdaad nooit meer een Skoda te gaan rijden.
Zoals ik al zei : Ik verwacht een bak commentaar. Niet voor niets want dan hebben we tenminste helder wie de echte Skoda rijder is.
Nee hoor, je hoort mij niet zeggen dat de rest bagger is. Dat moet je vooral persoonlijk benaderen. Maar ga nou niet op dit forum commentaar geven op je eigen Skoda omdat je liever in een ander merk zou rijden. Of... omdat de baas geen "de rest is bagger" auto wil verstrekken.
De rest is helemaal geen bagger alleen "de rest" haalt het niet bij wat Skoda biedt per uitgegeven euro.

En laten we nu wel wezen : Het is gewoon een feit.
Op dit forum ben je nou eenmaal een Skodarijder in hart en nieren die alles van zijn auto wil weten. En tja.... als dat niet zo is, moet je toch echt het forum opzoeken van de overige merken.

Gelukkig zie ik aan de reacties van de mede forummers wie de echte rijders zijn. :blush:

PS : VW biedt helemaal geen value for money... Ga maar eens voor € 35.000 euro shoppen bij Volkswagen en Skoda...Succes! En uhhhh, wel gelijkwaardig uit de showroom komen hé !! Een kennis van mij heeft een VW Passat Station genomen met optiepakketten er op.

Resultaat :
Lederen bekleding : ik wel / hij niet
Ruimte achter de voorstoelen : ik wel / hij niet
Columbus (ofwel RNS510 bij VW) navigatiesysteem : ik wel / hij niet
Lederen stuur : ik wel / hij niet
Chromen details (exterieur) : ik wel / hij niet
17" inch velgen : ik wel / hij niet (hij : wieldoppen)
Getint glas : ik wel / hij niet
Parkeer sensoren : ik wel / hij niet
2.0 TDI : ik wel / hij niet (hij : 1.9 TDI)
Stuurbediening : ik wel / hij niet
Carkit Bluetooth : ik wel / hij niet

Mijn prijs : € 37.990,= / Zijn Prijs : € 39995,= (en nog kaal)
Zo, nu stop ik effe.
Genoeg bewijs nu of moet ik er nog een paar bij tikken als... metallic lak, buitenspiegel verlichting etc, etc,

Hier nog even een ander bewijsje...
 

Huyzen

Lid
Leuke vergelijking, ben alleen wel benieuwd welke optiepakketten die kennis dan wél genomen heeft, als al deze opties er niet inzitten.
 

cvegreen

Forumguru
Lenk , het is toch normaal dat we ieder positief argument gaan aankaarten om onze o zo geliefde skoda's naar voor te trekken , dat doet iedereen toch , ook jij zal dat met je mazda doen (want je hebt je mazda gekocht voor de voor jou positieve punten ). Als je ziet hoeveel andere merken verkopen , dan is skoda bijlange nog geen kudde auto . Ik kan van heel veel merken positieve dingen zeggen hoor , behalve van opel en lada misschien ook wel . Maar bv dacia kan mijn positieve blik wel krijgen , ondanks dat het eigenlijk een beetje een merk is die een doorn in het oog van skoda rijders is. Zie de duster en de yeti , de duster is een pak goedkoper dan de yeti en eigenlijk min of meer gelijkwaardig aan elkaar . De Sandero kan eigenlijk ook gespiegeld worden aan de fabia en is ook een pak goedkoper dan de fabia . Het enige nadeel van dacia is in mijn ogen hun looks . Ik zie ze minder graag dan de skoda's . En net voor de looks van skoda wil ik wel extra geld uitgeven + dat ik de techniek van renault niet zo vertrouw als die van de VW groep. Daardoor gaat voor mij nog altijd skoda voor op dacia . Maar wel een merk die mijn aandacht kan krijgen . Voor mij is dacia nog meer waarde voor je geld dan skoda en dat trekt bij dacia mij erg aan .
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik ben laatste tijd ook aan het shoppen voor een nieuwe leasewagen en heb ook om te vergelijken de V W Passat aangevraagd maar die komt toch wel voordeliger nu uit de bus dan tarieven van vorig jaar. Komt omdat er veel pakketten op zitten nu die vorig jaar er niet op zaten. Die Passat die jij (Superb-MH) beschrijft heeft de 1.9 tdi, die is er niet meer toch ? Nu 1.6 tdi of 2.0 tdi. Ik kijk dan een klasse lager naar de Passat Bluemotion (20% bijtelling) en een S2 Greenline business, hopelijk komt de S2 na de zomer ook in 20% bijtelling klasse !

Op dit moment ben ik goedkoper in de bijtelling met een Passat.
V W stunt nu omdat het huidige model op zijn laatste benen loopt, eind dit jaar is de nieuwe Passat er. Die wordt trouwens een stuk duurder dan het huidige model, waarschijnlijk een (halve) klasse hoger ook ?

Naast de S2 en Passat kijk ik ook naar de Volvo S60 (veel Volvo rijders bij ons omdat we een zweeds bedrijf zijn) die eraan komt ! Ook deze komt zeker in de 20% bijtellingklasse. Verder houd ik het lijstje kort maar het valt me wel op dat er dus zo vaag gedaan wordt over de S2 Greenline door Skoda. Zal wel marketing / politiek van PON zijn, dat er niet teveel Skoda's gekocht / verkocht mogen worden t.o.v. V W.
Want V W moet weer nr. 1 worden ?! Niet als het aan mij ligt dan.

Samengevat, het liefst heb ik een S2 greenline in de 20%. Als dat niet lukt kijk ik naar een S2 1.6 CR tdi Amb. BL. Wel een stuk (100 euro netto / maand aan bijtelling) duurder maar heel erg mooi ! Maar als de S60 qua prijs okay is wordt het heel moeilijk om alsnog te kiezen. Over de uitrusting is nog weinig bekend van de S60, komend weekend zal dit op internet geplaatst worden hoorde ik van mijn buurman die jawel...Volvo dealer is ! Ik woon al lang hier en nog nooit is het hem gelukt mij in een Volvo krijgen. Zal ook heel moeilijk worden want de binnenruimte en kofferbak, voor mij redelijk belangrijk, zal minder zijn in een S60 ! Maar ik heb nog geen grote kinderen nu, de oudste is nu 8 dus over 4 jaar 12. Past dan nog makkelijk in elke auto !! :945:Maar ja, mijn schoonmoeder hè, die heeft wel lange benen !
 

LenK

Forumguru
Yep, de beste verdedigingen zijn gebaseerd op : feiten.
Ik rij niet in een status auto maar in een : "feiten-auto" :xyxthumbs:
Waar je het ene merk zgn op feiten bewierookt worden alle andere merken met boude meningen gedeklasseerd.
En die ruimte. Voorin waar je zelf zit is het niet veel anders dan bij klasse genoten. Daarachter zitten de meeste bestuurders nooit en die kofferbak komt alleen van pas als je een keer naar Ikea bent, De rest van de tijd ben je alleen maar lucht aan het transporteren.
En voor de ruimte kun dan beter een Vito kopen meer ruimte en veeeeeel goedkoper (en die stiekem geambieerde ster er op)
 

___JC___

Forumguru
Dames, dames, wel lief spelen he. Ik snap de merkenblindheid van sommige mensen niet. Welk merk auto je dan ook rijdt. Of je nou een Ford, Mazda of Skoda rijdt dat hoeft toch niet zo fanatiek?

Probeer jouw mening niet bij andere mensen door hun strot te duwen. De een doet dat heel actief door de voordelen en sterke punten van zn auto te roepen en de andere door alle andere auto's af te zeiken. Maar beide manieren beginnen wat irritant te worden naar mijn mening.

ONTOPIC ;)

Een Mondeo is een ruime, zeer goed rijdende auto. Niet voor niets dat er zoveel te zien zijn op het Nederlandse wegennet. Wat ik wel leuk vind aan de Mondeo zijn alle gadgets die je kan bestellen zoals keyless entry, verwarmde voorruit en geventileerde stoelen!

De Superb is een voorbeeld van value for money. Bakken ruimte, veel opties en een wat minder futuristisch uiterlijk dan een Mondeo. Dat in combinatie met 4x4 en de prijs heeft mij toch voor de Superb doen kiezen.
 
Bovenaan Onderaan