Superb 2 in verglijk met zijn concurenten.

cvegreen

Forumguru
ik woon op een dikke kilometer van een skoda garage af en daar stond gisteren een donker grijze SubperB , echt een bette bak vind ik dat hoor.
Had eerder al eens eentje voor mij rijden en de achterkant vind ik toch echt naar audi neigen , dus ook niet lelijk. Een mondeo is ook een heel mooie wagen , maar toen ik met mijn escort reed had ik wel het idee dat ik een degelijke wagen had , maar ik had helemaal niet het gevoel bij de wagen wat ik met mijn fabia dus wel heb . Ik zou dus zeker naar de SuperB kijken , eerder dan naar de mondeo . Maar dat is een persoonlijke gevoelskwestie , dus daar kan je eigenlijk niet op afgaan.
 
Mensen,

Met een Skoda Superb II onderscheiden we ons wel een beetje van de massa. Kijk eens op de weg. Hoeveel keer kom je een Passat tegen? Als ik op de A28 rijdt zeker 1 Passat in de 10 minuten.

Het design van de Mondeo vond ik de eerste paar maanden echt schitterend. En ik ben niet eens een Ford-fan. En toch ben ik er inmiddels flink op uitgekeken.
De Superb II moest ik wel even aan de voorkant wennen. Nu vind ik het (nog) gaaf. En de achterkant is helemaal strak. Niet hypermodern... maar daardoor verveeld het ook niet snel.

Zo'n setje 18" is prachtig natuurlijk maar je raakt wel een stuk veercomfort kwijt.
Dat is wel een afweging. Voor mij is het toch 17" geworden.
 

Psioneer

Actief lid
Niet lang hellen, Superb bestellen!
Mijn baas heeft een Mondeo en had achteraf wellicht toch de Superb gekozen nadat ie de mijne had gezien. De ruimte, vooral achterin, is onovertroffen. Ik ben 1,86 en kan heerlijk languit achter mezelf liggen. Ook met de stoel in de achterste stand heb je nog altijd meer ruimte dan in alle vergelijkbare auto's met de stoel in een normale stand.
Qua comfort en uitrusting is er weinig te wensen over. Zeker als je budget zo'n 1000 euri is.
 

cloink

Actief lid
En misschien toch nog even de raad van een fleetmanager meegeven (beheert zowat 100 wagens): met de nieuwe Mondeo zijn er ellendig veel technische problemen, zowat de helft van de vloot heeft al vroegtijdig bij de garagist gestaan. Toch ook niet meteen prettig...
 

Psioneer

Actief lid
Oh ja, dat had ik er nog niet bij vermeld; de eerste dag dat mijn baas zijn Mondeo had was ie al morsdood: de transponders in beide sleutels deugden niet en zonder wil het ding echt helemaal niks. Daarna is hij nog een paar keer naar de garage geweest voor een aantal storingen.
 

breef

Lid
De mondeo was ik persoonlijk na 3 weken alweer helemaal zat :D

De passat blijf ik een super wagen vinden maar 1 van de 5 auto's overdag is een passat... nou ja +/- dan..

De superb2 denk ik dat nog een half jaartje uniek is en dan heeft misschien de rest van Nederland ook door dat het veel auto voor weinig geld is en is iedereen ondertussen gewend aan de wat 'aparte' kont
 

___JC___

Forumguru
Gisteren heb ik eindelijk een proefrit kunnen maken in een Ford Mondeo. En dan ook nog precies de versie die ik zou willen bestellen als volgende leaser. Een Mondeo Hatchback 2.5 turbo met S-pack. Inclusief alle opties verlaat deze Mondeo de showroom voor ruim 45.000 euro. Met mijn 2.10 meter moet het of de Mondeo worden of de Superb. De Opel Insignia staat ook op de lijst maar ik heb geen idee of die nog een beetje ruim is.

Maar goed gisteren dus een uur de Mondeo ter beschikking gehad.

Looks

De Mondeo is natuurlijk een veel geziene wagen op Neerlands wegen. Maar een versie met S-pack heeft 18 inch velgen, een sportonderstel, een dubbele uitlaat met diffusor, sideskirts, achterklepspoiler en sportieve grill met bijbehorende voorspoiler. De Mondeo wordt dan dus wel erg dik! Ondanks de vieze rode kleur van ons testmodel hebben we heel wat nekken zien draaien door de verschijning van deze dikste Mondeo.

Het interieur is ook erg sportief en netjes afgewerkt. Door de keuze S-pack aan te vinken wordt het lelijke plastic aluminium in het dashboard vervangen door zwarte pianolak delen. Okee, het is nog geen Audi dash, maar het is wel een hele verbetering. De stoelen waren voorzien van half leer en half alcantara met mooie rode sticksels. Er zit een relatief klein stuur in maar wel met bediening van de boordcomputer, cruisecontrol e.d.

Opties
Ja wat heeft ie eigenlijk niet? Alles is uiteraard elektrisch, de spiegels klappen in bij het afsluiten (wat ik altijd wel handig vind) en je hebt stoelverwarming wat erg lekker is bij deze temperaturen. Je hebt wel een sleutel om de auto te openen, maar die kan je vervolgens weer wegstoppen want starten gaat met een heuse Ford Power button! Deze Titanium uitvoering had een 9 inch Navi met Bleutooth en DVD functie. Een erg mooi touchscreen systeem met extra dispay tussen de toerenteller en snelheidsmeter. Dat scherm bevat alle funcionaliteit van de centrale unit, maar dan recht voor je neus. Erg handig! Mijn telefoonboek was in een paar seconden ingeladen en je kan zelfs je smsjes lezen op het display. Als gadget heeft de Ford voicecontrole waarmee je met je stem allerlei functie kan regelen. We hebben het ff geprobeerd, maar op een of andere manier ga je toch gewoon weer terug naar de knopjes.

Kortom, we hebben heel hard zitten denken maar we hebben geen (nuttige) optie kunnen bedenken die er niet opzat! :yeah: Al had deze versie niet het onderstel wat in te stellen is naar comfort, sport of Dynamic. Dat kost nogeens 2.000 euro meer...

Rijden
Allereerst die motor. Een 2.5 liter geblazen 5 cylinder met 220pk en 320NM. En wat klinkt die (volvo) 5 cylinder mooi zeg! Een heerlijke roffel komt je tegemoet als je m flink de sporen geeft. Het vermogen is eigenlijk overal beschibaar alleen boven de 5.500 rpm is de fut er wel uit. Wat opzich raar is omdat het rood pas bij 6.500 begint. De sprint van 0 naar 100 legt de Mondeo in 7,5 seconden af en de top ligt boven de 230. Ondanks zn gewicht van 1.600kg geen slome jongen dus. :rockon:

Het onderstel is erg goed. De testauto had geen winterbanden, maar toch was er onzettend veel grip beschikbaar! Het onderstel is erg sportief, maar zeker niet zo stuiterig als het onderstel van mijn verlaagde Octy. Goede mix. Wel was het voor de bijrijders op een of andere manier wat wiebelig. Toch iets teveel comfort misschien dus voor VAG rijders. :D

Eindoordeel
Een zeer ruime, snelle, luxe, sportieve reiswagen met een heerlijke 5 cylinder roffel onder de kap!

Nu hoor ik jullie denken, JC die rijdt straks dus in een Mondeo, maar daar ben ik nog niet helemaal uit... Er zijn namelijk ook wel wat dingen die me wat tegenvallen. :eek:oo:

Allereerst de rijpositie. Op een of andere manier zit ik niet zo lekker als in de Octavia. De (elektrische) stoelen in de Mondeo kunnen niet zo laag als in de Octy. Daardoor zitten het stuur en het dashboard eigenlijk te laag voor mij. Ik denk dat het wel zou wennen, maar het zit gewoon niet zo lekker. Toen ik na de proefrit in mijn auto stapte was het echt weer een beetje thuiskomen. Daarnaast heeft de Ford heerlijk grote, zachte stoelen. Vooral achterin is het een heerlijke reiswagen (zeker als je vergelijk met de plank die ze een achterbank noemen in de Octavia!). Maar ik vind het niet echt lekker zitten. Net of je in je luie stoel achter het stuur zit...

Dan de bediening. Het sturen is top, lekker veel weerstand en communicatie. Maar de koppeling gaat echt bizar licht! Hij gaat pas ontkoppelen als je het pedaal HELEMAAL naar boven hebt waardoor je knie zo ongeveer boven het dash uitkomt. De rem werkt gek genoeg dan al weer als je er maar naar kijkt. De versnellingspook is zo iel dat ik de hele rit bang was dat ik m af zou breken en de bak voelt gewoon niet zo strak als in de VAG bakken.

Ow, gemiddeld verbruik op de boordcomputer van deze testmondeo? Maarliefts 13,4 liter benzine per 100 km !! Dus niet alleen op ons ritje maar gewoon over de laatste paar 100 km. Dat komt in de buurt van het verbruik van mijn Buick V8! Toen we heel even 100km per uur reden in de 6e versnelling gaf de boordcomputer nog 8,5 liter per 100 km aan dus echt zuinig is deze 5 cylinder nooit volgens mij.

Stiekum hoop ik echt dat de Superb met een 2.0TFSI 4x4 versie komt. Abt chip erin en dan weet ik wel waar mijn voorkeur naar uit gaat...

JC
 

Bijlagen

  • Mondeo buiten.jpg
    Mondeo buiten.jpg
    39 KB · Weergaven: 46
  • Mondeo binnen.jpg
    Mondeo binnen.jpg
    34,2 KB · Weergaven: 52

breef

Lid
Met S-Pack is het inderdaad een mooie auto! Wel een lichte kleur nemen anders zie je de meegespoten extra's niet...

Ik las laatst http://www.autoweek.nl/forum/read.php?16,3848098 , op die foto's ziet hij er erg goed uit, zeker in die kleur!

Persoonlijk vind ik het dashboard nog steeds erg goedkoop overkomen, ook met al het glimmende zwarte plastic en dan met goedkoop ogende zilvergrijze knoppen..

Maar goed, auto is emotie, emotie is persoonlijk :grin:
 

octofreak

Actief lid
Ik heb ook lang getwijfeld tussen de mondeo en superb. Maar de huidige 6 jaar positieve ervaring met skoda en de huidige dealer en toch (al kan het bijna niet meer) de extra's qua uitrusting in verhouding tot prijs heeft mij besluiten de superb te nemen. Overigens was mijn optie ook de 2,5. Verder vond ik daarbij de binnenkant van de mondeo wat tegenvallen. Tot slot heb ik ook nog de leaseprijzen moeten beoordelen en ook daar kwam de superb beter uit.

Toch durf ik wel in te zetten op een auto met de looks van de mondeo en de uitrusting en ruimte van de Superb. Dan is leaseminnend Nederland verkocht!
 

cloink

Actief lid
De Opel Insignia staat ook op de lijst maar ik heb geen idee of die nog een beetje ruim is.
Ik ben zelf 1,98m en heb afgelopen weekend eens in een Insignia plaatsgenomen (geloof het of niet, maar ikzelf moet ook binnenkort kiezen en zit te kiezen tussen EXACT dezelfde wagens als jij, maar dan wel de diesel-versies ;) ).

Nou, dat viel dus tegen... In tegenstelling tot de Superb, kan er niemand meer achter me plaatsnemen als ik in de Insignia rij. De bestuurderszetel staat tot tegen de achterzetel, dus zelfs een niet zo groot uitgevallen volwassene zou niet meer passen. Dat is niet echt het ergste, want een echte "people carrier" ben/hoef ik niet. Nee, het probleem was veeleer de rijhouding zelf. De stoel ging wat mij betreft onvoldoende omlaag (of het stuur onvoldoende omhoog?) waardoor ik geen vrije doorgang had met mijn knieen onder het stuur, wat toch wél zo prettig is... :(

Dus dat was alvast een teleurstelling. Nu kan het best dat ik een foutief exemplaar had ofzo, heb er ook niet verder achter gevraagd, daar ik volgende week een echte testrit gepland heb. Hopelijk valt er alsnog een mouw aan te passen, want als ik héél eerlijk ben staat deze Insignia wel bovenaan het verlanglijstje...:2133:
 

___JC___

Forumguru
Daar was ik dus al bang voor. De Insignia is wel de langste van de drie met 4,91 meter. Dat ze daar dus minder beenruimte dan de Mondeo uit halen is belachelijk, om van de Superb nog niet eens te spreken.

Overigens kan je met 1.98m makkelijk in de Mondeo en dan is er achter je nog ruim voldoende plek voor een volwassen persoon van 1.85m. Misschien zit jij wel lekker in de Superb, dat weet je pas als je erin zit.

Ik ga toch maar even bij de Opel dealer langs, maar ik ben bang dat het dus ook niet de Insignia gaat worden....
 

LenK

Forumguru
Gewoon proberen om het zeker te weten.

Gewenste zithouding en de verhouding tussen onder- en bovenlichaam kan een flink verschil maken in wel of niet passen.

De binnenruimte van een auto is ook alles behalve evenredig aan de buitenafmetingen.
Bij een grotere auto moeten het allemaal "betere materialen" van binnen zijn.
Ja en dan krijg je dikkere stoelen, dikkere deuren, hogere middentunnels en allerlei dakconsoles. Gevolg: minder binnenruimte.

De lelijke eend had niks van dit en daarom was daar de binnenruimte rondom 1cm kleiner dan de buitenomvang :473:
 

___JC___

Forumguru
Gewoon proberen om het zeker te weten.

Gewenste zithouding en de verhouding tussen onder- en bovenlichaam kan een flink verschil maken in wel of niet passen.

De binnenruimte van een auto is ook alles behalve evenredig aan de buitenafmetingen.
Bij een grotere auto moeten het allemaal "betere materialen" van binnen zijn.
Ja en dan krijg je dikkere stoelen, dikkere deuren, hogere middentunnels en allerlei dakconsoles. Gevolg: minder binnenruimte.

De lelijke eend had niks van dit en daarom was daar de binnenruimte rondom 1cm kleiner dan de buitenomvang :473:

Eens, om even een voorbeeld te geven. Een Nissan 100NX is net iets meer dan 3 meter lang maar daar past ik makkelijk achter het stuur. Maar in alle Japanse of Koreaanse grote bakken (Avensis, Legacy e.d.) krijg ik me met geen mogelijkheid achter het stuur gepropt...
 

cloink

Actief lid
Eens, om even een voorbeeld te geven. Een Nissan 100NX is net iets meer dan 3 meter lang maar daar past ik makkelijk achter het stuur. Maar in alle Japanse of Koreaanse grote bakken (Avensis, Legacy e.d.) krijg ik me met geen mogelijkheid achter het stuur gepropt...
Klopt helemaal. Iets meer dan 10 jaar geleden was het helemaal een ramp om een wagen te vinden waar ik in paste. Een fraaie BMW of iets dergelijks mocht ik steevast vergeten: ik kon er gewoonweg niet in! Tot ik op het autosalon eens in een Twingo ging zitten: ontzettend ruim, ik kon toen zelfs al mijn knieeen onder het stuur krijgen. Iets wat in die tijd hem slechts zéér weinigen hem nadeden!

Soit, lichtjes offtopic. De Insignia had trouwens ook precies een redelijk onpraktische koffer. Akkoord, ruim voldoende voor mij, maar ik bemerkte precies achteraan (tegen de achterzetel) verhoogde "bobbels"), zodat een vlakke laadvloed over ganse de breedte wel eens niet zou kunnen... Uitsluitsel volgend weekend, wanneer ik hem aan een grondige test onderwerp.

Trouwens, in de Superb zat ik inderdaad prinsheerlijk én was er bovendien nog ruim plaats voor iemand achter me. Ikzelf paste er niet meer achter, maar iemand van een normale postuur zeker wel. Alleen jammer dat de Superb's achterkant zo lelijk is hé... :(
 

___JC___

Forumguru
Trouwens, in de Superb zat ik inderdaad prinsheerlijk én was er bovendien nog ruim plaats voor iemand achter me. Ikzelf paste er niet meer achter, maar iemand van een normale postuur zeker wel. Alleen jammer dat de Superb's achterkant zo lelijk is hé... :(

Ik denk dat verlaging, 18 inch velgen en het verwijderen van de letters achterop hem een hoop goed doet. Het is overigens voor mij niet de achterkant die het lelijkst is maar de zijkant. De wielen staan erg ver uit elkaar waardoor die megaruimte ontstaat. Maar ik zelf vind m van opzij dus niet zo mooi daardoor.

Ach, het gaat om het innerlijk zullen we maar zeggen. :laugh:
 

cloink

Actief lid
Ik denk dat verlaging, 18 inch velgen en het verwijderen van de letters achterop hem een hoop goed doet.
Daar is dus helaas mijn budget te krap voor. Het is ofwel kiezen voor een ietswat rijkelijk uitgeruste 140pk met DSG, of een helegans kaalgeplukte 170pk (leuk hoor, die Belgische taks op vermogen...). Sowiso wel Elegance, dus sowiso wel 17", maar van verlaging of nog grotere velgen (wat hem inderdaad een pak beter doet ogen) is dus helaas geen sprake. :(

Ach, het gaat om het innerlijk zullen we maar zeggen. :laugh:
Dat is natuurlijk wel waar. Ook meteen de reden waarom de Superb op mijn huidige lijstje op nummer 2 staat en dus zeker nog niet uitgeteld is. :)

PS: wat van de nieuwe Toyota Avensis? De oude was spuurlelijk, de nieuwe ook nog niet moeders mooiste, maar het begint stilaan acceptabel te worden?
 

___JC___

Forumguru
PS: wat van de nieuwe Toyota Avensis? De oude was spuurlelijk, de nieuwe ook nog niet moeders mooiste, maar het begint stilaan acceptabel te worden?

Ik kwam er zaterdag eentje tegen op de proefrit met de Mondeo. So de knetters wat een gedroocht zeg !! :1884:
 

cloink

Actief lid
Hoezo, je bent toch niet jaloers op de 3 dubbele Nederlandse taks op alles wat te "betaksen" is?
Nee hoor... :D

Maar het is wel wat onzinnig wat de Belgische staat doet, zo takseren op vermogen. Ze zouden beter takseren op uitstoot ofzo... Maar ok, dit is zowaar nog meer offtopic! :blush:
 
Bovenaan Onderaan