SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

eriktv

Forumguru
Heerlijk dat je ons mee laat lezen bij al die projecten, elke keer weer een miniroman :D

En petje af voor het engelengeduld en doorzettingsvermogen!
 

Tees

Donateur
Weer een mooi project Stefan! :jaja:

Eén vraagje: kon je de microfoon niet wegwerken achter het roostertje ernaast? Ik weet nog van m'n F1 (toen ik ook zelf een aftermarket radio in had gebouwd), dat daar een uitsparing zat voor een microfoon (en daarom ook dat roostertje in de middenunit van de hemel). Bij m'n O2 is dat dacht ik ook zo, maar die zit er af-fabriek. Zou toch nog nét even wat mooier afgewerkt zijn dan de microfoon in het zicht ernaast.
Eventueel kan je ook de microfoon nog een keer vervangen als je je er echt aan ergert. Goede kans dat daar het probleem zit. Ik bel zelf wel af en toe in de auto, dus ik zou t wel graag goed hebben. Maar snap ook wel dat als je zelden belt, je t zo laat.
 

SteGo

Donateur
@Tees dat microfoontje is nog wel een puntje wat beter kan inderdaad. Maar voor nu zit hij even op de plek waar hij zit omdat ik denk dat dat de plek is waar hij de beste audiokwaliteit geeft. ;)

Past hij achter het roostertje? Ja, maar dan kan ik hem niet op mij gericht hebben omdat hij te groot is om tussen het kapje en de ruit te passen. Ik kan hem daar wel gewoon vlak neerleggen, maar ik ben bang dat de audiokwaliteit dan nog verder achteruit zal gaan.
microfoon3.jpg

Daarnaast wil ik eigenlijk die ventilatie sleufjes ook zo veel mogelijk vrij laten aangezien de pre-collision sensor/camera die daaronder woont kennelijk ook wel enige warmteoverdracht op prijs stelt zo te zien aan de koelribben. :D
pre-co.jpg

Het wegwerken van de microfoon staat zeker nog op de to-do list, maar dat ga ik dan wel even combineren met een nieuw microfoontje dat hopelijk gaat zorgen voor beter geluid. Momenteel heb ik het microfoonvolume al maximaal opgeplust in de instellingen.

Het kapje met dat roostertje is trouwens wel een pain in the @ss om los te krijgen. Man wat zit die ongelooflijk stevig geklemd!
Dat wist ik al vanuit het verleden natuurlijk toen ik m'n binnenspiegel-project heb gedaan, je zou haast denken dat je hem gaat breken ...
Voor nu laat ik hem er dus maar even vanaf. Het zou toch wel mooi zijn om ook het microfoonkwaliteit goed op orde te hebben..... nieuw mini-project! :LOL:

Het is alleen even een kwestie van een goede microfoon zien te vinden, die indien hij (deels) zichtbaar is na montage ook minder lelijk is dan die van Zenec. Ik vind bijvoorbeeld de standaard Kenwood microfoon visueel al een stuk beter te pruimen.
Schermafbeelding 2025-09-07 104711.png


Waarmee ik niet wil zeggen dat ik die dus ga bestellen, want die past ook niet tussen de ruit en het kapje als ik hem op mij gericht wil hebben. Ik kijk nog even rustig rond. En als ik dan wat heb gevonden kan ik het mooi eerst in huis netjes in het kapje proberen te integreren voordat ik het in de auto monteer.

Ik heb alleen die kabel van de Zenec microfoon wel op heel wat plekken vast getyrapt en getapet. :unsure: Die zal dan dus waarschijnlijk maar gewoon afgeknipt worden als hij vervangen wordt. Het is de moeite niet waard om die weer helemaal netjes uit te bouwen. Hij zou voor mij toch bij het elektronisch afval belanden.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
De keren dat ik radiounits met microfoon inbouwde zijn die microfoons altijd tussen de tellers geplaatst omdat ik daar de ruimte had bij de Skoda's
Maar bij de Zenec unit die ik toendertijd had , zat er een externe microfoon bij maar zat er ook één in die unit ingebouwd.
En die laatste heb ik ongemerkt een tijd gebruikt zonder klachten van de personen aan andere kant van de lijn....
Het ongemerkt kwam door los stekkertje, niet goed ingeplugd .....
Het over schakelen van extern naar intern kon ergens in het telefoon menu of algemene menu toendertijd.....
En wanneer krijgen we een verhaal dat als de eekhoorn vol is dat je een 3D printer hebt aangeschaft om je eigen dashboard delen zelf te printen ???
 

SteGo

Donateur
@EdK ik denk dat ik niet handig genoeg ben om designs te maken en die vervolgens met een 3D printer te kunnen printen. Ooit aan het eind van de HAVO (alweer ruim 21 jaar geleden) kreeg ik eens via een klasgenoot een volledige versie van AutoCAD in handen (toen CD-rom & DVD's branden nog een ding was :ROFLMAO: ), was volgens hem een super handig programma om dingen 3D mee te ontwerpen.

Ik snapte er de ballen van ... En ik neem aan dat je een soortgelijk programma ook nodig zult hebben bij het 3D-printen. Dat gaat hem dus niet worden. Laat anderen daar maar lekker expert in zijn. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Ik snapte er de ballen van .
:deuk:
:deuk: :deuk:

Geloof dat we mekaar een hand kunnen geven !!
Ik ben ( net als jij ) van de Rotring pennen in verschillende dikte's
En ik kan redelijk goed met pen en papier iets technisch tekenen zodat een collega dit kan maken op werkplaats.
En ik heb meerdere keren verschillende teken programma's op de PC gezet en een poging gedaan om op die manier me het tekenen machtig te maken..... Maar om één of andere manier krijg ik dit NIET onder de knie.....
En heb dit maar als een project bestempeld voor als ik met pensioen ben.....

Een maat van me lacht zich elke keer een deuk als ik dit vertel, want het is ZOOOooooo simpel volgens hem !!
Ja hij tekent en maakt matrijzen voor spuitgiet producten van kunststof.
En waar dan ook rekening met krimp etc gehouden moet worden...
Programma dat hij gebruikt kan hij dan ook een spuitgiet proces mee simuleren en zo bepalen waar er teveel en te weinig koelkanalen zitten in de matrijs.....
En tsja vind schitterend om te zien waar hij mee bezig is dan, maar een simpel lijntje tekenen ( niet snuiven ) is voor mij al een probleem met zo'n programma....
 

Japanese Power

Donateur
Wow. Wat een klus om te doen en wat een klus om het allemaal zo uitgebreid hier te delen. Ik had net even de tijd dus weer met een brede glimlach zitten lezen.
 

SteGo

Donateur
De keren dat ik radiounits met microfoon inbouwde zijn die microfoons altijd tussen de tellers geplaatst omdat ik daar de ruimte had bij de Skoda's
Ik zat hier vanmiddag toevallig nog eens even over na te denken ... :unsure:

Éigenlijk is een plekje nabij de tellerunit natuurlijk ook veel beter. Als je auto rijd spreek je meer richting de tellerunit dan richting de hemelbekleding. En in mijn toenmalige Toyota iQ had ik de microfoon ook daar zitten en ik kan me niet heugen dat ik toen klachten had over de audiokwaliteit van de microfoon. Tevens zit de microfoon daar ook verder bij de ruiten vandaan wat ook weer scheelt in eventueel windgeruis.
Schermafbeelding 2025-09-07 222021.png

Ook leerde ik vandaag tijdens m'n zoektocht naar microfoontjes het verschil tussen omnidirectionele microfoons en cardioïde microfoons.
Die cheapy microfoontjes voor een paar euro zijn eigenlijk altijd omnidirectionioneel; die nemen al het geluid rondom zich op, wat dan zorgt voor veel ruis en matige kwaliteit.
Terwijl een cardioïde microfoon erop gericht is het geluid dat van voren komt op te nemen waardoor je betere geluidskwaliteit krijgt en een hoop ruis achterwege blijft. Ze zijn wel iets duurder dan die omnidirectionele exemplaren. Een cardioïde microfoontje ergens in de buurt van de tellerunit zou zodoende denk ik het beste resultaat opleveren. Ik ga er eens even over nadenken hoe ik dat eventueel fraai vorm zou kunnen geven. Het moet dan natuurlijk wel iets netter dan in de iQ destijds. ;)

Stof tot nadenken .. :D
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
@Japanese Power je hebt het helemaal bij het rechte eind; niet alleen het project zelf was een hele klus, maar ook het delen in dit topic. ;)

Ik schrijf mijn langere posts over het algemeen eerst uit in Word en ik selecteer foto's, knip ze bij indien nodig, maak eventueel collages, en verklein ze dan vervolgens aangezien het forum anders meld dat de bijlage te groot is. Vervolgens de tekst kopiëren naar het forum, zo hier en daar de gewenste smileys toevoegen:thumbsup:, foto's op de juiste plek invoegen. En ondanks dat ik zo goed mogelijk m'n best heb gedaan zie ik na het posten vaak toch nog weer ergens een typfoutje staan o.i.d. :oops:.. dus pas ik dat vaak ook nog wel weer aan.

Al met al kostte het radio project posten op het forum ook nog weer meer tijd dan ik had gedacht. Maar ik doe het graag. Ik vind het leuk om mijn projecten te delen met jullie allen, en de reacties stel ik altijd zeer op prijs! :jaja:
 

EdwardP

Senior Member
Voor iemand met twee linkerhanden vind ik dit topic altijd leuk om te lezen. Ik zou niet eens durven te beginnen aan veel van je klussen. Daarbij schrijf je op een prettige manier waardoor het heel fijn leest.
 

SteGo

Donateur
Ik heb het verbeterpuntje 'microfoon' inmiddels ook maar even aangepakt.

Het resultaat ervan:
mic result 2.jpg
Geen (erg) opvallend microfoontje meer en een verbeterde geluidskwaliteit!

Even beginnen bij het begin;
Ik heb wat research gedaan, veel gelezen en op YouTube filmpjes gekeken over hoe anderen de microfoonkwaliteit hebben verbeterd.
Het is eigenlijk weer zoals altijd; je kunt het zo duur maken als je maar wilt. Maar ik wilde gewoon graag betaalbaar (≤€50) wat betere kwaliteit hebben. Het hoeft absoluut niet van studio-kwaliteit te zijn, maar ik wil gewoon goed verstaanbaar zijn en het liefst wil ik de microfoon ook nog een beetje netjes weg kunnen werken. Zodoende kwam ik uit op de Olympus ME52W, voor ongeveer €26. Een noise-canceling microfoontje die kennelijk al zowat 15 jaar op de markt is en van oorsprong bedoeld is voor memo-recorders, maar die ook erg geschikt blijkt te zijn als upgrade voor het meegeleverde microfoontje bij autoradio's.
Olympus.jpg
En omdat ik aanvankelijk nog niet wist waar ik hem wilde plaatsen bestelde ik ook direct maar even een audio-verlengkabeltje mee, aangezien het kabeltje dat bij de microfoon zit maar ongeveer 1 meter is.

Maar dan komt de vervolgvraag; waar ga je de microfoon plaatsen?
Ik heb serieus overwogen om hem ergens bij de tellerunit te plaatsen, aangezien je zoals ik eerder ook al eens schreef meer in de richting van de tellerunit praat dan richting de achteruitkijkspiegel. Maar toen ik dat even probeerde werd ik gewoon niet blij van hoe dat eruit zag. Dat is ook een factor die meespeelt. ;) Bovendien zag ik bij een bepaalde lichtinval het microfoontje ook weerspiegelen in het plexiglas van de tellerunit wanneer ik hem onderin plaatste.

mic placement.jpg
Dat werd hem dus niet ... (n)

Dan kom je vervolgens toch weer uit op een plek ergens hogerop. En dan natuurlijk niet zo lelijk bovenaan de A-stijl zoals je wel vaker ziet:
Schermafbeelding 2025-09-21 124546.png

Dus zoeken we het meer richting de binnenspiegel.
En ik heb er niet voor gekozen om hem achter de ventilatiegleufjes van het daar aanwezige kapje weg te werken want ik wilde de microfoon voor het beste resultaat wel op mij gericht hebben. Het was even een beetje knutselen, maar ik vind het persoonlijk wel goed gelukt. Hij is op mij gericht, maar dankzij het plopkapje/schuimkapje dat wordt meegeleverd bij de microfoon valt hij niet heel erg op en je ziet geen kabel meer.
mic result.jpg

De door Zenec meegeleverd microfoon heb ik gewoon bij de A-stijl afgeknipt want het was me teveel moeite om die weer helemaal los te maken. Hij was toch gedoemd om bij het elektronisch afval te gaan. Nieuwe kabel richting de radio gelegd .. en ja, de radio moest er dus opnieuw weer even uit. :shutup: Maar nadat ik alles eenmaal weer op z'n plekkie had kon ik even een test doen.
En ik moet zeggen dat de geluidskwaliteit inderdaad verbeterd is. Ik ben duidelijker te verstaan en er is wat minder ruis. Zoals al eerder geschreven hoefde het niet van studiokwaliteit te zijn, maar dit is een duidelijk merkbare verbetering! Voor het geld wat de microfoon en het kabeltje gekost hebben mag ik echt niet klagen! Sterker nog; ik ben zeer tevreden! :thumbsup::jaja:

:yeehaa:
 

EdK

Forumguru
Tsja ik heb zelf eigenlijk nooit last van spiegelingen, op één of andere manier kan ik me daar niet aan ergeren.
Als je me bedrijfswagen dashboard ziet, dat ligt vol met manuals en 2 kladblokken en in bakje in dashboard ligt allemaal klein materiaal.
Vanuit de spiegeling zie ik dan ook precies wat en waar het ligt.
Dit wekt ongelooflijk veel opmerkingen op van collega die daar knettergek van worden , maar tsja zeg ik dan altijd " ik ben gefocust op het verkeer en niet om rand gebeuren "

En vandaar dat die microfoon van je bij mij beland was bij de tellers zoals op je foto.
Want ach dat kleine schaduwtje ......... en ik hoef er niet naar te kijken maar moet er naar toe praten...

Maar goed weer een lekker weekend verhaal van je , en dat alleen over een microfoon....
Please ga zo door, enne is er niets meer aan te passen................ dan word het tijd voor een nieuwe wagen hoor !!
 

SteGo

Donateur
Please ga zo door, enne is er niets meer aan te passen................ dan word het tijd voor een nieuwe wagen hoor !!
Ik denk dat ik mijn projecten dan maar beter wat verder uit elkaar kan gaan spreiden, want ik vrees dat ik op den duur toch wel een keer door mijn gewenste aanpassingen heen ga raken. :D
Ik heb mezelf en MevrouwGo toegezegd dat ik toch nog wel een aantal jaren met de Yaris wil blijven rijden, ik denk zelf aan 3 á 4 jaar en als de Yaris zich goed houdt wellicht nog langer, en ik denk niet dat ik nog voldoende projecten in petto heb om in hetzelfde tempo door te kunnen blijven hobbyen.

Dat is enerzijds natuurlijk wel jammer omdat de auto naast m'n vervoersmiddel ook m'n hobby is, maar frequent wisselen van auto is helaas een te prijzige hobby. :confused: Tenzij er mensen willen doneren natuurlijk, in dat geval kan ik via een privé berichtje wel even mijn IBAN- of PayPal-rekening doorgeven. :maakmegek:

Maar de projecten die nog wel komen blijf ik uiteraard in dit topic verslaan. ;)

En over projecten gesproken; ik heb nog steeds de nieuwe kabelboom niet binnen voor het linker voorportier. Zou eerst begin deze maand zijn .. onlangs heb ik de ETA (estimated time of arrival) opnieuw opgevraagd en was hij verschoven naar ergens eind deze maand. We zullen zien of hij er dan wel is, of dat hij opnieuw opschuift ... :rolleyes:
Het scheelt dat ik er geen grote haast mee heb, maar mijn geduld is ook niet oneindig. :unsure:
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
De nieuwe kabelboom voor het linker voorportier .. waar blijft ie nou toch? Begin augustus al besteld … :confused:
Eerst was de ETA ergens begin september, toen werd het 26 september, maar op die dag nog niks gezien of gehoord over de kabelboom. Weer contact opgenomen met de leverancier of er een nieuwe ETA beschikbaar was en of de kabelboom überhaupt nog gaat komen. Reactie terug; nog geen ETA bekend. Paar dagen later, begin oktober; maar weer een mailtje sturen. :rolleyes:
Hi.png
Hallo! Al iets bekend?!
Toen kreeg ik de boodschap door; “The supplier has updated that there has been a component issue.
En dat de ETD nu week 43 was. :unsure: Oké het lijkt er dus op dat er nog steeds een kans is dat er een kabelboom gaat binnenkomen. Eerlijk gezegd had ik inmiddels al een NML (niet meer leverbaar) / NLS (no longer serviced) melding verwacht.
Iets meer dan een weekje later kreeg ik een update, er is een nieuwe ETA 21-10-2025. Maar na zoveel ETA’s al gehad te hebben wordt je zo langzamerhand wel wat sceptisch. 21-10 check ik het portaal waar ik kan zien of het deel daadwerkelijk binnen is gekomen bij de leverancier; hij is niet binnen. :nono:
Ach .. ik had het gehoopt, maar durfde er ook al niet op te rekenen. Binnenkort de nieuwe ETA maar weer eens opvragen.

2 dagen later check ik de facturen van de betreffende leverancier en zie ik zowaar mijn kabelboom op de factuur staan. :oops: Jippie! :yeehaa:Snel kijken in het magazijn, want dan moet hij binnengekomen zijn …. Huh? Waar is de kabelboom? :arghh: En voor mij minder belangrijk, maar voor de werkgever wel, de rest van de zending met onderdelen voor klanten mist ook. Oh ooh … :banghead:

De (nacht)transporteur is de zending kwijt. “Hebben jullie de zending echt niet ontvangen?” Euh, nee …
Zit je al zo’n 2,5 maand te wachten op een onderdeel … raakt nét deze zending kwijt …
Nou ja .. als het niet boven water komt dan moeten de betreffende onderdelen maar opnieuw besteld worden. Maar laten we nog even afwachten of PartsExpress de zending weer boven water krijgt.
Dag later, grote opluchting!, de missende zending is boven water gekomen en alsnog door de nachtchauffeur afgeleverd. En gelukkig; de kabelboom zit er bij! :tegek:
1 nieuwe kabelboom.jpg
Daar werd ik echt blij en enthousiast van.
Ja, in dit geval werd ik blij van stukjes stukjes draad met connectortjes en klemmetjes eraan. Maar die blijdschap is (gelukkig) wel selectief hoor, het is geen parafilie ofzo waarbij ik in z’n algemeenheid blij wordt van kabelbomen. :maakmegek:

Maar wat doe je vervolgens? Het onderdeel inzetten waar hij voor bedoeld is natuurlijk. ;)
Vrijdag kwam de kabelboom binnen en gisterenochtend was ik ondanks dat het weekend was weer op m’n werk te vinden omdat ik daar mooi binnen aan m’n auto kan werken. Thuis sta ik anders buiten op de parkeerplaats en dat was zeker met al die wind en regen van gisteren natuurlijk geen optie.
Aan de slag dus; portierbekleding eraf, de ‘regenjas’ voorzichtig loshalen zodat ik die kan hergebruiken en dan kan het voorzichtige werk beginnen; klemmetjes en stekkertjes van de oude kabelboom losmaken en daarbij was vooral de airbagsensor onderin het portier even lastig.
2 demontage.jpg
Eigenlijk komt het er op neer dat ik te voorzichtig probeerde te zijn; niks stuk maken. De vergrendeling kreeg ik heus wel los, maar daarna moest de stekker toch met iets meer kracht losgetrokken worden dan waar ik op gerekend had. Ik zat al te zoeken naar de secundaire vergrendeling … maar online las ik dat die er niet was, en dat de stekker na het indrukken van de vergrendeling er gewoon van af getrokken zou moeten kunnen worden. Iets meer kracht, en toen kwam hij toch los. :giggle:

Nadat de oude kabelboom gedemonteerd was kon de nieuwe kabelboom natuurlijk in de omgekeerde volgorde van de demontage gemonteerd worden. Daar kan ik wel een foto van plaatsen, maar dat ziet er ongeveer net zo uit als de vorige foto. ;)
Het lastigste was hierbij om de kabelboom naar binnen in de auto te krijgen. De kabelboom is precies lang genoeg, vrij stug en de ruimte waar je hem tussendoor moet werken is krap. Dat vergt dus enig geduld en fijngevoeligheid .. Maar nadat ik het deel in de auto zelf klaar had en het doorvoerrubber op z’n plek zat was het deel in het portier zelf easy. Klemmetjes inpluggen, stekkertjes aansluiten, dat ging soepel. Daarna het portier z’n regenjas weer even aantrekken waarbij ik het butylband even een beetje warm had gemaakt zodat het lekker soepel en wat kleveriger werd. Alvorens de portierbekleding terug te plaatsen even proberen of de raambediening werkt; check! Portierbekleding weer gemonteerd, en daarmee was het leed geleden. :thumbsup:

Een tijdje geleden had ik nog bedacht dat ik gelijktijdig bij het vervangen van de kabelboom dan ook de binnenkant van het portier zou gaan bekleden met butylmatten als onderdeel van een project om de auto beter te isoleren en de auto stiller te krijgen. Maar dat project heb ik afgeschoten; ik heb er veel over gelezen en filmpjes over bekeken, maar voor wat ik ervan heb gezien is het erg veel moeite en geld voor beperkt resultaat.
Ik ga zodoende niet in de weer met butylmatten en andere geluiddempende matten. Als ik een stille Yaris wil moet ik als volgende auto maar een Lexus LBX kopen. ;)
Enfin, geluidsdemping is een heel ander onderwerp, ik was bezig met de kabelboom.

Er was natuurlijk nog die foutcode waar het allemaal mee begon; B2321. Hoe staat het er nu mee?
Bij het scannen kwamen er veel meer foutcodes boven dan waar ik op had gerekend …

De eerste die opviel was code met betrekking tot het airbag-systeem.
3 srs dtc.jpg
Ik moest er even over nadenken, maar hij was uiteindelijk goed te verklaren; ik heb tijdens het radioproject geheid een keer de auto op contact gezet terwijl het waarschuwingslampje voor de passagiersairbag niet aangesloten was. Ik heb de storing gereset, en hij kwam ook niet terug. Zo'n zelfde soort storing heb ik destijds ook eens met m'n eerste Citigo gehad toen ik daarvan de radio ging vervangen.

En een storing van de CM, zowel een actieve als een opgeslagen fout U0163.
4 cm dtc.jpg
Deze kan ik 1000 keer resetten, maar zal altijd terug blijven komen, en ik weet ook precies waardoor het komt; de fabrieksradio is verwijderd, dus de tacho-unit kan er geen verbinding meer mee maken. Hierdoor kan ik de radio-info ook niet meer zien op het display tussen de tellers. Voor mij geen issue, ik ben ontzettend blij met de aftermarket Zenec, die fabrieksradio komt echt niet terug zolang ik met de auto rij. Al heb ik de fabrieksradio wel bewaard, er was geen interesse voor op Marktplaats, en in dat geval bewaar ik hem wel voor het geval dat … tjah, je weer maar nooit.
U0163 is vanaf nu een vast gegeven bij de Yaris. ;)

En dan komen we eindelijk bij B2321
5 bcm dtc.jpg
Ja … hij staat er nog in als opgeslagen foutcode, maar het is geen actieve foutcode meer. Yeah! Dat lijkt goed. :giggle: Storing gerest … en toen:
6 scan.jpg
Geen storing meer in de BCM en de DDM wordt ook herkend en geeft geen storing! Missie geslaagd! :yeehaa:

Na dit alles vielen me wel een paar dingen op; voorheen kon ik de portierruit aan de bestuurderskant ten alle tijden bedienen. Ongeacht of de auto op slot was of niet, het contactslot wel of niet op contact stond, en of er wel of geen sleutel in het slot zat. In tegenstelling tot de ruit aan de bijrijderskant, die niet te bedienen viel als de auto niet op contact stond. :unsure: Dat vond ik altijd al wel een beetje vreemd …. Nu met de nieuwe kabelboom geldt voor de ruit aan de bestuurderskant hetzelfde. Kennelijk was de oude situatie dan dus toch niet normaal. Kan wellicht iets met de voorheen falende LIN-bus communicatie te maken hebben?

Daarnaast viel me ’s avond in het donker ook iets op.
7 light.jpg
?? Is de schakelaar verlicht? :oops:
Dat was hij voorheen niet. En ik had op een Toyota forum wel eens de vraag gelezen waarom de schakelaars voor de portierruit aan de bijrijderskant niet verlicht zijn. Dat vond ik destijds al zo’n vreemde vraag, want voor mij was het antwoord klip en klaar; ‘omdat de schakelaar van de portierruit van de bestuurder ook niet verlicht is!’ … maar dat is ie dus wel. :LOL: Hahaha, nu snap ik die vraag ineens een stuk beter. Het lijkt erop dat behalve de kabel van de LIN-bus er dus minimaal nog een kabeltje gebroken is.
Met die wetenschap in het achterhoofd vind ik het wel extra fijn dat ik toch heb besloten de complete kabelboom te vervangen. Als er 2 kabeltjes over de dam zijn … dan volgen er vast nog wel meer.

Nu zit er in ieder geval weer fijn een verse in, en de productiedatum is zelfs zeer recent!; 25 september 2025 en de oude was van 12 oktober 2017.
8 side by side.jpg
Een levensduur van 8 jaar is wel wat karig naar mijn mening … maar goed, shit happens. Een Toyota is ook niet feilloos. :sneaky:
En mochten er nu mensen zijn die zeggen; maar Toyota biedt toch 10 jaar garantie? Als je hem bij de dealer had laten onderhouden had het onder de garantie gevallen. Nou .. in een bijlage met de kleine lettertjes over de 10 jaar garantie, versie uit 2022, staat dat kabelbomen onder de garantie vallen indien er sprake is van kortsluiting. :rolleyes: Een kabelbreukje is wat anders dan kortsluiting … dus het zou me niet verbazen als dit afgedaan zou worden als slijtage. Enfin, doet er voor mij ook niet toe. Mijn auto is niet in onderhoud bij de dealer, en door de auto niet daar te laten onderhouden heb ik die kabelboom al lang terug verdiend.

Na het opruimen van m’n gereedschap en overige zooi heb ik de scharnieren en deurvangers nog even gesmeerd, en toen mocht de Yaris weer naar buiten. Alwaar de ganzen het industrieterrein inmiddels ook al als grote zwem- en poedelplas begonnen aan te zien. Fijn dat ik de voorgaande uurtjes lekker binnen kon werken. ;)
gansjes.jpg

Ik heb voor volgende maand een check-up geregeld voor de Yaris; hij mag naar de garage voor onderhoud. Ik weet dat de garage tegenwoordig spreekt van ‘onderhoud op maat’, maar ik noem het een ‘grote beurt’ maar dan zonder het vervangen van bougies, en omdat ik nog een interieurfilter heb liggen vervang ik die ook zelf. Aangezien de Yaris dan toch al op de brug staat laat ik de APK ook direct maar doen. Dat m’n APK-datum daardoor verschuift vind ik geen issue. Ik snap niet dat dat voor sommigen zo belangrijk is .. oké, je kunt het zonde vinden om al te keuren voordat dat APK bijna verloopt. Maar als ik een extra werkplaatsafspraak moet maken en een extra dag een leenauto moet betalen dan laat ik de APK liever iets te vroeg doen. Ik verwacht geen grote problemen. :giggle:
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
25 september 2025 en de oude was van 12 oktober 2017.
Ach in ieder geval beide op een donderdag geproduceerd !
De oude voor de lunch en de nieuwe is met volle maag geproduceerd.
Maar heb je de oude kabel nu ontleed om de twee of meer draadbreuken in de boom te vinden ?
Want tsja dat zou ik dan toch graag willen vinden !! ( en volgens mij jijzelf ook )

Was weer lekker weekend verhaal zo op de ochtend met een bak koffie.... :koffie: :D
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan