De nieuwe kabelboom voor het linker voorportier .. waar blijft ie nou toch? Begin augustus al besteld …

Eerst was de ETA ergens begin september, toen werd het 26 september, maar op die dag nog niks gezien of gehoord over de kabelboom. Weer contact opgenomen met de leverancier of er een nieuwe ETA beschikbaar was en of de kabelboom überhaupt nog gaat komen. Reactie terug; nog geen ETA bekend. Paar dagen later, begin oktober; maar weer een mailtje sturen.
Hallo! Al iets bekend?!
Toen kreeg ik de boodschap door; “
The supplier has updated that there has been a component issue.”
En dat de ET
D nu week 43 was.

Oké het lijkt er dus op dat er nog steeds een kans is dat er een kabelboom gaat binnenkomen. Eerlijk gezegd had ik inmiddels al een NML (niet meer leverbaar) / NLS (no longer serviced) melding verwacht.
Iets meer dan een weekje later kreeg ik een update, er is een nieuwe ETA 21-10-2025. Maar na zoveel ETA’s al gehad te hebben wordt je zo langzamerhand wel wat sceptisch. 21-10 check ik het portaal waar ik kan zien of het deel daadwerkelijk binnen is gekomen bij de leverancier; hij is niet binnen.

Ach .. ik had het gehoopt, maar durfde er ook al niet op te rekenen. Binnenkort de nieuwe ETA maar weer eens opvragen.
2 dagen later check ik de facturen van de betreffende leverancier en zie ik zowaar mijn kabelboom op de factuur staan.

Jippie!

Snel kijken in het magazijn, want dan moet hij binnengekomen zijn …. Huh? Waar is de kabelboom?

En voor mij minder belangrijk, maar voor de werkgever wel, de rest van de zending met onderdelen voor klanten mist ook. Oh ooh …
De (nacht)transporteur is de zending kwijt. “
Hebben jullie de zending echt niet ontvangen?” Euh, nee …
Zit je al zo’n 2,5 maand te wachten op een onderdeel … raakt nét deze zending kwijt …
Nou ja .. als het niet boven water komt dan moeten de betreffende onderdelen maar opnieuw besteld worden. Maar laten we nog even afwachten of PartsExpress de zending weer boven water krijgt.
Dag later, grote opluchting!, de missende zending is boven water gekomen en alsnog door de nachtchauffeur afgeleverd. En gelukkig; de kabelboom zit er bij!
Daar werd ik echt blij en enthousiast van.
Ja, in dit geval werd ik blij van stukjes stukjes draad met connectortjes en klemmetjes eraan. Maar die blijdschap is (gelukkig) wel selectief hoor, het is geen parafilie ofzo waarbij ik in z’n algemeenheid blij wordt van kabelbomen.
Maar wat doe je vervolgens? Het onderdeel inzetten waar hij voor bedoeld is natuurlijk.

Vrijdag kwam de kabelboom binnen en gisterenochtend was ik ondanks dat het weekend was weer op m’n werk te vinden omdat ik daar mooi binnen aan m’n auto kan werken. Thuis sta ik anders buiten op de parkeerplaats en dat was zeker met al die wind en regen van gisteren natuurlijk geen optie.
Aan de slag dus; portierbekleding eraf, de ‘regenjas’ voorzichtig loshalen zodat ik die kan hergebruiken en dan kan het voorzichtige werk beginnen; klemmetjes en stekkertjes van de oude kabelboom losmaken en daarbij was vooral de airbagsensor onderin het portier even lastig.
Eigenlijk komt het er op neer dat ik te voorzichtig probeerde te zijn; niks stuk maken. De vergrendeling kreeg ik heus wel los, maar daarna moest de stekker toch met iets meer kracht losgetrokken worden dan waar ik op gerekend had. Ik zat al te zoeken naar de secundaire vergrendeling … maar online las ik dat die er niet was, en dat de stekker na het indrukken van de vergrendeling er gewoon van af getrokken zou moeten kunnen worden. Iets meer kracht, en toen kwam hij toch los.
Nadat de oude kabelboom gedemonteerd was kon de nieuwe kabelboom natuurlijk in de omgekeerde volgorde van de demontage gemonteerd worden. Daar kan ik wel een foto van plaatsen, maar dat ziet er ongeveer net zo uit als de vorige foto.

Het lastigste was hierbij om de kabelboom naar binnen in de auto te krijgen. De kabelboom is precies lang genoeg, vrij stug en de ruimte waar je hem tussendoor moet werken is krap. Dat vergt dus enig geduld en fijngevoeligheid .. Maar nadat ik het deel in de auto zelf klaar had en het doorvoerrubber op z’n plek zat was het deel in het portier zelf easy. Klemmetjes inpluggen, stekkertjes aansluiten, dat ging soepel. Daarna het portier z’n regenjas weer even aantrekken waarbij ik het butylband even een beetje warm had gemaakt zodat het lekker soepel en wat kleveriger werd. Alvorens de portierbekleding terug te plaatsen even proberen of de raambediening werkt; check! Portierbekleding weer gemonteerd, en daarmee was het leed geleden.
Een tijdje geleden had ik nog bedacht dat ik gelijktijdig bij het vervangen van de kabelboom dan ook de binnenkant van het portier zou gaan bekleden met butylmatten als onderdeel van een project om de auto beter te isoleren en de auto stiller te krijgen. Maar dat project heb ik afgeschoten; ik heb er veel over gelezen en
filmpjes over bekeken, maar voor wat ik ervan heb gezien is het erg veel moeite en geld voor beperkt resultaat.
Ik ga zodoende niet in de weer met butylmatten en andere geluiddempende matten. Als ik een stille Yaris wil moet ik als volgende auto maar een Lexus LBX kopen.

Enfin, geluidsdemping is een heel ander onderwerp, ik was bezig met de kabelboom.
Er was natuurlijk nog die foutcode waar het allemaal mee begon; B2321. Hoe staat het er nu mee?
Bij het scannen kwamen er veel meer foutcodes boven dan waar ik op had gerekend …
De eerste die opviel was code met betrekking tot het airbag-systeem.
Ik moest er even over nadenken, maar hij was uiteindelijk goed te verklaren; ik heb tijdens het radioproject geheid een keer de auto op contact gezet terwijl het waarschuwingslampje voor de passagiersairbag niet aangesloten was. Ik heb de storing gereset, en hij kwam ook niet terug. Zo'n zelfde soort storing heb ik destijds ook eens met m'n eerste Citigo gehad toen ik daarvan de radio ging vervangen.
En een storing van de CM, zowel een actieve als een opgeslagen fout U0163.
Deze kan ik 1000 keer resetten, maar zal altijd terug blijven komen, en ik weet ook precies waardoor het komt; de fabrieksradio is verwijderd, dus de tacho-unit kan er geen verbinding meer mee maken. Hierdoor kan ik de radio-info ook niet meer zien op het display tussen de tellers. Voor mij geen issue, ik ben ontzettend blij met de aftermarket Zenec, die fabrieksradio komt echt niet terug zolang ik met de auto rij. Al heb ik de fabrieksradio wel bewaard, er was geen interesse voor op Marktplaats, en in dat geval bewaar ik hem wel voor het geval dat … tjah, je weer maar nooit.
U0163 is vanaf nu een vast gegeven bij de Yaris.
En dan komen we eindelijk bij B2321
Ja … hij staat er nog in als opgeslagen foutcode, maar het is geen actieve foutcode meer. Yeah! Dat lijkt goed.

Storing gerest … en toen:
Geen storing meer in de BCM en de DDM wordt ook herkend en geeft geen storing! Missie geslaagd!
Na dit alles vielen me wel een paar dingen op; voorheen kon ik de portierruit aan de bestuurderskant ten alle tijden bedienen. Ongeacht of de auto op slot was of niet, het contactslot wel of niet op contact stond, en of er wel of geen sleutel in het slot zat. In tegenstelling tot de ruit aan de bijrijderskant, die niet te bedienen viel als de auto niet op contact stond.

Dat vond ik altijd al wel een beetje vreemd …. Nu met de nieuwe kabelboom geldt voor de ruit aan de bestuurderskant hetzelfde. Kennelijk was de oude situatie dan dus toch niet normaal. Kan wellicht iets met de voorheen falende LIN-bus communicatie te maken hebben?
Daarnaast viel me ’s avond in het donker ook iets op.
?? Is de schakelaar verlicht?

Dat was hij voorheen niet. En ik had op een Toyota forum wel eens de vraag gelezen waarom de schakelaars voor de portierruit aan de bijrijderskant niet verlicht zijn. Dat vond ik destijds al zo’n vreemde vraag, want voor mij was het antwoord klip en klaar; ‘omdat de schakelaar van de portierruit van de bestuurder ook niet verlicht is!’ … maar dat is ie dus wel.

Hahaha, nu snap ik die vraag ineens een stuk beter. Het lijkt erop dat behalve de kabel van de LIN-bus er dus minimaal nog een kabeltje gebroken is.
Met die wetenschap in het achterhoofd vind ik het wel extra fijn dat ik toch heb besloten de complete kabelboom te vervangen. Als er 2 kabeltjes over de dam zijn … dan volgen er vast nog wel meer.
Nu zit er in ieder geval weer fijn een verse in, en de productiedatum is zelfs zeer recent!; 25 september 2025 en de oude was van 12 oktober 2017.
Een levensduur van 8 jaar is wel wat karig naar mijn mening … maar goed, shit happens. Een Toyota is ook niet feilloos.

En mochten er nu mensen zijn die zeggen; maar Toyota biedt toch 10 jaar garantie? Als je hem bij de dealer had laten onderhouden had het onder de garantie gevallen. Nou .. in een bijlage met de kleine lettertjes over de 10 jaar garantie, versie uit 2022, staat dat kabelbomen onder de garantie vallen indien er sprake is van kortsluiting.

Een kabelbreukje is wat anders dan kortsluiting … dus het zou me niet verbazen als dit afgedaan zou worden als slijtage. Enfin, doet er voor mij ook niet toe. Mijn auto is niet in onderhoud bij de dealer, en door de auto niet daar te laten onderhouden heb ik die kabelboom al lang terug verdiend.
Na het opruimen van m’n gereedschap en overige zooi heb ik de scharnieren en deurvangers nog even gesmeerd, en toen mocht de Yaris weer naar buiten. Alwaar de ganzen het industrieterrein inmiddels ook al als grote zwem- en poedelplas begonnen aan te zien. Fijn dat ik de voorgaande uurtjes lekker binnen kon werken.
Ik heb voor volgende maand een check-up geregeld voor de Yaris; hij mag naar de garage voor onderhoud. Ik weet dat de garage tegenwoordig spreekt van ‘onderhoud op maat’, maar ik noem het een ‘grote beurt’ maar dan zonder het vervangen van bougies, en omdat ik nog een interieurfilter heb liggen vervang ik die ook zelf. Aangezien de Yaris dan toch al op de brug staat laat ik de APK ook direct maar doen. Dat m’n APK-datum daardoor verschuift vind ik geen issue. Ik snap niet dat dat voor sommigen zo belangrijk is .. oké, je kunt het zonde vinden om al te keuren voordat dat APK bijna verloopt. Maar als ik een extra werkplaatsafspraak moet maken en een extra dag een leenauto moet betalen dan laat ik de APK liever iets te vroeg doen. Ik verwacht geen grote problemen.