SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

Tees

Donateur
Weer een mooi project Stefan! :jaja:

Eén vraagje: kon je de microfoon niet wegwerken achter het roostertje ernaast? Ik weet nog van m'n F1 (toen ik ook zelf een aftermarket radio in had gebouwd), dat daar een uitsparing zat voor een microfoon (en daarom ook dat roostertje in de middenunit van de hemel). Bij m'n O2 is dat dacht ik ook zo, maar die zit er af-fabriek. Zou toch nog nét even wat mooier afgewerkt zijn dan de microfoon in het zicht ernaast.
Eventueel kan je ook de microfoon nog een keer vervangen als je je er echt aan ergert. Goede kans dat daar het probleem zit. Ik bel zelf wel af en toe in de auto, dus ik zou t wel graag goed hebben. Maar snap ook wel dat als je zelden belt, je t zo laat.

SteGo

Donateur
@Tees dat microfoontje is nog wel een puntje wat beter kan inderdaad. Maar voor nu zit hij even op de plek waar hij zit omdat ik denk dat dat de plek is waar hij de beste audiokwaliteit geeft. ;)

Past hij achter het roostertje? Ja, maar dan kan ik hem niet op mij gericht hebben omdat hij te groot is om tussen het kapje en de ruit te passen. Ik kan hem daar wel gewoon vlak neerleggen, maar ik ben bang dat de audiokwaliteit dan nog verder achteruit zal gaan.
microfoon3.jpg

Daarnaast wil ik eigenlijk die ventilatie sleufjes ook zo veel mogelijk vrij laten aangezien de pre-collision sensor/camera die daaronder woont kennelijk ook wel enige warmteoverdracht op prijs stelt zo te zien aan de koelribben. :D
pre-co.jpg

Het wegwerken van de microfoon staat zeker nog op de to-do list, maar dat ga ik dan wel even combineren met een nieuw microfoontje dat hopelijk gaat zorgen voor beter geluid. Momenteel heb ik het microfoonvolume al maximaal opgeplust in de instellingen.

Het kapje met dat roostertje is trouwens wel een pain in the @ss om los te krijgen. Man wat zit die ongelooflijk stevig geklemd!
Dat wist ik al vanuit het verleden natuurlijk toen ik m'n binnenspiegel-project heb gedaan, je zou haast denken dat je hem gaat breken ...
Voor nu laat ik hem er dus maar even vanaf. Het zou toch wel mooi zijn om ook het microfoonkwaliteit goed op orde te hebben..... nieuw mini-project! :LOL:

Het is alleen even een kwestie van een goede microfoon zien te vinden, die indien hij (deels) zichtbaar is na montage ook minder lelijk is dan die van Zenec. Ik vind bijvoorbeeld de standaard Kenwood microfoon visueel al een stuk beter te pruimen.
Schermafbeelding 2025-09-07 104711.png

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik die dus ga bestellen, want die past ook niet tussen de ruit en het kapje als ik hem op mij gericht wil hebben. Ik kijk nog even rustig rond. En als ik dan wat heb gevonden kan ik het mooi eerst in huis netjes in het kapje proberen te integreren voordat ik het in de auto monteer.

Ik heb alleen die kabel van de Zenec microfoon wel op heel wat plekken vast getyrapt en getapet. :unsure: Die zal dan dus waarschijnlijk maar gewoon afgeknipt worden als hij vervangen wordt. Het is de moeite niet waard om die weer helemaal netjes uit te bouwen. Hij zou voor mij toch bij het elektronisch afval belanden.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
De keren dat ik radiounits met microfoon inbouwde zijn die microfoons altijd tussen de tellers geplaatst omdat ik daar de ruimte had bij de Skoda's
Maar bij de Zenec unit die ik toendertijd had , zat er een externe microfoon bij maar zat er ook één in die unit ingebouwd.
En die laatste heb ik ongemerkt een tijd gebruikt zonder klachten van de personen aan andere kant van de lijn....
Het ongemerkt kwam door los stekkertje, niet goed ingeplugd .....
Het over schakelen van extern naar intern kon ergens in het telefoon menu of algemene menu toendertijd.....
En wanneer krijgen we een verhaal dat als de eekhoorn vol is dat je een 3D printer hebt aangeschaft om je eigen dashboard delen zelf te printen ???

SteGo

Donateur
@EdK ik denk dat ik niet handig genoeg ben om designs te maken en die vervolgens met een 3D printer te kunnen printen. Ooit aan het eind van de HAVO (alweer ruim 21 jaar geleden) kreeg ik eens via een klasgenoot een volledige versie van AutoCAD in handen (toen CD-rom & DVD's branden nog een ding was :ROFLMAO: ), was volgens hem een super handig programma om dingen 3D mee te ontwerpen.

Ik snapte er de ballen van ... En ik neem aan dat je een soortgelijk programma ook nodig zult hebben bij het 3D-printen. Dat gaat hem dus niet worden. Laat anderen daar maar lekker expert in zijn. ;)

• Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Ik snapte er de ballen van .
:deuk:
:deuk: :deuk:

Geloof dat we mekaar een hand kunnen geven !!
Ik ben ( net als jij ) van de Rotring pennen in verschillende dikte's
En ik kan redelijk goed met pen en papier iets technisch tekenen zodat een collega dit kan maken op werkplaats.
En ik heb meerdere keren verschillende teken programma's op de PC gezet en een poging gedaan om op die manier me het tekenen machtig te maken..... Maar om één of andere manier krijg ik dit NIET onder de knie.....
En heb dit maar als een project bestempeld voor als ik met pensioen ben.....

Een maat van me lacht zich elke keer een deuk als ik dit vertel, want het is ZOOOooooo simpel volgens hem !!
Ja hij tekent en maakt matrijzen voor spuitgiet producten van kunststof.
En waar dan ook rekening met krimp etc gehouden moet worden...
Programma dat hij gebruikt kan hij dan ook een spuitgiet proces mee simuleren en zo bepalen waar er teveel en te weinig koelkanalen zitten in de matrijs.....
En tsja vind schitterend om te zien waar hij mee bezig is dan, maar een simpel lijntje tekenen ( niet snuiven ) is voor mij al een probleem met zo'n programma....

Japanese Power

Donateur
Wow. Wat een klus om te doen en wat een klus om het allemaal zo uitgebreid hier te delen. Ik had net even de tijd dus weer met een brede glimlach zitten lezen.

SteGo

Donateur
De keren dat ik radiounits met microfoon inbouwde zijn die microfoons altijd tussen de tellers geplaatst omdat ik daar de ruimte had bij de Skoda's
Ik zat hier vanmiddag toevallig nog eens even over na te denken ... :unsure:

Éigenlijk is een plekje nabij de tellerunit natuurlijk ook veel beter. Als je auto rijd spreek je meer richting de tellerunit dan richting de hemelbekleding. En in mijn toenmalige Toyota iQ had ik de microfoon ook daar zitten en ik kan me niet heugen dat ik toen klachten had over de audiokwaliteit van de microfoon. Tevens zit de microfoon daar ook verder bij de ruiten vandaan wat ook weer scheelt in eventueel windgeruis.
Schermafbeelding 2025-09-07 222021.png

Ook leerde ik vandaag tijdens m'n zoektocht naar microfoontjes het verschil tussen omnidirectionele microfoons en cardioïde microfoons.
Die cheapy microfoontjes voor een paar euro zijn eigenlijk altijd omnidirectionioneel; die nemen al het geluid rondom zich op, wat dan zorgt voor veel ruis en matige kwaliteit.
Terwijl een cardioïde microfoon erop gericht is het geluid dat van voren komt op te nemen waardoor je betere geluidskwaliteit krijgt en een hoop ruis achterwege blijft. Ze zijn wel iets duurder dan die omnidirectionele exemplaren. Een cardioïde microfoontje ergens in de buurt van de tellerunit zou zodoende denk ik het beste resultaat opleveren. Ik ga er eens even over nadenken hoe ik dat eventueel fraai vorm zou kunnen geven. Het moet dan natuurlijk wel iets netter dan in de iQ destijds. ;)

Stof tot nadenken .. :D

Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
@Japanese Power je hebt het helemaal bij het rechte eind; niet alleen het project zelf was een hele klus, maar ook het delen in dit topic. ;)

Ik schrijf mijn langere posts over het algemeen eerst uit in Word en ik selecteer foto's, knip ze bij indien nodig, maak eventueel collages, en verklein ze dan vervolgens aangezien het forum anders meld dat de bijlage te groot is. Vervolgens de tekst kopiëren naar het forum, zo hier en daar de gewenste smileys toevoegen:thumbsup:, foto's op de juiste plek invoegen. En ondanks dat ik zo goed mogelijk m'n best heb gedaan zie ik na het posten vaak toch nog weer ergens een typfoutje staan o.i.d. :oops:.. dus pas ik dat vaak ook nog wel weer aan.

Al met al kostte het radio project posten op het forum ook nog weer meer tijd dan ik had gedacht. Maar ik doe het graag. Ik vind het leuk om mijn projecten te delen met jullie allen, en de reacties stel ik altijd zeer op prijs! :jaja:

EdwardP

Senior Member
Voor iemand met twee linkerhanden vind ik dit topic altijd leuk om te lezen. Ik zou niet eens durven te beginnen aan veel van je klussen. Daarbij schrijf je op een prettige manier waardoor het heel fijn leest.

Bovenaan Onderaan