SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

SteGo

Donateur
Ik had laatst al eens zitten kijken naar wat software om de auto zelf te kunnen uitlezen en foutcodes te kunnen resetten. Net zoals je bij VAG dan zo'n Chinees kabeltje kunt bestellen met VCDS is er voor Toyota ook zoiets maar dan met TIS Techstream. Je leest er online echter wel veel klachten over omdat veel mensen het niet aan de praat krijgen omdat het niet werkt in Windows 11 en je het moet gebruiken in een Virtual Machine met Windows 7 en de juiste updates; blablabla. En daarbij is Toyota sinds een aantal jaren overgestapt op nieuwe software en kun je modernere Toyota's en Lexussen niet meer uitlezen met Techstream.

Mijn auto is oud genoeg om met Techstream uit te lezen en aanpassingen te kunnen doen maar ik had eigenlijk niet zo'n zin in de hussle van Techstream werkend krijgen op mijn eigen laptop .... en op Marktplaats stond wel een laptop compleet met kabel en software maar dat ging inclusief verzendkosten ook ruim over de €200 heen. :pieker:

Via YouTube stuitte ik op Launch Creader Elite en Lauch Creader Elite V2.0 in de variant die speciek voor Toyota/Lexus bedoeld is. De meeste reviews waren erg postief, de V2.0 zou zelfs sneller zijn dan Techstream en ook de allernieuwste modellen kunnen uitlezen en instellingen aanpassen. En kostte nog minder ook dan zo'n laptoppie op Marktplaats. Dat maar eens een proberen dan; zodoende de Launch Creader Elite V2.0.T (.T staat voor Toyota) besteld via AliExpress, geleverd vanuit een magazijn in Frankrijk, dus die was er al heel snel.
Schermafbeelding 2025-07-24 184600.png
Die gratis levenslange updates neem ik met een korrel zout. In het verleden werd dat ook beloofd bij de Autel MaxiDiag 806 Pro die ik destijds kocht .. na 2 jaar kon ik hem al niet meer updaten. :maakmegek:

Ik heb er nog niet heel uitgebreid mee gespeeld, maar ik wilde natuurlijk eerste de foutcodes eens even scannen en wissen.
Onder het kopje 'BCM' vond ik 4 foutcodes, waarvan 2x de B2321 waren die Carista ook had gevonden. De andere 2 heb ik niet opgeschreven of een foto van gemaakt, maar dat had ook iets te maken met een communicatiefout tussen modules. Snel alles gewist, want ik dacht dat dat nog te maken zou hebben met de schakelaar van de ruitbediening. De 2 foutcodes die Carista niet had gevonden bleven weg, echter zelfs na meermaals proberen blijft telkens foutcode B2321 terugkomen. :pieker:

Je ziet hem 2x omdat het zowel een actieve foutcode is, als 1 in het geheugen.
launch2.jpg

Ik snapte er geen snars van ... tot mijn oog gedurende het nogmaals scannen hierop viel;
launch3.jpg
Tjah ... als de auto denkt dat hij geen DDM heeft, valt er ook lastig mee te communiceren. :maakmegek:
Aangezien ik verder geen enkele klacht hebt over de auto en ik sinds de vervanging van de schakelaar geen enkel probleem meer heb gehad met de portierruit negeer ik foutcode B2321 maar gewoon. Het is niet helemaal zoals het hoort ... maar ik ben (helaas) ook niet zo handig als 'Diagnose Dan' op YouTube. Schermafbeelding 2025-07-24 210955.png
Ik heb ook echt geen verstand van LIN-bus, CAN-bus en dat soort zaken. Dus dan kan ik er misschien maar beter vanaf blijven zolang ik geen klachten heb. ;) Hooguit kan ik misschien de connector aan de raambedieningschakelaar nog eens even opnieuw loshalen , reinigen met contactcleaner, droog blazen en weer inklikken.

Verder alvast een klein beetje zitten spelen met het apparaat; je kunt o.a. dezelfde aanpassingen doen als met een betaalde versie van Carista of OBD11, en nog veel meer ... Best wel grappig, leuk voor de heb. ;)

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan