SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

SteGo

Donateur
Ik had laatst al eens zitten kijken naar wat software om de auto zelf te kunnen uitlezen en foutcodes te kunnen resetten. Net zoals je bij VAG dan zo'n Chinees kabeltje kunt bestellen met VCDS is er voor Toyota ook zoiets maar dan met TIS Techstream. Je leest er online echter wel veel klachten over omdat veel mensen het niet aan de praat krijgen omdat het niet werkt in Windows 11 en je het moet gebruiken in een Virtual Machine met Windows 7 en de juiste updates; blablabla. En daarbij is Toyota sinds een aantal jaren overgestapt op nieuwe software en kun je modernere Toyota's en Lexussen niet meer uitlezen met Techstream.

Mijn auto is oud genoeg om met Techstream uit te lezen en aanpassingen te kunnen doen maar ik had eigenlijk niet zo'n zin in de hussle van Techstream werkend krijgen op mijn eigen laptop .... en op Marktplaats stond wel een laptop compleet met kabel en software maar dat ging inclusief verzendkosten ook ruim over de €200 heen. :pieker:

Via YouTube stuitte ik op Launch Creader Elite en Lauch Creader Elite V2.0 in de variant die speciek voor Toyota/Lexus bedoeld is. De meeste reviews waren erg postief, de V2.0 zou zelfs sneller zijn dan Techstream en ook de allernieuwste modellen kunnen uitlezen en instellingen aanpassen. En kostte nog minder ook dan zo'n laptoppie op Marktplaats. Dat maar eens een proberen dan; zodoende de Launch Creader Elite V2.0.T (.T staat voor Toyota) besteld via AliExpress, geleverd vanuit een magazijn in Frankrijk, dus die was er al heel snel.
Schermafbeelding 2025-07-24 184600.png
Die gratis levenslange updates neem ik met een korrel zout. In het verleden werd dat ook beloofd bij de Autel MaxiDiag 806 Pro die ik destijds kocht .. na 2 jaar kon ik hem al niet meer updaten. :maakmegek:

Ik heb er nog niet heel uitgebreid mee gespeeld, maar ik wilde natuurlijk eerste de foutcodes eens even scannen en wissen.
Onder het kopje 'BCM' vond ik 4 foutcodes, waarvan 2x de B2321 waren die Carista ook had gevonden. De andere 2 heb ik niet opgeschreven of een foto van gemaakt, maar dat had ook iets te maken met een communicatiefout tussen modules. Snel alles gewist, want ik dacht dat dat nog te maken zou hebben met de schakelaar van de ruitbediening. De 2 foutcodes die Carista niet had gevonden bleven weg, echter zelfs na meermaals proberen blijft telkens foutcode B2321 terugkomen. :pieker:

Je ziet hem 2x omdat het zowel een actieve foutcode is, als 1 in het geheugen.
launch2.jpg

Ik snapte er geen snars van ... tot mijn oog gedurende het nogmaals scannen hierop viel;
launch3.jpg
Tjah ... als de auto denkt dat hij geen DDM heeft, valt er ook lastig mee te communiceren. :maakmegek:
Aangezien ik verder geen enkele klacht hebt over de auto en ik sinds de vervanging van de schakelaar geen enkel probleem meer heb gehad met de portierruit negeer ik foutcode B2321 maar gewoon. Het is niet helemaal zoals het hoort ... maar ik ben (helaas) ook niet zo handig als 'Diagnose Dan' op YouTube. Schermafbeelding 2025-07-24 210955.png
Ik heb ook echt geen verstand van LIN-bus, CAN-bus en dat soort zaken. Dus dan kan ik er misschien maar beter vanaf blijven zolang ik geen klachten heb. ;) Hooguit kan ik misschien de connector aan de raambedieningschakelaar nog eens even opnieuw loshalen , reinigen met contactcleaner, droog blazen en weer inklikken.

Verder alvast een klein beetje zitten spelen met het apparaat; je kunt o.a. dezelfde aanpassingen doen als met een betaalde versie van Carista of OBD11, en nog veel meer ... Best wel grappig, leuk voor de heb. ;)
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Ja ja .. ik heb nieuws, en dat resulteert natuurlijk weer in een uitbreide post. :D

Vorige week zag ik dat de leverdatum voor de nieuwe slotcilinder van het contactslot alweer opgeschoven was … en ondanks dat backorders een welbekend probleem zijn in auto-onderdelenland is het nooit leuk als het nou net je eigen order betreft .. ;)
Zodoende even contact opgenomen met de leverancier om te vragen hoe de vlag erbij hing; ik kreeg goed nieuws, hij zou vrijdag verzonden worden. Jippie! Dus dan zou ik hem de eerst volgende werkdag binnen moeten krijgen. :yeah:
Zo nieuwsgierig als ik was checkte ik maandag een paar keer de track&trace totdat ik zag dat hij afgeleverd zou zijn. :pieker:
UPS.jpg
Huh? Proof of delivery …. Signature required … niks ingevuld. Ontvangen door RR? :unsure:
Niemand op mijn werk tekent af op die manier .. Nog even een paar uurtjes gewacht of UPS alsnog langs zou komen, want het zou niet de eerste keer zijn dat een pakketbezorger zelf aftekent en later alsnog langs komt .. Maar nee .. niks. :cautious:

Contact opgenomen met de leverancier, alles doorgegeven, ze gingen ermee aan de gang. Dinsdag werd er gebeld; ze moesten het slot dan maar opnieuw bestellen, indicatie van de levertijd; een week. :cry:
Tjah, het is niet anders, bestel maar. Paar uurtjes later; komt er een UPS busje aan … en jawel hoor, daar is mijn slotcilinder! Ik krijg het doosje in handen gedrukt, hoef niks te tekenen, vraagt niet naar mijn naam. Ik vroeg hem of hij de dag ervoor ook was geweest met dit pakket; ja, maar de deur was op slot. Wat een ei … de roldeuren waren open, de hoofdingang is open, maar meneer weet net de ene zijdeur te vinden die dicht is en vertrekt dan maar… Wat een slecht verhaal … en dit was ik niet gewend van UPS. :rolleyes:

Anyway … daar was hij dan dus eindelijk. Een nieuwe cilinder, sleutelbaard met borgpin en een vers batterijtje. :cheer:
20250729_175047.jpg Wel direct weer even gebeld met de leverancier om door te geven dat het slot alsnog binnen was gekomen, konden ze de nieuwe bestelling nog snel even annuleren.

Maar de bestelling binnen krijgen is 1 ding … daarna moet het complete stuurslot nog even in elkaar gezet worden, de oude losgehaald worden en de nieuwe gemonteerd. :sneaky: En laat ik nog even in herinnering roepen waarom ik vond dat al dit gedoe nodig is;
Hier wordt je echt heeeeeel erg flauw van op den duur. :mad:

We beginnen maar met het eerste; slot in elkaar zetten, of beter gezegd; eerst nog een keer grondig schoonmaken met remmenreiniger waarbij opviel dat er nog best wel wat metaaldeeltjes uit het huis van het stuurslot gespoeld kwamen. Hier kun je het wel goed zien in het bakje waar ik de remreiniger in opving;
20250729_195035.jpg
Goed dat dat eruit is!

Nadat de boel lekker schoon was kon de pot KroonOil Multi Purpose Grease 3 tevoorschijn komen en heb ik alle bewegende delen lekker royaal in het vet gezet.
Invetten.jpg Aan de slotcilinder zelf heb ik niks gedaan, want die draait zo nieuw uit de verpakking al boterzacht. Toen de boel in elkaar zat probeerde ik het slot even uit; zo moet het zijn! Yeah! :giggle:

De volgende dag ’s avonds de bekleding rondom de stuurkolom gedemonteerd en bekeken hoe ik het oude stuurslot los zou gaan halen. Want ja .. dat ding zit vast met een breekbout die je niet zomaar los krijgt. Bij de Toyota Owners Club zag ik de tip om met een Dremel een snee te maken zodat je hem met een platte schroevendraaier of beitel los kon krijgen, of anders de hele kop van de bout wegslijpen.
Dremel action.jpg
Dat eerste plan werkte niet, schroevendraaier ging kapot, bout gaf geen krimp. Uiteindelijk heb ik aan 2 zijdes een deel van de kop afgeslepen (meerdere slijpschijfjes versleten) en toen kon ik hem met veel moeite toch draaien. Hier zie je de gehavende bout naast een nieuwe;
20250730_211200.jpg
Het was een beste bevalling … Inmiddels was het ook al laat geworden, dus even een ander M8 boutje erin gedaan zodat het oude slot bleef zitten en de volgende dag maar weer verder.

Volgende dag; even met een pen een lijntje gezet om een deel van de omtrek van het oude slot zodat ik kon zien hoe hij gezeten had, dan kon ik makkelijk de nieuwe op z’n plek zetten. Stekkertjes losgehaald, boutje eruit, slot eraf. So far, so good!
Nieuwe slot erop … huh? De lijntjes komen niet overeen met dit slot .. euh .. is dit slot toch anders???? K*t!!
oud vs nieuw slot.jpg
Na de situatie even rustig geanalyseerd te hebben bleek het slot wel te passen. Maar inderdaad; hij is net iets anders gevormd.
Pfieuw!! Wat een opluchting. :dankje:
Blauwe Loctite aan het schroefdraad van de nieuwe nieuwe bout en vastschroeven die hap!
Stekkertjes er weer in … 12V aansluiting voor het interieur weer inpluggen. The moment of truth … werkt het? Ik heb alle elektronica van het nieuwe slot overgenomen .. hopelijk levert dat geen problemen op met inleren o.i.d.
Yes! Alles werkt! En dat slot … wat draait die fijn soepel! Weeehoooo! :yeehaa::yeah:

Toen kon ik de afdekkappen weer terugplaatsen en in huis de nieuwe sleutelbaard in de sleutel plaatsen. Want een vers slot is een goede redenen om ook direct een verse sleutelbaard te nemen aangezien die baard helemaal ingesleten was op het oude slot. Daarna nog even schoonmaken, verse batterij erin;
nieuwe baard + knoopcel.jpg
Kan weer jaren vooruit!

Het eindresultaat;

Opvallend detail; het oude slot voelt een stuk lichter dan de nieuwe. Ik heb ze niet gewogen maar het viel wel echt op dat het oude stuurslot een stuk lichter is dan de nieuwe. Kennelijk heeft Toyota die toch een beetje veranderd door de jaren heen. De oude is geproduceerd in 2017 en de nieuwe in 2019.

En ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen .. waarom ging dat oude slot nou zo slecht rond? Demonteren dat ding! Slotcilinder; niet super soepel zoals de nieuwe, ongeveer gelijk aan die van de donor. Het leek vooral aan de bewegende delen in het slot te liggen … wat ging dat stroef! En vergeleken met het donorslot zat er veel minder vet in dat bovendien enorm droog was. Het leek haast wel een soort custardpudding qua stevigheid.
20250731_195800.jpg
Met een restje remmenreiniger heb ik de boel een beetje schoongespoten en ook hierbij kwamen een hoop metaaldeeltjes van de onderdelen en de behuizing af. Dat helpt ook niet mee bij een soepele werking. Voor de aardigheid heb ik ook die onderdelen daarna ook allemaal weer in elkaar gezet met royaal gebruik van het vet van KroonOil, en de slotcilinder voorzien van wat grafiefpoeder .. Ik was de tip niet vergeten @EdK ! :D
Hij draait alsnog zeker niet zo soepel als het nieuwe slot, zal ook deels komen doordat het oppervlak van de meenemer in dit slot enorm ruw is terwijl ik die van de donor heb bijgevijld/geschuurd voordat alles gemonteerd werd. Echter draait het slot nu wel een stuk beter met vers vet en grafiefpoeder.

Had je achteraf dan niet beter gewoon het oude slot kunnen demonteren en die reviseren? :unsure:
Nee. Doordat ik een donor had kon ik rustig op m’n gemakje alles bestuderen, dingen verbeteren en mezelf bekwamen in het werken eraan. En aangezien ik de auto dagelijks nodig heb is het heel prettig om te hebben kunnen toewerken naar het moment waarop ik het slot ‘even’ kon swappen zonder in tijdnood te komen omdat ik de volgende dag wel weer met de auto naar het werk moet. Als ik de auto maar heel weinig zou gebruiken en ik zou rustig de tijd hebben was het wellicht een ander verhaal. En dan nog had ik niet zo'n goed resultaat kunnen bereiken als nu het geval is.

Nu voelt het alsof je je sleutel in een hagelnieuwe auto steekt. :maakmegek: En wat ik ook wel een beetje een maf idee vind; inmiddels zijn alle aanbouw-onderdelen aan de stuurkolom vernieuwd; stuur, schakelaars en als laatste het contactslot. :D Maar op de slotcilinder na wel allemaal (jong) gebruikte delen.
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Weer zitten genieten van je verhaal, blijf vooralzo doorgaan, heerlijk dat enthousiasme over de kleinste zaken die het net even aangenamer maken....
 

SteGo

Donateur
Bedankt allen voor de leuke reacties! :thumbsup: Wordt weer zeer gewaardeerd. :jaja:

In de tussentijd ben ik toch nog even bezig met die foutcode B2321, ik kan het niet laten .... :rolleyes:
Op het Engelstalige Toyota forum werd ik getipt dat het hoogstwaarschijnlijk een kabelbreuk zal zijn in de kabelboom van het portier waar hij door het rubber gaat tussen portier en A-stijl. Daar kreeg ik al mooi een elektrisch schema voorgeschoteld van de draden tussen BCM en het raammechanisme + schakelaar.
Aangezien alle overige functies gewoon goed werken en er enkel een communicatiefout is ligt het voor de hand dat de kabel van de LIN-bus dan wellicht gebroken is. Ik weet inmiddels ook waar de stekker van die kabelboom ingeplugd zit in de auto dus misschien zou ik die kabel eens even kunnen doormeten. Dan moet wel eerst de portierbekleding er natuurlijk even af enzo maar dat schijnt ook niet al te moeilijk te zijn. En als het dan inderdaad een kabelbreuk blijkt te zijn .. tjah, nieuw kabeltje trekken? Goede gebruikte kabelboom zoeken? .. Ik weet het nog niet. :unsure:

Ik had het onderdeelnummer van de kabelboom al even uitgezocht .. maar die blijkt nieuw natuurlijk weer enorm prijzig te zijn. :rolleyes:
Dat doen ze bij Ford beter, ik weet dat Ford voor de Transit nieuwe stukjes kabelboom heeft voor de portieren van precies het deel wat uiteindelijk kapot gaat en dat voor een bedrag waar je niet voor kunt gaan solderen en martelen.

Gelukkig heb ik er geen haast bij; alles werkt immers gewoon, maar het zou leuk zijn als ik de Yaris helemaal storingsvrij kan maken. ;)
 

Tees

Donateur
Of optie 3: de kabel op de plek van de (vermoedelijke) breuk doorknippen, en een nieuw stuk draad ertussen solderen en netjes afwerken met een krimpkousje (speciaal voor Ed: met een lijmlaag aan de binnenkant). Natuurlijk wel in dezelfde kleur en dikte, want je wil wel eer van je werk :jaja:
Meteen een centimetertje langer maken, zodat ie wat meer beweegruimte heeft.

Zit er bij de Yaris trouwens een 'vaste' kabel tussen deur en carrosserie of een stekker zoals bij tegenwoordig bij VAG de standaard is (neem aan dat dat nog steeds zo is?). In het laatste geval kan t ook zijn dat je met wat contactspray ook een eind komt. Zo heb ik ook een fout in m'n Octavia weten weg te toveren, en tot op heden (3.5 jaar later) niet teruggekomen.
 

SteGo

Donateur
Het is bij de Yaris een 'vaste' kabel en niet zo'n stekker die je inplugt op de A-stijl. De kabel loopt door naar binnen en zit daar in de voetenruimte achter een afdekking ingeplugd.
Schermafbeelding 2025-08-03 203438.png
Schermafbeelding 2025-08-03 211028.png

Ik kan even geen goed plaatje van de kabelboom vinden van het linker voorportier, maar bij de onderdelenlijn vond ik een plaatje van een kabelboom rechts voor, dat geeft wel een goede indruk van hoe het in elkaar zit. Dat zit ook allemaal zo lekker ingetapet ... dat gaat echt een feestje worden als ik een nieuw kabeltje moet trekken. :rolleyes:
kabelboom portier.png
Dan heb ik liever dat het probleem in de motor van met mechaniek zelf zit, dat raammechaniek is niet zo heel erg lastig om te demonteren en om te ruilen voor een ander exemplaar.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Ik voelde me vanavond bijna een beetje DiagnoseDan van YouTube. :D
Ik was weer lekker bezig.
20250804_181845.jpg

SteGo op zoek naar het probleem achter storingscode B2321. :ROFLMAO:
Naar aanleiding van dit plaatje wat ik laatst al eens had gepost;
B2321.png
had ik al een gebruikt raammechanisme op de kop getikt omdat die ook genoemd werd als 'trouble area'. Dat was nog voordat ik er op het Toyota Forum op werd gewezen dat het probleem hoofdwaarschijnlijk in de kabelboom zit. Maar aangezien ik het mechaniek toch al heb liggen kon ik net zo goed even proberen die in te pluggen .. voor hetzelfde geld zat het toch in het mechnisme ... dan was ik mooi makkelijk en snel klaar. :D
Schermafbeelding 2025-08-04 203853.png
Helaas ... de foutcode blijft. :cautious:

Dus werd het toch een kwestie van het bedradingsschema bestuderen om te zien welke kabel het LIN-bus signaal transporteert. Ik vond het nog best wel lastig eerlijk gezegd om zo'n elektrisch schema goed te begrijpen, daardoor zocht ik eerst ook naar een verkeerde kleur draad. :rolleyes: Maargoed, na een keer bijna afgehaakt te zijn; "Ik snap er geen snars van!" bekeek ik het schema nog een keer, en het overzicht van alle stekkers en toen begon ik het een beetje te snappen en het leuk te vinden. Voor degene die het interessant vind; de pdf staat in de bijlage.

En toen ik de juiste draad had gedetermineerd kon ik mij net zoals in de filmpjes van DiagnoseDan bezig gaan houden met 'backprobing'. :D Ik heb daar natuurlijk niet net zo mooi gereedschap voor als Danny, maar ik heb mij gered. Eerst maar eens even gemeten of er een connectie was tussen beide uiteindes ... Nope, zoals te verwachten was natuurlijk.
22 kabelbreuk kabelboom lv portier1.png

Daarna heb ik een kabeltje gepakt (die rood/grijze) en heb ik een tijdelijke bypass gemaakt via de de backprobing methode. Storingen eerst weer even gewist en gekeken wat er daarna gebeurde.
22 kabelbreuk kabelboom lv portier.jpg
Storing in de BCM blijft weg en de DDM wordt weer herkend! :cheer:

Dan weet ik nu dus in ieder geval zeker dat de draad van de LIN-bus ergens gebroken is, Nu nog even nadenken over de oplossing.
Aangezien ik dit euvel na de hulp op het Toyota forum al aan zag komen had ik op de onderdelenlijn al een zoekertje uitgezet voor de kabelboom met het juiste OE-nr. Tot nu toe slechts 1 reactie binnengekregen die ik bovendien vrij stevig geprijsd vind voor een tweedehands kabelboom, want wie zegt mij dat een gebruikte kabelboom ook niet (beginnende) breuken in 1 of meerdere draden heeft?

Nieuw kost de kabelboom (consumentenprijs) 'slechts' €490,26 incl BTW excl inbouw. :ROFLMAO: Dat kost ie mij gelukkig niet als ik hem zou bestellen, maar je zult maar een gewone consument zijn die bij de garage dit krijgt voorgeschoteld +het werkplaatstarief. In dat geval loont het ook al snel om de kabelboom uit te bouwen en op de operatietafel te leggen en dan aan het solderen te slaan, of het probleem lekker te negeren zolang er niet meer uitvalt. :unsure:
 

Bijlagen

  • mk3 yaris pwr win lhd.pdf
    843,6 KB · Weergaven: 3

Tees

Donateur
Is er niet ergens een plek waar je al wat slijtage oid kan zien? Wat je ook nog kan doen is een naaldje door de isolatie heen prikken op een aantal plaatsen, daar overheen meten en dan zo de plek van de breuk bepalen. Dan kan je de lokale reparatie toepassen zoals ik die eerder beschreef.
 

SteGo

Donateur
Ik heb nergens een slijtageplek waargenomen, en de kabelboom zit opzich ook wel mooi gemonteerd aan het portier zodat hij nergens tegenaan schuurt. My best quess is dat het in het rubber tussen portier en A-stijl zit, zoals ook werd aangegeven op het Toyota forum.

Als ik de auto nou eens een hele dag niet nodig zou hebben zou ik het beste de kabelboom kunnen demonteren en hem op tafel eens even goed nalopen en hem dan repareren waar nodig.

Maar ik ben nog even aan het kijken naar mijn opties. Ik kan de exacte details niet delen maar ik heb er zelf een enorme korting op zitten als ik een nieuwe bestel. En dan praten we niet over 20% ofzo ..... :yeehaa:
 

Kanerr

Forumguru
Ik zou een extra kabeltje plaatsen en de lin kabel gebruiken als doorvoerkabel :) paar euros voor een 2 meter nieuwe lin kabel en klaar
 

EdK

Forumguru
HEb je de pinnen in de stekker al eens gecontroleerd of die wel goed zitten ??
Heb met motorfiets wel gehad dat ik stekkerde en en een pin uit zijn borg was en naar achter werd geschoven waardoor hij geen contact maakte.
Voor je een hele nieuwe draad gaat leggen !
Kun je ook in een losse sleeve langs de bestaande boom tapen....ipv alle tape los te nemen.
Of alle tape verwijderen en omwikkelen met nylon spiroband

 

SteGo

Donateur
Ik maak me niet druk om de pinnen in de stekkers, die zitten wel goed. Ik heb ook zowel met de stekkers ingeplugd als uitgeplugd gemeten zowel van de achterkant (zoals op de foto te zien is) als via de voorkant van de stekkers. Hoe ik ook meet; er is geen verbinding tussen beide uiteinden van de draad. :rolleyes:

Ik heb de knoop vanmiddag al doorgehakt; ik heb een nieuwe kabelboom in bestelling gezet. Maar ik hou nog wel even een stevige slag om de arm want ik kreeg kort na het bestellen al door dat er een maand levertijd op zit terwijl het portaal van de leverancier oorspronkelijk enkele dagen levertijd aangaf en in combinatie met het feit dat mijn model Yaris al een paar jaar uit productie is zou het mij niet verbazen als ik over een paar weekjes alsnog een melding krijg dat het onderdeel niet langer leverbaar is. Dat soort dingen komen wel vaker voor. Komt hij wel dan voel ik me spekkoper.

Mocht hij toch niet komen dan komt het ook uiteindelijk wel goed, kost dan alleen iets meer moeite en dan moet ik er iets meer tijd voor vrijmaken.
Wat het uiteindelijk ook wordt; vernieuwen of repareren ... ik deel het met jullie. ;):D
 

SteGo

Donateur
Nog even 1 keer terugkomen op het contactslot; ik had natuurlijk al onderzoek gedaan naar waarom het slot zo moeizaam bewoog en vervolgens alle stappen gedaan die ik jullie heb laten zien en heb beschreven. Maar waarom de slotcilinder zelf ook wat hakerig was was natuurlijk nog niet helemaal duidelijk. Het zal voor menigeen wellicht een te diepe duik in de materie zijn, maar voor wie het interesseert; ik heb de slotcilinder van de donor-Yaris opengemaakt. Het was voor mij toch sowieso al afval, dus kon ik net zo goed even kijken hoe het in elkaar steekt. ;)

Deze cilinder is duidelijk niet bedoeld om open te maken want hij zit met 2 borgpinnen gezekerd en die kun je er met goede boortjes en een goede boormachine wellicht wel uitboren, maar mijn Ferm accuboor en matige boortjes zijn daar niet voor geschikt. Daarom heb ik de slotcilinder met wat meer geweld opengebroken. Die grote ronde metalen ring moest er namelijk vanaf om bij het innere te kunnen komen.
20250806_201511.jpg

En na wat hebben zitten experimenteren (je mag het ook klooien noemen :D) kwam ik erachter dat het probleem te maken heeft met dit mechanisme dat ervoor zorgt dat als de sleutel in het slot zit de stuurslotpin wordt vastgehouden in het huis, en dat wanneer de sleutel uit het slot gaat de pin wordt losgelaten.
20250806_201811.jpg

Wanneer je de sleutel in de cilinder steekt druk je een stukje metaal naar buiten die op zijn beurt een palletje naar buiten drukt die er dankzij een scharnierend mechanisme dan op zijn beurt weer voor zorgt dat het haakje naar boven wordt gedrukt die de het slotpin-mechanisme 'vangt'.
cilinder.png

En wanneer je de sleutel vervolgens draait haakt het palletje in de kier tussen dat metalen blokje en de rest van de behuizing;
20250806_201727.jpg
Als hij dat punt eenmaal voorbij is is er voor wat betreft de slotcilinder niks meer aan de hand. En dat is eigenlijk alles, super simpel. Alleen kloten dat je er niet goed bij kunt komen om het te smeren.

Daarna voor de lol uiteraard alles nog even geheel ontleed, gewoon omdat het kan. En daarna mocht het meeste bij het oud ijzer. ;)
20250806_202225.jpg

Zo, hopelijk was dit de laatste keer dat ik met welk onderdeel van het stuurslot dan ook aan de gang ben geweest. :ROFLMAO:
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
@ertromp bedankt voor het compliment! :love: Dat vind ik leuk om te lezen! Dat geeft me een glimlach van oor tot oor. :giggle: Dankjewel!

Afgezien van het vervangen of repareren van de kabelboom in het linker voorportier heb ik nog wel een ander project(je) in gedachten......
Maar zoals bij waarschijnlijk de meesten van ons wel het geval is kan niet altijd alles tegelijk of direct achter elkaar .... een blik in de portemonnee leverde enkel een tankbonnetje op ... die ik nog even in de Spritmonitor-app moet zetten overigens. ;)
wallet.png
En om nou een GoFundMe-campagne op te zetten gaat natuurlijk ook wat ver. :D

Maar er komen dus zeker nog meer toekomstige projecten/klusjes aan als het aan mij ligt! Ik ben de Yaris nog lang niet zat, en MevrouwGo is er ook ontzettend tevreden over, dat geeft me alle reden om er lekker aan te blijven hobbyen en er goed voor te blijven zorgen. :jaja:
Waar ik dan vervolgens natuurlijk weer met plezier een stukje over schrijf. ;)
 

SteGo

Donateur
Gisteren verraste de Yaris me even met een probleem ... een probleem waarvan ik dacht dat het opgelost was; m'n portierruit linksvoor ging weer eens niet omhoog toen ik net de snelweg opreed. :confused: Het was gisteren nog best warm en de auto had in de zon gestaan, precies hetzelfde scenario waarbij het in het verleden ook gebeurde.
Potverdikkie ... ik dacht dat ik van dat gedonder af was na het vervangen van de schakelaar, het was ook best een tijdje goed gegaan. Grrr! :mad: Kleine tegenvaller. Ik was nog op weg naar een afspraak ook dus kwam het me nog vervelender uit. Aangekomen op de parkeerplaats waar ik moest zijn heb ik even snel het interieur stroomloos gezet via de zekeringkast in de motorruimte. Toen ik hem weer aansloot werkte alles weer. Bij thuiskomst de auto uitgelezen, maar enkel de bekende code B2321 stond er uiteraard nog steeds in. Met de kennis van nu zou ik denken dat de oude schakelaar dan waarschijnlijk toch niet het probleem was, maar die oude schakelaar is inmiddels al weggegooid.

Voorlopig doe ik nog even niks aangezien ik toch sowieso nog met de kabelboom in het linker voorportier aan de gang ga. Vooralsnog hoop ik er maar even op dat het probleem opgelost zal zijn zodra ik de kabelboom heb vervangen of gerepareerd.
Ik heb vooralsnog gelukkig nog geen bericht ontvangen dat een nieuwe kabelboom niet meer leverbaar zou zijn, dus hopelijk kan ik volgende maand een keer aan de gang met het monteren van een verse kabelboom zonder breuk(en) en is het probleem dan definitief opgelost. :dankje:

Voor wat betreft volgende projectjes zat ik laatst toch nog weer even te denken aan de audio installatie. Deels omdat ik DAB+ via de Dension-unit toch niet ideaal vind, deels omdat het me inmiddels wel leuk lijkt om een radio met Android Auto te hebben en ook voor een groot deel omdat knutselen met autoradio's gewoon leuk is. ;)
Dat is echter best een prijzig project en dus ik zat te denken dat áls ik het wil doen dan moet ik er ook niet al te lang mee wachten. Aangezien ik het voornemen heb om nog wel een tijdje met de Yaris te blijven rijden zou ik op deze manier het langste plezier hebben van m'n geld. :unsure:
Maar ik zat net zoals eerder al een keer bij Automat Zwolle een beetje te rekenen en te kijken naar wat ik mooi vind en wat ik allemaal nodig heb, en het probleem dat de originele achteruitrijcamera van Toyota op 6 volt werkt terwijl aftermarket systemen op 12 volt werken waarvoor je dus ook weer een extra omvormer nodig hebt... Pfff ...
De teller liep opnieuw toch alweer snel in de richting van €800 euro, en ik zal dan vast nog wel iets vergeten zijn ... en dat is me gewoon te gek. De huidige radio doet het immers ook nog prima, en met de telefoon ernaast op z'n magnetische houder is dat een prima team.
Bovendien ziet de inhoud van de portemonnee er eigenlijk nog steeds hetzelfde uit als vorige week. :deuk:

Hoe leuk ook .. ik denk dat dat project dus niet gaat gebeuren. Maar ik zit nog wel met een ander, minder duur, project in het achterhoofd, maar daar ben ik nog voor aan het researchen. Weet nog niet of dat wat gaat worden. ;) Maar als het wat wordt komt het vanzelf hier voorbij.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als je ooit toch aan die audio-wissel willen beginnen, zou de originele achteruitrijcamera het niet kunnen doen op 5,5V?
Dan zou je die kunnen voeden met een USB omvormer, da's vast minder duur.
 
Bovenaan Onderaan