Ik heb het verbeterpuntje 'microfoon' inmiddels ook maar even aangepakt.
Het resultaat ervan:
Geen (erg) opvallend microfoontje meer en een verbeterde geluidskwaliteit!
Even beginnen bij het begin;
Ik heb wat research gedaan, veel gelezen en op YouTube filmpjes gekeken over hoe anderen de microfoonkwaliteit hebben verbeterd.
Het is eigenlijk weer zoals altijd; je kunt het zo duur maken als je maar wilt. Maar ik wilde gewoon graag betaalbaar (≤€50) wat betere kwaliteit hebben. Het hoeft absoluut niet van studio-kwaliteit te zijn, maar ik wil gewoon goed verstaanbaar zijn en het liefst wil ik de microfoon ook nog een beetje netjes weg kunnen werken. Zodoende kwam ik uit op de Olympus ME52W, voor ongeveer €26. Een noise-canceling microfoontje die kennelijk al zowat 15 jaar op de markt is en van oorsprong bedoeld is voor memo-recorders, maar die ook erg geschikt blijkt te zijn als upgrade voor het meegeleverde microfoontje bij autoradio's.
En omdat ik aanvankelijk nog niet wist waar ik hem wilde plaatsen bestelde ik ook direct maar even een audio-verlengkabeltje mee, aangezien het kabeltje dat bij de microfoon zit maar ongeveer 1 meter is.
Maar dan komt de vervolgvraag; waar ga je de microfoon plaatsen?
Ik heb serieus overwogen om hem ergens bij de tellerunit te plaatsen, aangezien je zoals ik eerder ook al eens schreef meer in de richting van de tellerunit praat dan richting de achteruitkijkspiegel. Maar toen ik dat even probeerde werd ik gewoon niet blij van hoe dat eruit zag. Dat is ook een factor die meespeelt.

Bovendien zag ik bij een bepaalde lichtinval het microfoontje ook weerspiegelen in het plexiglas van de tellerunit wanneer ik hem onderin plaatste.
Dat werd hem dus niet ...
Dan kom je vervolgens toch weer uit op een plek ergens hogerop. En dan natuurlijk niet zo lelijk bovenaan de A-stijl zoals je wel vaker ziet:
Dus zoeken we het meer richting de binnenspiegel.
En ik heb er niet voor gekozen om hem achter de ventilatiegleufjes van het daar aanwezige kapje weg te werken want ik wilde de microfoon voor het beste resultaat wel op mij gericht hebben. Het was even een beetje knutselen, maar ik vind het persoonlijk wel goed gelukt. Hij is op mij gericht, maar dankzij het plopkapje/schuimkapje dat wordt meegeleverd bij de microfoon valt hij niet heel erg op en je ziet geen kabel meer.
De door Zenec meegeleverd microfoon heb ik gewoon bij de A-stijl afgeknipt want het was me teveel moeite om die weer helemaal los te maken. Hij was toch gedoemd om bij het elektronisch afval te gaan. Nieuwe kabel richting de radio gelegd .. en ja, de radio moest er dus opnieuw weer even uit.

Maar nadat ik alles eenmaal weer op z'n plekkie had kon ik even een test doen.
En ik moet zeggen dat de geluidskwaliteit inderdaad verbeterd is. Ik ben duidelijker te verstaan en er is wat minder ruis. Zoals al eerder geschreven hoefde het niet van studiokwaliteit te zijn, maar dit is een duidelijk merkbare verbetering! Voor het geld wat de microfoon en het kabeltje gekost hebben mag ik echt niet klagen! Sterker nog; ik ben zeer tevreden!