Sparkie's Octavia Combi 1.6 TDI Elegance Business Line Greentech

CDK

Forumguru
Als je de tolwegen wil vermijden dan is 1000km/dag pittig
Het zou mijn keus niet zijn, liever op de cc over de route du soleil :)

Fijne vakantie! Greetz Corné
 

ertromp

Forumguru
Dat is een mooie reis die je zo voor jezelf bedacht hebt! Veel vakantieplezier en een veilige reis. Vermijden tolwegen en dan 1000km op een dag lijkt me wel enthausiast want je zult dan veel rotondes en langzaam verkeer tegen komen
 

Sparkie

Forumguru
@Corne: ik hou gewoon de verwachtte aankomsttijd in de gaten op de navigatie. Wordt deze te lang dan kleun ik alsnog de péage op.
Volgens Google Map en Via Michelin zou het toch mogelijk moeten zijn om het binnen 11 uur te redden. 1000 km is iets overdreven. Naar Poitiers is het 890 km. Naar Madrid is het daarna 950 km en dan resteert er nog 590 kilometer naar het vliegveld van Malaga. Alleen moet ik daar zo rond 15 uur zijn om het spul op te vangen.
 

CDK

Forumguru
we horen graag hoe het je vergaan is :) succes en nogmaals goede en veilige reis en een fijne vakantie toegewenst!
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Succes Sparkie met je reis naar Madrid, dat je je plus minus 1000 km per dag mag halen en nog belangrijker dat je een mooie trip hebt
 

Sparkie

Forumguru
Vandaag heb ik het eerste stuk gereden; naar Poitiers. Vanmorgen om 7:15 vertrokken. De navigatie gaf als ETA 18:55 aan. Vanwege de vakantieperiode in Nederland ging het stuk naar de grens zonder problemen. Na de tank aan de grens helemaal volgegooid te hebben ben ik Belgie ingereden. Ook hier geen problemen tegen gekomen en veilig de grens met Frankrijk overgestoken. Bij Arras de snelweg verlaten. Tot op dat moment bleef de ETA zo rond zeven uur hangen., maar ik was de snelweg nog niet af of het werd gelijk een stuk drukker. Wegens wegwerkzaamheden stonden er een aantal files en de ETA liep al snel op naar kwart voor 8. Ik overwoog de peage te pakken, maar gelukkig begon het daarna snel weer te rijden. Via Rouen, Chartres en Tours uiteindelijk de tussenstop bereikt. Het vreemde was dat ik de maximum snelheid over het algemeen met 10 km/u overschreed en dat de ETA steeds verder terugliep. Uiteindelijk ben ik om 18:10 op de plaats van bestemming aangekomen. Op de snelweg moet je echt 130 gaan rijden om de ETA te halen.

Tijd om te gaan slapen. Morgen staat er weer een flink stuk rijden op de rol.
 

CDK

Forumguru
Bedankt voor je update, je navia hanteert blijkbaar een 'veilige' marge voor binnendoor ritten, ben benieuwd of dat morgen weer zo uitpakt. Welterusten en goede reis morgen!

Greetz Corné
 

Sparkie

Forumguru
Inmiddels ben ik goed aangekomen op de vakantiebestemming. Ik moet zeggen dat het me heel erg is meegevallen.

Vrijdag ben ik na een goed ontbijt te hebben genuttigd vertrokken naar Spanje. Vlak na vertrek kwam ik bij een automatisch tankstation een prijs van 1,289 voor een liter diesel tegen en hoewel het eigenlijk nog niet nodig was heb ik de tank daar toch maar volgegooid. Zo'n prijs kan je niet laten lopen. Daarna de reis vervolgd richting Bordeaux. Op de nav stond een D-weg aangegeven, maar ik reed op de A63. Aan het eind 2x tol (1,80 euro) moeten betalen. Daarna ben ik weer secundair gaan rijden. Had ik maar op de tolweg gebleven! Het stuk tussen Bayonne en Biarritz stond shocking klem. Na daar minstens een half uur te hebben verspeeld ben ik toch tot aan de Spaanse grens de tolweg opgeschoten, Dat schoot tenminste op. Na de lunch op een bankje in de Pyreneeën te hebben genuttigd ben ik verder Spanje ingereden.
Ik moet zeggen dat de wegen en de manier waarop de Spanjaarden auto rijden mij 100% is meegevallen. Zonder enige verdere vertraging ben ik zo rond 18:30 uur op de tweede tussenstop aangekomen.
 

Sparkie

Forumguru
De laatste etappe bedroeg maar een luttele 540 km. Ook deze ging zonder oponthoud, wat me erg meeviel. De enige keer dat er een auto op mijn staart ging hangen was het natuurlijk weer een Nederlander. Zo'n bouwvakkers scheurbussie. Om 1 uur draaide ik de parkeergarage van het vliegveld binnen om vrouw en kinders op te halen die om 13:45 zouden landen. Helaas hat het vliegtuig een half uur vertraging. Na het hele spul ingeladen te hebben zijn we vertrokken naar onze vakantiebestemming, die nog zo'n 50 minuten rijden verwijderd lag. De eigenaar van het huisje was zo vriendelijk om ons op te wachten. De laatste 3 km naar de villa zijn namelijk via een deel onverhard steil omhoog.

Inmiddels zijn we al zo'n drie dagen aan het acclimatiseren. Het is hier heerlijk zonnig en zo rond de 30 graden.

Dit is voorlopig mijn laatste toevoeging aan dit forum. Ik ga vakantievieren.

Tot over een week of twee.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
gewoon doen! prettige vakantie toegewenst! :cool:

(heb je relaas gelezen, bedankt voor het delen is leuk om lezen :) )
 

CDK

Forumguru
leuk verslag! Jouw planning en timing was beter als van de piloot ;)

Fijne vakantie!! Greetz Corné
 

Sparkie

Forumguru
Hallo...... en we zijn er weer.

Inmiddels ben ik alweer een weekje aan het werk, maar vanwege de drukte was ik er nog niet aan toegekomen om een verslagje van de reis te typen.

De auto heeft zich uitstekend gehouden tijdens de vakantie. Vanwege het wat ruige terrein (onze villa lag op ongeveer 600 meter hoogte tegen een berg aangeplakt en de weg er naartoe ging over een deel onverhard steil omhoog) en de toch wat hogere gemiddelde snelheid viel het verbruik wat tegen. Ik denk dat ik zo gemiddeld 5,4 ltr/100km hebt verbruikt tijdens de vakantie. Ik heb niet zoveel gereden. We hebben twee wat langere ritten gemaakt (een rondreisje langs de kust en heen en weer naar het Alhambra in Granada.

Na alle spullen te hebben ingeladen voor de terugreis heb ik vrouw en kinders afgezet op het Aeropuerto de Málaga-Costa del Sol. Zo rond het middaguur ben ik gaan rijden. De Spaanse snelwegen vielen me wederom mee en ik dacht met een gemiddelde snelheid van ongeveer 130 km/u zo rond 9 uur 's avonds wel het zuiden van Frankrijk te kunnen bereiken om daar een hotel te zoeken voor de nacht. Met een klein stukje tolweg in het noorden van Spanje reed ik om 21.30 uur het parkeerterrein van de Formule1 in Bayonne op. Mooi gedaan dacht ik zo zelf. Ik loop naar de receptie en trof daar een 'Complet' bordje aan. Volgens de receptie daar was er in heel Bayonne en Biarritz geen hotelkamer meer vrij. Via de gratis Wifi heb ik ook maar eens op Booking.com gekeken en inderdaad.... niets vrij. Gelukkig was het in het 50 km verder gelegen Dax nog wel wat te krijgen en ben daar toen maar naartoe gereden. Om 23.30 uur lag ik horizontaal.

Zondagochtend na een goed ontbijt te hebben genuttigd stapte ik vol goede moed om 8 uur de auto weer in. Vanuit Zuid Frankrijk moet het toch mogelijk zijn om 's avonds weer thuis te zijn. Ik had me voorgenomen de tolwegen wederom te mijden en volgens de navigatie zou de aankomst om ongeveer 23 uur liggen. Omdat je als je de snelwegen vermijdt de verwachtte aankomsttijd steeds vroeger komt te liggen stond deze op een gegeven moment op 22 uur. Mijn route liep via Bordeaux, Limoges en Vierzon. De wegen waren relatief rustig en ik kon goed doorrijden..... tot Parijs. Daar liep ik bij het binnenrijden via de N20 al in de voorsteden de filefuik in. Met de file meerijdend kwam ik een uurtje later Parijs weer uit. Inmiddels was de ETA alweer opgelopen naar 23 uur.

Door alle vertraging begon ik het al wel zat te worden. Het rijden over de Franse binnenwegen heeft zijn charmes, maar om steeds weer af te remmen omdat je weer een dorpje binnenrijdt begon me toch wel de keel uit te hangen. Het eigen bed begon te roepen.... Na de nav gecheckt te hebben bleek de route via de tolweg zo'n 2 uur korter te zijn. De keus was snel gemaakt en met 140 km/u werd de route voortgezet. Door België was verder geen probleem en ik heb bij de Belgisch-Nederlandse grens een hapje gegeten en om 20.45 uur was ik thuis.

Al met al is de reis me 100% meegevallen. We hebben het er al over om volgend jaar weer naar dezelfde locatie te gaan, dus de kans bestaat dat ik dan weer naar zuid Spanje ga rijden.

Wordt vervolgd dus.
 

CDK

Forumguru
Al met al een geslaagde vakantie en een redelijk voorspoedige reis gehad dus. Top! Dat verbruik vind ik eerlijk gezegd ook wel meevallen, zeker met de binnendoor routes en de files en op de autosnelweg de wat hogere snelheid meegenomen mag je vooral niet klagen denk ik!!

Greetz Corné
 

dirkie996

Forumguru
Ik had identiek hetzelfde verbruik( 5,4l) vanuit Oliva (Valencia) naar Andorra en dan huiswaarts. In Andorra ben ik 's avonds om 19u vertrokken en 's morgens om 05u30 thuis aangekomen . De boete wegens te snel rijden in Frankrijk kreeg ik 2 weken erna:cry:. Meevaller was het bedrag: 45€:jaja:.
 

Sparkie

Forumguru
De boete wegens te snel rijden in Frankrijk kreeg ik 2 weken erna:cry:. Meevaller was het bedrag: 45€:jaja:.
Boete? Dat zou toch pas vanaf november dit jaar doorgestuurd gaan worden.....

Ik hoop dan maar dat er voor mij geen fanmail uit F komt, want ik heb me ook niet overal echt gehouden aan de maximum snelheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Vroeger stuurde Frankrijk de boete zelf (op basis van een kentekenopvraag in Nederland), maar vanaf 1 september int het CJIB de boete voor Frankrijk.
 

Sparkie

Forumguru
Vandaag een mailtje van VerrassendSkoda in de inbox voor de wintercheck.
Ik heb gelijk maar een afspraak gemaakt voor zaterdag 9 movember. Iemand al enig idee wat de warme attentie is die in het bericht genoemd wordt?

Tevens laat ik ze gelijk even kijken waar dat schurende/piepende geluid vandaan komt als ik de ramen sluit.
Ik vermoed dat er wat zand uit Spanje is blijven zitten na de zomervakantie.
 

Sparkie

Forumguru
Ik heb vandaag mijn rechter voorband moeten vervangen. Gisteren heb ik een uitwijkmanoeuvre moeten maken vanwege een of andere doos die te laat zag dat er aan haar zijde wegwerkzaamheden aan de gang waren waardoor ze op mijn rijhelft terecht kwam. Ik heb daarbij een stoeprand geraakt. Ik ben uitgestapt en afgezien van een zwarte veeg op de velg heb ik toen geen schade geconstateerd.

Gisterenmiddag zat er opeens een ei op de band. Ik heb even gegoogled en er wordt sterk afgeraden hier door mee te rijden.
Daarom ben ik vanmorgen maar naar de Euromaster gereden voor een nieuwe Continental Conti Premium Contact 2 205/55 R16 91H.
 
Bovenaan Onderaan