Sparkie's Octavia Combi 1.6 TDI Elegance Business Line Greentech

Sparkie

Forumguru
Het bleek gelukkig geen kromme remschijf. Ik had ook een mailtje naar de dealer gestuurd en zij meldden mij dat er bij de O2 er iets meer ruimte tussen de remschijf en de stofkap zit, waardoor het nogal eens voorkomt dat er een steentje of een stukje asfalt tussen deze beide delen komt. Dit zorgt voor een hoog gierend geluid. Het kan geen kwaad en je kan proberen door voor en achteruit te rijden dit steentje eruit te krijgen. Eventueel scherp insturen bij deze actie kan extra helpen.

Desnoods kan je het wiel demonteren en de stofkap iets opzij trekken om te kijken of er iets zit.

Voordat ik tot demontage van het wiel over zou gaan heb ik vrij fors een bocht naar achteren gemaakt en daarna was het geluid weg.
 

Sparkie

Forumguru
Na 20.000 schadevrije kilometers heb ik op 2e Kerstdag mijn eerste kras en een klein deukje opgelopen.

Ik reed achter een grote Amerikaanse truck die bij het rechtsafslaan moest wachten op tegemoetkomend verkeer. Omdat hij dacht dat zij niet voldoende ruimte hadden besloot hij achteruit te gaan rijden en heeft mij volkomen over het hoofd gezien. Helaas was ik net te laat bij het achteruitrijden en heeft het geclaxoneer van mij ook niet geholpen. Het gevolg was dat hij met zijn trekhaak mijn voorbumper raakte en daar een hele kleine deuk en kras achterliet.

Omdat ik vandaag toch even bij de dealer langs zou gaan heb ik met hem afgesproken dat als er iets achter zou blijven we alsnog een schadeformulier in zouden vullen. De dealer heeft de bumper gepolijst waardoor je bijna niets meer van ziet. Vakwerk.

De reden van het bezoek aan de dealer was het feit dat de achterruitverwarming het slecht deed. Daarvoor hebben ze niet echt een oplossing gevonden, dus het is nog even afwachten of het inspuiten en het strakker vastklemmen van de aansluitingen succes heeft.
 

Sparkie

Forumguru
Op 17 maart wordt de dame 1 jaar en omdat er op het kaartje staat dat er dan een servicebeurt uitgevoerd moet worden vandaag de dealer maar eens gebeld. Maar omdat er (pas) 25k op de teller stond kreeg ik te horen dat de auto makkelijk twee jaar zonder beurt kan en ik me maar moest melden als de 30k in zicht kwam.
 

Sparkie

Forumguru
Precies. Dat zei de dealer ook. Alleen raar dat op het kartonnen kaartje staat dat er na een jaar een beurt moet worden uitgevoerd.
 

CharlesTucker

Forumguru
Je auto lijkt heel erg op de mijne (1.6TDi, Elegance, Greentech, ik heb alleen geen BL), en bij mij heeft er nooit een kartonnetje in gehangen. Het lijkt me toch heel waarschijnlijk dat jouw auto ook een variabel onderhoudsinterval heeft (VOI), en dan geeft ie netjes zelf aan wanneer onderhoud nodig is. Op z'n laatst na 2 jaar of 30.000 kilometer, maar afhankelijk van je rijstijl en gebruik kan dat ook eerder zijn (als je veel korte ritjes maak moet je iets eerder komen). Via de menu's kun je in je maxidot wel vinden hoe lang je nog kunt doorrijden voor er een servicebeurt nodig is. Verder gaat ie er inderdaad ook zelf om "zeuren", ik dacht vanaf 2000 kilometer van te voren, en dan telt ie af per 100 kilometer.
 

Sparkie

Forumguru
Vandaag toch maar besloten de zomersloffen eronder te laten gooien. Goed geholpen door de lokale garage in de buurt, die de banden in opslag had liggen. Alleen kregen ze de stickers er niet af, maar dat slijt wel.
 

hemi24

Forumguru
Momenteel vriest het hier 4 graden en vanochtend was de wereld hier nog verradelijk wit. Laat nog maar even een week of twee wachten met de zomerwissel, wat mij betreft...
 

Sparkie

Forumguru
Hier in het westen is er al geruime tijd geen sneeuw gesignaleerd, dus ik durf het wel aan.
Alleen word ik wel licht gestoord van het krabben van de voorruit elke morgen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Alleen word ik wel licht gestoord van het krabben van de voorruit elke morgen
Dekje d'rop?
Multimate had laatst aardige - met een fullsize foto erop van een besneeuwde voorruit waar met een vinger "ik krab liever niet" in geschreven stond.:smirk:
 

Sparkie

Forumguru
Normaal wel ja. Maar wie houd er nou nog rekening met nachtvorst zo vlak voor Pasen.

Wel lachen zo'n voorruitbeschermer.....
 

Sparkie

Forumguru
Afgelopen vrijdag liep ik naar mijn auto toe en dacht onder de auto iets te zien wat ik niet eerder gezien te hebben.
Het blijkt een stugge kabel te zijn die met een haakje aan de onderkant van de auto is bevestigd. Ik heb er een foto van gemaakt (zie bijlage).

Is dat normaal en weet iemand waar deze kabel voor dient?
 

Bijlagen

  • 2013-07-12 16.09.18.jpg
    2013-07-12 16.09.18.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 79

Sparkie

Forumguru
@Joske: ik heb een (vaste) trekhaak, maar volgens de dealer is het inderdaad de handremkabel. Volgens hem hoort deze zo te zitten.
 

Joske

Forumguru
Zit wel nogal "bloot" é, maja, de constructeur weet wel wat ie doet zeker ;)
Ga straks eens bij mijn O2 kijken hoe ie daar hangt. :)
 

Sparkie

Forumguru
Vandaag wordt de dame voorbereid op de lange reis naar het zuiden. Nog vier daagjes werken en dan stouw ik de auto vol voor de lange reis naar het zuiden. Dit jaar hebben we een wat vreemde constructie bedacht; vrouw en kinders nemen volgende week zaterdag het vliegtuig naar Malaga en ik ga met de auto volgeladen donderdag rijden naar Poitiers. Vrijdag door naar Guadalajara nabij Madrid waarna ik ze zaterdagmiddag weer ophaal op het vliegveld en we doorrijden naar ons vakantiehuisje. Ik doe het lekker rustig aan en vermijd de tolwegen. Ik heb tenslotte alle tijd.
1000 km per dag moet toch te doen zijn lijkt me.
 
Bovenaan Onderaan