Sparkie's Octavia Combi 1.6 TDI Elegance Business Line Greentech

Sparkie

Forumguru
Ongeveer een maand geleden kreeg ik van mijn werkgever een mail dat het contract van mijn huidige leaser over 6 maanden ging aflopen en ik uit moest kijken naar een vervanger. Shoppen voor nieuwe wheels is altijd leuk. Omdat het leasebeleid sinds een jaar of twee veranderd is en we een mobiliteitsvergoeding krijgen heb ik eerste instantie nar een aantal 14% wagens gekeken:
Omdat ik al tijden 'Frans' rij (eerst een Peugeot 406, daarna een Renault Scenic en nu een Citroen Grand C4 Picasso) eerst gekeken naar een Citroen DS3 1.6 eHDi 90 AIRDREAM So Chic. Wat al die 14% auto's gemeen hebben is dat ze erg klein zijn voor twee volwassenen en twee opgroeiende kinderen. Ik heb nog wel proef gereden in de Seat Ibiza ST (de grootste naar mijn mening), maar daar had ik het gevoel in de Corsa van mijn vrouw te rijden. Ook de Fabia 1.2 TDI GreenLine komt niet in aanmerking omdat ik die gewoon niet mooi vind (sorry :blush:).

In de 20% categorie heb ik bekeken:
Citroen DS5: Prachtig mooie auto, maar helaas te duur. Viel nog geen proefrit in te maken.
Ford Mondeo: Veel minder mooi, maar ook te duur
Ford Focus Wagon: Heb ik in proef gereden, maar ik vond de ruimte te beperkt en de uitrusting te kaal.
Opel Insignia: Ook een mooie wagen, maar financieel buiten bereik. Wel in gereden en zou hem zo nemen.
Golf Variant: Veel te weinig auto voor het geld dat je neer moet tellen. Ook het petjes imago helpt niet mee.

Zo ben ik uitgekomen bij Skoda. Ik moet eerlijk zeggen; niet mijn eerste keus. Voornamelijk om het imago dat er toch nog omheen hangt, maar na een bezoek aan de dealer ben ik om. Alles is mooi afgewerkt, compleet en betaalbaar. Voor wat je bij andere merken neer moet tellen voor een kaal basismodel heb je hier een fraai aangekleed exemplaar. Ook de leasemaatschappij heeft dat inmiddels door. Ik kan met de mobiliteitsvergoeding bijna gratis rijden, omdat de bijtelling en leasebedrag (plus brandstof) tegen de vergoeding nagenoeg wegvalt.

Na de proefrit van afgelopen zaterdag heb ik de volgende wensenlijst bij de beheerder neergelegd:
- Octavia Combi 1.6 TDI Elegance Business Line Greentech
- Kleur Platin Grey metallic met Onyx bekleding
- Volwaardig reservewiel
- Sunset (getint glas achter)
- In plaats van de Columbus zet de dealer er een Pioneer Avic-F930BT in
- Vaste trekhaak 13-polig
- Winterbanden

Het huidige contract loopt maart 2012 af. Nu maar hopen dat 5 maanden genoeg is.
 

Skodadude

Actief lid
Leuk Sinterklaas lijstje, ik hoop dat het uitkomt.
Voor mijn werkgever was de Elegance net iets te hooggeprijsd, dus is het de Ambition Businessline geworden.
Ik heb er nu ongeveer 3600km (in 3 weken) mee gereden en ben blij verrast over de 1.6 motor t.a.v. de oude 1.9 die ik had.
Wat betreft de overige auto's sluit ik mij volledig aan bij je mening.
Levertijd zal waarschijnlijk geen probleem zijn, maar je weet maar nooit.
 

hemi24

Forumguru
Zeer prettige wagen om mee onderweg te zijn, al valt mij (als enige?!?) de 1.6 qua prestaties een beetje tegen t.o.v. de 1.9 PD TDI die ik voorheen in vrijwel dezelfde O2 had...
 

Sparkie

Forumguru
Inmiddels is de offerte doorgestuurd naar de leasemaatschappij. Ik wacht op de offerte en dan kan ik achter de wpb aan om de auto zo snel mogelijk te bestellen.
 

Sparkie

Forumguru
Inmiddels zijn alle handtekeningen gezet en is de bestelling naar LeasePlan de deur uit.
Het lange wachten kan beginnen. Voorlopig lees ik lekker mee en schrijf alle aanpassingen die ik gedaan wil hebben (bijvoorbeeld in de VAGCOM) op (of hou ze bij in dit topic).

Weet trouwens iemand hoe ik de aanhef van dit topic kan veranderen, want deze klopt nu niet meer....
 

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum. En zo zie je maar als je een beetje verder kijkt dan je neus lang is je een leuke auto kan vinden.
 

Bakkertje

Forumguru
Zeer prettige wagen om mee onderweg te zijn, al valt mij (als enige?!?) de 1.6 qua prestaties een beetje tegen t.o.v. de 1.9 PD TDI die ik voorheen in vrijwel dezelfde O2 had...

Je bent niet de enige :winkie: ik vind het ook enigszins minder. Echt tegenvallen doet het nu ook weer niet, maar ik sta ook niet te juichen. De 1.6 voldoet, maar de 1.9 had voor mijn gevoel wat minder moeite met belading. Ter illustratie, m'n O2 met 1.9 PD ging moeiteloos naar z'n top met volle bepakking en 4 volwassenen. De S2 die ik nu heb heeft daar echt heel veel meer moeite mee. Overigens is de top van de O2 begrenst (op toerental) bij de S2 niet (die heb ik bergaf op de 214 gehad (op de klok)).
 

hemi24

Forumguru
@Bakkertje, das nou weer raar, want bij mij kapt de electronica toch echt af bij 197 km/h op de maxidot, ongeacht hoe stijl de afdaling of windkracht 10 in de rug op de afsluitdijk..!

Mijn vorige O2 met 1.9 BXE (eveneens 77kw en 250Nm) had geen roetfilter en die ging ook maar door en door en door (208 op de klok)...
Wat ik ook mis is de trekkracht bij 80-120 km/h; met de "oude" 1.9TDI liep ik dan uit op de andere merken met 100 tot 110 pk, met de 1.6TDI heb ik moeite om de concurentie bij te blijven!!!

En de grootste ergenis is het schokken bij gas los als je stapvoets in een file rijdt!!!
 

Bakkertje

Forumguru
@hemi: Erg off-topic, maar m'n S2 greenline gaat "vrolijk" door, 214 op de klok en hij ging nog verder, maar ik mocht niet van vrouwlief (daarna nooit meer gehaald natuurlijk, dan blijft ie steken op zo'n 205). Overigens was die 214 wel op een hele lange stijle afdaling, vlakke weg komt ie met moeite aan de 200. Maar goed allemaal snel genoeg in NL..

Op papier zou de 1.6 net zo snel moeten zijn als de 1.9, maar dat is ie voor m'n gevoel echt niet. Zeker niet bij de tussen acceleratie zoals je al aangeeft.
 

Sparkie

Forumguru
Lekker weer: de leasemaatschappij heeft alles verkeerd genoteerd, behalve de kleur en type.
Geen Sunset. Ze laten de Columbus zitten en bestellen er zelf maar een bluetooth carkit a € 500 bij en rekenen voor de trekhaak vrolijk € 720 terwijl op de offerte van de dealer toch echt € 595 staat. Morgen maar even bellen. Stelletje prutsers.

Edit: en ze zijn de winterbanden vergeten.

En weet niemand hoe je de titel van het topic kan veranderen?
 

Bakkertje

Forumguru
@Sparkie, Er is op het moment toch zo'n connect pakket aanbieding met carkit voor 200 euro ofzo?
De originele carkit is echt een aanrader. Zucces met het belletje met de leasemij, maar dat komt vast wel goed ;)
 

Sparkie

Forumguru
Bij de wagenparkbeheerder veranderen naar Besteld (want laten we het daar maar op houden).

@Wolken81: daarom vind ik het ook zo vreemd dat voor die blauwtand € 500 wordt gerekend. Als de LM (LeasPlan) niet akkoord gaat met de Pioneer mogen ze het Connect pakket toevoegen.
 
@Sparkie: collega van mij dit jaar een Superb gekregen en heeft inderdaad 500 euro betaald....heb hem nu de gek aangestoken met Connect pakket. Ben blij dat ik nog kon veranderen (week 7 verwachte levertijd). En als sunset niet lukt kunnen ze je altijd nog die sunnyboys (of was het sonnyboys) leveren (toch anders....)
 

Sparkie

Forumguru
Inmiddels zijn we weer een week verder. Wat blijven het toch een stelletje prutsers daar bij Leaseplan. Na twee mailtjes en een belletje ben ik uiteindelijk teruggebeld door iemand.
Die heeft beloofd mij terug te bellen, maar het blijft akelig stil, terwijl de einddatum van de oude leaser alsmaar dichterbij komt. Ook onze wagenparkbeheerder wordt een beetje moedeloos van die club.

De dealer waar ik heb proefgereden mag hem waarschijnlijk niet gaan leveren. Alle afspraken daar gemaakt staan dus op losse schroeven. Ik heb net nog maar eens een verzoek om informatie bij LP gedaan.
 

Sparkie

Forumguru
Als de LM er geen verdere fuckup van maakt zou dat erop moeten zitten 2cv.

Ennieweetjes; nog geen bericht uit Almere. Ik wacht vandaag nog even af en anders gaan we morgen maar weer eens bellen.
 
Bovenaan Onderaan