Sparkie's Octavia Combi 1.6 TDI Elegance Business Line Greentech

Sparkie

Forumguru
Vandaag zowaar een mailtje van de leasemaatschappij in de inbox:
De auto is besteld, maar de dealer waar hij afgeleverd gaat worden kon niet meer veranderd worden. Ook kon de nieuwe afleveraar er geen Pioneer inzetten.
Ik laat de Columbus er maar in zitten en wacht wanneer het dievengilde hem op komt halen. Voor een eigen risico van € 300 laat ik er dan wel een Pioneer inzetten.

De bluetooth van € 500 is vervangen door het Connect pakket van € 100.

Ik heb nog maar eens gevraagd of ze me een overzicht kunnen geven van wat ze nu wel en niet hebben meegekregen van mijn verzoek.
 

Sparkie

Forumguru
Bericht van de dealer:

Als reactie op uw vraag kan ik op dit moment beantwoorden dat de auto gepland staat voor productie in week 3 van 2012.
Indien dat ook daadwerkelijk gebeurd zullen wij medio februari de auto kunnen afleveren.

Zoals u begrijpt is deze informatie onder voorbehoud. Als de auto bij ons gelost wordt nemen wij gelijk contact met u op om zo snel mogelijk de Octavia af te leveren aan u.
 

Sparkie

Forumguru
Aangezien we deze week in weeknummer 3 zijn aanbeland heb ik nog maar eens een mailtje richting de afleveraar gestuurd.
Niet geheel positief nieuws:

Zojuist gecontroleerd in de gegevens van de importeur (PON) en gezien dat de Octavia definitief ingepland staat voor week 5, dan zouden we kunnen afleveren in week 8 a 9.
Ook dit antwoordt is natuurlijk onder voorbehoud.



.
 

Sparkie

Forumguru
YES!!! Auto staat bij de dealer.

Nu nog 1 horde te nemen: onze wpb moet Leaseplan nog even overtuigen om de auto eerder te leveren dan einde contract van de huidige auto: 19 maart.
Dat gaat wel lukken, want de wagenparkbeheerder had me al mondeling toegezegd dat ik de auto op kon halen op het moment dat deze klaar zou staan. Alleen moeten die twee dus nog even overeenstemming bereiken.

Voralsnog met de dealer afgesproken om de auto op vrijdag 17 februari (als ik vrij kan krijgen) of anders zaterdag 18 februari in ontvangst te nemen.
 

Sparkie

Forumguru
Bummer.

Leaseplan geeft geen toestemming de auto eerder af te leveren. Einde contractdatum is maandag 19 maart.
Ik ga morgen de dealer maar bellen om de auto nog 4 weken in de ijskast te zetten. Ik zet in op leverdatum 17 maart.
 

Fabia

† In Memoriam
Jammer voor je:icon_smile_dead:. Maar goed dan heb je nog wat om naar uit te kijken.
 

Sparkie

Forumguru
Het wordt weer eens tijd om de post een stukje naar boven te verplaatsen. Nieuwe ontwikkelingen:

Leverdatum is vastgezet op zaterdag 17 maart. Nog twee weekjes wachten dus.

Ik heb een aantal verzoeken aan de dealer gedaan die zijn ingewilligd.
Er zitten inmiddels platen met opzetletters op, geen dealerreclame en de greenline logo's en stickers zijn verwijderd.

Wat ik ook gevraagd heb is om het hidden menu van de Columbus vrij te schakelen.
Het antwoord was dat ze dat als dealer niet mogen doen i.v.m. veiligheidsoverwegingen en het vervallen van de fabrieksgarantie.
Het lijkt me toch wenselijk om het vrijgeschakeld te krijgen. Is dit het algemene standpunt van het Skoda dealernetwerk/PON ?
 

Bakkertje

Forumguru
Je mag al blij zijn dat de dealer uberhaupt weet waar je het over hebt.. Ik kan me voorstellen dat ze dat niet doen, maar zoek even iemand op met vcds in de buurt, dan komt het vast goed!

Sterkte met het wachten!
 

Sparkie

Forumguru
Vandaag een berichtje in de Inbox van verrassendskoda.nl: Gefeliciteerd met de nieuwe Skoda, en een gebruikersnaam 00xxx7. Dit zou betekenen dat ze al op kenteken staat, maar als ik check op de RDW site zie ik wel gegevens van 00-xxx-6 en 00-xxx-8, maar de 7 geeft geen gegevens. Betekent dat dan dat het kenteken wel is uitgegeven, maar nog niet aangemeld is bij de RDW? Of hoe werkt dat?
 

Sparkie

Forumguru
Afgelopen zaterdag was de grote dag; de Octavia ophalen.

De dag begon met het inleveren van de Citroën GC4P bij een inlverlocatie van Leaseplan. Op een aantal krasjes na geen opmerkingen gekregen.

Daarna in de Corsa van de vrouw meegereden naar Hamers in Voorschoten om daar de nieuwe auto op te halen. De Octavia stond daar onder een doek te wachten. Na een kopie van het rijbewijs en het in ontvangst nemen van de paieren en sleutels nam men uitgebreid de tijd om alle knopjes, lampjes en wijzertjes uit te leggen. Bij de uitleg van de Columbus gelijk het thuisadres ingevuld en op de nav naar huis gereden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog moet wennen aan de Octavia. Het rijdt zo anders dan de Citroën en ik moet zeggen dat ik erg gewend was aan het rijcomfort van het bussie. Omdat de rest van de zaterdag was gereserveerd voor boodschappen doen, naar de 'stad' gaan en dochter afleveren op haar feest/logeeradres heb ik weinig gelegenheid gehad om verder te wennen.
Omdat ik zondag de tuin zomerklaar moest maken had vanmorgen pas de gelegenheid om verder te wennen.

Wat mij het meest tegenviel was de Columbus. Hoewel het apparaat snel opstartte wilde de dame mij in eerste instantie 10km om laten rijden, maar eigenwijs als ik ben heb ik de normale route genomen. dat heb ik geweten. De hele reis van 45km heeft ze me aan mijn kop zitten zeuren dat er op de route een verkeersbelemmerende situatie was en ze me over allerlei binnenwegen wilde laten rijden. Er waren echter op een aantal kleine opstoppingen na geen problemen te bekennen. Wel stond er op de andere rijrichting een dikke file, maar ik kon niet echt ondekken wat de reden was waarom ze me om wilde laten rijden. Misschien moet ik de handleiding er maar eens bijhalen. Ook merkte ik dat de Columbus erg onnauwkeurig lijkt. Op het moment dat ik onder aan de afslag bij de verkeerslichten stond te wachten vond de nav dat ik nog op de hoofdrijbaan stond en mij via de volgende afslag weer terugleidde. Het is goed dat ik de weg weet, maar als dit de gewoonte is en ik op een voor mij onbekende weg zou rijden is dit een reden om de navigatie uit te schakelen.

Foto's en verdere belevenissen volgen binnenkort.
 

Sparkie

Forumguru
Pillen van de bekleding

Na iets meer dan 4k aan kilometers in 2 maanden tijd viel het me op dat de zitting van de bestuurderstoel aan het pillen is.

Dat moet toch niet kunnen? Het betreft de donkere stoffen Shadowbekleding.

Het euvel doet zich voor op het voorste deel van de zitting, horizontaal over een afstand van 20 centimeter.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zou inderdaad niet moeten kunnen.
Maar: kijk eens scherp naar de kleding die je tijdens die 4000km (vaak) aanhad? Zit daar misschien iets aan waardoor dit is veroorzaakt? Bv. een braam aan een jeansnageltje of zoiets...
 

Sparkie

Forumguru
Hoewel niet geheel uit te sluiten lijkt dat me toch onwaarschijnlijk.
De beschadiging zit middenop het voorste gedeelte. Daar rust het bovenste deel van mijn dijbeen het meeste op. De broeken die ik draag hebben daar geen nageltjes en het zit te laag voor iets scherps in mijn kontzak.
 

Sparkie

Forumguru
Update na 5555 km

De eerste 5k zijn achter de rug. Ik moet zeggen dat de auto mij erg meevalt qua rijeigenscappen en comfort. Mijn rug is niet mijn sterkste lichaamsdeel en na toch al een aantal redelijk lange ritten heb ik nog geen last ondervonden.

Ik ben geslaagd voor twee Sonniboys voor de achterportieren. Deze heb ik voor een redelijk bedrag via Marktplaats op de kop kunnen tikken.
Daar heb ik ook nog een bod uitstaan voor de volledige set. De kinders zijn in ieder geval voorzien.

Ik heb de losse stukjes stof zo goed mogelijk van de bestuurdersstoel afgeschraapt. Voordat ik eventueel terug ga naar de dealer moet ik maar eens aankijken of het pillen terugkomt.

Gisteren lag de bedieningsknop voor het instellen van de spielgels ineens los achter het afdekplaatje. Gelukkig heb ik met mijn zakmesje wat aan mijn sleutelbos hangt het afdekplaatje los kunnen klikken en de knop weer vast kunnen zetten. Toch raar dat deze ineens los kan liggen. Ik heb sinds ik mijn spiegels ingesteld heb deze knop niet aangeraakt.
 

Sparkie

Forumguru
Inmiddels zijn we ruim 11k kilometers verder. Tot op heden zonder problemen...... tot nu.

De rit naar de vakantiebestemming verliep met uitzondering van wat files zonder problemen. Toen ik na een aantal dagen opnieuw een rit wilde maken viel het me op dat bij het naar rechts sturen er een schurend geluid, van wat naar mijn mening het linkerwiel is, komt. Het lijkt alsof de remschijf o.i.d. aanloopt.
Zodra ik weer rechtuit stuur is het geluid weg.

Nu zit ik zo'n 800 km van een Nederlandse garage af en vraag me af of iemand weet wat er mis kan zijn en of het kwaad kan om hiermee terug naar Nederland te rijden?
 

maartenv84

Senior Member
Toen ik na een aantal dagen opnieuw een rit wilde maken viel het me op dat bij het naar rechts sturen er een schurend geluid, van wat naar mijn mening het linkerwiel is, komt. Het lijkt alsof de remschijf o.i.d. aanloopt.
Zodra ik weer rechtuit stuur is het geluid weg.

Heb hard moeten remmen tijdens de reis? Bij heel hard remmen kan de remschijf krom trekken. Die gaat dan inderdaad aanlopen op het moment dat je gaat sturen.
 

Sparkie

Forumguru
Nee. Hoewel er erg veel file op de Duitse snelwegen was (met veel remmen en optrekken) kan ik me niet herinneren erg hard te hebben moeten remmen.
Dat zou je toch tijdens de reis opgemerkt moeten hebben. Het viel me op toen ik van ons huisje zachtjes wegreed en een flauwe bocht naar rechts moest maken.

Maar kan het kwaad om ermee naar Nederland te rijden?
 

maartenv84

Senior Member
ik ken het alleen van een geval van mijn broer. Die had het na hard remmen, maar daar liep de remschijf ook aan bij recht uit rijden. Hij is direct (op een zaterdag) in omg. Stuttgart geholpen.

Ik heb zelf geen idee of het kwaad kan. Het beste is om even te bellen voor raad. Je wil tenslotte geen 100en kilometers terug rijden zonder remmen ;)
 

Rallye

Forumguru
Mocht de remschijf krom zijn, dan komt dat vaak door de combinatie van erg hard remmen (schijf wordt warm) en daarna de niet de rem meteen loslaten. Op de plek waar de blokken tegen de schijf aan blijven zitten kan de schijf zijn warmte niet kwijt, terwijl de rest wel afkoelt. Dan trekt hij krom. Als je een automaat rijdt gebeurt je dit sneller: door de kruipneiging van de automaat heb je de neiging ook na hard remmen de rem aan te houden.
 
Bovenaan Onderaan