Porsche Cayman 718

Status
Niet open voor verdere reacties.

leon-cupra

Forumguru
@sitechris er zijn nog wel een paar opties om toch de Cayman te houden. 1) zou privé kunnen factureren aan de vennootschap. Moet ik juist een kilometerdagboek bijhouden 2) iets dat mijn voorkeur zou hebben: partner haar Passat annuleren en doorgeven aan een collega. Voor partner een eigen bedrijfswagen kopen en de Cayman behouden.

Is idd spijtig om weinig kms te maken met de Cayman maja .. ben ook niet van het principe om onnodige kms te maken (tenzij eens voor een rondrit ofzo).

Los van alles , kon het volgend jaar ook zijn dat ik de Cayman zowiezo ging weg doen, iets klein/goedkoop kopen en het vrijgekomen kapitaal investeren in vastgoed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
@Tees @leon-cupra Die wet tegen schijnzelfstandigen is volgens mij Europese wetgeving, en er wordt vooral gecontroleerd op grote bedrijven zoals Post.nl die zogenaamde zelfstandigen inhuurt, maar waar Post.nl bepaald met welke auto(merk, model, kleur) ze moeten rijden, en tegen welk tarief en welke voorwaarden. Een schijnzelfstandige heeft niet de optie om te onderhandelen over de contractvoorwaarden. Post.NL heeft niet alleen in Nederland maar ook in Belgie problemen gehad met justitie, vanwege die schijnzelfstandigen.
 

leon-cupra

Forumguru
@Cordoba maak mij daar ook geen zorgen in. Zitten bij ons meerdere personen die het zo doen en zij zijn ook geen uitzondering op dat vlak.
Wanneer nodig kan ik aan genoeg vennootschappen factureren waardoor er geen sprake is van schijnzelfstandigheid.

Mijn broer kent ook zo een paar mensen. Groepje van een 4-tal. Ze facturen ook onderling aan elkaar, maar werken wel alle 4 in hetzelfde bedrijf dat eigenlijk de “hoofdopdrachtgever” is.
 

Cordoba

Forumguru
@leon-cupra Ik denk ook niet dat je je serieus zorgen moet maken, maar het is goed om je bewust te zijn dat dit mogelijk een probleem zou kunnen zijn. Als de verschillende mensen die in vergelijkbare functies werken, bijvoorbeeld allemaal wat andere contractvoorwaarden (verschil in tarief, randvoorwaarden of andere zaken) hebben, dan helpt dat al om aannemelijk te maken dat het om echte zelfstandigen gaat en niet om schijnzelfstandigen. Bij schijnzelfstandigen zie je juist dat tientallen of honderden zzp-ers precies dezelfde contracten hebben, waarbij alleen de naam van de zzp-er anders is. Als je zelf ook nog een andere vennootschap hebt, ben je ook wat minder afhankelijk van deze werkgever, want anders ben je wel heel erg op één paard aan het wedden. Juist in de afgelopen coronaperiode kon je zien dat zzp-ers die vrijwel volledig van één opdrachtgever afhankelijk waren, het vaak heel moeilijk hadden tijdens corona. Met wat meer opdrachtgevers die een serieus deel van de vennootschap laten draaien, ben je wat minder afhankelijk en kun je een tegenvaller makkelijker opvangen.
 

EdK

Forumguru
kon je zien dat zzp-ers die vrijwel volledig van één opdrachtgever afhankelijk waren, het vaak heel moeilijk hadden tijdens corona.
Dat is niet allleen met carona geweest hoor !
Elke ZZP'er of werkgever in klein of midden bedrijf moet nooit en te nimmer op één paard wedden.
Mijn vorige werkgever had in eerste instantie 2 grote paarden waar 4/5 van personeel bezig was.
En toen ging het met één van die twee wat minder wat inhield voor ons ook minder werk.
En tsja dan moet je als werkgever rare sprongen maken om niet tot ontslagen over te moeten gaan.
Gelukkig was er toendertijd een bedrijf waar we zaken mee deden die personeel nodig had en is een deel daar aan uitgeleend tot we een derde en vierde paard erbij hadden.
En momenteel is er in technische branche zat werk en kun je je makkelijk veroorloven op één paard te wedden, maar oh wee als het weer een beetje inkakt dan kan het trikkie worden om arbeid te vinden....
 

leon-cupra

Forumguru
@Cordoba , mijn andere entiteit is een éénmanszaak die ook nog maar net draait. Daar zijn zeker nog geen opbrengsten maar aan de andere kant ook lage kosten momenteel.
Uiteraard ben ik voorlopig volledig afhankelijk van mijn werkgever, maar dat ben ik nu ook. Als mijn baas mij morgen mijn C4 geeft , ben ik ook werkloos. Kan dan wel terugvallen op een opvangnet maar dat is ook niet voldoende om alles op te vangen.
Heb ook wel geen schrik om morgen zonder werk te vallen. Mijn baas heeft nu een jaar geïnvesteerd in mij zonder het grote rendement (verwacht dit na een paar jaar), dus mij nu ontslagen is voor hem het domste wat hij kan doen. Ben nu werkzaam als business analist , een functie waar ik ook niet verwacht dat het heel moeilijk zal zijn om iets nieuw te vinden.
Heb ook wel redelijk vertrouwen in mijn werkgever. Er moet al veel gebeuren eer hij beslist iemand zijn C4 te geven.
Zit ook in een sector die niet zo gevoelig is aan conjunctuur en dergelijke. Wij maken de grondstof voor het kweken van champignons. Tijdens de Corona zijn ze vb nog steeds blijven groeien.

Ach … zullen wel zien. Verwacht niet zozeer problemen maar ondanks het ruime budget de eerste jaren mss op autovlak niet te gek doen … dus geen Taycan :pardon:
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK als werknemer wed je ook maar op 1 paard. Je bent alleen een klein beetje beter beschermt. Maja die bescherming kost je als wkn ook veel geld.
Als ZZP-er is het belangrijk dat je dan een spaarpotje aanlegt voor momenten dat het minder gaat.
Echte ZZP-ers zijn meestal ook afhankelijk van vele opdrachten. Geen opdrachten , geen inkomsten. Ik ben wel zeker van mijn opdrachten en maandelijkse inkomsten (tenzij ik langdurig ziek zou worden). Wordt daardoor wel iets minder betaalt , maar globaal gezien is mijn loon wel “vaster”. Het grootste nadeel is binnenkort dat mijn baas mij van vandaag op morgen dan kan buiten gooien en dat ik geen sociaal vangnet heb, maar omgekeerd ben ik ook onmiddellijk weg. Gebeurt het dat ik moet vertrekken, heb ik op een korte termijn zeker terug iets anders en die tijd daartussen hebben we zelfs nu al meer dan voldoende buffer om te “overleven”.

En ook … positief blijven. Hou wel rekening met de nadelen maar als je niets riskeert, kan je ook niets winnen.
 

Cordoba

Forumguru
Deze eeuw zijn er bedrijven omgevallen waarvan veel mensen dachten dat ze net zo solide waren als Stonehenge, dus voor geen enkel bedrijf is er 100% zekerheid. Ik ken de Belgische sociale wetgeving nauwelijks dus ik kan daar niet veel zinnigs over zeggen, wat ik wel weet is dat verzekeringen afsluiten als zelfstandige om vergelijkbare zekerheden te krijgen als iemand in loondienst vaak onbetaalbaar is door de hoge premies, of nauwelijks zinvol door de randvoorwaarden die verzekeringen stellen.
 

leon-cupra

Forumguru
@Cordoba uiteraard kan dat altijd. Mijn baas moet maar 1 verkeerde investering doen om heel het bedrijf om zeep te helpen maar dan zit je als werknemer ook in de penarie, iets minder dat wel maar toch …

Je kan je inderdaad verzekeren tegen loonverlies maar voor gelijke zekerheden is dat inderdaad duur. Hoe duur , ga ik binnenkort eens onderhoren. Nu ook, hetgeen ik binnenkort mss mag factureren, daar moet je als wkn ook heel wat maanden voor werken. Dus 1 maand werken als ZZP-er is al een potje voor een paar maanden tegenover als wkn. Is maar een groot probleem wanneer je langdurig ziek zou zijn. Maja daar hoop je als wkn ook niet op.

Geeft een beperkt idee :
https://www.acerta.be/nl/zelfstandi...MIoMWcpfPY-QIVFeR3Ch3eLw_4EAAYBCAAEgLravD_BwE
 

leon-cupra

Forumguru
@Peter-036 , veel schijnzelfstandigen rijden wel een Porsche , dus ergens wel topic relevant. ;)
En ook, zijn best wel nuttige bijdrages bij voor mij en mss anderen.

Maar zullen het weer autogerelateerd houden. Ik hou jullie op de hoogte van het nieuwe “avontuur”.:D
 

leon-cupra

Forumguru
Met de Cayman (en de madam) een paar daagjes weg naar de Vlaamse Ardennen (Oudenaarde). Heerlijke B&B ( voor de geïnteresseerden www.scheldekant.be), enorm mooie omgeving en heel leuke baantjes. Aangezien het weer wat minder is deze dagen (4 maanden geen regen gezien en nu hele dagen :mad:). Gisteren fietstochtje gedaan langs de Schelde en terug gekomen via leuke baantjes.Vandaag aangezien het weer nog minder goed ging zijn, besloten om de beentjes te strekken met de Cayman. 60km binnenbaantjes, sommige stukken wel eens het gaspedaal lekker diep kunnen trappen maar algemeen een vlot maar rustig tempo aangehouden. De baantjes lagen er ook niet ideaal bij om door te trappen: nat en soms modder. Maar wel een schitterende omgeving. Even van de hoofdbaan af en je ziet het mooie landschap van de Vlaamse Ardennen. Nog eens gepasseerd langs de Paterberg en de Koppenberg .. pff dat die renners daar op vlammen ... Gek.

BBDC2C05-4BB5-4402-810D-955C4D1F93D8.jpeg 62F04763-3D92-4A1F-B4AD-D6BB8D1890AC.jpeg 5B75FF01-3DF6-429A-AA4E-BC5847273609.jpeg 418A1F8C-2B7D-4DAD-967D-6414AA7CEEAC.jpeg
 

leon-cupra

Forumguru
Daarnet eens naar een BMW garage geweest. 530e zien staan met een knappe kleurencombinatie. Jonge wagen met de meest gangbare opties. Uitzonderlijk ook een Xdrive. Mooi meegenomen aangezien de bedoeling zou zijn dat dit later de wagen van mijn madam zou worden.

Madam met een zuur gezicht in de Porsche gekregen. Op naar de dealer. Kleur vanbuiten was goed, kleur vanbinnen niet haar ding. Zelf voor mij , moest het ooit een BMW worden, absoluut een vereiste: cognac leder.

Pracht van een wagen maar qua ruimte is het toch inleveren. Kofferruimte is twee keer niets door de batterij. Vakantie zal met dakkoffer worden denk ik.

Wel handige (maar ook een nadeel bij stuk gaan) aan de 5 touring is dat deze vanachter uitgerust is met luchtbalgen. Wanneer wagen geladen is, gaat de wagen ervoor zorgen dat hij altijd dezelfde horizontale positie staat. Super handig en veilig wanneer er onze fietsendrager op staat, 4 fietsen erop, bagage erin en ik kan bij de Superb sterretjes tellen zonder naar omhoog te kijken.

Partner werd al iets beter gezind toen we bij de verkoper over de fiscaliteit spraken (is haar job). Is uiteraard in BE enorm gunstig.

Dus tja … nu nog even wachten op antwoord van mijn baas om als zelfstandig consultant te kunnen werken (voorstel voorgelegd, moet het alleen nog goedkeuren) en dan heel wss de zoektocht beginnen :D

De 530e touring Xdrive waar we naar gaan zien zijn. Stond nog een mooie met wit interieur maar was zwarte lak en dat is een totale no-go.
DE4F9B4B-6E51-41C6-B8D9-D30FFDF1873A.jpeg 3E58DF32-E68C-4DFB-B2DA-7A0F0DF02036.jpeg
 

Okki

Donateur
Nee, het was juist  geen cognac, maar dat wil hij en zijn madam graag.
Dit was meer Calvados (wel lekker overigens)
 

leon-cupra

Forumguru
Bmw noemt het “cognac”. Maakt eigenlijk niet uit of het nu amoretto of porn Brown is. Vind het persoonlijk een mooie kleur. Wil eens iets anders dan een zwart interieur. Altijd al eens een Bordeaux/rood interieur gewillen (porn red voor @Rosinfield :D) maar dat past niet in zo een 5 (en ook niet te verkrijgen denk ik). Is ook nog donker bruin mogelijk maar vind je amper tweedehands en is dan ook weer heel donker.Stond ook een 5 in dat “elfenbeinweiss”, ook heel mooi maar komt dan veel te snel vies. Zag je ook op die 5 die er stond. En aangezien het de bedoeling is dat het ooit de wagen van mijn partner wordt , is dat een no-go.

Dat cognac is gewoon heel mooi en chic in zo een 5. Partner is er geen fan van , nochtans dat onze nieuwe zetel thuis ook cognac is, maar dat cognac hoort niet in een auto zei ze toen ik dit aanhaalde.

@philippe bakker je wilt niet weten wat mijn madam iedere keer meesleurt als we op verlof gaan. Als de kinderen wat kleiner waren, was de koffer van mijn Superb tot de hemel toe gevuld. En achter onze stoelen lag ook allemaal nog gerief. Laatste keer zat de koffer van de Superb ook vol maar net tot de bagagerol … dus met zo een koffer van een 5 hybride … gaat ze extra mogen selecteren in wat mee moet :D
 

philippe bakker

Forumguru
Ja bij ons zit de auto dan ook stampvol. Maar op alle andere dagen vh jaar is de koffer meer dan genoeg. Dus wij letten wat op dat we meenemen. En met de 40 graden vd laatste zomer moet je al geen jassen en truien meenemen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan