Porsche Cayman 718

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cordoba

Forumguru
Het heel makkelijk veel te hard rijden met zo'n auto als je 'm nog niet goed kent, herken ik wel. Toen ik zelf ook nog jong was (nog een stukkie jonger dan jij nu), ben ik serieus aan het zoeken geweest naar goede 911. Op een gegeven moment dacht ik ook dat ik er één gevonden had, en deze werd door mijn eigen garage verkocht voor de eigenaar. Op afspraak de auto gaan bekijken en een proefrit gemaakt, en zodra ik buiten de bebouwde kom was, eerst even een stukje rustig toeren om even wat aan de auto te wennen en wat te leren kennen. Na een stukje dacht ik, eens even mijn hoofd wat opzij buigen om te zien hoe snel ik nu rij (mijn schatting was 70-80 km/u), want de toerenteller zit bij zo'n Porsche mooi voor je snuffert, maar de snelheid is wat lastiger te zien, bleek ik dik 120 km/u te rijden op een 80 km/u-weg, waar ik dacht rustigjes warm te rijden. Ik ben overigens afgehaakt, omdat de totale bodem achterin kleddernat bleek te zijn (net een Fabia I), en dat in die tijd min of meer een garantie was dat binnen een aantal jaren de bodemplaat rot zou zijn. (De verkopende garage schrok zich ook rot toen ik het liet zien, en is gestopt om die auto te verkopen)
 

leon-cupra

Forumguru
@Cordoba is ook omdat de wagen zo goed uitgebalanceerd is en een goede gewichtsverdeling heeft. Bij de cayman gewicht van de motor in het midden, gek (eigenlijk niet) wat dat doet met het gevoel en de wegligging. Sturen ook, dat gaat zo “gemakkelijk”. Je voelt geen gewicht dat tegenwerkt. Geeft een gevoel dat de grens veel verder ligt(wat ook wel zal zijn).
Idem met de wegligging. Zwaartepunt ligt laag, gewicht “perfect” verdeeld , uitermate efficiënte ophanging (mijn vader was enorm verrast, ondanks de fantastische wegligging ,de Cayman echt heel comfortabel is. Hij verwachtte een heel harde wagen), zorgt dat alles wat meer vertrouwen geeft. Heb dat eigenlijk met heel weinig wagens meegemaakt dat ik op boerebaantjes al “snel” reed en dacht “Bwaa, het kan nog iets sneller”. Bij de andere wagens die ik ooit bezit heb was het eerder “we zullen nu maar vertragen want nu wordt het tricky”. M2 was zo eentje. Machtig machine op goede banen maar wanneer de staat van de baan wat minder werd , had de ophanging het er heel moeilijk mee. Volgens mij was de oorzaak daarvan een veel te harde ophanging.

Nu wel benieuwd hoe een 911 zich verhoudt tov de cayman.
 

Cordoba

Forumguru
De ene 911 is de andere niet, als je een 911 van voor ongeveer 1976 hebt, is die veel lastiger te sturen dan een latere versie, dat komt door verandering van het zwaartepunt (plek van de motor t.o.v. de achteras), en bij latere versies zullen er ook wel weer forse verbeteringen geweest zijn.
 

Bakkertje

Forumguru

Dit vat het best mooi samen als je het mij vraagt.
Persoonlijk vind ik de Cayman zelfs mooier dan een 911
 

leon-cupra

Forumguru
Ook gewoon rustig aangezet. Kleppen stonden wel open. Bij goed doortrappen, heb je wel wat burbles. Ze stonden me wel aan te porren om door te trappen maar vind dat eigenlijk “asociaal” daar, midden in het centrum met allemaal omwonenden.

Binnenkort eens een filmpje maken van een fly-by. Enorm benieuwd hoe de cayman klinkt langs de buitenkant. Zal wel een stuk stiller zijn dan de M2. Zoek nog iemand die eens voluit ermee durft te gaan (partner wilt absoluut niet met de P rijden :arghh:) … zal binnenkort wss mijn broer worden:D
Binnen is het een “feest”. Deze ochtend nog eens wat leuke binnenbaantjes gepakt en de motor zijn volle toerenbereik laten gebruiken … heerlijk dat geluidje binnenin (beetje kart-geluid en de cayman rijdt ook zo ) en dat oplopende toerental waar precies geen einde aan komt.
 

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye , hier even verder op antwoorden zodat we Bram zijn topic niet blijven “vervuilen”.
In 3 weken ritje of 4 waar de motor wel warm van wordt. En idd af en toe gewoon de wagen 10m verzetten. Vindt hij wss niet leuk maar kan de wagen moeilijk al duwend verzetten.

Denk ook wel dat een wagen genoeg getest wordt op veel extremere gevallen waarbij er achterna ook niets aan de hand. Dat het op langere termijn bij blijvende stilstand en te korte ritten nefast is, wil ik gerust geloven maar lig er niet echt wakker van.
 

Canon-Eye

Forumguru
Soms is de ruimte onder de carport een paar uur nodig voor iets anders, dus dan moet de auto daar weg. Dan duw ik 'm inderdaad handmatig ee meter of 10 naar voren. Dat gaat makkelijk (moet alleen even het contact aanzetten om de dsg te kunnen vrijschakelen, en na afloop nog eens om 'm weer in P te krijgen), want de oprit igt op een heel gering afschot.
Datzelfde afschot maakt het een stuk zwaarder om hem weer terug te duwen.
Dat doe ik dus ook niet, de auto blijft onder de blote hemel staan tot de volgende rit. Ik ga 'm echt niet starten voor die 10m.
 

Tees

Donateur
Doe ik ook zo vaak. Soms zelfs als ik net geparkeerd heb en bij uitstappen toch niet helemaal tevreden ben. Ff half metertje duwen, zo gedaan.
 

leon-cupra

Forumguru
Waarom niet? Omdat de oprit net te steil is om een wagen alleen naar achter te duwen (kans dat je de wagen er alleen van door is , is groot) en naar voor duwen … zal ik nog wat spek voor moeten eten :arghh:

En meestal is het ook van plaats verwisselen, is dan een stuk de baan op … zie mij al heel dat stuk duwen :pieker:
 

leon-cupra

Forumguru
Wat moeten de buren niet denken hé :tongue:
Een Porsche op de oprit en te gierig om even te starten om de wagen 5m te verzetten.

Btw, Porsche zou te klein zijn moest ik een groot ego hebben. Zou ik mij beter een RR kopen … altijd gehoord dat er alles in kan. :arghh:
 

Kanerr

Forumguru
Jeetje hoe jullie je auto behandelen..... En jullie is gericht naar de mensen die de auto niet starten om hem een paar meter te verzetten.

Het is niet voor niks een auto met motor geworden. Als die verplaatst moet worden, dan moet dat. Ookal is het een meter.

Het is echt niet dat de levensverwachting van 400.000km naar 200.000km gaat door hem 5x per jaar alleen te starten om hem 10 meter te verplaatsen.


Soms moet je niet te lief zijn voor je spullen ;) Gewoon gebruiken, daar is het een motor/auto voor.
 

MarcoO2

Forumguru
Eens. Ik heb zat dagen dat ik mijn auto letterlijk zo'n 100x start, en waarbij ik gedurende de dag 10-20 km heb gereden. En nee, dan reken ik start/stop niet mee, het gaat echt over de auto volledig aan- en uitschakelen.

Ik heb daar met geen van mijn auto's ooit problemen mee gehad. Een motor krijgt er niks van als je 'm start, een 30 seconden laat lopen en dan weer uit gooit.
 

Tees

Donateur
Jeetje, dat jij je auto start om m een meter te verplaatsen! ;)

Ik vind t gewoon onnodig om dat te doen, (best veel) benzine verstoken voor dat metertje. En dan heb ik t nog niet over de hoeveelheid uitstoot door die koude start, bijv de hoeveelheid fijnstof bij een koude start is gigantisch hoog (uit m'n hoofd vergelijkbaar met 10 km rijden).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan