Passat vs superb

Ik ben van passat avant b7 highline 1.6 tdi overgestapt op een sup3 combi 2.0 amb. BL. Ook naar nwe passat gekeken. Geen seconde spijt. Rij goedkoper, meer vermogen, (nog) meer ruimte. Ik zelf vind de amb stoelbekleding fijner dan Alcantara. De stoelen in de sup zitten mij beter, maar ik hou van wat hardere stoelen.

Rallye

Forumguru
@G.P.
En die bijtelling, ik ben er tegen omdat ik het idee van nivelleren niet onderschrijf (de grondslag van bijtelling), maar qua kosten t.o.v. zelf een (leuke) auto rijden valt het mee. Wel is de keuze minder groot dan als je zelf een auto aanschaft.

Misschien wat OT, maar de bijtelling is niet om te nivelleren (dan was hij zeker twee maal zo hoog, zodat het hele voordeel weg zou zijn en jij net zoveel of meer aan belasting zou betalen als de kosten van iemand die zijn auto zelf betaalt), maar om het voordeel te belasten (zodat er dus wel minimaal 42% van overblijft) dat je hebt van die auto. Omdat je baas je het recht geeft om privé in een zakelijke auto te rijden, hoeft hij je immers minder salaris over te maken, dat ook gewoon belast zou zijn. Een auto van de zaak is gewoon loon in natura, dat hetzelfde wordt belast als loon in geld.... Niets aan de hand dus.

Ik gun iedereen zijn ideeën over de Nederlandse belastingdruk en het Nederlandse belastingstelsel. Ik ben overigens niet per sé tegen nivelleren. Eén van de uitgangspunten van ons belastingrecht is het draagkrachtbeginsel, en dat heb ik altijd een goed beginsel gevonden. Waarbij het overigens in de jaren '70 veel erger was, met een toptarief (ook voor je aftrekposten overigens) van meer dan 70%.

Wij belasten auto's inderdaad relatief hoog. Vooral overigens in de aanschafbelasting als de BPM, niet in de Inkomstenbelasting. Ik ben het daar niet altijd mee eens (waarom wordt mijn hobby in het kader van het milieu oog belast, maar de hobby van iemand die graag naar Zuid-Afrika vliegt of graag in een oud en tochtig huis woont veel minder), maar het is democratisch zo bepaald. Daar kun je eens in de vier jaar iets aan proberen te doen...

Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
@Rallye Je hebt gelijk, het is niet volledig gelijkgetrokken, maar toch vond ik het vroeger leuker, toen er nog geen bijtelling was. ;)
Ik ben wel voor het draagkracht beginsel, maar je kunt overdrijven. Je moet nu wel erg veel meer verdienen om een leuk verschil te maken. Maar daarover verschillen de meningen en gelukkig maar.

Rallye

Forumguru
@Canon-EyeHet werkt als een hondenrek,maar dan veel makkelijker verwijderbaar. Ik heb er pas 1 keer een foto van gezien en 1 keer in een review op Youtube:

Jammer dat dat net moeilijk achteraf in te bouwen is. Ziet er handig uit.

Slecht filmpje overigens. Tegenlichtopnames, de lokale verkouden hijger als cameraman, niet laten zien hoe je de rollo op kunt bergen onder de dubbele bodem (of kan dat niet met het Canton-systeem, dat immers de linker-uitsparing voor de rollo af lijkt te dekken).

B.Stuurder

Forumguru
Jammer dat dat net moeilijk achteraf in te bouwen is. Ziet er handig uit.

Slecht filmpje overigens. Tegenlichtopnames, de lokale verkouden hijger als cameraman, niet laten zien hoe je de rollo op kunt bergen onder de dubbele bodem (of kan dat niet met het Canton-systeem, dat immers de linker-uitsparing voor de rollo af lijkt te dekken).

Hahaha, ja dat hijgen is ietwat onprofessioneel. Ik wist ook niet dat het systeem zo werkte. Ik had eerst een hondenrek op het oog, maar dan heb je ook een verdiepte bodem en dat is ook niet handig voor de hond. Bovendien kan ik wat spullen kwijt onder de bodem. Volgens mij kan de afdekrol wel nog onder de bodem, het bagagepakket is wel aangepast aan het type: met of zonder Canton.
Eerlijk gezegd heb ik dit systeem voor het eerst gezien bij de nieuwe Tiguan, ik denk ook dat Skoda best wat meer mag laten zien van dit pakket.
Je bent alleen je hele vlakke vloer kwijt, i.c.m. een neerklapbare voorstoel, nou maakt dat voor mij niet uit, want de sportstoelen kunnen toch niet neerklappen.

B.Stuurder

Forumguru
@s-line Nou, ik dacht te hebben gezien dat je ook een Audi hebt en ik denk dat je ook een Skoda hebt? En een Fransoos dus.? Of haal ik mensen door elkaar?

Laatst bewerkt:

gdisselkoen

Forumguru
Als ik zo de discussies eens volg, dan is mijn conclusie dat de auto's moeilijk te vergelijken zijn, Wat bij de 1 standaard is, is bij de andere een optie. Sommige opties zijn bij het ene merk onderdeel van een pakket, en bij de ander een losse optie. Ook zijn niet alle opties beschikbaar bij beide merken. De Superb heeft geen areaview bijvoorbeeld. Ook zijn niet alle opties op iedere uitvoering beschikbaar.

Daarnaast het financiele plaatje. Koop je de auto particulieer, dan heb je meer mogelijkheden tot onderhandelen. Ben je leaserijder, dan ben je afhankelijk van de calculatie van de leasemaatschappij, de afspraken die deze heeft met een importeur en de afspraken die je werkgever heeft met de leasemaatschappij. Ook de leaseregeling die je werkgever heeft kan van invloed zijn.

En tot slot de mens zelf. Persoonlijke wensen en eisen, voorkeur en smaak. Kies je voor een perfect afgewerkte auto, of ga je voor zo veel mogelijk auto voor zo min mogelijk geld? Speelt een hobby of sport een rol? Hoe wordt de auto gebruikt?

Mijn conclusie" Het zijn beide hoogwaardige auto's die elkaar op details ontlopen. Winst en verlies zit in de cijfers achter de komma, niet op hele punten.

@gdisselkoen je hebt helemaal gelijk. Het zijn echt details en dat maakt het lastig.

Van de week even gereden in de talisman, maar dat was helemaal niets. Plastic achrig stuur voelde ondanks leer goedkoop aan, automaat niet prettig en ook mijn rechterbeen werd gehinderd door de middenconsole. Daarna even bij de skoda dealer gekeken en ven in een verlaagde superb 1.6 handbak gereden. Conclusie, exit renault! Het verlagen zou war deining tot effect hebben. Is inderdaad merkbaar, maar denk niet dat ik me daaraan ga storen.

En toen gister proefrit in de passat 1,6 automaat connected plus. Wow! Wat een fijne auto 1,6 is meer dan voldoende voor mij en heerlijk om in te zitten en te rijden. Had een grote smile op mijn gezicht. Stoelen prima, maar ook weer niet super veel,beter dan van de superb. Gekke is dat ze deels electrisch te verstellen zijn de rest handmatig?.. De afdekking van pano dak ook wat kwetsbaar en toch nog veel doorlatend voor mijn gevoel?nen hoe is dat in de hete zomermaanden? Verder hele fijne auto.

WoensdAg middag nog even in de superb rijden. En dan keuze maken. Ben benieuwd hoe soft de superb is in vergelijking met de passat.

tha a

Senior Member
Gisteren een proefrit gemaakt in de superb. 1.6ti dsg combi. Prima auto. Vooral heel veel groter dan mijn O3. Wat mij opviel is de betere afwerking dan in de O3 maar dat ik ook alles heel veel van hetzelfde vind. Navi is 1 op gelijk, stuur, hendels knopjes, dashboardlay out ed. Vooral de grote en de afwerking moeten de (forse) meerprijs tov de O3 maken.

Talisman ook in gereden en die heeft mij positief verrast. Tuurlijk hier en daar wat mindere plasticjes maar prima auto. Tov de superb (veel) beter uitgerust. (oa 4 control, standaard DCC(op Intens uitvoering) Bose soundsystem) maar toch heeft ie me niet 100% weten te overtuigen.

maw: mijn zoektrajcect naar de opvolger van de O3 duurt nog wel even... (en t zou dus nog heel goed een nieuwe O3 kunnen worden.. (hopelijk de facelift))

Laatst bewerkt:

Middag

Forumguru
Ik rij nu ruim anderhalve maand tot tevredenheid in de Superb. Eerlijkheidshalve zal ik toegeven dat ik, mocht ik opnieuw kunnen kiezen, de Passat prefereer. Dat heeft alles te maken met het onderstel. Standaard is de Superb te soft, met eibach eronder, wat de auto aan de voorzijde meer dan 6cm verlaagt, is het geen rijden meer. Dus nu terug op origineel. Een Passat met standaard sportonderstel plm. 20mm verlaging is prima en de Passat rijdt een stuk strakker.

Verder qua ruimte, opties en gevoel is de Superb een superauto. Haalt het alleen qua rijbeleving voor mij niet bij de Passat. Uiteindelijk is de Passat natuurlijk een pak duurder, dus dat moet ook maar net in het budget passen. Achteraf had ik met liefde het leder gelaten voor wat het is en de Passat genomen.

Middag

Forumguru
voorzijde is 6cm lager ipv 35mm wat Eibach beweert. Dat is te gek voor de originele dempers en het rijgedrag wordt echt niet prettig. Auto gaat vooral schommelen, stug is het verkeerde woord.

Bovenaan Onderaan