Passat vs superb

L.S.,

ik mag binnenkort een nieuwe lease auto uitzoeken. mijn keuze gaat ws tussen de suberb 1.6 dsg bs style en de passat 1.6 dsg connected plus. ik heb al even zitten browsen op het forum maar kom niet echt tegen wat ik nodig heb. Daarom maar even deze vraag. Heeft een van jullie al eerder voor deze keuze gestaan en waarom is er wel of niet voor de superb gekozen? Met name de stoelen van de passat lijken me confortabeler en ook binnen is de passat wel wat meer 'premium' zijn er nog dingen die ik moet weten? dank!
 

Bart81

Forumguru
L.S.,

ik mag binnenkort een nieuwe lease auto uitzoeken. mijn keuze gaat ws tussen de suberb 1.6 dsg bs style en de passat 1.6 dsg connected plus. ik heb al even zitten browsen op het forum maar kom niet echt tegen wat ik nodig heb. Daarom maar even deze vraag. Heeft een van jullie al eerder voor deze keuze gestaan en waarom is er wel of niet voor de superb gekozen? Met name de stoelen van de passat lijken me confortabeler en ook binnen is de passat wel wat meer 'premium' zijn er nog dingen die ik moet weten? dank!
Ik heb meer dan een jaar liggen zoeken voor een passat variant... Maar zo blij dat ik uiteindelijk de superb gekozen heb!!!
Hij is visueel zoveel knapper dan de passat!
Wel prive aankoop hier geen lease
 
ja ik vind de passat ook wat saai maar aan de andere kant vind ik de superb weer wat hoog op zijn poten staan?

zeker bij de standaard 17 inch velgen
 
Laatst bewerkt:
schroefsetje? daar ben ik niet mee bekend. en hoe is verder de style bekleding is dat wat? ik had in mijn vorige superb alcantra met leer
 

s_janssen

Actief lid
Ik heb ook tussen de Passat, Audi A4 en Superb mogen kiezen. Passat en Superb ontlopen elkaar niet zoveel in leasebedrag en bijtelling. Totdat je de opties gaat aanvinken. ACC, led interieur, ano dak, Kessy, Electrische klep, Canton audio, lane assist, etc. Dan loopt het verschil ineens hard op. Superb HB 1.6 TDI DSG Style BS met heel veel opties ongeveer 43k, Passat met dezelfde opties 47-48k. De Audi was hetzelfde verhaal. Als je als basis de 1.4 TSI met DSG neemt, dan komt de Superb full options op 41k, de Audi op ongeveer 57k.
En kies je de hatchback dan krijg je die superhandige grote vijfde deur die een Passat niet heeft. Ik heb daarom geen combi hoeven nemen.
De bekleding in stof op de Style vond ik eerst een beetje raar met die wiebertjes. Maar zoals dat vaak gaat (cognitieve dissonantie) ga je het ineens waarderen. Het wijkt behoorlijk af van het grauw grijze van de gemiddelde auto. En dat maakt de Superb ineens een beetje frivool van binnen. Een beetje dan... ;)
En vind je het niks: voor 1495 krijg je prima leer.
Ik heb vandaag nog even een Superb van een collega gereden (een combi met 1.6 TDI en DSG) en ik werd weer bevestigd in mijn keuze. Wat een heerlijke auto.
 
Ik stond in januari voor dezelfde keuze, een passat variant of de superb combi.
Aangezien je me hier op dit forum treft ben ik voor nummer 2 gegaan en dit om volgende redenen:
  • Uiterlijk vind ik de superb uiterlijk veel meer karakter hebben, de passat oogt wat saaier. Behalve als je budget hebt voor een r-line natuurlijk, dan valt ie al wat beter mee.
  • De superb is merkbaar ruimer, zeker als je op de achterbank zit. Zelfde geldt voor de kofferruimte.
  • De superb zit vol met leuke extra's, zoals de paraplu's in de deuren, draadloos opladen van je smartphone, het zaklampje in de koffer, de led strips in het interieur,... De passat is wat serieuzer daar tegenover.
  • Heb met beide testgereden, de passat in de 2.0tdi 150pk en de superb in de 1.4tsi 150pk en zou voor geen geld meer de diesel willen! Maar die keuze kan je voor beide wagens maken.
  • De passat is wat meer premium; dikkere ramen dus stiller, volledig lcd scherm voor je neus ipv analoge tellers, full led verlichting voor en achter, acheteruitrijcamera mooi weggewerkt achter het logo, de start-stop knop staat wat mooier, de zonneweringen in de achterportieren is wat strakker van design,... Vanbinnen sowieso mooier en stijlvoller dan de superb vind ik, maar t is niet dat de superb vanbinnen lelijk is, integendeel als je hem vergelijkt met anderen!
  • En waarschijnlijk ook niet onbelangrijk, een superb is toch nog steeds wat goedkoper (3000-4000€ in mijn geval voor een vergelijkbare configuratie).
Mijn advies: testrijden en kies de wagen die je het meeste aanspreekt!
 
Laatst bewerkt:

gdisselkoen

Forumguru
In mijn speurtocht naar een nieuwe auto is de Passat ook nog even in beeld geweest. In eerste instantie gekeken naar de Highline uitvoering. Ik kwam er achter dat ik dan en carosserie krijg die ik nog verder af moet bouwen tot een auto en dat dat veel geld kost. Heel veel geld. Totdat ik op de connected versie stuitte, of business edition zoals het toen nog her en der genoemd werd. Dat zag er aanmerkelijk beter uit.

Toen ik door de dealer een offerte liet maken, zag het er ineens toch weer een stuk minder mooi uit. Ik had inmiddels al een Skoda Superb Combi samengesteld en wilde op de Passat eigenlijk dezelfde opties. Qua prijs zijn de opties bij de Passat en de Superb vrijwel hetzelfde. Alleen de manier waarop het aangeboden werd deed me de das om. Wil je bij de Passat een optie van zeg 150 euro, kan dat alleen als je er ook een optie van 1100 euro bij neemt (voorbeeld).

Uiteindelijk kwam het er op neer dat de Superb meer auto geeft voor je geld. Dat een Passat misschien meer premium is boeit mij totaal niet. Gaat bij mij om "Value for money" Wat mij wel enigzins verbaasde is, dat Skoda geen led verlichting heeft, maar nog Xenon aanbied. Niet dat het heel erg is, maar de trend is toch wel led momenteel. Qua prijs zit er nauwelijks verschil tussen led en Xenon. De overige merken binnen de Volkswagen groep hebben wel led verlichting in de aanbieding.
 

Bakkertje

Forumguru
Sja zoveel mensen zoveel smaken, ik ben juist erg blij met mijn Passat. De afwerking, met name binnenin, is toch echt van een hoger niveau dan bij de Superb (no offence). En dat is toch waar ik dagelijks zit. In mijn geval was de Passat ook voordeliger dan de Superb die ik daarvoor reed. Mijn Superb kostte 33k vs een passat van 39,6. Beide met 20 procent bijtelling. Doodeenvoudig omdat de Passat (toen ik eind 2014 bestelde) veel voordeliger was in leasebedrag en ik het restant gecompenseerd krijg bij mijn bruto salaris.

Voor dat geld rijd ik in een high line passat, met voor mij alle opties die ik me maar wensen kan (Leer/alcantara, led verlichting, ACC, navigatie enz..).
Maar eerlijk is eerlijk toen ik bestelde was de S3 er nog niet, desondanks zou ik nu wederom de Passat boven de Superb verkiezen en dat zit hem echt in de kleine details als aluminium afwerking in plaats van verchroomt plastic.
 

sandervdw

Actief lid
Ik heb getwijfeld tussen beide. Een Passat had ik reeds gehad, en ik vond die zeer raar afgesteld. Niet comfortabel genoeg om een "comfort"-wagen te zijn, en niet hard genoeg om "sportief" te zijn. Mijn huidige wagen is wel sportief, en ik heb voor de nieuwe voor een Superb gekozen omdat die net 100% de comfort-kaart trekt. Bij de nieuwe Passat had ik na de testrit hetzelfde gevoel al bij de oude, hij is minder goed dan een A4, iets beter afgewerkt dan een Superb, maar wel een pak duurder (als je spec voor spec vergelijkt). Aangezien het hier (volgens mij) ook om een berline model gaat, lijkt de Passat mij véél praktischer omdat die kofferklep als een hatchback open gaat itt de Passat.
 
  • Leuk
Waarderingen: B4r7

Testedoene

Forumguru
Ook ik stond voor de keuze maar dan tussen de Octavia en Passat.
De binnenruimte achterin van de Octavia was beter (ik ben 1,92m groot) en de prijs was met vergelijkbare opties ongeveer 10.000 euro goedkoper (motorisatie waar ik mee vergeleek: 1.4 TSI).
Uiteindelijk gekozen voor de 1.2 TSI Octavia Combi.
Hou er rekening mee dat de Superb echt gigantisch groot is tov de Passat. Het premium-gevoel ga je natuurlijk wel meer hebben in de Passat maar toch... mijn keuze zou snel gemaakt zijn: liever voor enkele duizenden euro's meer aan opties!
Neem de duurste elektrisch verstelbare zetels voor alle zekerheid!
 

Level42

Forumguru
Superb voor: - mooier, groter, 5e portier i.p.v. veel te kleine kofferbak klep
Passat voor: - betere stoelen.....en......uhhhh, alles standaard al LED ?
 

030

Forumguru
In NL is er afgezien van de GTE vrijwel geen reden om voor de Passat te kiezen.

Het scheelt niet veel, maar ik tel op 100km NL snelweg bijna meer Passats dan Octavia's. Kortom, nog een reden om niet voor de Passat te gaan.
 

Bakkertje

Forumguru
@Level42 Mooier van de Superb is een kwestie van smaak natuurlijk..
Verder heeft de Passat wel meer voors hoor, maar vooral een hoger afwerkingsniveau.

Maar het is natuurlijk een beetje vloeken in de kerk hier op het Skodaforum ;)

Daarbij is een Connect edition van VW best gunstig qua prijs. En met de (fictief?) hogere restwaarde van de Passat is deze veelal voordeliger in de lease..

En de klep van mijn Passat Sedan, daar heb ik tot nu toe nog steeds alles door kunnen krijgen inclusief complete surf uitrusting waaronder een 2,78 meter board..
 

Bakkertje

Forumguru
@030 ik turf niet, maar ik weet bijna zeker dat het aandeel O3's echt hoger ligt. Met name de 14% bijtelling uitvoeringen rijden er heel veel rond.
Daarnaast moet je natuurlijk wel een niet-standaard kleur kiezen voor je Passat. De mijne is bijvoorbeeld Crimson Red :jaja:
Volkswagen-Passat-2015-1024-0e.jpg


Oh ja en niet te vergeten, de opties die op een Passat wel te krijgen zijn en niet op een Superb, zoals het active infodisplay, led koplampen (en nee niet uit china)..

Kun je ook al een Heads-up display krijgen op de S3? En trailer assist is die er voor de S3? En 360 graden camera's rondom, etc...
 
Laatst bewerkt:

sandervdw

Actief lid
@Level42 Mooier van de Superb is een kwestie van smaak natuurlijk..
Verder heeft de Passat wel meer voors hoor, maar vooral een hoger afwerkingsniveau.

Maar het is natuurlijk een beetje vloeken in de kerk hier op het Skodaforum ;)

Daarbij is een Connect edition van VW best gunstig qua prijs. En met de (fictief?) hogere restwaarde van de Passat is deze veelal voordeliger in de lease..

En de klep van mijn Passat Sedan, daar heb ik tot nu toe nog steeds alles door kunnen krijgen inclusief complete surf uitrusting waaronder een 2,78 meter board..
Maar vandaag kreeg ik bvb geen compressor in mijn bmw 3 berline, enkel en alleen omdat de klep te klein is...

Er zijn extra opties te verkrijgen op een passat (ben zelf geen fan van Active info display) maar net zo goed kan je geen ingebouwde paraplu's in een Passat nemen ;)
 

Level42

Forumguru
Actieve display........YUGH !!!! Vreselijk nep, ik wil echte klokken !

Maar het zal wel zo'n beetje m'n laatste auto met echte klokken zijn ben ik bang......de "vooruitgang" is niet te stoppen....

De Passat is saai, saai saai. De S3 is krachtig ontworpen, volkomen doordacht van het tipje van de neus tot de het laatste stukje van de kont....alles is binnen het concept....er zit een idee achter....

De Passat heeft een MEGA neus, en het kontje is veel te klein......ik moet altijd twee keer kijken of het een Passat of een Golf met kofferbak (hoe heten die ook alweer ?) is als ik ze van achter zie....

Maar goed,,over smaak valt niet te twisten.

Dat "afwerkingsniveau" verhaal......vertel maar wat er minder is bij de S3.....ik heb nog geen rammeltje, kraakje of wat dan okk......niks......en ja ik heb een paar maanden Passat gereden.

Ik vind vooral de stoelen van de Passat toch beter op de lange afstand. Ik heb nu flink wat vakantiekilometers achter de rug en ......de stoelen van de S3 BL Ambition zijn volgend mij ietsjes minder van kwaliteit en/of vorm dan mijn vorige O3. De Passat had fijne binnenvering in de stoelen. Op de korte afstand vind ik de stevigere S3 stoelen fijner, maar op de vakantieritten won de Passat.

O ja, en de zonnekleppen van de Passat zijn uitschuifbaar......maar dat heb ik inmiddels ook ;);)
 

gdisselkoen

Forumguru
@Level42 Mooier van de Superb is een kwestie van smaak natuurlijk..
Verder heeft de Passat wel meer voors hoor, maar vooral een hoger afwerkingsniveau.

Maar het is natuurlijk een beetje vloeken in de kerk hier op het Skodaforum ;)

Daarbij is een Connect edition van VW best gunstig qua prijs. En met de (fictief?) hogere restwaarde van de Passat is deze veelal voordeliger in de lease..

En de klep van mijn Passat Sedan, daar heb ik tot nu toe nog steeds alles door kunnen krijgen inclusief complete surf uitrusting waaronder een 2,78 meter board..

Tegen mijn verwachting is is juist de Superb veel goedkoper in de lease. Tijdens mijn "speurtocht" naar een nieuwe (lease)auto is, bij een ongeveer gelijke consumentenprijs, de Skoda aanmerkelijk goedkoper dan de Passat. Daarom staat er nu een Superb voor de deur en geen Passat
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan