Passat vs superb

@lexmeister01 uiteindelijk zal je persoonlijke smaak de doorslag moeten geven. Als het active info display of de led koplampen (beide optie) je de meerpijs waard zijn en de Passat ruim genoeg is voor je dan is de keus gauw gemaakt.

Maar gezien je deze vraag stelt op het Skoda forum proef ik een lichte voorkeur :laugh:;)

Maar de bevestiging dat de Superb een topkeuze is wil ik wel geven. Je kunt jezelf nog even ontmoedigen in het topic kleine storingen en irritaties. Maar bedenk je dan dat de Passat dezelfde MQB techniek is (sommige irritaties zijn copy paste van mijn Golf 2013).
 

gdisselkoen

Forumguru
Misschien is deze reactie ietwat off-topic, maar wil hem toch graag delen.

Ik heb de indruk dat de criteria waarop de beslissing genomen wordt voor een nieuwe auto de laatste jaren flink veranderd zijn, met name in de zakelijke markt. Volgens mij wordt er meer gekeken naar aspecten als fiscale bijtelling en eigen bijdrage bij overschrijding van het leasebudget. Uiteraard tellen zaken als bagageruimte en caravan ook nog een rol

Een paar jaar geleden werd massaal gekozen voor de Renault Megane die een bijtelling had van 14%. De auto's waren niet aan te slepen. Vorig jaar was dat vooral de Peugeot 308. Ook de Volvo V40 en Ford Focus scoren goed. En de Skoda Octavia scoort al jaren zeer goed. Dit beeld zie ik ook als ik kijk naar de auto's die bij ons op het parkeerterrein staan. Je ziet steeds minder Volkswagens en Audi's , maar steeds meer Seat's en Skoda's verschijnen.

Ook de "invloed" van collega's speelt een rol. Toen ik 5 jaar geledden mijn vorige auto bestelde, een Peugeot 508 SW, werd ddeze auto door diverse collega's ook gekozen als favoriete auto. Deze was destijds zeer interessant qua prijs en geboden auto. Met name de BlueLease Executive.

Momenteel rijden er bij ons nog niet veel Superb's rond, maar dat gaat binnenkort veranderen. Inmiddels zijn er diverse collega's die een Superb besteld, hebben of willen die gaan bestellen zodra het leasecontract afloopt. Ze zien de auto, zijn nieuwsgierig en belangstellend. Zien wat ze krijgen voor het geld, en gaan overstag.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat "afwerkingsniveau" verhaal......vertel maar wat er minder is bij de S3.....ik heb nog geen rammeltje, kraakje of wat dan okk......niks......en ja ik heb een paar maanden Passat gereden.

Zoals eerder al gezegd zit dat in het materiaalgebruik, dus geen verchroomd plastic als afwerking maar aluminium. En dingen als een stoel waarvan de zitting te verlengen is.

En nee, het zijn geen wereldschokkende dingen en ja de Superb is een dijk van een auto, maar toch staat de Passat (voor mij in ieder geval) op een hoger niveau dan de Superb.

Maar nogmaals dat doet niets af aan de Superb, het ging er om wat het verschil is. Waar je de keuze van af laat hangen is volledig afhankelijk van waar jij je voorkeur aan geeft. En eerlijk is eerlijk als in November 2014 de nieuwe S3 beschikbaar was geweest had ik het ook nog niet geweten.

Laten we het erop houden dat het gewoon allebei dijken van auto's zijn en waarbij het merk Skoda inmiddels breed geaccepteerd is en rijk vertegenwoordigd op de parkeerplaats.
 

Wolfs

Lid
Dat je die 'high-end' opties zoals het digitale dashboard niet kan kiezen is ergens 'logisch'.
Als ze deze optie en andere opties samen met het gevoel van een betere afwerking in het interieur ook bij de Skoda zouden doen voor een gunstigere prijs, is er geen bestaansreden meer voor VW.

En VW blijft natuurlijk baas :-)

Maar dat is voor mij geen reden om niet voor de Skoda te gaan.
Het totaalpakket is gewoonweg zéér goed en ik vind de meerprijs van een Passat het niet waard.
Ik vind het verschil tussen een O2 en een O3 al immens groot (in de positieve zin voor de O3) en de S3 doet daar nog een schepje bovenop.
 

Bakkertje

Forumguru
@Wolfs in mijn geval is de Passat per saldo goedkoper dan de Superb die ik hiervoor reed..

Superb ambition business a 33600 (20% bijtelling), maandbedrag 1048, restant budget 0, totale kosten netto 245
Passat high line a 39600 (ook 20% bijteling), maandbedrag 945, rest budget -103, totale kosten netto bijtelling 277 - 103 bruto

Of dat anno nu met de nieuwe Superb nog steeds zo is kan ik niet beoordelen, ik kan nu geen auto bestellen..
Oh ja en niet iedereen krijgt het restant van het leasebudget bruto verrekend met zijn salaris natuurlijk.

Ow en het zijn niet zozeer de high-end opties die de beleving anders maken, het is vooral het materiaal gebruik zoals eerder al geschreven. Het active info display kan mij ook gestolen worden. Maar het gaat hier om de verschillen tussen de twee modellen en dat zit vooral in de afwerking en de mogelijkheid tot meer opties.
 

mvc

Nieuw lid
Ik stond voor juist dezelfde keuze. Na bijna 3 weken twijfelen heb ik vorige week uiteindelijk voor de Superb gekozen. Merk wel op dat ik geen budget had om 'vrij' kiezen. Ik kreeg een lijst van een 7 vooraf geconfigureerde auto's, allen uit de VW group (Audi A4 berline, VW Touran, VW Golf Sportsvan, VW Passat berline/break, Skoda Superb berline/break). Aangezien ik een break wou, ging de keuze tussen de Passat en de Superb.

De configuraties:
- Passat: 1.6tdi, Comfortline met Business Media Pack, Climatronic, Boordcomputer Premium, rear view, mistlichten, elektrisch inklapbare buitenspiegels en Media In + USB
- Superb: 1.6crTDI, Style met Pack Style GPS, Pack Style Comfort, Pack Style Premium en lederen interieur

Ik heb met beide wagen een testrit gedaan en daar was de winnaar voor mij toch de Passat: betere wegligging, directer stuur, responsiever,... De Superb is voor mij iets te zacht afgeveerd en durft daardoor wat te hangen in de bochten. Maar uiteindelijk hebben de opties toch de doorslag gegeven. (En het was niet dat de Superb onaangenaam reed, verre van trouwens)

Ik heb wel 1 optie uit eigen zak betaald: Driving Mode Select (hopelijk maakt dat de wagen iets responsiever).
 
dank voor de reacties. het blijft een lastige keuze. inderdaad is leasebudget en bijtelling mijn belangrijkste drijfveer. ivm gezin etc wordt het hoe dan ook een combi en gezien de afstanden die ik rijd een automaat. gek genoeg is het leasebedrag lood om oud ijzer. passat is wat waardevaster dus daarom scheelt het bijna niets. Superb wel wat goedkoper qua bijtelling omdat het idd een 3k scheelt.

het komt er nu min of meer op neer dat voor nagenoeg hetzlfde lease bedrag, maar 55 euro netto per maand meer in het nadeel van de passat:

ofwel passat met wat skoda niet heeft:
grotere (langere stoelen) ik ben zelf 192 dus is een factor)
lacantara leer
panorma dak
iets luxere uitstraling

ofwel superb
electrische achterklep
key less entry

ik houd er juist wel van als een auto een beetje comfortabel is. ik hoef geen stuiterbak of direct te sturen. ik wil lekker cruisen op de snelweg en een beetje deining is dan gee probleem.

volgende week ff proefrijden en dan weet ik meer.
 

CDO

Forumguru
@lexmeister01 ik heb voor de keus gestaan (weliswaar ander motorisering en handbak) maar toch.

Uiteindelijk na 5,5 jaar in een S2C gereden te hebben mijn zinnen gezet op een S3C, uiteindelijk toch voor een Passat gegaan. Allen proefgezeten niet eens meer gereden in de S3C, kan ik dus ook niets over zeggen om eerlijk te zijn.

Doorslaggevend voor mij: interieur Passat + ontbreken van prijsvoordeel Skoda t.o.v. VW (op basis van Style Businessline + opties in vergelijk met Highline + opties)*.

Ik vond en vind de S3C van buiten een super strakke auto, van binnen vind ik echter de Passat mooier (subjectief).

Uitgevoerd met min of meer dezelfde opties was het verschil in nieuwprijs ook niet meer zo groot als toen ik mijn S2C kocht.

Voor alle duidelijkheid: ik heb nu een Passat Variant, uitvoering en specs in de handtekening.

(dus incl. panodak, privacy glas, afneembare trekhaak etc etc)

Kwam bij de Skoda dealer op een offerte van 45k, Passat was nu helemaal klaar 46K (en daar ging nog wat korting vanaf ivm voorraad auto met 0km). Per saldo was de deal voor mij bij de VW dealer een duizendje of 2 goedkoper hierdoor.
 
Laatst bewerkt:

Level42

Forumguru
Nu we het zo over die keuzes hebben......toen ik voor de eerste keer de S3 in de showroom ging bekijken (had hem al wel eerder op de IAAA gezien, dacht dat ik er toen alleen nog maar van kon dromen :D) kwamen er 2 mannen achter elkaar naar de S3 kijken. De een Passat rijder, de ander Audi. Zegt wel wat natuurlijk. Uiteraard blijven er verschillen, anders is het gewoon niet te verkopen....
@Bakkertje met afwerking dacht ik dat je hoe een en ander in elkaar was gezet bedoelde.
 

BBO

Senior Member
Als digitale tellers, 360 camera en led koplampen bovenaan je verlanglijstje staat, niet twijfelen en de Passat nemen.

Mijn dealer is een vw en skoda dealer. Toen ik mijn Superb ging bestellen kon ik het niet laten en heb ik de Passat ook eens goed bekeken. Ik ben afgeknapt op het design. Vooral de doorlopende ventilatierooster chroom vind ik een afknapper. Elk zijn mening, maar ik vind een Superb beter van design.

Als je niet onmiddellijk een voorkeur hebt voor een bepaalde zou ik met beide een lange testrit doen met de juiste motor.

Ik zou geen van beide laten omwille van het prijsverschil.

Ze zeggen dat VW meer premium is als Skoda. Wat is de definitie voor premium? Elk merk zegt als ze een nieuw model uitbrengen dat het meer premium is.

Ik merk wel als ik bepaalde opties van mijn Superb laat zien dat de mensen verwonderd zijn "amaai dit op een Skoda" terwijl ze het bij VW of audi maar normaal vinden dat die optie erop zit.
 

sitechris

Donateur
Skoda is ruimer en iets goedkoper. Passat iets chiquer, onderstel tikje sportiever maar ook iets duurder. De Superb is meer op comfort gericht. Imo iets teveel zelfs. Per saldo zijn het allebei prima auto's, ik zou vooral in allebei even rijden en je persoonlijke voorkeur de afweging laten maken..
 

TBiRD

Lid
Ik rij nu een SII en was ook aan het kiezen tussen SIII en Passat maar uiteindelijk is het een Renault Talisman Grandtour geworden. Bomvol opties, in mijn ogen een mooi design en ruimte zat. Rijdt trouwens ook heel goed. Had al twee testritten gedaan met SIII en vond hem veel te slap afgeveerd. Ook veel leuke opties zijn bij te betalen en dat maakte de SIII duur. Niet gereden met de passat btw.
 

BBO

Senior Member
Ik rij nu een SII en was ook aan het kiezen tussen SIII en Passat maar uiteindelijk is het een Renault Talisman Grandtour geworden. Bomvol opties, in mijn ogen een mooi design en ruimte zat. Rijdt trouwens ook heel goed. Had al twee testritten gedaan met SIII en vond hem veel te slap afgeveerd. Ook veel leuke opties zijn bij te betalen en dat maakte de SIII duur. Niet gereden met de passat btw.
Ik ben blij dat ik vorig jaar heb gekozen. Anders had mijn keuze ook moeilijker geweest, ik vind de Talisman een zeer knappe wagen! De Nederlandse designer doet het goed bij Renault (ik ben belg ;)). Je kan zelfs massage stoelen nemen.
 

family man

Senior Member
Voor mij nooiiiiit meer een REREnnee, heb er voor gewerkt, fleetsales...
toen zei ik al nooit meer! helaas kreeg ik er vorig jaar weer een...wat een ellende, een goede relatie en
renault service partner was er in korte tijd wel weer 4 keer blij meer..blij dat ik er weer vanaf ben.

Echter wens ik je heel veel geluk en rijplezier toe, en zeker een keuze met lef!
 
Ik heb ook de Talisman overwogen. Proefgereden met de sedan (want de estate was er nog niet, bestellen moest wel een estate worden). Vond het een prachtige auto, reed ook zeer goed. Is hem niet geworden omdat mijn vrouw rechts voorin geen goede houding kon vinden. Zelf ook even rechts gaan zitten en voor mijn gevoel zat de vloer vrij hoog waardoor je met je benen opgetrokken zit.

Ook had ik wel twijfels bij de klemmende deur (1400 km op de teller) en de kofferbaknaden die niet zo lekker aansloten. Dat laatste zie ik bij meer nieuwe Renaults.

Vond het jammer, want van het design en de weelde was ik direct onder de indruk. Daarna een proefrit met de S3 combi en die was voor ons gelijk helemaal goed.

Wel blij dat de Talisman ook nog gekozen wordt, want ik kijk er graag naar. Veel plezier ermee @TBiRD :thumbsup:
 

Bakkertje

Forumguru
Vanmorgen achter het stuur van m'n Passat bedacht ik me dat ook dat ding (het stuur) anders is dan in een Superb. En zo zijn er stiekem heel veel verschillen, kijk zelf maar:
Superb:
Skoda-Superb-2016-1280-1d.jpg


Passat:
Volkswagen-Passat-2015-1280-2d.jpg


En als ik het zo naast elkaar zie ben ik toch blij dat ik dagelijks 2,5 uur tegen het onderste plaatje aankijk.
De verschillen:
Dashboard passat loopt mooier over in de deur.
Navigatie is beduidend mooier in de Passat (wie heeft die lange knoppen nu weer bedacht..?)
Stuurwiel is veel mooier in de Passat en heeft meer functies
Stoel is te verlengen in de Passat
Nieuwe knop voor de verlichting (die uit de Superb zat al in mijn 98'er Passat)
De klokken (snelheid en toerenteller) in de Passat vind ik echt veel mooier dan die in de Superb
Afwerking van alle knoppen is mooier in de Passat (tot het knopje van de spiegelverstelling aan toe) en dat vind je echt overal terug. Bediening van de climate control, om de navigatie, op het stuur, de deurgreep, roosters van de tweeters, etc..
Afwerking deurpanelen is mooier in de Passat (hoewel nep, is het wel bekleed met leer)
Armsteun in de deur is van leer ipv kunststof.
En ik zou bijna het analoge klokje vergeten in de Passat (die mij overigens gestolen kan worden, maar dat terzijde)
De snelheidsmeter van de Passat is sowieso fijner, tot 60 km/uur heeft deze een andere schaal dan daarboven. (ja dat wisten jullie nog niet :D) dat maakt het aflezen van je snelheid in de bebouwde kom veel duidelijker.

Het enige wat de Superb mooier heeft is dat de knoppen voor de parkeersensoren e.d. naast de versnellingspook zitten. Daar zitten bij de Passat een hele reeks nep knoppen..

In mijn beleving en mening worden in de Superb gewoon wat oudere onderdelen gebruikt en goedkopere materialen. Als je dat niet erg vindt kun je niet om de Superb heen en overtreft ie zeker qua opties vs prijs de Passat met gemak.
Vind je de ervaring belangrijker en met name je zit (want o wat is die verlengde zitten fijn!) en kun je best zonder blind spot detectie veilig over de weg, dan ga je voor de Passat.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het rijden zoals al eerder werd vermeldt, de Passat rijdt echt anders dan de Superb. Met name met de caravan aan de haak overtreft de Passat mijn S2. De vering van de Passat kan het allemaal net wat makkelijker aan en daarmee heeft ie de caravan beter onder controle (en dat terwijl de Passat lichter is dan de Superb die ik hiervoor had). Maar goed nu vergelijk ik een S2 met een Passat uit 2015, dat is misschien niet helemaal eerlijk..
 

Level42

Forumguru
Ik rij nu een SII en was ook aan het kiezen tussen SIII en Passat maar uiteindelijk is het een Renault Talisman Grandtour geworden. Bomvol opties, in mijn ogen een mooi design en ruimte zat. Rijdt trouwens ook heel goed. Had al twee testritten gedaan met SIII en vond hem veel te slap afgeveerd. Ook veel leuke opties zijn bij te betalen en dat maakte de SIII duur. Niet gereden met de passat btw.
Tsjaa, Renault moet alle zeilen bijzetten om het Laguna drama the doen vergeten......het is voor jou te hopen dat ze hun les hebben geleerd.....maar dat ze de naam Laguna hebben laten varen zegt genoeg.
Overigens een mooie bak die Talisman, best een beetje "Duits"......die heb ik ook bekeken op de IAAA......maar was nog niet op de markt toen ik ging bestellen. Heb zelf jaaaaaaren geleden een Megane Station gereden, heerlijke auto en nul problemen mee gehad dus ben niet anti-Renault maar de Laguna heeft echt een heel,slechte reputatie opgebouwd, net als de 307 en 308 nu.
 

Level42

Forumguru
@Bakkertje nee een huidig model Passat vergelijken met een S2 is inderdaad niet eerlijk. Ik heb een dagje een S2 combi meegekregen toen mijn S3 uitgelijnd moest worden en eerlijk gezegd schrok ik me rot van die auto.....ik vond hem echt vreselijk rijden, kan niet uitleggen hoe of wat en ik denk dat het exemplarisch was voor die auto want een kennis van me heeft een S2 en daar heb ik wel eens in meegereden en vond het toen een prima rijdenden auto....er zijn volgens mij mensen die een auto echt "kapot" kunnen rijden dus misschien was dat het ik weet het niet maar ik was HEEL blij dat ik de S3 weer terug had....

Ik heb dus een paar maanden de Passat gereden en is gewoon een hele fijne auto, het zijn tenslotte ook zowat broertjes....qua onderstel vond ik de S3 zelfs iets beter toen ik overstapte, aar de Passat was ook alweer een jaartje oud dus misschien was dat het....

Qua zitting lengte: toen ik de Passat kreeg stond die helemaal,uitgeschoven en dat was echt niets voor mij.,ik ben toch 1,86 meter lang maar de zitting was in die stand echt te lang voor mij. De zitting van de S3 is wel merkbaar langer dan die van de O3 en dat was wel een van de redenen om de S te kiezen.
Veel,belangrijker is dat de Passat betere stoelen heeft, met een soort binnenvering, deed me denken aan Mercedes stoelen. Op de lange ritten erg fijn, maar korte ritten en in stadsverkeer met veel bochten....mmm.

Het is wel grappig hoe smaken verschillen. Ik vind de klokken van de S3 veel mooier, klassieker...dat het dashboard overloopt in de deuren vind ik juist heel raar en geforceerd er uitzien in de Passat, die lijnen over de hele breedte.....zien er eigenlijk nergens "logisch" uit.....
Ik vind het Skoda stuur mooier, hou niet van een afgeplatte onderkant...ennnnnnn, ik vind de Volkswagen pookknop......dat ronde.....dat doet me nog steeds denken aan de pookknop van de Kever uit 1974 die mijn nicht in de jaren 80 had.....wellicht een bewuste keuze van VW maar ik vind het niet zo.....
Qua deurbekleding ben ik met je eens...dat ziet er een tikkie goedkoop uit in de S3.

Natuurlijk loopt Skoda altijd iets achter op het moederconcern, anders zouden ze helemaal overvleugeld worden.
Ik zou bijvoorbeeld weleens willen zien hoeveel 03 combi's er verkocht zijn, en hoeveel Golf Stations.....ik denk dat je schrikt...
 
Bovenaan Onderaan