Passat vs superb

Superb heeft toch ook alcantara en panorama dak als optie?

ja klopt maar dan wordt ie duurder dan de passat! het is inderdaad een beetje wat @CDO zegt. als je hem een beetje aankleedt dan ontloopt het elkaar nauwelijks iets.

en ik vind eigenlijk ook die doorlopende roosters waar @BBO het over heeft niet zo mooi. maar de rest voelt allemaal wel wat stabieler degelijker minder plastic achtig aan. en je zit er toch vier jaar lang bijna elke dag meerdere uren in. de buitenkant zie ik zelf relatief weinig.

Bakkertje

Forumguru
@philippe bakker Dank je wel ;) Ik heb er overigens geen sport van gemaakt hoor, heb gewoon bijna 4 jaar in een S2 gereden, toen is mijn Passat besteld en inmiddels ruim een jaar later kan ik al die verschillen inderdaad aanwijzen. Als je dan ook nog een keer in een S3 gaat zitten bij de dealer en daar de ervaring opdoet is de rest alleen nog maar een kwestie van invullen.

En eerlijk is eerlijk, ik heb me er in mijn S2 nooit aan gestoord (behalve dat het chrome plastic op mijn pook los aan laten was) en als eind 2014 de S3 er was geweest was ik wellicht de VW showroom niet eens ingestapt. Nu dat ik toch de Passat heb (die zoals ik eerder heb geschreven voor mij minder duur is dan de S2) merk ik dat ik stiekem toch aan die toen nog pietluttige dingen waarde ben gaan hechten.

Het zijn overigens beide verschrikkelijk goede auto's en we hebben met z'n allen ook niets te klagen als we een keus mogen maken tussen die twee :D

philippe bakker

Forumguru
Ja eerlijk toen ik op zoek was naar een auto met veel plaats in was de superb voor mij geen optie omdat ik niet wist dat hij vernieuwd was en de s2 vond ik spuuglelijk. De nieuwe vind ik echt mooi. Moest ik geweten hebben dat die er was had ik waarschijnlijk zo ene gekocht en had ik dubbel zoveel uitgegeven dan nu :). En geen spijt van gehad :)

gdisselkoen

Forumguru
Waar ik vooral op afknapte was de "koppelverkoop" bij Volkswagen. Wil je een bepaalde optie hebben, dan ben je verpicht ook 1 of 2 andere opties er bij te nemen zoals bijvoorbeeld deze:

Aan deze auto is de volgende uitrusting gekoppeld: "Easy Open Pakket (PE3) ( 765.00)". Bij deze uitrusting zijn andere uitrustingen verplicht of juist niet mogelijk.

Maak een keuze uit de onderstaande mogelijkheden
  • Behoud bovengenoemd pakket. Dit heeft de volgende consequenties:
    De volgende uitrusting(en) zijn verplicht en zullen aan uw calculatie worden toegevoegd:
    • Trekhaak elektrisch uitklapbaar, mechanisch inklapbaar (1M6) (961.00)
  • Verwijder bovengenoemd pakket.

In mijn geval geen behoefte aan een trekhaak, maar hij moet er wel onder. Dit maakt dat je een nodeloos dure auto krijgt, of maar opties moet laten vallen om binnen je budget te blijven terwijl je er eigenlijk wel budget voor hebt.

Het passat stuur zat exact hetzelfde in mijn Golf. Sinds de recente facelift ook in de UP! Doet er niets aan af dat het een prima stuur is, maar voelt toch als een downgrade voor de Passat. Ben zelf voor wat betreft dikte en vorm meer gecharmeerd van het S3 stuur. Alleen die zichtbare airbagnaden doen wel echt afbreuk aan de uitstraling.

@Bakkertje als verschil geef je ook det aircoknoppen op. Die zijn exact hetzelfde in alles wat MQB heet en in het c of d segment valt.

Overall is het zeker zo dat in de passat net wat meer over de kleine details is gedacht. Maar persoonlijk lever ik er niet graag de ruimte achterin en de extra opties voor in. De elektrische stoelen geven met mijn 1.92 ook ruim voldoende steun, dus nog steeds in mijn nopjes mey de S3:D

Bakkertje

Forumguru
@Superb III combi Ik zeg niet dat de bediening anders is, maar dat de knoppen mooier afgewerkt zijn. Kijk maar eens goed naar de twee foto's, dan zul je ter eerste zien dat het "chroom" op de S3 knoppen van plastic is. Bij de passat is dat aluminium. Vervolgens zitten er om de draaiknoppen nog een aluminium rand bij de Passat. Om de drukknopen bij de S3 zit geen enkele rand, bij de Passat is dit ook netjes afgewerkt met een aluminium rand. Er zit wel degelijk heel veel verschil in. Bij de S3 is het allemaal zwart en plastic, bij de Passat is dat toch echt mooier afgewerkt.

En ja het stuur in de Passat is hetzelfde als die in de Golf, in de Up zit overigens en heel ander stuur. Heeft ook geen bediening op het stuur..

En ik denk dat als je de auto's echt vergelijkbaar maakt qua uitrusting en opties, de prijzen elkaar niet zo heel veel ontlopen. Oh ja en de ruimte in de Passat is ook ruim voldoende voor onze 3 kids. Sterker nog de middelste zitplek is in de Passat breder dan in de S2.

Laatst bewerkt:
Leasemaatschappij bedenkt dit niet. die neemt dit over van de importeur.
@gdisselkoen, je kunt een offerte door een dealer laten maken waarin staat zoals jij het wilt. Deze kan je bij Alphabet uploaden in de fleetagent nadat je op bestel gedrukt hebt. Hierbij kan je de opmerking typen "Dealer offerte verwerken in berekening".
Je kunt natuurlijk ook een belletje plegen. Mijn ervaring is dat je goed geholpen wordt via de telefoon.

Bakkertje

Forumguru
Nog een kleine toevoeging in zake de koppelverkoop.. Ik heb de prijslijsten eens naast elkaar gelegd en de configuraties van beide auto's gelijk gemaakt op basis van een station met 1.6 TDI. De Passat kost met de volledige uitrusting van een Style business Superb 44k vs 42k voor de S3.
Echter..... Als je alcantara wil (om het vergelijkbaar te maken) in de S3 moet je verplicht de elektrisch verstelbare stoelen nemen, dus ook Skoda doet aan koppelverkoop :deuk::deuk::deuk::deuk:

Sterker nog bij de S3 is de lijst van verplichte koppels veel langer dan bij de Passat:
  1. Alleen mogelijk in combinatie met Navigatie Columbus

2. Niet mogelijk in combinatie met elektrisch verstelbare voorstoelen

3. Niet mogelijk in combinatie met Phone Box

4. Niet mogelijk in combinatie met een 1.4 TSI 92kW, 1.6 TDI 88kW

5. Alleen mogelijk in combinatie met verwarmbare stoelen vóór/vóór en achter

6. Alleen mogelijk in combinatie met KESSY

7. Alleen mogelijk in combinatie met Elektrisch verstelbare voorstoelen

8. Niet mogelijk in combinatie met Dynamic Chassis Control

9. Alleen mogelijk in combinatie met Ruitenwisser achter (voor Hatchback) en LED achterlichten luxe variant met kentekenplaatverlichting achter

10. Alleen mogelijk in combinatie met KESSY (Keyless Entry, Start and exit System)

11. Niet mogelijk in combinatie met een 2.0 TSI 206kW motor

12. Alleen mogelijk in combinatie met Ruitenwisser achter, LED achterlichten luxe variant met kentekenplaatverlichting achter, Sunset en Achteruitrijcamera

13. Niet mogelijk in combinatie met Verlaagd onderstel en progressieve stuurbekrachtiging en Dynamic Chassis Control inclusief driving mode selection en 3e sleutel

14. 14 Alleen mogelijk in combinatie met LED achterlichten luxe variant met kentekenplaatverlichting

De maandelijkse prijzen lagen circa 15 euro uit allee (in het voordeel van de S3).

Overigens is de elektrische stoelverstelling een optie die ik sowieso aan zou zetten op de S3, anders kun je de zitting van de stoel niet kantelen en dan kan ik geen fijne zit vinden in de Superb.

B.Stuurder

Forumguru
Klopt, net een O3 besteld, maar licht assistent/verkeersbord herkenning brengt de verplichte optie Lane assist met zich mee. Dus nu is ie full option, behalve de achteruit rij camera. Waar heb je die voor nodig als de auto zichzelf parkeert?
Daarnaast had ik voor mijn huidige Megane Estate een Mondeo met alles erop en eraan en dat scheelde flink in prijs, maar niet zo zeer in beleving. Het ligt er echt aan hoeveel waarde je zelf er aan geeft, als je een auto in het niet-premium segment full option neemt (Mondeo, Megane Estate, O3), dan is het gewoon altijd een fijne auto.
Neem je een basismodel, dan is het verschil wél héél duidelijk merkbaar.
En de stoelen in de O3 zijn minder, daarom de sportstoelen gekozen, die zijn merkbaar langer.

MarsMars

Senior Member
Nog een kleine toevoeging in zake de koppelverkoop.. Ik heb de prijslijsten eens naast elkaar gelegd en de configuraties van beide auto's gelijk gemaakt op basis van een station met 1.6 TDI. De Passat kost met de volledige uitrusting van een Style business Superb 44k vs 42k voor de S3

Toch vreemd. Toen ik mijn S3 bestelde was het verschil bijna €8.000 voor een gelijk geconfigureerde Passat.
Mijn S3 €43K, Passat net boven de €50K.

Ik had dan wel alles meegeteld wat de S3 heeft, en dan gezocht welke pakket ik op de Passat moet hebben. Ik heb niet meer teruggerekend van Passat naar S3.

Als ik nu in de lijst kijkt, en een Passat Variant 2.0TDI Connected Plus pak van €43.000, dan komt daar ook nog heel wat bij wat ik nu voor €43K op mijn Superb heb zitten:
  • Executive Plus pakket, €870
  • Telefoonvoorbereiding Premium (Alleen icm Executive Plus pakket), €64
  • Bestuurdersassistentiepakket, €1.192
  • Metallic lak of pareleffect lak, €865
  • Adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control), €1.066
  • Achterklep met sensorgestuurde opening, elektrisch sluitbaar voor Variant (Easy Open), €765
  • Parkeerassistent (Park Assist), €261
  • 230-Volt aansluiting, €119
  • High-end geluidsysteem Dynaudio®, €1.402
  • Afstandsbediening voor radio- en multimediasysteem (Media Control) inclusief smartphone-integratie (App-Connect), €425
  • Zij-airbags achter, €489

Totaal dus €7.518 bovenop de €43.000

Voor mij was destijds de keuze voor de S3 oa gebaseerd op dit enorme prijsverschil: dit scheelde mij (hogere leaseprijs, hogere bijtelling) iets meer dan €100 per maand. Dat is over de looptijd toch bijna €5.000 dat je dan niet uit hoeft te geven. En die €5.000 kon ik gezien de verschillen echt niet verantwoorden.

Daarbij kwam dat de bijtelling hoger zou worden voor de Passat (21% ipv 20% voor de S3) omdat de Passat niet voor het einde van het jaar geleverd kon worden, en de S3 wel.

Naast de prijs waren het voornamelijk de ruimte en comfort die de doorslag gaven: na eerst in de S3 gereden te hebben was de Passat een krappe bak: voornamelijk achterin waar ik met de bestuurdersstoel in mijn stand met mijn knieën klem zat, waar ik in de S3 nog ruimte over had. Ik heb nu na bijna 30.000km nog nooit mijn stoel naar voren hoeven te zetten met passagiers: een ongekende weelde voor mij.

Natuurlijk zou ik, als ik de S3 niks had gevonden, een aantal dingen schrappen, zoals dan maar geen dodehoek detectie (-€1.192), dan maar geen fatsoenlijk geluid (oei, zou ik spijt van hebben gekregen denk ik, -€1.402), en ach die achterpassagiers doen het maar zonder luchtzakken (-€489).
En dan hoef je €3.083 minder erbij op te tellen!

Het was dus een rationele keuze, of een randje nu plastic chroom is of aluminium interesseert me werkelijk geen ruk.

En of het statistisch waarde heeft weet ik niet, maar bij ons in de parkeergarage op het werk staat geen enkele Golf/Passat meer, terwijl het aandeel O3/S3 enorm is toegenomen :cheer:

B.Stuurder

Forumguru
Een Octavia mag dan wel niet in hetzelfde segment vallen als een Passat, officieel dan, maar qua ruimte is hij wel gelijk (of groter?) en vergelijk dan de prijs eens. De Superb is meer een E klasse of 5 serie qua ruimte en prijstechnisch helemaal niet meer te vergelijken.
Premium is overigens ook een marketing-gegenereerde beleving, een beetje het omgekeerde van de Skoda beleving die niet-Skoda rijders tegenwoordig nog hebben en die helemaal niet terecht is.
De kwaliteit van het interieur is ook vaak een wassen neus, op veel onderdelen in de Skoda staat gewoon Audi, wat overigens het meest storingsgevoelige merk van het moment is.
Daar zit je dan, langs de kant van de weg, in je Premium auto hahahaha.

B.Stuurder

Forumguru
Passat kwam bij mij ook duurder uit en een A4 kost in de opmaak van mijn Skoda zelfs € 70.000 ! 2 x zoveel dus. Dan moet het wel héél "Premium" zijn!

gdisselkoen

Forumguru
@gdisselkoen, je kunt een offerte door een dealer laten maken waarin staat zoals jij het wilt. Deze kan je bij Alphabet uploaden in de fleetagent nadat je op bestel gedrukt hebt. Hierbij kan je de opmerking typen "Dealer offerte verwerken in berekening".
Je kunt natuurlijk ook een belletje plegen. Mijn ervaring is dat je goed geholpen wordt via de telefoon.

Ik heb in eerste instantie een offerte door de dealer laten maken. Het bedrag dat daar uit kwam was niet leuk meer. Ik heb daarna de offerte nog een keer ingevoerd bij Alphabet om de lease prijs te berekenen. Die was nog minder leuk. Ruim 60 euro meer p.m en minder opties dan bij de Superb.

B.Stuurder

Forumguru
Hahaha, dat is net zoiets als een hele dure doodskist, leuk voor andere mensen maar zelf heb je er geen ruk aan.
Wel een gevat antwoord. LMAO

Bovenaan Onderaan