Passat vs superb

B.Stuurder

Forumguru
Zonder gekheid, natuurlijk zit er verschil in, maar blijft de prijs kwaliteit verhouding ok. En dat is zeer persoonlijk
 

Bakkertje

Forumguru
@MarsMars Ja dat heb ik zeker gedaan, maar ik heb de auto's vergelijkbaar gemaakt. Wat jij hebt gedaan zijn extra opties als adaptieve demping e.d. aangezet. En gelijke opties zijn bij VW inderdaad duurder dan bij Skoda.
Maar om het vergelijk netjes te doen heb je natuurlijk bij de S3 ook alcantara bekleding, een achteruitrijd camera, ACC en LED verlichting (oh nee dat kan niet op een S3..) gekozen?? Het audio systeem van VW is overigens ook van Dynaudio in plaats van Canton, daar zit ook verschil in, maar goed.

Niet dat het nog iets bijdraagt aan dit draadje, maar dat er bij jullie meer Skoda's zijn dan VW's is bijzonder opmerkelijk, de verkoopcijfers zeggen wat anders..
Verkoopcijfers auto's Nederland - AutoWeek.nl

Maar goed dit zegt helemaal niets over de verschillen tussen een Passat en een S3, en nog maar een keer (ik blijf het maar herhalen) beide zijn goede auto's en het is maar net wat je zelf belangrijk vind. De een heeft er misschien juist wel 10 euro per maand voor over om in een omgeving te zitten op een stoel die geheel naar wens in te stellen is en waarbij alles net wat beter afgewerkt is. Een ander heeft voor die 10 euro liever aan achterklep die opengaat als je met je voet onder de bumper schopt (ik druk gewoon op het knopje op de afstandsbediening om de klep open te doen). Maar goed dat er iets te kiezen is toch? Ik zit per dag zo'n 2,5 uur in de auto en vind het daarom belangrijk dat de omgeving naar mijn wens is. Even een vraagde, waarom dan een S3 genomen als het je om het geld te doen is? Een O3 is bijna even ruim en kost nog veel minder.. Gewoon eentje om even over na te denken..

Ik denk ook dat als ik een Superb had genomen (dan was het in mijn geval een @s facelift geweest) dat ik al die tijd had gedacht had ik toch maar die Passat genomen. Maar nogmaals ieder zijn ding.
 

B.Stuurder

Forumguru
@MarsMars
Maar om het vergelijk netjes te doen heb je natuurlijk bij de S3 ook alcantara bekleding, een achteruitrijd camera, ACC en LED verlichting (oh nee dat kan niet op een S3..) gekozen?? Het audio systeem van VW is overigens ook van Dynaudio in plaats van Canton, daar zit ook verschil in, maar goed.

(oh nee dat kan niet op een S3..) Niet vals worden hè, een Prius heeft allang Led verlichting, zegt mij niks ;)

Het audio systeem van VW is overigens ook van Dynaudio in plaats van Canton, daar zit ook verschil in, maar goed.
Wat is het verschil dan?
 

Bakkertje

Forumguru
@B.Stuurder sorry ik liet me inderdaad even gaan in mijn valsheid, ik probeer ook geen waarde oordeel te geven en enkel verschillen aan te duiden. Als anderen dat gaan bagatelliseren kan ik me wel eens even laten gaan.

Het verschil tussen Canton en Dynaudio is hetzelfde als het verschil tussen 2 merken koffie. De een vind je wel lekkerder dan de andere, Wat ik ermee wil zeggen is dat je de auto's nooit van dezelfde opties kunt voorzien. Canton en Dynaudio als voorbeeld kun je mijn inziens niet 1 op 1 met elkaar vergelijken en dat maakt het vergelijk van de twee auto's heel lastig.

Maar goed pleiten voor een Passat op een Skoda forum is natuurlijk ook vragen om discussie :dankje:
 

B.Stuurder

Forumguru
Een Passat is langer, breder, hoger, heeft een 11 cm(!) grotere wielbasis en een grotere bagageruimte dan een Octavia. Qua afwerking, comfort en rijeigenschappen komt een Octavia niet eens in de buurt van een Passat. En dan verbaas jij je over het prijsverschil?

Ik heb het over bruikbare binnenruimte en het vergelijk met de Superb, die eveneens totaal scheef is wat dat betreft. Overigens scheelt de combi kofferruimte maar 4 emmertjes en het prijsverschil is wat mij betreft iets meer dan 4 emmertjes.
Trouwens, mijn huidige Megane Estate heeft een wielbasis van 2770 mm, ook groter dan de Octavia III dus, maar is zeker van binnen niet groter!

Afwerking, comfort en rijeigenschappen, de laatste twee zijn aan te passen en de eerste is vooral beleving en afhankelijk van de gewenste prijs-kwaliteit verwachtingen, dus erg persoonlijk. ( of je moet je sporttas in de kieren van het dashboard kunnen opbergen, maar zo'n verschil hebben we het niet meer over tegenwoordig)
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
@B.Stuurder sorry ik liet me inderdaad even gaan in mijn valsheid, ik probeer ook geen waarde oordeel te geven en enkel verschillen aan te duiden. Als anderen dat gaan bagatelliseren kan ik me wel eens even laten gaan.

Het verschil tussen Canton en Dynaudio is hetzelfde als het verschil tussen 2 merken koffie. De een vind je wel lekkerder dan de andere, Wat ik ermee wil zeggen is dat je de auto's nooit van dezelfde opties kunt voorzien. Canton en Dynaudio als voorbeeld kun je mijn inziens niet 1 op 1 met elkaar vergelijken en dat maakt het vergelijk van de twee auto's heel lastig.

Maar goed pleiten voor een Passat op een Skoda forum is natuurlijk ook vragen om discussie :dankje:

Zo'n discussie is ook niet te winnen want erg persoonlijk. Ik heb collega's die niet dood gevonden willen worden in een Skoda, die willen persé Audi. Ik vermoed vooral vanwege de prestige, alhoewel je je nek breekt over de Audi's en dan heb ik liever een bomvolle auto, die een beetje apart is t.o.v. de rest voor nog minder geld ook. Ik heb altijd D segment gereden, tot mijn huidige auto.(Megane Estate Bose full option) Toen gingen mijn ogen open eerlijk gezegd, het verschil vond ik niet de moeite waard voor het prijsverschil, maar dat is persoonlijk dus.
Als ik mocht kiezen werd het trouwens helemaal geen VAG product!
 

Bakkertje

Forumguru
@B.Stuurder Voor mij geldt dat ik netto 250 euro per maand kwijt wil zijn aan een auto. Daarbinnen zoek ik de voor mij fijnste auto met de volgende primaire eisen:
- Goede stoel
- Ruimte voor het hele gezin (ik heb 3 kinderen en daarmee valt alles uit Frankrijk wel af behalve de busjes)
- Toegestaan gewicht van maximaal 1500 kg en een trekgewicht van 1500 kg

Voor mij werd het de Passat, mijn zwager rijdt in een Golf Variant, daar heb ik naar gekeken maar viel op punt 2 af. Hoeveel dat natuurlijk ook lastig is als je eenmaal een Superb hebt gehad is de ruimte achter de voorstoelen per definitie kleiner (en nee een verlengde S klasse past niet in het budget)

De Passat voldeed voor mij, nog een keer dezelfde Superb rijden voor 4 jaar wilde ik niet, hoewel ik altijd met veel plezier in de Superb heb gereden vind ik het toch wel fijn om eens een andere auto te rijden. De beleving in de Passat is echt anders, als deze netto boven de 250 euro was gekomen was het feest evengoed niet doorgegaan, maar zoals eerder gezegd is de Passat voor mij voordeliger dan de Superb die ik hiervoor had, terwijl die toch echt een 6k lagere catalogus prijs heeft. Wellicht dat het ook komt door het moment van bestellen, de Passat was toen echt net nieuw in NL en ik denk dat Pon die graag op de weg wilde hebben.

Overigens ben ik ook met VAG redelijk klaar hoor, ik best wel wat last gehad van kinderziektes bij de Passat en het dealer apparaat blinkt dan niet echt uit in oplossend vermogen en klachtgerichtheid. Maar die ervaring heb ik ook met Skoda dealers helaas.

Ach ja over 2,5 jaar ben ik aan de beurt, tegen die tijd maar eens kijken hoe het plaatje er dan uitziet. De jeugd is tegen die tijd ook 9, 11 en 13 misschien dat een kodiaq dan beter past (mits binnen budget natuurlijk!)
 

MarsMars

Senior Member
@MarsMars Ja dat heb ik zeker gedaan, maar ik heb de auto's vergelijkbaar gemaakt. Wat jij hebt gedaan zijn extra opties als adaptieve demping e.d. aangezet. En gelijke opties zijn bij VW inderdaad duurder dan bij Skoda.
Maar om het vergelijk netjes te doen heb je natuurlijk bij de S3 ook alcantara bekleding, een achteruitrijd camera, ACC en LED verlichting (oh nee dat kan niet op een S3..) gekozen?? Het audio systeem van VW is overigens ook van Dynaudio in plaats van Canton, daar zit ook verschil in, maar goed.
Ik ben uitgegaan van mijn eigen S3: dus met ca. €4.000 aan opties, dus inderdaad met glazen schuifdak, ACC, achteruitrijcamera, getinte ramen en DCC.

De weg terug heb ik niet gedaan, immers ik kan er niks aan doen dat bepaalde opties op de Passat alleen icm de leren bekleding mogelijk zijn of dat de Passat zoiets simpels als dodehoek detectie koppelt aan een pakket van €1.200.

Dus een deel van het verschil wordt inderdaad veroorzaakt doordat dezelfde opties op de Passat een stuk duurder zijn dan op de S3. Datzelfde zie je in extreme mate bij Audi natuurlijk. Het kan zijn dat VAG besloten heeft om òf de duurdere merken meer te laten bijdragen aan de ontwikkeling van bepaalde onderdelen, òf dat de berijders van een duurdere auto het 'normaal' vinden dat alles duurder is (en ze het kunnen betalen), en men dus veel meer marge draait op die duurdere merken.
 

B.Stuurder

Forumguru
@Bakkertje voor 250 Euri een Passat rijden is, tenzij je een GTE kon kiezen verleden jaar, een behoorlijk bijzonder concept. Ik denk dat je veel mazzel hebt gehad.
Ook bij mij is de ruimte voor de kinderen een overweging, over 5 jaar veel minder waarschijnlijk, aangezien ze dan 17 en 21 zijn en veel minder zullen meerijden verwacht ik.
De Kodiaq was leuk geweest waarschijnlijk, maar komt te laat voor mij.

De Superb 2 heeft wel héél andere rijdynamiek dan de Superb 3 overigens. Dat schijnt toch niet vergelijkbaar te zijn.

Tja, die bijtelling. Het moet niet te gek worden, maar als je prive een auto rijdt, dan heb je bijna niks voor €250. Mijn grens ligt rond de €400, daar kom je volgend jaar zeker, bijna niet meer onder als je wat luxe wilt. Natuurlijk is het te doen, maar dan zou ik heel veel moeten inleveren wat ik gewend ben en dat is altijd erg lastig.

Prive zou ik gewoon nog lekker in mijn Jeep Grand Cherokee 5.2 V8 hebben gereden als het destijds niet zo moeilijk geweest was om de leasebak niet bij te tellen.
Maar ik ga een beetje off-topic geloof ik... :-)
 

B.Stuurder

Forumguru
@MarsMars De meer premium merken krijgen de nieuwere ontwikkelingen of versies daarvan. Een groot deel is dat de bestuurder er meer voor wil betalen, meestal niet dat ze meer geld hebben. Ik kan een Audi 2.0 TFSI rijden van 52K, maar geen haar op mijn hoofd die daar nu aan denkt. Ik kan het wel, maar wil het niet.

Dan zijn er ook nog mensen die het wel willen, maar niet kunnen en toch doen. Merendeel van de verkochte Audi's is kaal van binnen, met zwarte ramen en dikke wielen. (Heb ik van de dealer, dus lieg ik, dan lieg ik in commissie)

Sowieso is er maar een klein deel "gek" ;) genoeg om hun VAG mobiel echt leuk uit te rusten, kijk maar eens goed.
 

Bakkertje

Forumguru
@B.Stuurder De bijtelling gaat weliswaar omhoog maar de BPM gaat omlaag als ik me niet vergis. Dus onder aan de streep blijft het volgens mij redelijk vergelijkbaar.

Mijn Passat kost 945 per maand (inclusief brandstof) op basis van 40000 km, 48 maanden, 135 euro eigen risico centrale levering en winterbanden. Ik hield daarmee 103 euro over van mijn budget wat bruto verrekend wordt met mijn salaris. De auto heeft 20% bijtelling en een catalogusprijs van 39600. Netto bijtelling is 280 euro, met verrekening van bestand leasebudget komt ie op 219 euro netto.

Mijn Superb van 33600 zat exact op het lease budget en was ook 20% bijtelling en kostte me daarmee 238 euro netto in de maand.

Voor 19 euro minder in de maand heb ik moeten laten:
- beetje ruimte achterin
- meesturende koplampen
- inklappende spiegels
- geheugen op de stoelverstelling (die mis ik stiekem nog wel)

Daarvoor kreeg ik:
- Leer / alcantara
- Groot licht assistent
- ACC
- 6e versnelling
- 15 pk extra
- 17 inch wielen
- Led verlichting binnen en buiten
- en alle kleine voor sommigen verwaarloosbare dingen die ik eerder al genoemd heb die meer "premium" zijn

Maar goed, dat geldt natuurlijk voor mij met onze regeling. Dat kan elders natuurlijk weer anders zijn. Overigens had ik nog wel de pech dat 2 weken na de bestelling de business modellen van de passat uitkwamen terwijl ik net een highline besteld had met minder opties voor hetzelfde geld..
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@MarsMars Een S3 op het niveau van de Passat (dus met alcantara en bij de S3 dan ook automatisch met elektrische stoelverstelling) komt op 46k een Passat met de opties van jou en alle verschillen gecompenseerd komt op 49k .. (bij een station met 2.0 TDI)

Binnen mijn lease regeling (waarbij de passat voordeliger is dan de S3, dat kan ik ook niet helpen) zou de S3 maandelijks voor mij duurder zijn dan de Passat, ook al heeft deze een hogere catalogus prijs. Het verschil in maandbedrag compenseert dat in mijn geval.
Anders is 3k cataloguswaarde een verschil van netto 21 euro per maand (even aangenomen dat je in de categorie tussen de 33716 en 66421 euro op jaarbasis valt)
 

Bakkertje

Forumguru
@B.Stuurder Ik heb destijds zitten rekenen aan een 14% O3, die voldoet niet aan mijn eisen maar toch, ik zou daar per maand iets van 17 euro voor betalen geloof ik. Die regel maakt het best interessant.

We dwalen erg af maar goed, brandstof in het buitenland is bij ons voor eigen rekening. De bedragen die ik noem zijn ex BTW. Dus het wordt inderdaad heel moeilijk vergelijken.

Wat het verschil tussen de 2 aangaat is het volgens mij redelijk helder, de auto's ontlopen elkaar nauwelijks. De S3 wint het met gemak ten aanzien van ruimte en is vooral gericht op comfort. De Passat is iets dynamischer, heeft een (iets) hogere catalogus prijs en biedt daarvoor een iets hogere kwaliteitsbeleving.

Wat ik nog wel mee wil geven is dat het uitrustingsniveau van de Connected series van VW ook erg compleet zijn, een Passat is daarmee ook verre van een kale auto. Daarmee komt ie nog niet op het niveau van een S3 in style business uitvoering.

Waar je voorkeur naar uitgaat is geheel persoonlijk.
 

B.Stuurder

Forumguru
@G.P. Jaja, je kunt ook een showroomwagen nemen natuurlijk ;).

Ik ging eigenlijk voor de RS, naar de RS en de Scout zijn niet meer leverbaar in Nederland. De Scout was standaard ook redelijk optie-loos trouwens. Wel weer apart, daar houd ik van! Je ziet ze vrijwel nooit in Nederland.

Ja wat zal ik zeggen over de opties, kinderen klagen over koude billen sinds ze niet meer in de kinderstoel zitten, maar papa wil toch leer, net als altijd, Dus verwarming op de achterbank. Vrouwlief wil een elektrische klep, want mijn auto is niet altijd zo schoon en haar handen dan dus ook niet. ACA is erg fijn in files met de DSG en ik ben wat kippig, dus grootlicht assistent is handig, maar komt met lane assist in koppelverkoop dus. Dynamic stoelen zijn veel beter qua zit wat mij betreft, een trekhaak is altijd handig (mis ik momenteel) en getinte ramen fijn gezien mijn gevoeligheid voor licht. Open dak heb ik nu ook en is bijna altijd open ook, Eibach maakt de auto strakker en smoelt beter met de 19" (ook optisch vooral). Dynamic Control maakt dat je het stuur minder ver hoeft te draaien in het bochtenwerk en kost bovendien maar €100 net als de DAB, dus dat voel je niet in de bijtelling.
De zwarte optische aanpassingen is puur frustratie omdat de RS niet meer leverbaar was ;)
Verder is de Style Business natuurlijk al een belachelijk complete auto, zeker gezien mijn eerste auto van de zaak, 25 jaar geleden: zonder stuurbekrachtiging, geen radio, geen elektrische ramen en geen turbo op de diesel.

En die bijtelling, ik ben er tegen omdat ik het idee van nivelleren niet onderschrijf (de grondslag van bijtelling), maar qua kosten t.o.v. zelf een (leuke) auto rijden valt het mee. Wel is de keuze minder groot dan als je zelf een auto aanschaft.


Edit: oh ja, bagage pakket voor de hond, een stevige Pitbull van 32 kg. Het bagage net en de gelijke vloer zijn dan wel handig.
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
@Bakkertje
(even aangenomen dat je in de categorie tussen de 33716 en 66421 euro op jaarbasis valt)

Nee, niet. Dan zou de bijtelling maar €289 zijn, maar dan zou ook weer de teruggaaf van de hypotheekrente lager zijn, die ook weer wordt verhoogd omdat de auto bij het salaris wordt geteld en dus een groter deel in de hoogste schijf valt.
 

B.Stuurder

Forumguru
@Canon-Eye Hahaha, nee, dat is een stevig kunststof net dat in een oprolmechanisme achter de achterbank kan worden opgeborgen en bij behoefte uitgetrokken worden en aan speciale voorzieningen in het plafond bevestigd. Het werkt als een hondenrek,maar dan veel makkelijker verwijderbaar. Ik heb er pas 1 keer een foto van gezien en 1 keer in een review op Youtube:

 

s-line

Forumguru
@B.Stuurder de volgende primaire eisen:
- Goede stoel
- Ruimte voor het hele gezin (ik heb 3 kinderen en daarmee valt alles uit Frankrijk wel af behalve de busjes)
Dacht ik ook, maar mijn fransoos voldoet prima! Ik heb 3 jongens (15,13 en 9 jaar) dus het gaat prima. Zit veel tussen de Papa's oren denk ik.:jaja:;)
 
Bovenaan Onderaan