Nog een kleine toevoeging in zake de koppelverkoop.. Ik heb de prijslijsten eens naast elkaar gelegd en de configuraties van beide auto's gelijk gemaakt op basis van een station met 1.6 TDI. De Passat kost met de volledige uitrusting van een Style business Superb 44k vs 42k voor de S3
Toch vreemd. Toen ik mijn S3 bestelde was het verschil bijna €8.000 voor een gelijk geconfigureerde Passat.
Mijn S3 €43K, Passat net boven de €50K.
Ik had dan wel alles meegeteld wat de S3 heeft, en dan gezocht welke pakket ik op de Passat moet hebben. Ik heb niet meer teruggerekend van Passat naar S3.
Als ik nu in de lijst kijkt, en een Passat Variant 2.0TDI Connected Plus pak van €43.000, dan komt daar ook nog heel wat bij wat ik nu voor €43K op mijn Superb heb zitten:
- Executive Plus pakket, €870
- Telefoonvoorbereiding Premium (Alleen icm Executive Plus pakket), €64
- Bestuurdersassistentiepakket, €1.192
- Metallic lak of pareleffect lak, €865
- Adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control), €1.066
- Achterklep met sensorgestuurde opening, elektrisch sluitbaar voor Variant (Easy Open), €765
- Parkeerassistent (Park Assist), €261
- 230-Volt aansluiting, €119
- High-end geluidsysteem Dynaudio®, €1.402
- Afstandsbediening voor radio- en multimediasysteem (Media Control) inclusief smartphone-integratie (App-Connect), €425
- Zij-airbags achter, €489
Totaal dus €7.518 bovenop de €43.000
Voor mij was destijds de keuze voor de S3 oa gebaseerd op dit enorme prijsverschil: dit scheelde mij (hogere leaseprijs, hogere bijtelling) iets meer dan €100 per maand. Dat is over de looptijd toch bijna €5.000 dat je dan niet uit hoeft te geven. En die €5.000 kon ik gezien de verschillen echt niet verantwoorden.
Daarbij kwam dat de bijtelling hoger zou worden voor de Passat (21% ipv 20% voor de S3) omdat de Passat niet voor het einde van het jaar geleverd kon worden, en de S3 wel.
Naast de prijs waren het voornamelijk de ruimte en comfort die de doorslag gaven: na eerst in de S3 gereden te hebben was de Passat een krappe bak: voornamelijk achterin waar ik met de bestuurdersstoel in mijn stand met mijn knieën klem zat, waar ik in de S3 nog ruimte over had. Ik heb nu na bijna 30.000km nog nooit mijn stoel naar voren hoeven te zetten met passagiers: een ongekende weelde voor mij.
Natuurlijk zou ik, als ik de S3 niks had gevonden, een aantal dingen schrappen, zoals dan maar geen dodehoek detectie (-€1.192), dan maar geen fatsoenlijk geluid (oei, zou ik spijt van hebben gekregen denk ik, -€1.402), en ach die achterpassagiers doen het maar zonder luchtzakken (-€489).
En dan hoef je €3.083 minder erbij op te tellen!
Het was dus een rationele keuze, of een randje nu plastic chroom is of aluminium interesseert me werkelijk geen ruk.
En of het statistisch waarde heeft weet ik niet, maar bij ons in de parkeergarage op het werk staat
geen enkele Golf/Passat meer, terwijl het aandeel O3/S3 enorm is toegenomen