Pas na gas pompen start de Fabia, tevens een ABS probleempje.

Srananmang

Senior Member
Voor 'n ander gewoon is voor mij nie perse gewoon, kon er niet gewoon vanuit gaan welke rij welke nummers zou hebben. Heb toch liever zekerheid ipv maar even denken dat ik het juist doe. :D
 

Srananmang

Senior Member
Zekeringen had ik gecontroleerd.
Vanmiddag als het wat koeler wordt even de ABS LA kabel volgen van begin tot eind. Ben benieuwd of ik een stekker in het midden aantref.

Zal de zekeringen straks nogmaal checken.

Update: Zekeringen zijn goed!

Hele linkerkant losgehaald, maar geen kabelbreuk te zien.
Lijk erop dat de dikke kabelboom naar de bestuurdersstoel gaat, zou dat ook de ABS verlengd worden?
Lijkt erop dat ik na de stoel de ABS kabel niet meer zie.
 
Laatst bewerkt:

Ronnie

Forumguru
Zal toch in twee delen zijn, net in ETKA gekeken en het onderdeel ziet er net zo uit als op jouw foto.
En de stekker aan de kabel op de foto zal niet passen in de grote multistekker op de pomp.
 

Srananmang

Senior Member
Heb dus de gehele kabelboom gecontroleerd, op het stukje dat bij bestuurdersstoel na zit niet. Daarvoor moet ik hele stoel eruit halen.

Nu alles los ligt branden beide lampjes de hele tijd en gaan niet meer uit.
Ook niet na uitlezen en wissen codes.
Dus er is nu een blijvend probleem, waardoor ik niet echt meer kan achterhalen waar er een eventuele breuk zit....

Als er verder geen tips komen om te controleren ga ik maandag maar als laatste strohalm naar de dealer:banghead:

Ik weet het niet meer:wavecry:
 

polf

Senior Member
https://www.briskoda.net/forums/topic/432913-abs-warning-light/page/3/ is wel van een Fab 1 maar als je aan de hand van de foto's de locatie kan vinden in jouw auto? Misccjhien is het zelfde??

Eigenlijk moet je juist blij zijn met een harde fout ipv af en toe wel/niet. Nu is het makkelijker zoeken. In schema wisselt de draad dikte na het bolletje op de BR draad naar pin 20(van 0.5 naar 0.75). Daar moet dus een connectie (hoeft dus geen stekker te zijn maar kan ook crimp/soldeer connectie zijn) zitten die het mogelijk begeven heeft of je kan deze connectie gebruiken om te meten tussen ABS en Connectie of tussen Connectie en sensor stekker. Het vinden van de connectie voelt als het vinden van de oplossing.

Als je de connectors van achter kan "back proben"(lees hele dunne meetpin vanaf achter in de connector erbij steken) kun je ook een nieuw draadje "buitenom"aanleggen tussen ABS stekker en sensor stekker om te zien of dat je probleem oplost. dan weet je in ieder zeker dat het die draad is.


Succes, Greetz Polf
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
In het schema is te zien dat de ABS sensor rechtstreeks op het ABS regelapparaat is aangesloten. Zit geen stekker tussen.

Dat zwarte bolletje is normaal gesproken een knooppunt, maar er is niks op aangesloten. Anders stond er een horizontale lijn met een rondje met een getal erin in het schema vanaf dat zwarte bolletje.
 

Srananmang

Senior Member
Ik ga straks de kabel nog een keer langs om te kijken of dat wat Polf zei klopt.

Is dit knooppunt vergelijkbaar met wat Polf aangeeft, van de fabia 1,dat dit waarschijnlijk ook in mijn fabia 2 zit?
 

Ronnie

Forumguru
De ABS-toerentalsensorbekabelingtussen krimpverbinding -pijl A- en ommanteling -pijl B- doorknippen.
Inbouwen:
– Nieuwe toerentalsensorkabel aanbrengen en rubberen doorvoer weer op zijn plaats aanbrengen.
– Verwijder de isolatie aan de beide kabeleinden met een striptang over 6...7 mm.
– De beide draaduiteinden in elkaar draaien.
hinweis.gif
Aanwijzing
t De isolatie van de kabeleinden mag niet worden mee gedraaid.
t Er vooral op letten dat de juiste rode knijpverbinding voor 0,5 mm 2 wordt gekozen.
S45-0080.png

– Klemverbinding op de uiteinden van de kabel schuiven en met tang aan beide zijden samenklemmen.
hinweis.gif
Aanwijzing
t De klemverbinding moet van het midden naar buiten worden verhit, tot deze volledig afgedicht is en de lijm tevoorschijn komt.
t De föhn moet aan de hand van de gebruiksaanwijzing op de juiste temperatuur worden ingesteld.
t Bij het krimpen van persverbindingen dient erop te worden gelet dat andere kabels, kunststof onderdelen of isolatiemateriaal niet door het hete mondstuk van het pistool worden beschadigd.

Bovenstaand is een citaat uit Elsawin, ter hoogte van de achterbank moet er dus toch een soldering/koppeling in de draadboom naar voren zitten. Ik zou de draadboom voorzichtig opensnijden op dat punt(foto), en dat nog even nakijken.
 

Bijlagen

  • S45-0080.png
    S45-0080.png
    16,1 KB · Weergaven: 17

Srananmang

Senior Member
Geweldige timing, had het net voorzichtig opengehaald (kabelboom) op juist die plek en zag het volgende, Ronnie! Hahaha dankjewel, was je met 'n paar seconden voor. Fijn dat dit bevestigd word. Ga nu voorzichtig de iso tape eraf halen en kijken wat ik aantref... Er is weer een kleine voorzichtige glimlach op me gezicht.

_20200802_125027.JPG
 

EdK

Forumguru
Alleen zou ik de verbinding nu in elkaar draaien en solderen en er een stukje krimpkous met lijmlaag omheen doen !
Altijd beter dan die krimpbusjes (AMP) die ook wel knoeibusjes genoemd worden.
 

Cordoba

Forumguru
@Ronnie Je foto in post #90 is niet zichtbaar, ik denk dat er iets fout gegaan is met de link, want ik zie wel 2 keer

Het png tekeningetje uit Elsawin? is wel gewoon zichtbaar.

@Srananmang Mooi dat de oorzaak nu toch gevonden lijkt (even afwachten of dat inderdaad zo is).
 

Tees

Donateur
Lijkt me dat daar het euvel inderdaad zit, ziet eruit als een stukje zwart ducttape wat eromheen gewikkeld is. Kan me niet voorstellen dat daar een nette gesoldeerde verbinding onder zit :nono:
Fijn dat je er bijna bent Srananmang!
 

Srananmang

Senior Member
In dit geval toch stukje wegknippen en solderen? En krimpkous eroverheen...

De iso tape leek wel dealer af want was niet makkelijk eraf te krijgen.
 

Srananmang

Senior Member
Meting van dikke ABS kabel tot aan de verlengstuk die we vandaag ontdekt hebben.

Zowel op bruin als op zwart, nr 33 en 20, piept multimeter en heeft waarde 00,8 aan. Dus die kant op gaat het waarschijnlijk goed... Nu even krikken en de kant van de sensor testen.

Zou nu echt lompt zijn als het die kant ook piept.

Heb trouwens wel aan beide kanten van het ijzer tussenstuk je getest.
 

Tees

Donateur
Ziet er niet heel beroerd uit inderdaad. Maar meten = weten, in allebei de richtingen beide kabels meten, en zowel
aan de ene als de andere kant van de koppeling. Dan weet je én waar het probleem zit, én of de koppelingen OK zijn.

Edit: kruiste elkaar even met t vorige bericht
 

Srananmang

Senior Member
Nu naar achteren gemeten.
Er is een verschil die ik niet kan verklaren. Zowel op bruine als op zwarte draad piept het. Maar...

Op de bruine draad krijg ik de waarde 07,7 en op de zwarte 00,8.

De 00,8 krijg ik ook als ik naar voren meet op zowel bruine als zwarte draad.

Zou het aan de 07,7 liggen? Bruine draad.

Bij het eerder meten zonder dat ik het tussenstuk had ontdekt kreeg ik destijds wel een piep en waarde 00,8 op de zwarte draad van abs LA stekker tot dikke ABS kabel, maar niet op de bruine nr 20.
 
Bovenaan Onderaan