Pas na gas pompen start de Fabia, tevens een ABS probleempje.

brepus13

Forumguru
Zodra er een foutmelding ontstaat schakelt het systeem de abs uit volgens mij dus dat zou het ontbreken signaal verklaren. Als links en rechts uitwisselbaar zijn zou ik dat zeker proberen. Gelukkig zijn de sensoren niet zo duur.
 

Tees

Donateur
Sensoren omwisselen kan volgens mij wel, maar als je toch vandaag een nieuwe binnenkrijgt, dan kan je net zo goed die nieuwe meteen monteren, scheelt weer werk!
 

Srananmang

Senior Member
Nieuwe sensor erin, uitgelezen opnieuw foutmelding.
Nu even wissen en dan kijken of het terugkomt, kan storing zijn die in het geheugen zat?

Hierna gelijk tijdens uitlezen.
 

Srananmang

Senior Member
Wat nu?
Na +/- 30 min rijden gingen de lampjes toch weer branden en in vcds hield dezelfde sensor er ook mee op...
_20200725_203949.JPG is het dan toch een kabelbreuk, maar dan zou die niet werken toch?
Of ligt het aan hetgeen dat in de wielschijf zit?


Ps. Kom nu niet naar Tilburg, in dit half uurtje rijden werkelijkwaar 15 politiewagens gezien, waarvan 7 met zwaailichten aan!!:)
 

Srananmang

Senior Member
Ronde 2 = 30 minuten rijden. Alles snelheden, met airco aan en uit. Verschillende terreinen, binnen en buiten bebouwde kom. Blijft goed... Blijft dus werken en snelheid aangeven.

Net uitgelezen en geen foutcodes...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Volgens mij heeft een ABS-sensor een minimum en maximum waarde, en door het draaien van het wiel ziet ie dus afwisselend pieken en dalen (dus pulsteller zoals al eerder in dit topic gezegd).

Een kabelbreuk wil niet zeggen dat er nooit elektrisch contact is, maar dat dit er niet altijd is. Dat kan variëren van bijna altijd contact, dat heel soms even weg valt, maar kan ook betekenen dat er bijna nooit contact is, en af en toe wel, tot helemaal geen contact. Je weet nu welk wiel het probleem zit, je kunt kijken of als je de auto aan de laptop hebt, of er een actuele foutcode in zit. Zit er geen foutcode in, beweeg dan de kabel van de de betreffende sensor en check of er een foutcode komt, op deze manier kun je er vrij zeker van zijn dat je de bekabeling van de sensor moet repareren/vervangen.

Een ander oorzaak komt ook voor: zo'n ABS bestaat binnenin uit nokken die voor de sensor langsdraaien en worden herkend. Als er tussen die nokken veel vuil zit, herkent de sensor de nokken niet meer, en wordt het verschil tussen de pieken en de dalen in het pulssignaal te klein. Als dit laatste het geval is, is het verstandig om dan alle vier de wielen aan te pakken, omdat de andere wielen dan vaak relatief snel hetzelfde probleem hebben.
 

Srananmang

Senior Member
Er is nu geen actuele foutcode.

Ok dus morgen beginnen met kabel van sensor goed wiebelen en kijken of de sensor uitvalt en dus foutcode geeft en lampjes gaan branden.

Als dit niet het geval, dan...

Wat bedoel je met...
Als dit laatste het geval is, is het verstandig om dan alle vier de wielen aan te pakken, omdat de andere wielen dan vaak relatief snel hetzelfde probleem hebben.
... aanpakken?

Alle 4 remschijven eraf halen, inspecteren, schoonmaken en erop - eventueel vervangen?

Denk voor mij dat ik het beste even de wiebeltest doe voor kabelbreuk en vervolgens de LA schijf eraf haal en hier foto's van hier erop zet.

Enig idee of de kabel helemaal tot voor gaat of dichterbij geklikt zit?
 

Cordoba

Forumguru
Ik bedoel dat als er 1 ABS-sensor intern vervuild is, in elk geval het wiel aan de andere kant, en mogelijk ook nummer 3 en 4 snel kunnen volgen met hetzelfde probleem. Het probleem zit dan niet in de remschijf, maar in de wielnaaf, dus schijven er af halen en inspecteren heeft weinig nut. De kabels lopen bij mijn weten voor de Vaggroep normaal van de wielnaaf naar de ECU, maar dat kan best per model of generatie verschillen.

Ik heb lang geleden foto's van dergelijke vervuilde sensoren op Seat-Online gezien, maar ik heb werkelijk geen idee meer wie dat heeft geplaatst, welk jaar (ongeveer) en welk autotype, maar heb het daar een paar keer gezien.

Edit: ik heb geprobeerd om terug te zoeken, maar niet gevonden. Wat ik wel gevonden heb is een aantal gevallen waarbij een versleten wiellager ook deze melding veroorzaakte, zowel bij Ibiza van de 6L (2002 - 2008) als de 6J (2008- 2117) generatie.
 
Laatst bewerkt:

Srananmang

Senior Member
Bedankt voor je moeite!!
En nu hoef ik niet alle 4 schrijfen te inspecteren, met dit weer en op parkeer... :thumbsdown:


Die welke ik eruit gehaald heb was niet echt vies. Zal morgen foto plaatsen. Of bedoel je andere sensor dan:
_20200726_020529.JPG

Bovenstaande heb ik vervangen.


Wat raad je me aan te doen als de 'wiebeltest' geen kabelbreuk als oorzaak geeft?
Kan het trouwens ook nog dat de stekker (female) bekken te ver uit elkaar staan? Hierdoor dan de pinnen (male) niet goed vastpakt en constant contact maakt...
 

Srananmang

Senior Member
Foto's oude sensor:
_20200726_142406.JPG _20200726_142432.JPG _20200726_142457.JPG ziet er niet zo vies

Heb de wiebeltest gedaan, alleen aan de sensor kant, gewiebeld en hard getrokken...
Niks - geen foutmeldingen, gewoon niks.

Moet ik het nog 'n keer op de brug zetten en de kabel aflopen?

Ik weet hierna niet zo goed waar ik nu moet kijken, had gehoopt op simpel sensor wissel - klaar.
 

Tees

Donateur
Als ik het goed begrijp heb je direct na het vervangen van de sensor snel.weer een fout gekregen, maar daarna bij een langere rit niet?

Ik zou voor nu even wachten totdat je weer een fout krijgt, en dan pas weer verder zoeken. Als je weer een fout krijgt, zou ik het zelf als eerste in de bekabeling zoeken, zoals Cordoba al zei, de unieke eigenschap een kabelbreuk is dat ie soms wel, soms geen contact maakt. Je hebt nu de bekabeling bij het wiel LA gecheckt, maar de kabel loopt natuurlijk nog veel verder naar de ECU (die meestal (altijd?) in de motorruimte zit). Om daar bij te komen en alles te checken ben je wat langer bezig, ik zou dus eerst zeker weten dat het nodig is.
 

Cordoba

Forumguru
Andere optie, is dat het niet in de sensor zit, maar in het nokkenwiel waar de sensor naar kijkt (ik hoop dat dit zo duidelijker is). Als er vuil tussen die nokken zit, ziet de sensor het verschil tussen de nokken niet goed meer, dan is schoonmaken van het nokkenwiel voldoende.
 

Srananmang

Senior Member
Tees:
Klopt direct na vervangen was er een fout, maar deze zat geloof ik nog in geheugen, dus gewist en uitgelezen, geen fouten.
Hierna gereden toen kwam het tijdens rijden terug. Fout gewist en weer gereden en toen 30min tot einde rit geen fout. Vandaag niet gereden.

Cordoba:
Ik snap wat je bedoeld. Ik lees op internet dat de wheel hub van de 6y fabia een geïntegreerde abs sensor heeft. Die zit dus in de wheel hub(wielnaaf?). Zou het kunnen zijn dat ik die moet vervangen(mijne is 5j)? Dat die stuk is, morgen even eerst inspectie of die nokken vuil zijn.

Wat is de normale naam voor het nokkenwiel, kan in Haynes boek niks vinden internet vindt niks op zoekactie 'nokkenwirl fabia 5j'.

En ben ik nou gek of zit er dus van buitenaf een snelheidssensor in en in de naaf dé abs sensor of zijn deze hetzelfde alleen andere naam...

Of is de één aangever van een puls en de ander de ontvanger?

Want als je het over nokken hebt dan is het niks elektronisch aan de andere kant van de snelheidssensor.

En in de wheel hub zit ook asr sensor (?) en daarvan brandt het lampje ook samen met abs als de fout plaatsvindt.
 

Srananmang

Senior Member
Stiekem wil ik het nu allemaal loshalen, maar moet nog dingen doen :pardon: wie weet haal ik straks alles los... Itching!!!
 

Ronnie

Forumguru
ABS sensoren regelen de snelheidsmeter, de ASR en de ABS. Omdat je de wielsensor L.A. al hebt vervangen kun je deze dus uitsluiten. Ik zou voor in de motorruimte aan de ABS pomp eens kijken na enige schade (marter/corrosie) aan de (vele) bedrading richting pomp, (de ABS computer zit in de pomp), daarna zou ik de multistekker(zeer grote stekker met plm. 40 aansluitingen en vergrendeling) er eens aftrekken en bekijken op vocht/corrosie reinigen en weer terugplaatsen.
Dan storingsgeheugen wissen en kijken of hij terugkomt.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Ronnie al aangeeft is het (per wiel) één sensor die voor meerdere doeleinden gebruikt wordt, alleen zit volgens mij de snelheidssensor op de uitgaande as van de versnellingsbak.
 

Ronnie

Forumguru
alleen zit volgens mij de snelheidssensor op de uitgaande as van de versnellingsbak.
Was vroeger zo..... Tegenwoordig wordt het signaal geplukt van de ABS computer (via can-bus), dit is veel nauwkeuriger (geen invoeden van wielslip en andere factoren).
 

Srananmang

Senior Member
_20200727_173102.JPG
iemamd enig idee hoe ik dit loshaal? De super dikke stekker van de abs pomp...


Update 5 minuten later, met een min ingedrukt naar beneden toe en toen ging het los, niet te doen met de hand.

Update 3 min later, lukt toch niet... Wd40? _20200727_174021.JPG

Ok het rode clipje is eraf, maar de stekker wil er niet af en wil geen lompe kracht gebruiken....

Update : Tijdje later even youtube erbij, zag een hendel dat het lockt. Kabel is los!!!
 
Laatst bewerkt:

Srananmang

Senior Member
_20200727_173302.JPG ziet er droog uit. Niks raars. Erop slaan(met beleid) en eraan trekken lever niks op qua foutmeldingen. Geen kabelbreuk en zo zichtbaar.
 
Bovenaan Onderaan