Pas na gas pompen start de Fabia, tevens een ABS probleempje.

Srananmang

Senior Member
1.4 bxw motor.
TMBDC65J383111570 VIN nummer./chassis
Code op de versnellingsbak: CZ XX1 02T 301103 AB >AlSi9Cu3<

Ronnie, Ik heb je ook een privé bericht gestuurd.
 

Ronnie

Forumguru
Ik zag in het schema dat je nog een aircocompressor hebt met een magneetkoppeling, kun je het spanningverval met draaiende motor en ingeschakelde compressor eens meten? De auto heeft al wel Can-bus, dit kan ook vreemde dingen veroorzaken. Niet toevallig andere radio ingebouwd of een lamp verwisseld?
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb me vandaag suf geprakkiseerd over de toch redelijk merkwaardige storing.
Uit het elektrische schema van de auto kan ik opmaken dat er geen verband is tussen de aircocompressor en het ABS.
Alleen is een canbus verbinding met het motorregelapparaat, dit om het toerental licht te verhogen met ingeschakelde airco.
Het enige wat er voor mij nog overblijft is een slechte massaverbinding tussen motorblok en chassis/accu.
Is dit het geval dan krijg je ook de vreemdste storingen.......
Je zou het kunnen testen door een startkabel (voor nood) van de min-pool van de accu naar het motorblok te klemmen en zien wat er gebeurt......
Ik denk hieraan omdat de auto, voordat je de airco gerepareerd had, bijna geen probleem had met het ABS.
De relatief grote stroomopname van de magnetische koppeling van de compressor zou hier schuld aan kunnen zijn.
Ik vrees dat ik hiermee aan het eind ben van mijn latijn.......
 

Srananmang

Senior Member
Bij Ronnie langsgeweest en het blijft lastig.
Nogmaals bedankt Ronnie dat je tijd nam om er naar te kijken!!!

Nu denken we toch aan een kabelbreuk.
Bij LA sensor.
Ronnie gaf aan om die door te meten of er weerstand is.
Nu kijk ik in het schema en het zou aan de kant van de dikke ABS stekker pin 38a/33 en 38a/20. Maar op mijn stekker, zie eerdere foto's, staan geen nummer dus weet niet waar ik me multimeter aan moet zetten...
_20200731_201720.JPG
En bij de LA en RA zit er een bolletje tussen, is de kabel hier doorgeklikt middels zo een klikblok of is het bolletje voor niks???



Extra info, welke sensor is welke code:
_20200731_202312.JPG
 

Ronnie

Forumguru
Staan aan de binnenkant van de stekker op de ABS pomp geen nummers? Ergens moeten nummers staan....Had ik vergeten te zeggen: Als de stekker van het l.a. wielsensor neemt en daar met een dun draadje (of paperclip of zo) de stekkerpolen doorlust kun je simpel op pos.
33 en 20 de meetpennen zetten en zo kun je zien of beide draden nog intact zijn.
De laatste mogelijkheid is om de bruine zwarte draad uit de draadboom bij de pomp te zoeken, door de draden afzonderlijk een speld of naald steken en dan kun je ook meten.
 

Srananmang

Senior Member
Nee staan geen nummer alleen de meest linkse en rechte hebben een nummer erop, zie eerdere foto's.

Ik keek op internet naar abs kabels van fabia en die hebben een koppelstuk, ik vermoed ergens midden van de auto... Zou dat iets mis kunnen zijn... 54b3f132727ad.jpg even nu kijken of er daar een breuk zit.
 

Ronnie

Forumguru
Aan de lengte van de kabel te zien is het ergens onder het dashboard, is bij de assemblage van de auto in de fabriek ook praktischer.....
 

Ronnie

Forumguru
Sam, in Elsawin schema's staat in het menu "inbouwplaatsen" daar staat ook op pos 9 de ABS multistekker met pinbezetting.
 

Cordoba

Forumguru
Nee staan geen nummer alleen de meest linkse en rechte hebben een nummer erop, zie eerdere foto's.

Bij de meeste multistekkers, kun je met die paar genummerde pinnen vervolgens gewoon uittellen waar een bepaald pinnummer zit. Dus als je weet welk pinnummer je zoekt, moet dit uit te tellen zijn, welke pin je moet hebben.
 

Ronnie

Forumguru
Bij mij is het in regel 32 van het elect. overzicht, onder de regel "basisuitrusting Fabia 2".
 

Srananmang

Senior Member
Zat bij mij onder fitting locaties onder de elektrische schema's.
Pagina 9.

Maar d'r staat 'vanaf mei 2007' en een ander kopje met 'vanaf nov 2007'. Wat zou dit inhouden?
 

Ronnie

Forumguru
Heeft te maken met het modeljaar, b.v. nov. 2007 is modeljaar 2008. Ergens na de fabrieksvakantie wordt in de regel het modeljaar gewisseld.
Maar je moet de module met ESP hebben, sub menu nr. 9
 

Srananmang

Senior Member
Dus ik heb een kabel in de dikke stekker van ABS pomp gedaan en deze kabel met de multimeter ertussen aan de pin van de LA abs sensor gedaan.

Op nummer 20 geen piep en laat 1 waarde (altijd anders) zien en gaat na 1 seconde weer op OL.
Op nummer 33 een piep en de waarde 00,8.

Is dit definitief kabelbreuk? Heb trouwens de foutcodes niet gewist voordat ik ging meten.

Ik ben van gedachten dat de ABS LA kabel in twee delen is, is dit zo?
Ik heb bij bestuurder gekeken naar kabelboom en zie de kabel lopen tot in dashboard, ook bij waar de kabel vanuit chassis onder de zitting komt aan linkerkant passagier gekeken tot midden - geen koppeling te zien.
Zo ja, waar zit het punt waar de voorste en achterste gedeelde aan elkaar klikt?
Zo nee, dit is super veel werkt om de gehele kabel te vervangen, maar waar eindigt de kabel?
 
Laatst bewerkt:

Ronnie

Forumguru
Ik hoop dat je het vindt, maar uit het schema in Elsawin blijkt niet dat er een kabellas of stekker is onderweg naar de ABS pomp. Misschien weet @Monteurtje hoe het precies zit......
Ik heb ook nog even gekeken hoe het gezekerd is:
In de auto zek. nr 4:5A, zek.nr. 48: 15A, Op de Accu: zek.nr. 7:25A, zek. nr. 10: 40A.
Allemaal nagekeken?
 
Bovenaan Onderaan