Pas na gas pompen start de Fabia, tevens een ABS probleempje.

Srananmang

Senior Member

Accu laten testen. Was kapot volgens Automaterialen. Andere accu erin die ik toevallig in een starlet had liggen:arghh:60ah(beetje overkill voor de starlet).

Nogsteeds zelfde probleem.

Op moment van wisselen van accu wou de auto niet aanslaan met oude accu zonder gas bij tegeven of 10x proberen. Met de andere accu deed ie het gelijk... Overstarten met de oude accu erin werkte ook niet dus die was op dacht ik, maar in de starlet start het nog iedere dag (maar ja minder startvermogen nodig)

Heb de accu die er nu in zit nog niet laten testen.
Ben bij skoda geweest en monteur gaf aan waarschijnlijk niet de accu, denkt aan gasklep.

Voordat ik of een nieuwe accu zomaar koop of de gasklep ga reinigen, iemand enig idee?


Tijdens rijden gaan (met de vorige accu ook) de onstaande lampjes spontaan branden.
DSC_1887-min.JPG
 

Srananmang

Senior Member
Net bij Automaterialen geweest en accu die er nu in zit is bijna 100%,accu goed OK.

Werd mij aangegeven misschien Krukassensor of nokkenassensor?

Brandstof pomp werkt, hoor ik lopen als ik deur van slot haal en bestuurdersdeur open.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die lampjes kunnen duiden op een of meer kapotte dan wel vervuilde ABS-sensor(en) waardoor ook het ESC (elektronisch StabiliteitsControlesysteem) niet meer werkt.
 

brepus13

Forumguru
Even uitlezen en je weet wat het veroorzaakt. Ook een accu die bijna op is geeft dit soort meldingen trouwens. (Maar goed als je die al uitgesloten hebt dan zou ik zeker even uitlezen. )
 

Cordoba

Forumguru
Zoals @Canon-Eye al aangeeft, vervuilde 'nokken' van de ABS sensor kan zo'n melding veroorzaken, maar bijvoorbeeld ook een slechte kabel tussen een sensor en de rest van de electronica. De auto uitlezen geeft een zoekrichting, en als het inderdaad een ABS-sensor is, geeft ie normaal ook aan welke sensor. Dan moet je nog wel uitzoeken of het vervuiling of kapotte kabel is, maar hoef je geen 4 wielen te checken.

Overigens kan het ook nog best iets heel anders zijn, daarom gewoon uitlezen op foutcodes.
 

Srananmang

Senior Member
Ik ga het laten uitlezen.
Stel het is een vervuilde ABS sensor of bekabeling hiervan slecht/kapot, klinkt het moeilijk starten probleem (video) dan logisch?

Of heeft dit geen invloed op het starten?
 

Srananmang

Senior Member
Straks uit laten lezen, kijken wat eruit komt...

Op deze dagen mis ik mijn oldtimer, die nog in de stalling ligt te slapen (tijdgebrek)
 
Laatst bewerkt:

Srananmang

Senior Member
Uitgelezen:
Alle foutcodes gewist en geadviseerd dat ik wacht tot de auto weer niet start en dan uitlezen om te kijken welke foutcode terugkomt.

Punt 1: Waarschijnlijk toch dat ie overload wordt door te rijk aan benzine...Kan ik ook zonder af te hoeven wachten al iets hieraan doen? Of moet dit met de computer ingesteld worden, verstuiving o.i.d.? EN zou dit mijn brandstof verbruik verklaren van 1 op +/- 10?
Punt 2: toerentalsensor LA, kan het hierdoor dat de lampjes gaan branden van abs? Zou deze kapot zijn of vies? Ik heb achter remblokken. Wiel eraf en waar moet ik kijken?
Punt 3: had de radio er een keer uitgehaald om te kijken...
Punt 4: hogedruk sensor, is dit makkelijk en goedkoop te vervangen? Zou dit mijn niet werkende airco (na vullen) weer laten werken? Of is dit error 1 om op te lossen en kan er daarna error 2 ontstaan? Hoe test ik de sensor?
Punt 5 en 6: komt dit door het wisselen van accu?

DSC_1993.JPG DSC_1994.JPG
 
Laatst bewerkt:

Srananmang

Senior Member
DSC_2109.JPG waarde abs linksachter met sleutel uit contact

_20200724_135012.JPG waarde met auto op contact

Staat een - teken voor... Is dit normaal?

Is er een kabelbreuk denken jullie?
Ik denk van niet...

Hoe kan ik achterhalen of het de abs sensor is? Of is dat nu al 100 % dat die vervangen moet worden?

_20200724_135739.JPG foutcode.
 

Srananmang

Senior Member
Trouwens na wissen foutcodes (26 juni) start de auto altijd keurig.

Nu abs oplossen en dan heb ik een storingsvrije auto.
 

Srananmang

Senior Member
Met multimeter uitgelezen krijg ik geen foutmelding, nu stekker weer op LA sensor geplaatst en uitgelezen, dan wel foutcode.

Wie kan me met zekerheid zeggen dat het nu zeker de sensor is en dat deze vervangen moet worden?
 

Tees

Donateur
Ik zou de waarde LA en RA vergelijken. Als die waardes nou heel ver van elkaar afliggen, dan is t de sensor. Als de waardes (met ene bepaalde marge) hetzelfde zijn, dan zou t een kabelbreuk kunnen zijn.
 

hemi24

Forumguru
Is zo’n abs sensor niet gewoon een pulsenteller..?

waarom stop je trouwens alle wielbouten terug in de naaf als je een wiel demonteert?!?
 

hemi24

Forumguru
Omdat ze anders in de straatkolk rollen waarschijnlijk....:pieker:

dus ga je de kans daarop verdubbelen door er nog een keer extra mee te gaan lopen pielen..? :nailbiting:

remschijven gaan trouwens ook een issue worden bij de volgende APK...
 

brepus13

Forumguru
Dat zei mijn vrouw ook....

ontopic is dus het advies om evt een nieuwe sensor la te plaatsen en nieuwe remschijven En dan ook meteen de blokken :-)
 

Srananmang

Senior Member
Sensor is besteld morgen binnen.
Maar...
Ik heb nu net (in een crazy 'Let's do it modus:tegek:
) de abs measureblocks afgelezen, live, rijdend. De LA sensor werkte goed totdat abs en asr lampjes gaan branden. Daan meet die niks meer. Alles uit gedaan, paar keer contact aan/uit totdat lampjes uitgingen. Vcds eraan en rijden, bleef goed werken +/- 10min (toen was ik weer thuis op parkeer).

Als de sensor LA defect/kapot was zou die toch helemaal niks moeten doen? Dit lijkt dan toch meer op een kabelbreuk... Of toch defecte sensor die af en toe aangaat, OF iets aan de andere kant van de sensor in mijn remschijf?

Zal ik, voor de volle 100% zekerheid, de volgende test uitvoeren zodat de conclusie 'LA Sensor kapot' echt klopt?

Beide sensoren LA en RA omwisselen en dan uitlezen? En rijdend uitlezen?

Casus 1: Als foutmelding komt op RA is de sensor echt kapot.
Casus 2: Als foutmelding komt op LA is er een kabelbreuk naar LA.

Zijn deze wel om te wisselen?


Ps. Wielbouten weer vastmaken is 5 sec werk, wil altijd dezelfde bouten in dezelfde gaten en zo raak ik ze inderdaad niet kwijt, is ooit 1x gebeurd, na 20min zoeken gevonden...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan