Paar vraagjes

Flierefluiter

Actief lid
Vanochtend gemeten, auto startte goed.
Met motor nog uit
107t5v80p.jpg


Met draaiende motor:
l8oya67y8w.jpg


Met verlichting erbij aan: 11.3
Bleef daar op hangen. Nadat ik de motor uit deed steeg ie weer langzaam naar 12.3
 

Flierefluiter

Actief lid
Ook weer iets nieuws.. Als ik mijn deur in een bepaalde positie zet valt alles in het slot. Volgens mij loopt er een knopje ergens vast. :thinking: Vrij tricky als je niet oplet en je sluit jezelf buiten
 

Stripedkrijn

Forumguru
Betreft in slot vallen van alle portieren. Ik heb datzelfde ook gehad maar dan zelfs met draaiende motor en ikke zelf buiten om even iemand naar de voordeur te begeleiden. Ik heb er ook een post over gemaakt. Bleek aan slot linker voorportier te liggen. De man in Apeldoorn heeft dat keurig gerepareerd voor €50.
Kan zijn dat daar ook de oorzaak zit van het af en toe leeglopen van de accu.
 

Flierefluiter

Actief lid
Hmm dat van het slot is vandaag voor het eerst dat ik het merkte.

Dynamo zit op een super makkelijke plek, dat kan ik als leek zelfs vervangen. maar het probleem is die V-Snaar, daar durf ik mijn handen niet aan te wagen. Hoe haal ik de spanning eraf en zet ik hem weer op spanning?
 

Flierefluiter

Actief lid
En tot zover de werkende auto. Wou een rondje rijden om te testen hoe het ging want vanmiddag even naar kantoor heen en weer ging zonder problemen. Onderweg begon alles uit te vallen en met veel moeite weer terug kunnen rollen.
Motor uit: 11.7 V
Draaiend: 10.6 Maar goed, te weinig om normaal te kunnen draaien.
 

turboturbo

Forumguru
Draaiend: 10.6 Maar goed, te weinig om normaal te kunnen draaien.
Inderdaad dit is beneden een kritieke spanning. De bougies maar ook andere benodigde stroom verbruikers trekken die accu langzaam maar zeker leeg met een niet werkende dynamo. Totdat de restspanning van de accu zodanig gezakt is dat er niet meer voldoende spanning over blijft.

Ik zou er snel wat aan laten doen, want anders offer je er je nieuwe accu alleen maar verder mee op (als die te diep ontlaadt kan zo'n interne plaat kromtrekken heb ik eens ergens gelezen)
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Vanochtend gemeten, auto startte goed.
Met motor nog uit

Met verlichting erbij aan: 11.3
Bleef daar op hangen. Nadat ik de motor uit deed steeg ie weer langzaam naar 12.3

Duidelijk een defecte dynamo of defecte zekering van je dynamo. Je accu word niet opgeladen. Zodra de spanning onder de 10V komt gaat je electronica gekke dingen doen en loopt de auto niet meer.
 

Flierefluiter

Actief lid
Inderdaad dit is beneden een kritieke spanning. De bougies maar ook andere benodigde stroom verbruikers trekken die accu langzaam maar zeker leeg met een niet werkende dynamo. Totdat de restspanning van de accu zodanig gezakt is dat er niet meer voldoende spanning over blijft.

Ik zou er snel wat aan laten doen, want anders offer je er je nieuwe accu alleen maar verder mee op (als die te diep ontlaadt kan zo'n interne plaat kromtrekken heb ik eens ergens gelezen)

Oude zit er nog in.

Duidelijk een defecte dynamo of defecte zekering van je dynamo. Je accu word niet opgeladen. Zodra de spanning onder de 10V komt gaat je electronica gekke dingen doen en loopt de auto niet meer.

En gek doet ie.. Allemachtig haha.
 

Hakar

Donateur
Je had toch nog niet zo lang geleden een nieuwe accu geplaatst?

Edit.
Zie je vraag in bovenstaande.
Ik weet niet exact welk blok je hebt, maar kijk vanaf boven even waar je riem die je dynamo aandrijft langs loopt.
Waarschijnlijk loopt ie via een spanrol.
Die spanrol kun je de spanning afhalen met een ringsleutel 17, en dan borgen met een inbussleutel of een boortje, ik meen diameter 6 mm.
Riem er af, dynamo vervangen, riem er weer op, of een nieuwe plaatsen, spanrol lossen, en klaar
Dit alles uiteraard nadat je de accu hebt afgekoppeld, die je op het allerlaatst weer aankoppelt.
 
Laatst bewerkt:

Flierefluiter

Actief lid
Ja vlak voor startmotor het begaf, maar dit was geen nieuwe-nieuwe.

Riem loopt idd via een spanrol. Is heel makkelijk bij te komen. Zal nog even kijken hoe die riem precies zit, als dat een beetje te doen is vervang ik die ook wel.
Dynamo komt overmorgen binnen.
3pa83x.jpg
 

Hakar

Donateur
Gezien de foto, denk ik dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn.
Op de foto zie je een strip ijzer tussen blok en dynamo.
Daar doorheen een bout die ook de dynamo vasthoudt.
Druk de riem vooraf even in met je hand, duim, of vingers, net waar je het meeste gevoel mee hebt.
Voel de weerstand van de riem, en probeer die in je geheugen op te slaan.
Los de bout die je op de foto ziet.
Draai de dynamo in de richting van het blok.
Onderzoek of je bij de tweede bout onder de dynamo kunt komen.
Draai die los, en verwijder die.
Verwijder riem, en draai dan de bovenste bout helemaal los, en neem dynamo uit.

Montage in omgekeerde volgorde, en breng de riem weer op spanning zoals je die vooraf in geheugen had opgeslagen.
Dit kan door bijvoorbeeld een grote schroevendraaier tussen blok en dynamo te plaatsen, en die als hefboom te gebruiken om de dynamo van het blok af te duwen.
Draai uiteindelijk de bovenste bout helemaal vast.
 

EdK

Forumguru
en breng de riem weer op spanning zoals je die vooraf in geheugen had opgeslagen.
En wat nu als die riem in oude situatie eigenlijk te slap stond ?
Ergens moet er toch wel documentatie zijn hoe en hoe strak je de snaar moet opspannen.
Op werk bij motoren (E) ook wel eens V-snaar opspannen, en dit is ook een klusje op gevoel , maar is erg moeilijk om dat gevoel op papier te brengen.
 

Hakar

Donateur
En wat nu als die riem in oude situatie eigenlijk te slap stond ?
Je hebt gelijk, maar daar ben ik niet van uit gegaan.

Daarbij, vind ik in Elsa niks over de riem.
Je kunt bij wijze van spreken m.b.v. Elsa je hele dynamo uit elkaar peuteren, maar over de aandrijfriem van de dynamo niks gevonden.
Daarom in eerste instantie op de oude tractor methode teruggegrepen.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Daarom in eerste instantie op de oude tractor methode teruggegrepen.
Tsja maar daar jij en bv Canon-eye in een deel van nederland wonen waar ze de tractor nog als een vervoersmiddel zien is in die regio die methode toerijkend
Maar wij hier in het westen die denken dat alles groeit in de supermarkten weten hierdoor niet wat de oude tractor methode is....

Maar bezit jij Elsa ? Want dan wil ik even een PB aangaan !
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoezo? Het gaat om te beginnen al een heel stuk langzamer dan die k...brommers. Verder zijn ze er behoorlijk zuinig op en dat is er aan af te zien. Ik zie het gevaar niet zo, eerlijk gezegd...
 

Hakar

Donateur
Diezelfde brommerjeugd zie ik hier regelmatig voorbij komen in voertuigen zoals deze.
Gewoon omdat het hier kan.
 

Bijlagen

  • Unimog.jpg
    Unimog.jpg
    51,9 KB · Weergaven: 26

Canon-Eye

Forumguru
Met een 45km-bordje erop, dat zien we hier ook wel op wat oudere bestelautootjes waar blijkbaar aan gesleuteld is.
Ach, als je 15 tot 20km enkele reis moet afleggen om op school te komen, dan snap ik dat ook wel.
Overigens heb ik er in de 60km zones weinig last van als er zo eentje voor me zit. Die kan nog best goed meekomen... :D
 
Bovenaan Onderaan