Paar vraagjes

Flierefluiter

Actief lid
Kleine update.
"
APK goedgekeurd op: 08-04-2019
Geen aandachtspuntenTijdens deze keuring zijn er geen gebreken geconstateerd"

Hij is dus opnieuw gekeurd en blijkbaar zonder problemen (Bizar)
Die gaat dus 100% de handel in.. Ben benieuwd tegen welke prijs. Ben nog geen advertentie tegen gekomen.
 

turboturbo

Forumguru
Tja het verast mij niet. Helaas inderdaad.
Nog steeds een reden voor mij om niet te spugen op particuliere verkoop (aankoop, eigenlijk)

Af en toe even googelen op het kenteken en dan popt ie vanzelf een keer omhoog op MP / Autotrack.....

Edit; ik zag deze 2 foto’s maar de daadwerkelijke advertentie is weg. Te koop voor 350,- in Steenwijk.

4A67D192-4792-4375-B21B-B4E6607C4BBD.png

D24C4143-45D0-47BF-BA05-E6DAB688ECA5.png
 
Laatst bewerkt:

Flierefluiter

Actief lid
Vraagje, wat zijn bekende kwalen aan de 2.0 van de Fabia? Ze zijn heel weinig te vinden op verkoopsites maar ik heb er wel oor naar.. Dat gaat een hoop vlotter dan de vorige.

Twijfel nog tussen de Fabia en een Mondeo sedan
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik ben er zelf ook benieuwd naar. Heb nu mijn ouwe trouwe 1.4 MPI met nu net 301k.
Daarbij weet ik wat ik heb. Weliswaar relatief niet zo snel maar het is een heerlijke soepele motor waarmee ik gewoon normaal met de rest mee rij op de Franse autoroute evenals op de Duitse Autobahn.
Geen spat olieverbruik, nieuwe draagarmen voor en nieuwe aandrijfassen. Koppakking , distributieketting en waterpomp is vervangen dus dat is van de baan.
Nu kan ik inderdaad op een 2.0 gaan overstappen maar ik ben nog steeds wat terughoudend. Vooral het olieverbruik brengt mij aan het twijfelen en ik lees ook nog wel eens over problemen met de versnellingbak. Daarbij kun je ook denken aan buitenlandse forums. Die 2.0 8v motor is natuurlijk in legio andere oudere modellen van de VW groep toegepast.
Benzineverbruik is natuurlijk ook hoger.
 

turboturbo

Forumguru
De 2.0 8v motor heb ik in een Octavia I proef gereden en beviel mij uitstekend. Heerlijk veel koppel. Je kunt een verbruik van onder de 1:10 verwachten in stadsverkeer vermoed ik (waar mijn 1.2mpi met gemak al snel boven de 1:13 uit kwam) maar op cruise snelheden kan de 2.0 relatief zuinig zijn in de Fabia I. Daar werkt die motor immers op z’n sokken.

En forumlid @darkprojectx heeft een Fabia I met 2.0 motor.
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Fijne motor, zeker in een Fabia. Rijdt soepel en is toch vlot. Het benzineverbruik is wat hoger omdat het oudere techniek betreft. Van de nieuwe downsize motoren moet nog maar blijken dat de betrouwbaarheid op lange termijn net zo goed is. Paul @Octavia4T heeft met diezelfde motor al bijna 700.000 km gereden, dus dat is bewezen techniek. En er zijn ruim onderdelen te krijgen voor nog redelijke prijzen. Meestal zijn het Elegance uitvoeringen, dus lekker compleet. In NL alleen als Elegance geleverd, maar er is ook parallelimport geweest. Als je een nette kunt vinden voor een redelijke prijs zou ik hem niet laten staan.
 

Duijzer

Donateur
Ziet er leuk uit. Als de onderhoudshistorie bekend is is de km-stand niet zo'n probleem. De velgen zou mijn keus niet zijn, maar dat is een kwestie van smaak (en altijd nog te vervangen).
Die 1,4 74KW is inderdaad een motor die je op toeren moet houden. Moet overigens ook RON98 tanken volgens de fabriek, anders loopt ie een stukje minder mooi.
 

Flierefluiter

Actief lid
Ziet er leuk uit. Als de onderhoudshistorie bekend is is de km-stand niet zo'n probleem. De velgen zou mijn keus niet zijn, maar dat is een kwestie van smaak (en altijd nog te vervangen).
Die 1,4 74KW is inderdaad een motor die je op toeren moet houden. Moet overigens ook RON98 tanken volgens de fabriek, anders loopt ie een stukje minder mooi.

Die velgen zijn inderdaad spuuglelijk.
Dank voor de tips! Geen 1.4 dus :)
 

Hakar

Donateur
Lijkt me een leuke Fabia in Harderwijk.
Velgen is een smaak, is al aangegeven wat je er mee kan doen.
Mocht je er naar gaan kijken en eventueel mee rijden, maak ook even een foto voor jezelf van de sticker aan bestuurderszijde onder de bekleding van de kofferruimte.
Hiermee kun je dan aan de hand van een te downloaden lijst http://vag-codes.info/vag-option-codes checken of al de vermeldde opties daadwerkelijk af fabriek aanwezig waren.
 

Flierefluiter

Actief lid
Ik werk in Harderwijk dus ben er vaak genoeg, zal straks even wat eerder die kant op gaan om te kijken of het wat is, uiteraard onverwachts. Ik bel bijna nooit als ik een auto wil bezichtigen om warm draaien en dergelijke te voorkomen.
 

Flierefluiter

Actief lid
Ben nu bij die auto, moet wachten op een proefrit. Drukke bedoeling hier.
Auto valt helaas iets tegen. Er missen dingen op hele rare plekken.
Laat ik het zo zeggen.. Optisch is het een magere 6,5.
Sowieso geen 1700 waard, onderhoud is vanaf 2014 helemaal blanco onbekend.
 

Hakar

Donateur
Even rustig je moment nemen.
Als je de kans hebt proberen te ontdekken of het Beun de H of Jan ik maak het zelf wel dingetjes zijn die missen.
Check op vocht achterin de voetenruimte, maar dat wist je toch al?
Doe als het je wat lijkt een goed bod hij staat daar al bijna 2 maanden, en beding er een APK bij in, loopt af op 6 september.
 

Flierefluiter

Actief lid
Distririem was bij 110.000 vervangen dus dat moet ook dringend gedaan worden.
Prijs is dus niet onderhandelbaar bij ze, want de prijs was volgens hun al erg laag. Maar riem en een beurt erbij zou nog eens 600-700 kosten.

Verkoper ging halverwege het gesprek met een andere klant verder. En na een uur wachten op een proefrit (die ik dus nog niet heb gehad) ben ik boos vertrokken.

Fijne garage!
 

Duijzer

Donateur
Mmmmm, geen positieve ervaring dus. Je zou nog eens kunnen proberen om ze maandag een mail te sturen waarin je aangeeft zaterdag onbeschoft behandeld te zijn en dus teleurgesteld bent. Maar dat je begrijpt dat je onaangekondigd binnen stapte en het op zaterdag druk is. Je houdt dan het gesprek open en geeft ze de kans om bijvoorbeeld de onderhoudshistorie te achterhalen bij degene van wie ze de auto ingeruild hebben.

Afgezien daarvan moet je voor jezelf helder hebben wat je aan de auto uit wilt geven. De vraagprijs zal waarschijnlijk niet veel af gaan, riem en beurt komen erbij, wellicht ook apk. En dan nog wat dingetjes die ontbreken. Wil je dat geld uit gaan geven, én wil je het aan die auto uitgeven......?
Als er meer bekend is over onderhoud én je weet wat je uit wilt geven zou ik pas gaan proefrijden. Want zo'n auto rijdt gewoon lekker mits ie niet helemaal gammel is. Dat weet een verkoper ook, na een proefrit wil je die auto gewoon hebben. Dan is de laatste paar honderd euro er voor een goede verkoper bij te praten en jij gaat gemakkelijker overstag dan voor een proefrit....

Als de onderhoudshistorie onbekend is zou ik er zeker goed naar laten kijken. Grote beurt is dan nodig. Bougies, olie en filters (brandstoffilter, interieurfilter etc ook!) moet je dan in ieder geval vervangen. Distributieriem dus, en ik zou de multiriem ook vervangen. Remvloeistof waarschijnlijk ook. Schijven en blokken goed kijken en de radiateur checken op steenslagschade. Kortom: geen onderhoudshistorie betekent dat je er rekening mee moet houden dat jij dat onderhoud (alsnog) moet gaan doen, nu of in de nabije toekomst. Gezien de prijs van de auto is het de vraag of dat rendabel is.

Je kunt de gok nemen en gewoon gaan rijden in de hoop dat het heel blijft, maar daar is de auto eigenlijk weer te duur voor. Lastig dillemma......
 

Flierefluiter

Actief lid
Mmmmm, geen positieve ervaring dus. ......

Naja precies wat jij zegt hoor. Als er ook daadwerkelijk al die jaren niks is gedaan dan zal er aardig wat bij komen kijken bij een beurt.
Ik denk dat ik de advertentie sites eerst maar even in de gaten houd op andere 2.0's.
Deze auto staat ook niet voor niks twee maanden al te koop.

De stoelen zaten heerlijk trouwens!
 

verhulstr

Forumguru
Tja... bekend verhaal....wij hebben onze Faab ook pas geleden gekocht.....wel goed gekeken qua onderhouds historie.....die was wel bekend maar niet recent....laatste onderhoud had ie gehad in 2013 (distributie set is toen als laatste vervangen) ook in het boekje kwam de historie niet verder dan 2013......toen had die 163k km gereden....toen ik em kocht stond er 224k op.....6 jaar...60k km verder... dan kan je er donder op zeggen dat je auto onderhoud nodig heeft.
Het probleem is met dit soort auto’s is dat de meeste van eigenaar gaan wisselen als er (weer) groot onderhoud nodig is, of en storing hebben...of dat ze er op uitgekeken zijn...dit gaat meestal gepaard met de kwestie onderhoud.
Idd heb ik er een grote beurt tegen aan gezet en die was wel nodig ook, dus olie plus filter gewisseld.....bougies gecontroleerd....die waren wonderbaarlijk nagenoeg nieuw, luchtfilter gecheckt...die was ook ok...maar die distributie riem....tja.
6 jaar oud...60k km verstreken van zijn termijn....(termijn is 90k, maar kunnen langer na visuele controle), qua kilometers was ie er nog niet...maar qua tijd wel. (Regel is dat je een riemset vervangt na 5 jaar)
Toch maar gekozen om een nieuwe set te monteren (ik doe alles zelf aan de auto, dus minimale kosten qua garage).
Remmen gecontroleerd....voorste remmen nieuw remblokken gezet, de achterste (trommel) nog genoeg vlees op de remschoenen dus een schoonmaak en smeren was voldoende.
En zo heb ik nog wel een lijst om op te noemen wat ik wel vervangen heb aan de auto....en ja ...dat komt dan bovenop de vraagprijs van je gekochte auto.
Je kan niet verwachten voor dit geld...(ik heb de vraagprijs niet gezien van de auto waar naar je bent gaan kijken) en de leeftijd van die auto dat je een volledig keurig onderhouden auto gaat vinden..... en als je er toch 1 vind....dan heb je echt geluk.

Ik weet met mijn auto....voor ik em kocht....dat de verkoper het er over had dat de vorige eigenaar (bestuurder) er een beetje simpel van werd dat het motormanagement lampje steeds terug kwam na al 6x terug geweest te zijn van de garage. (Waarschijnlijk 6x laten uitlezen zonder oplossing)
Ik denk dat ie daarom de auto heeft weg gedaan.....
Ik ben een paar weken geleden naar mijn garage gereden (vriend van me)....uitgelegd over dat lampje op het dashboard....”hier” zegt ie.....lees em maar uit...je weet hoe die werkt toch? .....ok....mijn auto uitgelezen.....1 storing....een maf/map sensor die storing geeft.

Ik wil maar zeggen dat je het niet altijd maar van een garage moet hebben......zeker als er lucht van denken te hebben dat je geen verstand van een auto hebt je maar gewoon met een stevige rekening naar huis te sturen zonder een oplossing...

Maar ik snap @Flierefluiter zijn verhaal........als ik hem zijn plek stond bij die auto .....en al zeker als ik de verkoper zijn gedrag zou zien....had ik al niet eens meer verder gegaan met proberen te onderhandelen. Dikke vinger (sorry voor de grove taal) en op naar de volgende Faab....er staan nog genoeg auto’s te koop :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan