Paar vraagjes

Flierefluiter

Actief lid
Uitlaatgassen zijn inmiddels een fors stuk minder. Ik heb het afwateringsrooster ook flink uitgezogen (rechts zat helemaal verstopt) dus luchtcirculatie is merkbaar verbeterd.
Echter heb ik besloten om geen cent meer te investeren in de auto.. De gebreken nemen alleen maar toe en ik vrees voor het ergste komende winter.
Wat bijgekomen punten:

- Lekkage rechtsachter (Kan niet ontdekken waar het vandaan komt maar de grond was nat)
- Lichte lekkage linksvoor door loslatende rubbers (Niet heel ernstig, maar kan wel erger worden in de winter)
- Koplamp is niet waterdicht
- Auto heeft soms de neiging om het vermogen kwijt te raken, vb: Rustig op CC rijden en ineens verliest ie kracht en is het net of je afremt, na wat trappen wil ie wel weer. Komt niet vaak voor maar wel steeds meer
- Rammelende ophanging is steeds meer hoorbaar

En nog wat kleine dingetjes.

Al met al is het gezien de gigantische KM stand niet meer waard om nog verder geld in de auto te stoppen wat zonde is. Want hij ziet er nog prima uit! En vooral op het elektrische dakraam ben ik verliefd.
Maar goed.. Dat wordt weer geld aan de kant zetten en hopen dat ik op tijd een nieuwe Fabia kan halen die wel goed is.. En met wat meer vermogen ook.
 

gossy

Actief lid
Een aantal van die punten zijn voor weinig op te lossen - de rubbers zijn bij de sloop goedkoop te krijgen bijvoorbeeld.

Lekkage achterportieren is een bekende ; https://www.skodaforum.nl/forum/downloads/achterdeuren-kitten-fabia-1.248/ een tube kit een een setje van dit https://www.carinterface.nl/radio-d...ding-sierlijst-gereedschap-demontage-set-drs2 Staan ook genoeg how to's op youtube voor ^^ Een zonnig middagje even prutsen en vooral nu in de herfst en straks de winter toch fijn wanneer je auto binnen droog blijft en je zicht door t raam niet verprutst word door condens of bevriezing daarvan..

het vermogen verlies kan te maken hebben met dus eventueel lekkage in het inlaat of uitlaat systeem..
Kan spruitstuk zijn, of de pakking ervan. Die eerdere link in de thread kun je het goed mee opsporen.
Heb je ooit al eens t brandstoffilter vervangen?

Rammelende ophanging tja das een klusje voor een garage - bij ons was het wat rubbers vervangen, stabilisator stang - was geen dure grap.

Dat wat je voor weinig op kunt lossen is toch weer fijn om verder te rijden zonder die kopzorgen erbij - waar je achter komt wat echt garage klussen zouden zijn kun je mooi t prijskaartje van uitpluizen - das voor bij de verkoop ook handig om mee te geven ofwel t niet zo duur als je vreest en je kan kiezen om het te fixen vooralsnog.

iemand met een OBD2 reader kan ook even uitlezen wat de auto er zelf van vind - geeft handvatten om beter te speuren..
 

Flierefluiter

Actief lid
Een aantal van die punten zijn voor weinig op te lossen - de rubbers zijn bij de sloop goedkoop te krijgen bijvoorbeeld.

Lekkage achterportieren is een bekende ; https://www.skodaforum.nl/forum/downloads/achterdeuren-kitten-fabia-1.248/ een tube kit een een setje van dit https://www.carinterface.nl/radio-d...ding-sierlijst-gereedschap-demontage-set-drs2 Staan ook genoeg how to's op youtube voor ^^ Een zonnig middagje even prutsen en vooral nu in de herfst en straks de winter toch fijn wanneer je auto binnen droog blijft en je zicht door t raam niet verprutst word door condens of bevriezing daarvan..

het vermogen verlies kan te maken hebben met dus eventueel lekkage in het inlaat of uitlaat systeem..
Kan spruitstuk zijn, of de pakking ervan. Die eerdere link in de thread kun je het goed mee opsporen.
Heb je ooit al eens t brandstoffilter vervangen?

Rammelende ophanging tja das een klusje voor een garage - bij ons was het wat rubbers vervangen, stabilisator stang - was geen dure grap.

Dat wat je voor weinig op kunt lossen is toch weer fijn om verder te rijden zonder die kopzorgen erbij - waar je achter komt wat echt garage klussen zouden zijn kun je mooi t prijskaartje van uitpluizen - das voor bij de verkoop ook handig om mee te geven ofwel t niet zo duur als je vreest en je kan kiezen om het te fixen vooralsnog.

iemand met een OBD2 reader kan ook even uitlezen wat de auto er zelf van vind - geeft handvatten om beter te speuren..

Het zal best dat een aantal dingen makkelijk op te lossen zijn maar je moet er ook wel de tijd voor hebben.. Dat is ook nogal een dingetje, die heb ik de laatste tijd helaas weinig.

Het motormanagement lampje brandt ook al een aantal weken al dan niet maanden, flink wat euro's aan verspijkerd om te onderzoeken waar het vandaan komt (Codes staan ergens in dit topic verstopt) en niet op te lossen.
Blijkt dus volgens het forum iets achter de brandstoftank te zitten wat vervangen moet worden, een onderdeel wat amper leverbaar is laat staan dat je het "eventjes" kan vervangen.
Startmotor is recentelijk vervangen omdat ie er opeens mee ophield. Whats next?

Bovendien moet er een heuleboel interieur paneeltjes worden vervangen, spiegelverstelknop paneel, zelfde aan de rechterkant, de panelen waar je je arm op kan leggen etc. Alles is aardig naar z'n gootje door het gekloot met die speakers waar het deurpaneel om de haverklap van open en dicht moest. Isolatietape houdt de boel nog een beetje bij elkaar.

Nee sorry, de auto heeft een prima staat van dienst, met geloof ik 360.XXX KM op de teller, maar de handdoek gooi ik in de ring. Ik rij tot ie niet meer kan en dan krijgt ie een enkeltje V/D Ven.
 

gossy

Actief lid
Oef 360k nee nou die heeft dan goed lang werk gedaan.. !

De onze 185 nu en afkloppen rijd nog prima. 1:16 verbruik gemiddeld uitgerekend op t tanken en afgelegde weg, tussen de beurten door bijvullen niet nodig en trekt nog lekker op. We keken zelf ook al naar iets nieuwers maar voorlopig doet hij t nog goed genoeg ( helaas XD ) zodat het nog geen moetje is. Als we iets moois tegenkomen.. Maar voor ons budget is het nog even verder zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Flierefluiter

Actief lid
Auto rijdt nog steeds maar vraag me niet hoe. :D

Vraagje: Hoe heet die kunststof rand onder je auto voor? (Soort sneeuwschuivertje) Deze is namelijk kapot gegaan door deze drempel:
 

Stripedkrijn

Forumguru
Zit met afgrijzen naar die drempel te kijken. Waar was dat in hemelsnaam? Ik denk dat je de spoiler bedoelt. Inderdaad, als je zoiets op de weg tegenkomt dan gaat die meestal kapot.
 

Flierefluiter

Actief lid
Zit met afgrijzen naar die drempel te kijken. Waar was dat in hemelsnaam? Ik denk dat je de spoiler bedoelt. Inderdaad, als je zoiets op de weg tegenkomt dan gaat die meestal kapot.

Steenwijk. Heb de provincie er al aansprakelijk voor gesteld, die schuift het weer door naar de BAM. (Wat hun probleem is, wegbeheerder blijft aansprakelijk)

Spoiler was het inderdaad, daar moet ik even een prijs voor opvragen bij de dealer.
 

Flierefluiter

Actief lid
BAM zegt dat het eigen schuld was, zoals je ziet rijd ik daar zo langzaam dat zelfs een peuter me nog kan inhalen. Toen ik vroeg wat in hun ogen een redelijke snelheid was om erover te gaan kreeg ik geen antwoord meer.
Die drempel gaat alle richtlijnen te buiten, had dan die weg gewoon dicht gegooid.
 

0ri0n88

Forumguru
Je ging er met 9km op. Ze zullen zeggen dat het ook met 5km kon waarschijnlijk. Maar neemt niet weg dat het een achterlijke drempel is en dat ik het met je eens ben en voor je hoop dat de schade vergoed wordt
 

gossy

Actief lid
Er zijn richtlijnen voor hoogte van drempel, en drempels moeten aangepast zijn op aangegeven snelheids limiet - snelheid stond voor zover ik kon zien niet aangegeven - buiten dat zag dit er gewoon niet uit als iets wat enige richtlijn opvolgde wb hoogte van de drempel en t daarbij behorende hellende vlak. Je verzekering bellen. Wij hebben t eens met een gemeente aan de stok gehad - die hielden ook voet bij stuk. Richtlijnen opgezocht, drempel opgemeten en vastgelegd en brief geschreven met een wat dwingende taal erin - duurde even maar vergoeding kwam over de brug uiteindelijk.
En die drempel is daarop verwijderd..
 

Flierefluiter

Actief lid
Diepe.. Diepe... HELE diepe zucht
45612441_1991049557601134_23207383337533440_o.jpg


45668773_1991114717594618_6888796873251880960_o.jpg


De een zegt accu dood. De ander zegt dynamo kapot.

Tijdens het rijden op rotonde begon stuur te blokkeren, vervolgens ABS lampje branden en knipperen, nog meer lampjes branden en knipperen. Auto uit, en weer aan dat deed ie niet meer. Met een booster erop start ie wel goed maar zodra ie eraf gaat begint het weer.
 

gossy

Actief lid
Klinkt als een rit met een zekere Renault die ik ooit had - dynamo idd pffft - accu stuk erdoor, kerstverlichting op t dashboard .. In Halfweg zit een dynamo revisie bedrijf - scheelt een slok op borrel. Oude inleveren, herbouwde mee. Accu zal optater hebben gehad dus die mag ook wel nieuw waarschijnlijk - de onze gaf destijds wisselspanning na het voorval +_+
 

Flierefluiter

Actief lid
Klinkt als een rit met een zekere Renault die ik ooit had - dynamo idd pffft - accu stuk erdoor, kerstverlichting op t dashboard .. In Halfweg zit een dynamo revisie bedrijf - scheelt een slok op borrel. Oude inleveren, herbouwde mee. Accu zal optater hebben gehad dus die mag ook wel nieuw waarschijnlijk - de onze gaf destijds wisselspanning na het voorval +_+

Ik zit in de kop van Overijssel.. Stukje rijden. Ik denk dat het een enkeltje sloop wordt.. Ben er nu wel echt klaar mee.
 

gossy

Actief lid
Er zijn meer van zulks - in ieder geval goed om te onthouden voor de volgende dan.. Herbouwen houd meestal in alleen nieuwe koolborstels waarna ze het weer een lange tijd kunnen doen. Gek genoeg stopte onze Renault destijds praktisch om de hoek ervan in Halfweg ^^ maar nee als je er klaar mee bent ben je er klaar mee.. Wat een sof; hoop dat je snel wat beters vind
 

gossy

Actief lid
Ja soms regent het en soms giet het bakken..

Wijzelf kijkend naar iets nieuwers - een leuke fabia III bijvoorbeeld =D Dan kijk je naar de afschrijving per jaar op je uitgave, en dan kijk je naar die nare rekeningen op je oude fabia en hé die oude komt niet in de buurt van de afschrijving. En dan sta je ineens weer t oudje driftig te poetsen Zondags
 

Stripedkrijn

Forumguru
Zo denk ik er ook over. Mijn Faab staat nu op 282k en omdat afschrijving eigenlijk nihil is en de koets nog steeds als een speer loopt, ook op lange trips naar ZW. Frankrijk en ik meer dan dik tevreden ben met de koets, wordt de Faab, juist omdat de onderdelen van de auto goedkoop zijn, af en toe flink vertroeteld. Laatst nieuwe draagarmen voor en nieuwe homokineten binnen en buiten. Alls rijdt weer superstrak!
Ik zou zelf eerst eens kijken op de sloop of daar nog een beetje knappe accu te scoren is en dan kijken hoe dat gaat. Dat kost misschien 25 Euronen en dan weet je meer.
 

Flierefluiter

Actief lid
Omdat ik het lopen echt zat was en de nieuwe accu maar niet binnen komt toch maar even een dagje in oplossingen denken gedaan.
Accu eruit gehaald en aan de lader gehangen.
Stand vlak na het van de lader afhalen: 13.5 V

In het pikdonker weer in de auto geloodst en aangesloten: 14.25 V

Afijn, auto gestart (wat een fijn geluid om weer te horen): 12.6 V (Motor naar 2500 toeren gebracht en alle stroomvreters aangezet)
Bleef een beetje hangen tussen 12.6 en 12.8 V.
Na een half uur draaien een rondje door de wijk gereden (nadat alle vocht eens uit de auto was) zonder problemen.
Bij terugkomst: 12.8V

Vrij stabiel dus, wel magertjes.

Auto uitgezet, en na een half uur weer gemeten: 11.6 V (stond geen enkele stroomverbruiker aan)
Opstarten ging met wat moeite en bleef op 11.6/11.7 V schommelen..

Morgenochtend weer verder meten, maar ben bang dat ie dan weer niet start. Wat is jullie visie?
 

EdK

Forumguru
Als ik het zo lees dan lijkt me dat de accu gewoon goed moet zijn als ik de spanning lees na laden op acculader
Verdenk toch dat je dynamo niet geheel meer doet wat hij moet doen.
En mocht hij morgen starten dan meteen eens de universeelmeter erop zetten en meten wat je laadspanning is ?
Die moet toch echt rond de 13V a 13,5V zijn tijdens laden als de motor draait.
En het mag dan wel kouder zijn in de avonden en nachten maar nog niet zo koud dat hij de accu onderuit moet trekken, dan moet je echt temperaturen hebben van rond en onder vriespunt
 
Bovenaan Onderaan