Op zoek naar een O3, 1.2 TSI 1.4 TSI

Kanerr

Forumguru
Willem wilt een blauwe.


even een sidenote aangezien je aangeeft dat een groot deel van het aanbod uit 1.0 tsi bestaat.

voor wat ik heb begrepen ben je op zoek naar een benzine skoda octavia met een budget van ~9000 euro.

ik heb dit in marktplaats ingevoerd en ben zelfs genereus geweest met het budget wat ik op 10.000 euro heb gezet. Ik kom uit op 23 stuks. Als ik daar dan de grijze witte rode etc. Eruit haal kom ik uit op... 4 stuks.

Dan lijkt het niet meer zo moeilijk toch? Of zie ik wat over het hoofd?
 
Laatst bewerkt:

Willem-R

Senior Member
Dank je @Sharky, en i.d.d. ook naar mijn mening, de technische staat is veel belangrijker dan het uiterlijk,zoals ik ool al meerdere keren gezegd heb.

Ben ook niet van plan een 1.0 te nemen, alleen dat beperkt wel weer aardig de keuze in de op dit moment beschikbare 2e hands.
Apart is dat de 1.0 TSI meer pk heeft dan de 1.2 TSI, 115 tegen 105,maar het zal dan wel meer afhankelijk zijn van het koppel, en op welk toerental dit vermogen vrijkomt, die cijfers zijn iets minder snel te vinden.

En natuurlijk wordt er bijna overal wel ingebroken in auto's, er zijn alleen wel gewoon gebieden waar het risico hoger is.
Ik had gelezen dat vooral, buurten en wijken, waar ook in NL, die dicht bij uitvalswegen en snelwegen liggen,al een veel hoger percentage autoinbraken en ander inbraken hebben dan wijken, buurten, dorpen, stadjes die een stuk meer afgelegen liggen.
En dat is ook wel logisch voor die rondreizende leden van het dievengilde.

En ja. ik ben al uitgebreid met HarrieSkoda in gesprek, maar de kleur blijft voor mij een puntje.


mvgr.
 

Willem-R

Senior Member
@Kanerr r, ik had gezegd, ik wil een donkere, en het liefst blauw, maar er zijn meer donkere kleuren en had gezegd 9 a 10k.

En naar aanleiding van de andere reacties, wordt het dus hoogstwaarschijnlijk geen 1.0.

En ja ik denk dat je wel wat dingen over het hoofd ziet, er is mij hier op het forum sterk aangeraden om voor een O3 te gaan, dus vanaf 2013, verder had ik geschreven dat ik op zoek was naar een Combi, en dat het een automaat moet zijn.

Dus weet niet waar jij op gezocht hebt, maar als je die waardes nu invult en de 10k als grens zet, in welke kleur dan ook, dan zie je 0 Combi's en welgeteld 1 Hatchbak.
Een hatchback zou heel misschien ook nog wel goed zijn.

De titel van het topic zou misschien beter wat aangpast moeten worden, naar aanleiding van mijn leertraject hier, weet alleen niet hoe ik dit kan doen.

Bij nader inzien, titel hoeft niet veranderd te worden, geen sprake van O2 in de titel
 
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Hier even een korte bijdrage van een tevreden 1.0 rijder. Ik heb hem nu 2,5 jaar (Lease) met 50k op de teller en precies 0 liter ongepland olieverbruik of andere problemen. Als ik eens rond lees op andere Skoda en VW fora, ook in bijvoorbeeld Duitsland, en de pechstatistieken van de ADAC er op na sla dan lijkt de 1.0 gewoon een prima product te zijn. Het is geen sprinter maar voldoet. Mijn zwager heeft een 1.0 DSG in zijn O4 en die doet het beter dan zijn vorige 1.2 handgeschakeld O3 qua prestaties (3 kinderen, hond, dakkoffer, volle bak). Zegt 'ie zelf.

Sentiment over motoren met veel vermogen, turbo en kleine cilinderinhoud ken ik wel en die deel ik ook. Heb zelf ook liever wat meer longinhoud en eventueel een kleine turbo dan andersom. Maar de 1.0 lijkt / blijkt tot op heden gewoon een prima motor en presteert dus beter dan de 1.2 die hij vervangt.

Daarnaast: Alle moderne direct ingespoten benzinemotoren zijn in meer of mindere mate gevoelig voor vervuiling rondom inlaatkleppen en de EGR. Hangt vooral af van dagelijks gebruik (korte stukken, onvoldoende opwarmen enz.) maar ligt ook gewoon aan de affabriek zeer zuinige afstelling die resulteert in koolafzettingen. De lage CO2 uitstoot moet ergens door worden bereikt... Dat is niet een specifiek Skoda/VW probleem. Door specialisten zijn diverse behandelingen mogelijk om vervuilde motoren weer schoon te krijgen zonder dat dat je meteen duizenden euro's gaat kosten.

Dat alles afwegende zou ik de 1.0 dus niet bij voorbaat voorbij lopen, mits je budget en andere wensen dat toelaten natuurlijk. Succes met de zoektocht!
 

PizzaPieter

Forumguru
Het ontbreken van brandstof die langs de kleppen stroomt (direct ingespoten) zorgt voor nul reiniging. Dus onafhankelijk van 1.0 of 1.2 of 1.4

Begreep dat enkele andere motoren (Toyota?) een extra injector in het inlaatkanaal hebben, die af en toe was brandstof over de kleppen sproeit om ze schoon te houden.
 

Willem-R

Senior Member
Dank je @PizzaPieter , dat had ik i.d.d ook begrepen, directe inspuiting, geen reinigend vermogen van de brandstof mee, zo,n blikje reiniger toevoegen aan de benzine, zoals met oudere auto's wel deden, heeft dus ook geen zijn meer.

Had ook al gelezen dat met 1.8 en 2.0 er i.d.d. soms al een extra injector zit, maar die vallen een beetje buiten mijn zoektocht.

Dat kan dus ook op lijstje, misschien kleppen/geleiders een keertje laten reinigen, vraag me dan alleen wel weer af, of dat bij 150k a 180k nog zin heeft als het nog nooit gedaan is.
 

Smeeuwis

Donateur
Dat heeft zeker zin, bij goed en tijdig onderhoud hebben moderne blokken een levensduur die rustig naar 300k en verder kan. Daarbij verdient die investering zich direct terug in betere prestaties, schonere uitlaatgassen en een lager verbruik.
 

leon-cupra

Forumguru
@Willem-R heb je al met de 1.0 gereden? Wat doen anderen hun mening er toe (zeker op vlak van ervaringen met vermogen) als je zelf jouw mening over een motor niet hebt kunnen vormen. Een forum met ervaringen is leuk maar je eigen ervaring is beter om tot een beslissing te komen. Test een 1.0 en vorm dan een besluit om al dan niet de 1.0 uit te sluiten.

mijn zusje heeft ook een 1.0 en heeft een zeer zware voet .. nog nooit horen klagen over te weinig vermogen.
 

brepus13

Forumguru
Zoals eerder gezegd, als je binnen je eisen lijst en het gestelde budget 0 treffers hebt dan zijn of je eisen niet realistisch of het budget is niet goed. Dan kun je jezelf niet veeleisend noemen maar de cijfers zeggen anders! Als het perse blauw moet worden zul je iets dieper in de buidel moeten tasten. Er zijn er tot 15k een handje vol in NL dus sla je slag :-)

Wellicht staat er nog iets in Duitsland te koop…
 

HarrieSkoda

Forumguru
Thanks voor de lovende woorden jongens, leuk om te lezen!

Zoals @Willem-R al aangeeft zijn we reeds even in contact met elkaar. Ik denk dat de kleur het enige is wat een eventuele overeenkomst in de weg zit voor hem.

Makkelijk praten voor iemand anders, maar als ik moest kiezen tussen weten wat de staat van een auto is (ruim 4 jaar historie op het forum), of een kleur die het net niet is.....

En een 1.0 gaat met dat budget ook niet lukken, want zover ik weet zijn die pas vanaf 2016 geleverd?
 

leon-cupra

Forumguru
Tja , kan Willem ook wel ergens begrijpen dat kleur wel belangrijk is. Als je iedere dag de deur opent en je ziet daar een wagen staan met een kleur die je niet aanstaat … is een wagen die je snel terug weg doet.
 

Willem-R

Senior Member
Ik vindt het jammer dat zelfs hier op het forum, sommige mensen het nodig vinden om negatieve en vaak helemaal niet ter zake doende, oordelen te vellen en te plaatsen.

Dacht dat het forum vooral bestemd was om kennis te delen, en het delen van berichten met goede of slechte ervaringen.
Een leuke groep mensen, die er trots op en blij mee zijn om een Skoda te rijden en hun kennis te delen.

En natuurlijk zal er wel eens een, op het eerste gezicht, hele domme vraag tussen staan, maar dat is dan tijdeljke onwetenheid, die we dankzij het forum proberen op te lossen.
Sommige mensen zijn dat waarschijnlijk vergeten dat iedereen ooit deze kennis ontbrak, we hebben het allemaal gewoon moeten leren.

Domme vragen bestaan dus niet, wel domme antwoorden en opmerkingen.
 

JeSko

Forumguru
@Willem-R

Niemand heeft het hier slecht met je voor hoor, er zit wel eens wat geplaag bij, maar onder mannen onder elkaar moet dat toch kunnen, je moet eens zoeken naar een forum waar je op een vraag überhaupt al zoveel behulpzame reacties kan ontvangen. Dat is een lastigere zoektocht dan die naar een perfecte Octavia ;) neen geloof me, plaagstoten moet je er op dit bruisend forum bij kunnen nemen, neem maar van mij aan dat je veel kan leren hier, je jezelf veel kosten kan besparen door leden met kennis en zelfs sleutelende/coderende goeroes, en je met behulp van de mannen hier wel zo'n Octavia gaat vinden. Maar sommige kleuren auto's zijn nu eenmaal wat duurder, ik wou destijds ook wel graag een witte en heb daar uiteindelijk zo'n 1500 euro meer voor betaald, dan aan een identieke in het zwart. Wit is nu eenmaal in, en dat blauw en dergelijke momenteel ook, daarvoor heb ik destijds echt speciaal het budget wat gerekt. En nog steeds geen spijt van. Grijs is nu eenmaal een wat goedkopere kleur, althans, het maakt auto's sneller minder gewild, en als je dat echt niet wilt, lekker niet doen! Maar ik had mijn Sup niet laten staan als het een grijze was en het budget kon niet omhoog, dat zijn afwegingen die enkel jij voor jezelf kan maken.

Succes ermee, en neem het niet persoonlijk, want dat is het niet. :)

Grts Jefrey
 

Kanerr

Forumguru
Even gekeken op Autoscout en kijk hier eens:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/s...dtidx=11&cldtsrc=listPage&searchId=-965190945

Donkere kleur, station, dsg, binnen budget :)

En als je zelf wilt invoeren met een beetje moeite kan je over de grens kijken en dan is het aanbod iets ruimer (lees 3 autos meer) met als voorbeeld een 1.8TSI zelfs:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/s...ldtidx=7&cldtsrc=listPage&searchId=-965190945

Je vraag is al beantwoord (met betrekking tot de motorisering, beide is OK en met normaal onderhoud komen ze echt ver) en we helpen ook met het maken van een logische keus omdat we als buitenstaander wat nuchterder kunnen nadenken.
We hebben met zijn alle ook wel aangegeven wat wij ervan vinden, maar ook dat dat NIKS uitmaakt omdat JIJ erin gaat rijden en ernaar kijkt.

Alle leden hebben ook aangegeven dat ze liever een grijze, bekende, goed onderhouden Octa rijden (die van @HarrieSkoda ) maar de keus is natuurlijkerwijs aan jou.

Je moet je niet aangevallen voelen omdat we zo nuchter zijn over een kleur in jouw budget :)

Nog terugkomend op het 1.0tsi verhaal, die is niet toereikend in jouw budget dus snapte je vraag erover ook niet.

Radio wisselen is ook niet moeilijk. Hou er wel rekening mee dat dit extra kosten met zich meebrengt. Het is in mijn ogen beter om een beschermkap te kopen dan heel het systeem om te wisselen.


Dus nogmaals; je moet zelf de keuze maken. Als je je gezond verstand erbij houdt (geen schadeauto, onlogisch kmstand of ontbrekende historie) dan kan het met een Skoda O3 bijna niet mis gaan ;) Welke kleur dan ook.
 

leon-cupra

Forumguru
Niemand heeft het hier slecht met je voor hoor, er zit wel eens wat geplaag bij, maar onder mannen onder elkaar moet dat toch kunnen
Waar Willem op doelt zijn geen plaagstootjes maar (negatieve) meningen waar hij niet om vraagt in de openingspost.
Als je al een tijdje op het forum zit, weet je wel dat er regelmatig ver wordt uitgeweken van de vraag en soms wel wat “gemoei” over budgetten en eisen … persoonlijk zou ik daar ook geen moeite mee hebben maar anderen wel.
Snap de “kritiek” wel van Willem maar persoonlijk vind ik het wel een beetje overdreven ;)
 

leon-cupra

Forumguru
@Kanerr Het is wss goedbedoelde kritiek maar de TS vraagt daar niet om. Daarmee ook “gemoei” (zie ook de aanhalingstekens).

Een M2 comp moet je niet kopen. Geluid is enorm gedempt. De gewone M2 is nog een echte brulaap :D
30k is wel mogelijk maar dan is hij wel iets korter :deuk:
 
Bovenaan Onderaan