Op zoek naar een O3, 1.2 TSI 1.4 TSI

hemi24

Forumguru
Je bent toch op zoek naar een O3?
Waarom gaan we hier dan de hele discussie voeren over diefstalgevoelige systemen uit de O2 en de eventuele anti-diefstalmaatregelen daartegen?!?
 

Cordoba

Forumguru
Terechte opmerking van hemi, bij de O3 zijn volgens mij alleen maar gesplitste systemen gemonteerd, waarbij de componenten op verschillende plaatsen in de auto zitten. Dat is geen garantie dat er nooit één gestolen wordt, maar volgens mij is het risico sindsdien veel kleiner. Sowieso is de diefstal van auto-audio systemen lang niet meer zo veel voorkomend als toen auto's allemaal universele aftermarketradio's hadden in 1- of 2-DIN.


@Willem-R Het lastige is dat systemen als Swing, Columbus enz. al jaren dezelfde namen hebben, maar bij nieuwe generaties auto's en andere modellen worden wel dezelfde namen (Swing, Bolero, Columbus enz.) gebruikt, maar is een systeem met dezelfde naam niet hetzelfde systeem. Eigenlijk net als met de auto zelf: 20 jaar terug heette het een Octavia en nu nog, maar de auto's zijn niet te vergelijken.
 

Willem-R

Senior Member
Gaat i.d.d. niet meer om de audio systemen, die leveren niks meer op, het gaat om het Navigatie systeem , die, als ik het goed heb, het scherm € 500, en het systeem € 1000, kosten, en zitten geloof ik nog steeds alle twee in de middenconsole gebouwd.
Correct me als ik het fout heb.
En jullie hebben gelijk, discussie gaat te lang door.
Ik hoop dat ik een O3 vindt die geen Columbus systeem heeft, en anders ga ik proberen die te ruilen, vast wel iemand die een Bolero of Swing heeft die wil ruilen.
 

Willem-R

Senior Member
Dacht dat op dit forum mensen met respect behandeld behoorden te worden, en mensen in hun waarde te laten.
 

catch me

Forumguru
Het hele audio systeem uit een 03 van de bj 2013 tot2016/7 zijnvoor het dievengilde sowieso niet meer interessant,
Types daarna wel, waar je apps etc op kunt downloaden, snap je angst wel, niks irritant als je raam eruit ligt en je halve auto gesloopt is doordat.......
Maar goed, dan wordt het bij elke auto die je koopt van een redelijk recent bouwjaar een probleem, en ik ben zelf van mening dat een 03 van het bouwjaar tot2016/7 het met de diefstal van je gehele systeem wel meevalt
En wat de kleur betreft, mijn vader zei altijd, lekker boeiend, als die me bevalt en goed rijd, als ik erin zit, zie ik de kleur toch niet......:bloos::bloos::D:D
 

hemi24

Forumguru
Zijn mensen die een Dacia rijden in jouw ogen minderwaardig dan?
Mag hopen van niet!
Zat alleen één van je eerste berichten terug te lezen en daarin zeg je dat je liever een auto hebt waar je met je eigen technische kennis ook nog zelf het nodige aan kunt doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Willem-R

Senior Member
@Cordoba, ik begrijp dat er verschillende versies zijn, het zal dus waarschijnlijk nodig zijn iets van ongeveer dezelfde jaartallen te zoeken.
Waarschijnlijk zal het voor mij een O3 van 2013 / 2014 worden, dus als ik wil ruilen, zal het dus ook iets van die jaartallen moeten zijn.
 

brepus13

Forumguru
Het gaat om het grote plaatje… er rijden heel erg veel Octavia’s rond en het percentage inbraken hierbij is relatief laag. 1 of 2 voorbeelden hier op het forum zijn dus statistisch verwaarloosbaar. Lees het O3 topic eens goed door. Er zijn mensen met trillingen in hun O3. Er zijn mensen die een O3 hebben die olie verbruikt, in potentie een duurdere reparatie dan een nieuwe navi. Er zijn nog veel meer technische problemen die langs komen. Moeten we hier nu ook allemaal bang voor worden als we een auto zoeken. Problemen die je tegen komt in media en fora moet je altijd in perpectief zetten tov de aantallen die probleemloos rond rijden.

misschien is een oudere auto met minder techniek zo’n slecht idee nog niet. Geen diefstal gevoelige zaken en lampen die nog gewoon uit gaan als jij dat wil.

Tot slot, betaald een verzekering ook als je als particuliere rijder een inbraak hebt. Hoef je geen lease auto voor te hebben.
 

s-line

Forumguru
Nou bij ons staan regelmatig (lees wekelijks) O3’s waar het hele systeem uit geroofd is dus dat jullie zeggen dat gebeurd niet zoveel meer klopt in mijn ogen niet helemaal. Zelfs de digitale tellers gaan eruit. Dit is overigens ook zo bij de golf! Wij hebben de laatste tijd veel auto’s uit omgeving Utrecht waar alles uit gesloopt is…
 

Cordoba

Forumguru
@s-line Als ik het goed heb begrepen heeft het bedrijf waar je werkt ook een contract met een verzekeraar ofzo, waardoor er uit een groot gebied auto's voor dergelijke problemen bij jullie komen, dat betekent dan ook dat de verhouding van het aantal 'gestripte' auto's wat bij jullie binnenkomt, niet overeen zal komen met de statistieken. Het lastige van dergelijke diefstallen is dat het vaak een bepaalde periode in een bepaalde regio veel voorkomt (en dan ook nog bepaalde merken/modellen) en dat het verschijnsel zich verplaatst (samen met de daders). Als je over een periode van bijvoorbeeld 3 of 5 jaar gaat kijken krijg je een ander beeld als wanneer je gaat kijken als er in je regio net zo'n golf van diefstallen is.

@brepus13 De verzekering betaalt wel (als je tenminste WA+ verzekerd bent), maar alle ellende die je ervan hebt, en via verhoogde premie betaal je uiteindelijk ook vaak de schade dubbel en dwars terug. Vroeger kreeg je voor zaken waar je in principe geen schuld aan had (diefstal, brand, ruitbreuk) geen verhoging van je verzekeringspremie, maar tegenwoordig krijg je na zo'n akkefietje bij bijna iedere verzekering ook verhoogde premie voor het '+' gedeelte van je premie, of zelfs voor de gehele premie dus inclusief WA-gedeelte.
 

Willem-R

Senior Member
@s-line bedankt voor je bijdrage, dat zijn precies de verhalen die ik ook al gehoord had. @brepus13, @Cordoba ook bedankt voor je reactie, maar ik wil dit punt afsluiten.
Ik ken de cijfers en de statistieken wel een beetje, maar, voor de laatste keer, ik woon in de stad die absoluut en relatief de afgelopen 50 jaar de meeste autoinbraken heeft.
En mijn 2e punt, ik vindt onboard navigatie, voor niet zakelijk gebruik, sowieso een nutteloze gadget.

En zolang mensen geen belofte doen, die mij toezeggen dat ze mijn schade willen betalen, als het toch gebeurt, dan neem ik het risico niet, punt klaar.

Had ook eigenlijk alweer een veel langer verhaal geschreven, maar dat weer verwijderd, ik heb mijn standpunt en redenen uitgelegd, punt klaar met dit onderwerp.


Vindt het eigenlijk jammer dat ik op mijn andere vraag nog geen antwoord heb gehad, of de 1.0 TSI nu i.d.d. meer last heeft van vervuiling van de kleppen/geleiders, met als gevolg olieverbuik en grotere kans op motorschade als een 1.2 TSI of 1.4 TSI.
Had dat ergens gelezen, en hoop dat iemand mij kan vertellen of dit waar is, dit i.v.m. dat 1.0 TSI ook al een redelijk deel van de 2e hands markt is.

mvg.
 

Willem-R

Senior Member
Over auto's met oudere / simpelere techniek, eerlijk gezegd heb ik daar ook al naar gekeken.
Ik heb zo'n 25 jaar, verschillende Saab 900, gereden, heerlijke auto, ook heerlijke zelf sleutel auto.
Zag er i.d.d nog eentje staan, geloof Noordwijk, heel aardig opgeknapt en gedeelteijk motor gereviseerd, niet heel duur.

Echter hier in de stad, krijg je voor zo'n oude auto's gewoon geen parkeervergunning meer, dus helaas.

En ook al de oudere Octavia's bekeken de 1.6 FSI is natuurlijk een heel degelijke motor, waarmee je zo klokje rond rijdt.
Nadeel is dan weer dat het gewicht / wegenbelasting dan een flink stuk hoger wordt, plus de brandstof kosten.

En helaas , het zelf, op straat, sleutelen is ook een beetje afgelopen, helaas de gezondheid.

Dus we blijven nog maar even doorzoeken, naar een O3.
 

Kanerr

Forumguru
Een 1.0tsi is relatief jong en valt niet veel over te vertellen qua hoe lang het allemaal heel blijft. Een vriend heeft hem in zijn vw t-roc en hij vind het karakter van een 3 cilinder niet fijn.
Een 1.2 en 1.4 zijn beide goede motoren. Heb met beide een tijd gereden en als je een rustige rijder bent beide voldoende kracht. Behalve het kettingverhaal redelijk bullirproof op een paar kleinigheidjes na zoals dsg die gevoelig is, egr en koeler, bobines en nog wat grut. Ik vind het zelf simpel genoeg om er zelf aan te sleutelen. Maargoed ligt er maar net aan wat je gewend bent.

verder moet je zelf weten welke kleur hij moet zijn. Ik zou zeggen wees niet bang voor een hogere kmstand zolang het onderhoud maar goed is bijgehouden en is uitgevoerd. Olie vervangen elke 15k is echt subliem!
 

hemi24

Forumguru
Elke 15k olie vervangen is geen must, maar eerder sterk afhankelijk van hoe je de auto gebruikt…

:arghh:
 

Willem-R

Senior Member
Dank je @Kanerr, twijfel zelf beetje aan de 1.0, lijkt me iets van nog minder cilinderinhoud met nog hogere turbodruk.
Het is alleen dat een redelijk aandeel van de 2e hands op dit moment 1.0 TSI is, zo wordt keuze meteen weer een stuk kleiner,

Heb op forum geleerd dat de O3, geen ketting meer heeft, dus dat probleem is al een stuk minder.
Nog wel een riem die rond de 210 - 240 k vervangen moet worden.
 

JeSko

Forumguru
1.0 3 cylinder schijnt een goede motor te zijn, die wel wat fut mist voor sommigen, dat hangt dus af van je rijstijl, wil je graag punch zou ik zowiezo een 1.2 chippen of een 1.4 nemen, maar voor dagelijks normaal gebruik volstaat een 1.0. Onze Cactus met 1.0 driecilinder is vlotter dan onze 1.6 viercilinder Superb, heeft ook wel te maken met gewicht/koppel/pk ratio maar toch.
 

Sharky

Actief lid
@Willem-R:

Ik snap jouw 'verhaal' zeker als je in A'dam woont, maar daarom zou ik mezelf niet al te veel beperken in m'n keuze.
Zelf heb ik ook al een paar keer te maken gehad met diefstal vanaf mijn auto en dit blijft een kl*testreek, al was dit niet in A'dam, het kan gewoon OVERAL gebeuren.
Een 1.0 motor is naar mijn mening gewoon te 'licht' voor een Octavia en ik ben ook geen scheurneus. ;)

Ik zou minimaal voor een 1.2 motor gaan en dan het liefst met DSG, dat rijdt heerlijk ontspannen en comfortabel.
Zojuist heb ik het topic van de eerder genoemde Octavia O3 1.2 TSI van @HarrieSkoda bekeken.
Dit is een geweldig mooie auto die altijd met ziel en zaligheid is behandeld.
Bovendien is @HarrieSkoda een bekend/betrouwbaar en gewaardeerd lid van het skodaforum, en dat is volgens mij ook wat waard !!!
Je zou dat topic eens helemaal moeten doorlezen, dan zul je ontdekken dat deze auto op en top is onderhouden.

En wat de kleur betreft: het is lastig om een gebruikte 'goede auto' te vinden die aan AL je eisen voldoet.
Liever een auto die technisch 100% in orde is, maar niet de gewenste kleur heeft, als een auto die de kleur heeft die jij wit, maar niet betrouwbaar is....
Maar ja... dat is mijn mening.

Succes met de zoektocht.
 
Bovenaan Onderaan