Nieuwe banden

Slappe

Nieuw lid
De Michelin Pilot Sports heb ik dus en ben hier best tevreden over. Wat mij wel opvalt - zeker weer na de laatste wissel van winter (Dunlop Winter Sport 3D) naar zomerband - is het tegenvallende brandstofverbruik.
Het lijkt wel alsof ik met mijn winterbanden zuiniger rijd dan met deze zomerbanden.
Dat lijkt me niet logisch en vraag mij dan ook af of meerdere mensen dit hebben?

Uiteraard speelt het type band hierbij een grote rol, alsmede alle andere factoren zoals weersomstandigheden. Maar nu al na een week merk ik meteen verschil in het verbruik.

Grtz
 

andrehj

Forumguru
I know :thumbsup:
Zodra ik reactie van Dunlop heb zal ik de antwoorden posten. Ben nog niet naar de auto kunnen gaan om te meten.. Je hoort het z.s.m.
Wat ik graag van ze zou willen weten is hoe het kan dat de banden met een hogere lastindex een lagere rolweerstand hebben, zonder dat dit ten koste gaat van de natte grip of de hoeveelheid lawaai. Dit geldt namelijk voor de 205/55R16, maar ook voor de 215/55R17 (bandenmaat S3).
 

CDK

Forumguru
@Slappe, dat verbruik is verklaarbaar als je winterbanden smaller en hoger zijn als dat je zomerbanden zijn. Als je winterbanden dezelfde inch maat en dezelfde breedte hebben als je zomerbanden dan is het wél raar.
 

MarkvdD

Forumguru
Ik heb vanavond m'n zomerset gemonteerd, Vredestein Sportrac 5 in de maat 205-55 R16. Nu staat er in het tankklepje dat je die maat op 2,1 bar moet oppompen, is dat niet wat weinig? Degene met dezelfde maat, hoe hard pompen jullie deze banden op?
 

CDK

Forumguru
@MarkvdD, waarschijnlijk staat er voor en achter een andere spanning voorgeschreven en ook nog eens een spanning bij zware bepakking. Je kan ook de hoogste spanning proberen of er tussenin, check zelf wat je het prettigst vind ;)
 

MarkvdD

Forumguru
@Corné de Kluijver , je hebt idd gelijk. Heb nog eens oed in het tankklepje gekeken en er staan idd verschillende waardes voor verschillende beladingen.

Weinig belading : 2,1 voor / 2,0 achter
Veel belading : 2,3 voor / 3,1 achter

Ben er nu ongeveer tussenin gaan zitten, heb voor en achter op 2,5 bar geet.

@Altos , ik had de banden nog niet maar ze zijn ook niet nieuw ..... :D

We hebben de Octavia nu zo'n week of 4, en dit zomerset zat bij de auto. Toen ik de auto kocht stond hij nog op z'n winterset. Ik heb dus nog geen ervaring met de Vredesteins. Heb er gisteren zo'n 20 kilometer mee gereden naar huis, na het monteren en die eerste kilometers bevielen goed .... ;) Maar ja, het winterset lag nog achterin dus rijd ik dan toch iets voorzichtiger dan normaal .... ;) Dus, ik ga het de komende tijd ervaren hoe de Vredesteins bevallen .... :D
 

Rob

Forumguru
Ik heb zojuist reactie gekregen op mijn vragen aan Dunlop. Of eigenlijk antwoord van Goodyear, gezien het emailadres van de afzender :jaja:

De Dunlop SportBluresponse:
Profieldiepte: 8mm voor elke bandenmaat.
Snelheidcode: Elke snelheidscode heeft een andere rubbersamenstelling en een aangepaste constructie om grip en snelheid aan te kunnen.
Slijtageverschil tussen de verschillende snelheidscodes kan ze geen uitspraak over doen:pieker:
Oorzaak hogere lastindex - lagere rolweerstand: Geen data voorhanden

Kortom, we hebben een antwoord maar niet van inhoudelijke waarde.
Ik zal nog eens iets anders proberen. Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:

MarkvdD

Forumguru
Ik rijd nu zo'n 2 weken met m'n zomerset, Vredestein Sportrac 5 16" en moet zeggen dat ze uitstekend bevallen. De Sportrac 5 is een zeer stille band met goede grip bij wat forser optrekken en in bochten en op rotondes doet hij het, voor deze 16" maat, erg goed.

Heb er alleen nog niet veel mee in de regen gereden maar ja, wanneer regent het nou in Nederland .... :laugh:

Heb de banden overigens voor en achter op 2,5 bar gezet.
 

jonbongoofy

Forumguru
Inmiddels de eerste 1000km achter de rug met de Vredesteins. Merk eigenlijk weinig verschil t.o.v de conti's of ze echt stiller zijn kan ik ook moeilijk beantwoorden heb tijdens rijden meer last van windgeruis dan van bandenlawaai. WP_20150420_20_49_42_Pro.jpg
 

Rob

Forumguru
Iemand nog iets gehoord of gemeten? Ervaringen met gebruik van de banden?

Ervaring met de Dunlop SportBluresponse zijn na een maand en 2000 km vooralsnog positief. Verbruik is zo'n 0,2l/100km lager dus geen wereldschokkend cijfer. Lekker stil ook. Reed afgelopen weekend met neergeklapte achterbank. Voorheen waren dan de achterbanden erg goed te horen. Nu geen verschil met normaal. Verder strak en zeker stuurgedrag.
 

Altos

Banned
Hmmm, word een moeilijke keuze...wel mooi dat Vredestein een wielbeschermrand heeft, dat heeft de rest niet volgens mij...
@MarkvdD volgens mij zie ik 18 inch staan bij de Vredesteins op de foto.
 

MarkvdD

Forumguru
@Altos , ik zou het jezelf niet al te moeilijk maken. Met zowel de Vredestein als de Dunlop (bijvoorbeeld) koop je een goede band die veilig is en goede eigenschappen heeft. dus dan zou ik meer naar de prijs kijken dan naar het merk. En tja, zo'n velgbeschermingsrand is mooi maar werkt ook niet altijd dus ook daar zou ik persoonlijk het niet van af laten hangen.

Nu je het zegt, staat idd 18" op de band op de foto .... :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan