Nieuwe banden

andrehj

Forumguru
Ik twijfelde in dezelfde maat tussen dezelfde GY en Dunlop Sport Bluresponse. Weken op papier nauwelijks van elkaar af, uiteindelijk op 21 maart de Dunlops laten monteren.
Ik volg bandentesten ook altijd nauwgezet, en mij was ook al opgevallen dat deze twee bij de verschillende tests op alle gebieden (grip, slijtage, verbruik etc) nauwelijks van elkaar verschillen.
Ik denk dat dat hierdoor komt: "Dunlop is a brand of tyres owned by Goodyear Tire and Rubber Company"
Ik zou de profielen van deze twee banden wel eens willen vergelijken, maar ik heb zo maar eens het idee dat ze qua opbouw, rubbersamenstelling en profiel nagenoeg identiek zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Rob

Forumguru
uploadfromtaptalk1428003558887.png
Je treft het.. ik sta nu toevallig bij de auto om m'n DRL en knippers een LED kuur te geven. Dit zijn Dunlop Sport Bluresponse 205/55/16
 

ElScorpione

Forumguru
Vandaag mijn nieuwe Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 91 W laten monteren.
Bij het eraf halen van mijn oude banden Conti premium contact 2 zag de monteur gelijk dat er vlakke stukken op de banden zaten. Met het blote oog (Leek) trouwens niet te zien.

Mag wel zeggen dat het een wereld van verschil is kwa rijden en gelijk veel rustiger en stiller!
Even afwachten wat ze met droog weer doen!!

Ik laat zaterdag ook de Goodyear monteren. Heb er tevens een setje MAK Wolf Gun Metallic Mirror velgen bij besteld.
 

andrehj

Forumguru
Dan hier een plaatje van de Goodyear EfficientGrip Performance (links) en de Dunlop Sport BluResponse (rechts):
EG-performance-front_tcm2093-136295.jpg
Tire shot SP_Sport BluResponse.jpg
De conclusie is dat ook het profiel qua opbouw bijna hetzelfde is: Vier grote hoofdgroeven, met daarin geen of zeer kleine zijgroeven en alleen aan de buitenranden grotere dwarsgroeven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Altos

Banned
En wat zijn de profielhoogte's nieuw van deze twee? In eerdere posts werd gesuggereerd dat Dunlop een minder hoog profiel hanteert...Bij onze Octavia zijn de nieuw geleverde Conti's zo goed als aan vervanging toe, dus ben op zoek naar iets nieuws, deze 2 lijken zeker interessant!
Ik wil het liefst een zo stil mogelijke band. De Conti's zijn zo goed als op en hebben het 90.000 km. volgehouden, ik weet niet of dat veel is, bij 50.000 zijn ze van voor en achter gewisseld.
Een vers setje lijkt me fijn :)
 

Rob

Forumguru
@Altos Sinds 21 maart de Dunlops in 205/55/16. Zeer stille en comfortabele band. De overeenkomsten tussen de Goodyear en de Dunlop zijn groot, zoniet identiek. Ik denk dat je aan beide geen buil gaat vallen. Kies waar jij het beste gevoel bij hebt en waar je misschien een goede deal op kan krijgen.
 

andrehj

Forumguru
Voor degene die de koop van Goodyear EfficientGrip Performance of een Dunlop Sport BluResponse banden overwegen:
Standaard hebben deze banden (in de maat 205/55R16 91V) een B-A bandenlabel (brandstofverbruik - natte grip).
Echter, de 94W (Goodyear) en de 94V (Dunlop) hebben label A-A.

Geen idee hoe dat kan, maar doe er je voordeel mee.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rob

andrehj

Forumguru
Ik heb nog maar even uitgezocht wat het verband is tussen bandenlabel en werkelijke rolweerstand. Het blijkt dat dit geregeld is in EU richtlijn No 1222/2009. Voor banden voor voertuigen uit de klasse C1 (personenauto's en bestelbussen tot max 3500 kg) gelden dan de volgende waarden:
Bandenlabel - Rolweerstand.jpg Bandenlabel - Natte Grip.jpg
Waarmee dus blijkt dat je met een A-A label een rolweerstandscoëfficiënt van slechts 0.0065 haalt, en bij een noodstop op nat wegdek een remvertraging van meer dan 15.2 m/s2 kan halen. (1.55 maal 9.81 m/s2)

Best netjes dus.
 

Rob

Forumguru
Alvast bedankt aan diegene die de moeite hebben genomen om me te voorzien van de benodigde info :D
Ik heb contact opgenomen met Dunlop met een aantal vragen die hier nog onbeantwoord zijn gebleven of zijn beantwoord vanuit een eigen aanname. Los daarvan zal ik nog even met een liniaal naar de auto gaan:maakmegek:
 
Bovenaan Onderaan