Nieuwe banden

Octavia32

Forumguru
We gaan helemaal off topic hier. Maar goed ik zal de volgende keer ook Michelin proberen. De anwb en andere instanties maken vergelijkingen voor de meest gangbare maten en daar zullen onze banden niet gouw tussen zitten. Daarbij zijn de snelheden waar deze niet standaard banden horen ook iets hoger waar bijkomt dat deze ook andere eigenschappen dienen te hebben.
 

CDK

Forumguru
Persoonlijk heb ik ook niet zo'n vertrouwen in de bandentesten ben daar al 2 x bedrogen mee uitgekomen! Sinds een paar jaar vraag ik aan en luister ik vooral naar sportieve rijders wat HUN ervaringen zijn, zo ben ik aan de Michelin Pilot Super Sport geraakt en persoonlijk vind ik dit de beste band waar ik ooit mee gereden heb :)
 

Slappe

Nieuw lid
Dat is een onzinverhaal: alle nieuwe banden hebben 8 mm profieldiepte,

Ik vraag mij af of dit wel echt onzin is. Zo heb ik mij laten vertellen dat Dunlop de banden levert met ongeveer 2mm minder. Dit zouden zij doen om voor hun kosten te besparen. Gebeurt dit niet 'toevallig' door meerdere merken?
Iedereen wil tenslotte 'op de kleintjes letten" ;)

@kobus83 ik heb vorig jaar de Michelin PS3 aangeschaft. Zeker niet ontevreden over! Wegligging is prima en qua geluid vind ik het ook comfortabel.
 

CDK

Forumguru
Ik weet alleen dat Toyo op vrachtwagenbanden 2 mm meer profiel heeft als de rest, met personenauto's zit het volgens mij rond de 8 à 9 mm
 

Petrolhead

Forumguru
Vorig jaar nieuwe Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 laten monteren.
Midden van het profiel 8,2 mm, buiten- en binnenkant 7,8 mm.
 

MarkvdD

Forumguru
Onder m'n Peugeot 206 had ik Conti Sportcontact in de maat 205-45 R17 en in het begin bevielen die goed. Maar nadat ik ze een keer heb gewisseld met m'n winterwielen en weer terug merkte ik ook dat ze gecupt waren. Een redelijk hinderlijk geluid moet ik zeggen. Na nog een keer een zomer-winter-zomer wissel leek het iets minder qua geluid maar de grip was niet zo best meer. En dit terwijl de profieldiepte nog ruim voldoende was, zo'n 4-5 mm. Vooral op rotondes had hij snel last van onderstuur.

De Octavia staat nu nog op de winterwielen waarvan ik even het merk niet weet, en op zomerset zitten Vredestein's Sportrac 5, als ik het goed zeg 205-55 R16 (?).

Ben wel benieuwd hoe de Vredestein's gaan bevallen, heb zelf namelijk nog niet eerder met Vredestein gereden. Binnenkort ga ik de zomerwielen eronder zetten en dan gaan we het beleven.

Ik zal niet zo snel meer voor Conti kiezen omdat ik er vrij snel toch wat strubbelingen mee had zoals het cuppen en de grip die snel slechter werd.

Overigens heb ik onder de Peugeot 206 ook winterbanden van Conti in de maat 195-55 R16, en die bevallen uitstekend! Geen enkel probleem mee en ze doen het in de sneeuw super goed.
 

wanderer

Senior Member
even een zijsprongetje......dat cuppen, welke banden hebben daar het eerst last van, de voor- of achterwielen..?
 

MarkvdD

Forumguru
Mmm, m'n 206 is gewoon een hatchback en daar had ik er ook last van. Heb alleen geen idee of het de voor- of achterbanden waren.
 
Vandaag mijn nieuwe Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 91 W laten monteren.
Bij het eraf halen van mijn oude banden Conti premium contact 2 zag de monteur gelijk dat er vlakke stukken op de banden zaten. Met het blote oog (Leek) trouwens niet te zien.

Mag wel zeggen dat het een wereld van verschil is kwa rijden en gelijk veel rustiger en stiller!
Even afwachten wat ze met droog weer doen!!
 

etjuh

Lid
Ik heb gisteren bij Vruggink in Halle op hun advies Vredestein Sportrac 5 laten monteren 205/55/r16 v. Moet zeggen fijne stille band. Bevalt prima. Schijnen hun tegenwoordig op veel Skoda's te monteren.
 

Rob

Forumguru
Vandaag mijn nieuwe Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 91 W laten monteren.
Mag wel zeggen dat het een wereld van verschil is kwa rijden en gelijk veel rustiger en stiller!
Even afwachten wat ze met droog weer doen!!

Ik twijfelde in dezelfde maat tussen dezelfde GY en Dunlop Sport Bluresponse. Weken op papier nauwelijks van elkaar af, uiteindelijk op 21 maart de Dunlops laten monteren. Ben benieuwd naar je ervaringen over een half jaar.

Even iets anders: Waarom heb je voor snelheidscode W gekozen met een 1.2TSI?
 

Joske

Forumguru
270km/u was goedkoper? :deuk:


geweldig dit! geraken er wsl niet vanaf anders.. dat adres moet je me eens geven ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Rob

Forumguru
Haha inderdaad 4,- winst per band t.o.v. de H.

Nou heb ik mij eens laten influisteren dat er een verschil zit in de rubber-hardheid tussen de coderingen.
Kort door de bocht komt het hier op neer: W = zachtere band i.v.m. grip en warmte op hoge snelheid = minder slijtvast = kortere levensduur t.o.v. een H. De banden zijn in ieder geval niet identiek, het toelaten van aanzienlijk hogere snelheden moet ergens vandaan komen
 

Rob

Forumguru
Grip is de mate waarin een band aan het wegdek kleeft. Keihard rubber kan nooit dezelfde kleefkracht bereiken als zachter rubber. Een W band is ook ontwikkeld voor hogere bochtsnelheden. Een H en een W band in dezelfde maat zijn kortom niet identiek aan elkaar.

Ik kan het verder niet technischer onderbouwen. Zo is het mij uitgelegd door een bandenexpert toen ik nog motorbanden kocht.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan