Het is veel veiliger om de banden met het meeste profiel op de achteras te hebben. Welke prutser van een garagist heeft dat zo gemonteerd?
Afgelopen herfst heb ik m'n zomervoorbanden laten wisselen (als antwoord op de vraag van de TS, ik had Conti's, vanaf aflevering, na 120.000km laten vervangen, door Michelin Energysavers). En als je bij bij Profile vraagt om de voorbanden te wisselen dan wisselen ze de voorbanden. Ze hadden inderdaad wel kunnen suggeren de nieuwe banden dan achter te plaatsen. Vrij kort daarna heb ik ze zelf weer verwisseld voor de winterbanden, en bij het terugwisselen naar de zomerbanden die verse nieuwe banden wel achter geplaatst.
Toevallig heb ik laatst een discussie gehad met een collega of je nu de banden met het meeste profiel voor of achter moet hebben. Hij had zelf voor goede en achter vrij slechte banden, en een plan om die te vervangen. Voordat hij dat geregeld had is hij echter in een slip geraakt op de snelweg. Zeer hard moeten remmen voor iemand die zonder te kijken naar links kwam, waarbij de achterkant de voorkant inhaalde, en hij de voorkant van z'n auto tegen de vangrail heeft afgeschreven (zelf gelukkig niets, alleen flink geschrokken). Typisch zo'n situatie die je niet ziet aankomen, maar waarbij het toch wel een beetje waarschijnlijk is dat ie, als hij z'n banden verwisseld zou hebben, de boel net wel had kunnen redden. Als je "normaal" relaxed rijdt maakt het helemaal niets uit, maar je weet nooit of je in zo'n uitzonderingssituatie terecht komt, en dan kan het misschien net genoeg helpen.