Nieuwe banden

De wegligging en het rechtuit rijden van de 03 is op dit forum al veelvuldig besproken.
Ik overweeg komende week de dunlop sport bluresponse 205/55/R16 onder de auto te laten leggen. Zijn er personen met ervaring over deze banden, en het verschil in wegligging tussen dunlop en conti eco contact?
Bvd
 

Altos

Banned
Jazeker @ChrisBee !
Ik heb daar al meer over geschreven omdat ik exact diezelfde switch gemaakt heb.
Het resulteerd bij mij in het volgende: rechtuit meer stabiel, bochten meer dan voldoende grip en niet onbelangrijk, geen tot weinig geluid en/of rumoer/afrol geluid dus een zeer comfortabele band met veel grip, ik zeg doen!!!
Eco contact vind ik in het nat snel grip verliezen, overall veel meer herrie maken en wat zoekerig op elk wegdek.
 

knutsen

Nieuw lid
Net 2 Michelin super sport 225-40-18 binnen als vervanging voor de conti sp cont 2.
Ik meet maar 7 mm profieldiepte nieuw ,vind ik wat weinig☹️
Nu maar hopen wat ik gelezen heb op diverse forums dat ze lang mee gaan.
 

Octavia32

Forumguru
Net 2 Michelin super sport 225-40-18 binnen als vervanging voor de conti sp cont 2.
Ik meet maar 7 mm profieldiepte nieuw ,vind ik wat weinig☹️
Nu maar hopen wat ik gelezen heb op diverse forums dat ze lang mee gaan.
De volgende 2 probeer maar eens sportmaxx RT ga je geen spijt van krijgen.

Ik ben inmiddels met mijn tweede set bezig icm 19" de vorige set waren 18".
 

PMT

Lid
Ik wist toen ik pas deze auto kocht, in ieder geval voor 2 nieuwe banden zou nodig hebben en dus heb ik al diverse sites afgezocht.
Ik zit nog te twijfelen of ik de Michelins CrossClimates zal nemen of gewoon zomerbanden. In het eerste geval heb ik een set 15 inch stalen velgen met 4 vrijwel nieuwe winterbanden er op over. (7 en 8 mm). In het 2e geval blijf ik bij een bandenmaat waarvan ik denk dat ie, doordat ie lager is, minder comfortabel is nl 225x45x17 en 2x per jaar moet wisselen
Ik denk dat de vorige eigenaar ervoor gekozen heeft om er 17inch velgen onder te leggen, want de volwaardige reserveband is een 15inch.
Wij rijden jaarlijks best wel veel km's met een caravan erachter (zeker 8000km) en ik vraag me af of het veel uit maakt of je nu met bv 195x65x15 rijdt of met de eerder gemonteerde 225x45x17. Mijn gevoel zegt dat ik lekkerder zal rijden met 15 inchers. Ik hoor graag wat ervaringen hierover.
Ik lees hier meer dat mensen van klein naar groter willen, maar niet andersom.
Misschien is er wel iemand die van 15 inch naar 17 inch wil. Ik heb nu deze velgen onder mijn O2 wiel.jpg
 

Noord26

Forumguru
@PMT

Over het algemeen smoelt het wat beter met een maatje grotere velgen. Al is dat erg smaak gebonden. De rolweerstand neemt met bredere banden en grotere diameter velgen wel toe: hoger brandstofverbruik. Je voelt de oneffenheden wat meer in de weg, maar de keerzijde is dat de auto stabieler aan voelt.
 

PMT

Lid
"Smoelt beter" doet me niet zoveel als het maar goed rijdt. Ik rij nu 1:15,9 dus dat zou volgens jouw redenering met een kleinere diameter en smallere band nog zuiniger kunnen, ondanks de DSG? Met een hogere band zou die wat minder stabiel kunnen zijn, omdat ie wat meer over de wang kan rollen?
Nu voelen wij bijna elk steentje dat op de weg ligt en dat waren wij totaal niet gewend met de C5. Die had overigens ook 195x65x15 en natuurlijk totaal andere vering
 

RoGEK

Senior Member
Ik heb met de mijne over de afgelopen 4000km 1 op 16.7 gereden (5.98l/100km)

Dit is berekend uit km's tegen liters bereken en dus niet de boordcomputer.

Moet ik wel zeggen dat de laatste 2 x tanken niet ben geweest werken ( ben pas vanaf deze week weer aan het werk ) aangezien 75-80% snelweg wel wat doet in verbruik.

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/742732.html

Ben benieuwd wat er uit de komende tank komt.

Ik heb dus een 2006 2.0 TDi met een H6 en sta ook op 17" pegasus velgen met winterbanden.
Zomerbanden komen er komend weekend onder ( Pirelli ) en dan ook op pegasus velgen met de maat 225/45r17

Hier is wel nog even een kanttekening bij dat onder de mijne (nog) een retrofit roetfilter zit wat waarschijnlijk potdicht zit en de auto is ook nog niet gechipt.
Dit gaat de komende paar weken veranderen en dan hoop ik wat harder richting de 1 op 18/19 te kunnen gaan.
 

Kiswum

Forumguru
Ik heb momenteel 205 x 55 x 16" eronder liggen. 17" is welkom, maar ik vraag me af of het comfort verschil groot genoeg is voor @PMT
 

PMT

Lid
@Kiswum Ik denk dat elke centimeter in hoogte in mijn geval telt qua comfort denk je niet? Dus 1½ cm bij de 15" tov 16" zal ook nog wel bijdragen. Maar als ik een besluit genomen heb zal ik het hier laten weten.

Ik ben bij Bandenleader €542,96 kwijt voor 4x15" alu velgen van Autec (Baltecs) met Michelin Crossclimates. Er komt dan nog €60 bij voor montage bij mij om de hoek.
Houd ik het alleen bij Crossclimates om mijn huidige velgen ben ik €430,76 kwijt. scheelt dus met montage maar €110.

Bij Bandenleader.nl geven ze een ET maat aan van 50 voor de velgen aan, terwijl Steekmaat.nl 47 aangeeft. 3 mm is toch acceptabel?
 
Banden, blijft ook altijd persoonlijk, een compromis, tussen, comfort, stuurprecisie, looks (velgomtrek), slijtage, maar ook prijs, rij tegenwoordig op hifly hf805xl 225/40 r18 92w.

Rij best wel wat km's bij toeval deze banden, tegen gekomen, bij iemand met een lekke band, zelf ze maar eens besteld, reed altijd op a merken, deze zag er dermate goed uit, voor heel wat minder geld, bevallen goed.
 

Bijlagen

  • Hifly.jpg
    Hifly.jpg
    76 KB · Weergaven: 21

hemi24

Forumguru
Mijn vorige auto is geleverd op Michelin Primacy's; gewoon fijne allround banden.
Als vervanging zijn Vredestein Sportrac 5's gemonteerd en ik moet zeggen, deze bevielen mij minsens zo goed!
Vooral slijtage van de tweede helft gaat beter dan bij de Michelins; totaal geen last gehad van cuppen met de Vredesteins.
 

PMT

Lid
Wat is eigenlijk de standaard inch velg waarop een O2 wordt geleverd? Staat dat ergens in de handleiding?
 

mwhite

Forumguru
@Pdpower ik had ook hifly bevielen mij ook goed dik 40dkm mee gereden.
Prijs kwaliteit erg goed.
Alleen op nat vond ik ze niet zo goed.
Nu een ander chinees meer maar denk dat ze uit de zelfde fabriek komen ..
 

Gerjo

Senior Member
Heb recent mijn voorbanden vervangen voor continental premium 5 voor 100eu het stuk bij de dealer. Rijden prima tot nu toe. 205/55/16...
 
Bovenaan Onderaan