Nabespreking JD-groepsactie

Status
Niet open voor verdere reacties.

roobbie

Nieuw lid
Gisteren bij JD geweest met mijn 02 1.6 TDI. De box die ze hadden geplaatst veroorzaakte een storing tijdens mijn vakantie, dus een update van de software was noodzakelijk.
Er blijkt nu ook obd tuning mogelijk voor deze motor, wat mij heeft doen besluiten de box in te ruilen en obd te nemen.
Resultaat is echt geweldig! Auto is in alle toerengebieden sneller, reageert directer en loopt veel makkelijk door in toeren.
Was al tevreden met de box, nu nog blijer:-).

Keerzijde

Nieuw lid
Even een stomme vraag tussendoor:
Is er in de nabije toekomst nog kans op een 2e groepsactie bij JD tuning?

Ik hoop over iets meer dan een maand mijn O2 te krijgen en die wil ik ZEKER laten tunen.
En dan natuurlijk bij JD, maar gewone prijs incl rollenbank test wordt mij iets te gortig...

Cuprani

Actief lid
Dat is natuurlijk geen stomme vraag, alleen je stelt hem op de verkeerde plek.

vraag eerst eens aan Mark of JD of ze dit nog een keer willen, en open dan een nieuw topic om te kijken of er animo voor is.

Noord26

Forumguru

Ik hoop over iets meer dan een maand mijn O2 te krijgen en die wil ik ZEKER laten tunen.
En dan natuurlijk bij JD, maar gewone prijs incl rollenbank test wordt mij iets te gortig...

Wie houd je tegen om hem te organiseren? :rolleyes:

E

Ex-lid 2926

Misschien een stom antwoord omdat je expliciet JD noemt: kijk voor de aardigheid eens op de site van VVT (van Vugt Tuning) in Marum en de daarin gepubliceerde prijzen.
Uit de berichten af te lezen op de diverse forums schijnt dit ook een zeer goed adres te zijn voor tuning van een VAG auto.
Over JD wordt zeer lovend geschreven, maar ook over VVT of Hartog. En de prijskaartjes bij deze laatste twee zijn iets vriendelijker.

Keerzijde

Nieuw lid
Wie houd je tegen om hem te organiseren? :rolleyes:

Niemand! :grin:
Maar het is momenteel eerder een vorm van tijdgebrek (EN autogebrek)
Bovendien wil ik voor mezelf eerst nog wat info zoeken over wanneer ik een nieuwe auto het beste kan laten tunen.
En wat de gevolgen precies zijn (het blijft een leaseauto natuurlijk, in mijn geval)

Maar wie weet... :crazy:

Race Eend

Forumguru

Natuurlijk kan er bij voldoende animo weer een nieuwe actie georganiseerd worden hoor. Op de passat club loopt er ook weer 1 (tenminste, inschrijven is gestopt).

Misschien een stom antwoord omdat je expliciet JD noemt: kijk voor de aardigheid eens op de site van VVT (van Vugt Tuning) in Marum en de daarin gepubliceerde prijzen.
Uit de berichten af te lezen op de diverse forums schijnt dit ook een zeer goed adres te zijn voor tuning van een VAG auto.
Over JD wordt zeer lovend geschreven, maar ook over VVT of Hartog. En de prijskaartjes bij deze laatste twee zijn iets vriendelijker.

Echter doet VVT vrijwel alleen diesel modellen. Hartog heeft geen rollenbank, maar tuned wel benzine en diesel vag modellen.

Race Eend

Forumguru
Dus bij jullie gaat elke gechipte auto wel de bank op....?

Als de klant de rollenbank kosten betaald, natuurlijk kan dan iedere auto de bank op. Normaliter is een testrit op de weg voldoende, ECHTER voor software ontwikkeling ontkom je er tegenwoordig bijna niet meer aan om een testbank aan te schaffen (test bv ff of je Audi RS6 300+ loopt op de openbare weg). Maar ook bij sommige timingen en afvlakken vd koppelkromme, daarin maakt een rollenbank wel degelijk degelijk een verschil (ook op duurbelasting, je kunt de rollenbank gewoon 5 minuten remmen en dan je uitlaatgastemperaturen etc monitoren, daarna zal de auto altijd op de weg bereden worden voor het deellast bereik.

MartijnMeppel

Nieuw lid
Mooie ervaring vanochtend om stipt half negen stond ik met 2 audi's en een vw al te wachten voor de poort van JD (had ik mijn kortingscoupon uit de krant gemist ofzo ;) Ik werk gelukkig in Lochem dus voor mij naast kantoor, maar de rest had al de nodige km's er op zitten. Vanmiddag de eerste km's door de binnenlanden maar eens ervaren na de obd tuning, bedankt voor de koeriersdienst Mark en de tips.

Noord26

Forumguru
In navolging van het topic wat op is gezet na het aflopen van de oorspronkelijke groepsaankoop, door mij en Mark: kreeg vandaag nog een mail van iemand die met zijn 2012 A6 mee wilde doen aan de actie. Die had er even overheen gelezen dat dit alles medio maart ten einde is gelopen.. Vriendelijke door verwezen naar Mark.

Ben zelf nog steeds wachtende op OBD tuning van het 1.2 Tdi blokje. Zoals velen inmiddels wellicht hebben vernomen heb ik de fabrieksgarantie met 2 jaar laten verlengen, en dat ging niet samen met een externe ECU. Men wilde wel verlengen, maar alleen als de software die onboard is de volledige controle/diagnose mocht blijven vervullen en dus niet de waardes gemanipuleerd werden door een extern kastje. Dus alleen OBD. :( Valt wel iets voor te zeggen.

Ik weet dat tuners zelf geen invloed hebben op het kraken (correcte checksums verkrijgen, zeg ik het zo goed?) van de Delphi ECU, maar voor NL zou dat opeens bergen klanten opleveren. Tot op heden is ook niet mogelijk om de EGR zou uit te programmeren natuurlijk; dat zou ik ook graag willen laten doen.

laagvlieger

Forumguru
Het lijkt erop dat er vanuit de tuners inderdaad weinig initiatief komt om de 1.2 TDI te kraken. Ofwel zijn ze er wel mee bezig en lukt het ze gewoon niet. Of kan het te maken hebben met de 'vernieuwde' 1.2 TDI met 90 pk die volgend jaar op de markt komt, en zal er dan een droobraak komen voor OBD op dit type motor.

Ik denk dat tuners ook wel weten dat ze een heleboek klanten zullen hebben als ze met OBD-tuning komen, en er zal wel een goede reden zijn waarom dat nog niet gebeurd is ...

Race Eend

Forumguru
Het lijkt erop dat er vanuit de tuners inderdaad weinig initiatief komt om de 1.2 TDI te kraken.

Ik denk dat tuners ook wel weten dat ze een heleboek klanten zullen hebben als ze met OBD-tuning komen, en er zal wel een goede reden zijn waarom dat nog niet gebeurd is ...

"tuners" kraken over het algemeen geen inlogcodes van ecu's/schrijven geen flashprotocollen voor ecu's.
Tuners bewerken motorsoftware, en kopen daar OBD-flashtools, programmeer tools etc voor. Zolang er geen product is die de 1.2 TDi betrouwbaar kan lezen/schrijven, is er simpelweg niets mogelijk.

Dit zul je vast al vaker gelezen (in dit topic heb ik de verklaring al meerdere malen gegeven), maar Nederland is maar een klein land, de 1.2 TDI is vooral in NL een veel verkochte auto door ons belastingklimaat, in omringende landen wordt ie echt niet zo goed verkocht (als het belastingklimaat hier niet zo gunstig was voor de 1.2 TDI, zou hij hier ook niet verkocht worden). OBD flastools haasten zich dus ook niet echt, gezien zij dat wereldwijde afzet hebben, zullen ze veel harder voor bv de nieuwe 2.0 TDI 150pk ecu werken..

Canon-Eye

Forumguru
als het belastingklimaat hier niet zo gunstig was voor de 1.2 TDI, zou hij hier ook niet verkocht worden
Dat is nog maar de vraag.
Behalve dat hij het gunstige belastingklimaat absoluut mee heeft, istie toch ook gewoon behoorlijk zuinig, zeker in relatie tot de geboden ruimte. En die zuinigheid spreekt Hollanders in 't algemeen wel aan, toch?:)

Ron467

Actief lid
Zeker geen verkeerde qua verbruik, prestaties en uiterlijk,
maar de absurde vrijstelling heeft menigeen over de streep getrokken.
geld blijft geld en als je toen iets kon kopen wat je je anders niet kon veroorloven.....:cool:
En dan nog de gesubsidieerde diesel prijzen... (hoewel ik daar nu ook weer blij mee ben, zie onder)

Het is jullie gegund hoor, maar er zijn echt wel zuiniger auto´s die geen BPM en motorrijtuigenbelasting vrijstelling hadden. (helaas vaak nog een stuk duurder in aanschaf):confused:

ik rijd nu regelmatig een 2.8 diTD die iets beter dan 1:9 rijd ongeveer, maar ja, dat is een ander verhaal. En dan ben ik af en toe weer blij met mijn 1.2 TSI 1:15 ......benzine racer:grin:

MarcoO2

Forumguru
Dat is nog maar de vraag.
Behalve dat hij het gunstige belastingklimaat absoluut mee heeft, istie toch ook gewoon behoorlijk zuinig, zeker in relatie tot de geboden ruimte. En die zuinigheid spreekt Hollanders in 't algemeen wel aan, toch?:)
Mwah. Als ik kijk naar de meest voorkomende berijder van dit soort eco-wagentjes, zijn dat meestal niet degenen die het meest begaan zijn met het milieu en/of de zuinigheid van de auto. Dat is althans aan de rijstijl niet af te leiden. Blijft als aanschafreden eigenlijk alleen de bijtelling / MRB-vrijstelling over...

Canon-Eye

Forumguru
Als ik kijk naar de meest voorkomende berijder van dit soort eco-wagentjes, zijn dat meestal niet degenen die het meest begaan zijn met het milieu en/of de zuinigheid van de auto.
Als privérijder laat ik het bijtellingsaspect geheel buiten beschouwing. Als ik het over zuinigheid heb, dan betreft het 't feit dat je bij een gegeven rijstijl met zo'n Fabia Greenline combi behoorlijk veel kunt meenemen voor (in mijn geval) gemiddel 6,9 eurocent per kilometer aan brandstof. Ook bij mij weegt het financiële aspect van het relatief lage verbruik behoorlijk door. Het milieuaspect helpt ook, maar is (deep down) een bijproduct - dat wel extra heeft geholpen bij de keuze voor aanschaf, zo is het ook natuurlijk.

Maar als straks wegenbelasting moet worden betaald, dan kan het nog steeds meer dan gemakkelijk uit wat mij betreft. Het precieze omslagpunt heb ik nog niet eens uitgerekend, zo ver ligt dat onder mijn huidige jaarkilometrage - en dat ligt toch vooral aan de brandstofeconomie van dit karretje.

Race Eend

Forumguru
Toch zul je met een 1.6 TDI waarschijnlijk een even goed verbruik behalen, mijn vader rijdt met zijn 2.0 TDI golf 6 net iets zuinger dan mijn oom met zijn lichtere Polo 1.2 TDI.

Als de aanschaf ed dan niet zoveel prijs verschil opleverde, zou je net zo goed een 1.6 TDI kunnen kopen (wat toch een fijnere motor is dan de 1.2 TDI).

Canon-Eye

Forumguru
Toch zul je met een 1.6 TDI waarschijnlijk een even goed verbruik behalen

Da's natuurlijk best mogelijk.
Maar dan gaan verschillen in aanschafprijs en gewicht (kan een klasse MRB schelen?) toch ook weer een rol spelen in het totaalplaatje.

Terzijde: hebben pa en oom ongeveer dezelfde rijstijl?
Vergelijken met iemand anders is altijd tricky. Daarom vergelijk ik liever met mezelf, omdat ik dan veilig kan uitgaan van dezelfde rijstijl.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan