Vandaag even de Duitse A57 onveilig gemaakt met Luuk Thijssen en zijn Octi RS met 292 pk en 444 nm! We hebben wat sprintjes naast elkaar gedaan in verschillende versnellingen en natuurlijk even met tempo 250 plus nog even wat meters gemaakt. Allebei JD chip.
Ik beperk me even tot de chippies in dit verhaal, zit wel klein verschil in. Bij de sprintjes zijn de verschillen erg minimaal, wat logisch is want beide auto's hebben vergelijkbaar gewicht en vergelijkbare power. Bij lagere toeren was het precies gelijk op, alleen bij hoge toeren merk je dat de GTI net een tandje sneller is. Dan win je heel langzaam een beetje terrein. De verschillen zijn echter minimaal hoor. Ik denk dat bij een 100-250 sprint ik net een wagenlengte kan pakken.
Wat ik erg fijn vind aan de chip in de Octi is de smoothnes bij acceleratie vanaf 2500 RPM. De 444 newtonmetertjes springen echt zijdezacht erbij. Bij mijn auto gaat dat marginaal bruusker. Daar staat tegenover dat de GTI gewoon net ff agressiever klinkt en aanvoelt. Al zijn de verschillen in de praktijk erg klein, de subjectieve snelheidsbeleving in de GTI is groter. Het verschil qua prestaties met de RS voelt in de praktijk groter aan dan het in werkelijkheid is. Overigens passen beide chips wel goed bij het karakter van de auto.
Goede zet van Luuk is dat hij de einddemper vervangen heeft. Net wat vollere sound, vooral bij lagere RPM. Bij hoge RPM valt het geluid wel een beetje tegen. Ik zou nog even verdere modificatie doorvoeren. Maar dat zijn details.
Hoogtepunt van onze minimeeting. De GTI VI die op een gegeven moment tussen ons in reed en haast had. Die ging (kansloos) ten onder in het geweld van beide JD machines.