Nabespreking JD-groepsactie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord26

Forumguru
M'n pa heeft eerst de 1.2 Tdi en nu een 1.6Tdi, laatste icm een DSG. Het is een wereld van verschil in rijden. Maar in verbruik scheelt het vrijwel minimaal. En dat terwijl zijn 1.6Tdi auto meer als 1500kg weegt (Caddy) en de ander een iets over de 1100kg (Fabia Combi). Detail: met de Fabia onmogelijk om in de buurt van de fabrieksopgave te komen. Met de Caddy met speels gemak zuiniger. Ik snap er niets van..

Hij twijfelt er nog over om te tunen. Adres heeft hij al. Wat de DSG al echter teweeg brent in verschil is enorm. Laat ze die eens in een 1.2Tdi schroeven, grote gemiste kans.
De 1.2Tdi bevalt nog steeds. Velen geloven dat niet, maar als je vanaf een 60pk koppelloos 1.2 8V benzine Fiat blokje komt is het ook een wereld van verschil. Als er meer budget was geweest zeker voor een ander blok gegaan, maar dat zien we over een tijdje wel weer.

On-topic aan JD: er zijn geen andere opties neem ik van een andere turbo oid om de 1.2Tdi net iets meer power te geven, vooral vanuit onderin? De vorige/oude 1.2 Tdi was allerter onderin de toeren, uit de Lupo 3L.. De auto bevalt namelijk op zich uitstekend en willen hem eigenlijk nog wel een tijd blijven rijden. Dan mag een kleine investering in meer rijplezier wel gerechtvaardigd zijn. ;)

Noord26

Forumguru
Klopt, ik denk zelfs zuiniger. Omdat de nieuwe auto ook duidelijk meer weegt en ook nog eens een automaat is.

Skoody Boo

Actief lid
Ja, met automaat heeft het blok wat meer te doen aan het gewicht, maar daar kan weer tegenover staan dat er 7 trapjes zijn, en gemiddeld genomen (in ieder geval qua uithoudingsvermogen) een automaat efficiënter schakelt, waardoor het blok in gunstiger toerentallen z'n werk doet. Het is nog maar de vraag welke kant op dat in de praktijk uit valt.

Maar als we er nou niet allemaal auto specs gaan bijhalen en het gewoon even beperken tot het blok, dan is dat natuurlijk gewoon niet zo. Een 1.2 tdi is natuurlijk wel zuiniger dan een 1.6 tdi. Er kan hooguit een uitzondering zijn als je echt het merendeel van de rijtijd substantieel veel vermogen vraagt (met caravan in bergen, of continu tegen de maximum snelheid aan, etc.), maar in alledaags gebruik is dat natuurlijk niet zo.

TL@

Forumguru
Tja, verbruik is iets raar. Mijn huidige O2 (2.0TDI DSG HB) verbruikt ook minder dan mijn oude O2 (1.9TDI DSG Break) terwijl ik met de huidige een stuk sneller rijd dan met de vorige. Met de 1.9 was het bijna altijd volgas en met de 2.0 nu ook (toch iets minder want 160 in 2.0 wordt gehaald met kinderlijk gemak en in de 1.9 was het werken)

Ik kom nu altijd 800km ver met een bak van 55liter (dat is minder dan 7l/100km) terwijl de 1.9 steevast meer dan 7l/100km verbruikte. Ik vind die 7l/100km (6.3 volgens de boordcomputer) heel netjes als je mijn rijstijl in acht neemt.

Noord26

Forumguru
Zijn er onlangs nog mensen langs geweest bij JD? Zoals wellicht velen hebben vernomen is vanaf morgen onze 1.2 TDI er niet meer er staat er voortaan een 1.8TSI in de garage. Mark heeft al laten weten wat hij voor een strakke prijs kan leveren en een tipje laten zien van grafieken van anderen 1.8 TSI's; het klinkt erg verleidelijk! ;)

MarcoO2 heeft volgens mij ook in het verleden zijn O2 daar laten chippen met 1.8TSI?

RayDelft

Forumguru
Zijn er onlangs nog mensen langs geweest bij JD? Zoals wellicht velen hebben vernomen is vanaf morgen onze 1.2 TDI er niet meer er staat er voortaan een 1.8TSI in de garage. Mark heeft al laten weten wat hij voor een strakke prijs kan leveren..

MarcoO2 heeft volgens mij ook in het verleden zijn O2 daar laten chippen met 1.8TSI?

Ben wel benieuwd of je hem laat tunen. Ik twijfel nog. Als ik het doe, doe ik het na de garantie.
Jouw motor is ongeveer dezelfde als de mijne dus ik ben erg benieuwd.

Noord26

Forumguru
Mijn dealer heeft in het verleden laten weten volledig achter JD tuning te staan, mits er geen externe box aan te pas komt. En dat was bij de 1.2TDI wel het geval. Bij de 1.8TSI kan het zonder een box (gewoon via OBD) en komt garantie (dus afhankelijk van de instelling van je dealer?) niet te vervallen.

Over welke motor praat jij Ray?

Mark van JD kon mij nog een mooie prijs afgeven wegens in het verleden een groepsaankoop opgezet te hebben. Meldde gelijk dat hij er nog steeds zeer tevreden over was en daarom mij een strakke prijs kon geven. Ik twijfel ook nog een beetje. Standaard komt er cica 180pk/270Nm uit. Of het niet voldoende zou zijn. 215pk/350Nm klinkt wel weer opeens lekker.. :eek:

sitechris

Donateur
Chippen dat hok ;). Even serieus: ik heb er echt nog nooit spijt van gehad. Die extra power is heerlijk. Ik heb overigens zelf ook wel eens in een gechipte octi 1.8 tsi gereden. Heerlijke motor en vermogensopbouw.

Noord26

Forumguru
Het is nu al een heerlijke motor. Je komt vanuit een 1.2Tdi met dermate (te) lange versnellingen (5-bak) naar een 1.8TSI met een 6-bak. Dus ik twijfel nog even. Morgen ophalen. Zit er aan te denken wanneer het beter weer is, dus wanneer de 18" zomerbanden er onder gaan wellicht langs Lochem te rijden.

Vandaar ook de vraag of er meerdere mensen zijn met JD ervaring icm dit blok. En of er gevoelsmatig veel verschil tussen zit. En mocht het gaan gebeuren, gezien de zeer goede ervaringen wordt het zeker JD.

MarcoO2

Forumguru
Ik heb inderdaad mijn 1.8TSI laten chippen door JD. Kwam uit om rond de 220 PK en 360 Nm, volgens mij. En ja, ondanks dat je niks tekort komt met de standaard power, is dit een echte eenrader. 't Wordt er een retesnelle auto van, zonder dat hij er zenuwachtig of oncomfortabel van wordt. Bij gelijkblijvende rijstijl wordt'ie er zelfs nog wat zuiniger door, al zou ik 't daar niet voor doen ;)

LT83

Forumguru
Noord, gefeliciteerd dat zal een heerlijke auto worden!
Mijn ouders hebben een Octavia 1.8TSI, ik denk dat je met een normaale rijstijl met het standaard vermogen al weinig tekort komt. Persoonlijk vind ik de 1.8tsi echt een fijne rustige motor.
Maar, wanneer je op de snelweg gaat inhalen vind ik het vermogen van onderuit in de 5e en 6e versnelling net wat te beperkt. Ik denk dus dat je vooral erg veel plezier gaat beleven aan die extra 80nm koppel, vooral ook omdat de superb niet echt een lichtgewicht is. Dus gewoon tunen en lekker op RON98 rijden en je hebt een super soepele kar!

Noord26

Forumguru
Het is een heerlijke bak.. ;)

Nog een paar schoonheidsfoutjes weg laten werken en we kunnen er voor een hele lang tijd tegenaan. Kom absoluut geen vermogen te kort en ik merkte dat vrouwlief niet boven de 3500tpm met inhalen is geweest. Dus ik kijk het nog even aan betreffende de tuning.

RayDelft

Forumguru
Over welke motor praat jij Ray?

2.0 TSI uit 2012

200 PK en ca 250 NM. Dat zou ongeveer 250 PK en iets van 340 Nm kunnen worden.
Overigens, voor de accelleratie hoef ik het niet te doen. Tussen 0 en pakweg 70 km/u krijgt hij het vermogen bij vol gas toch al nauwelijks op de weg. Maar voor tussenacceleratie tussen +/- 80 en 130 is het misschien de moeite (ookal is hij dan bepaald niet traag).

Noord26

Forumguru
Hej Ray,

Een 2.0TSI heeft standaard wel wat meer als 200pk/250Nm. Alle 1.8TSI die er zonder tuning worden getest zitten op 180 a 185pk en rond de 275Nm. Daar moet een 2.0 duidelijk boven zitten.

LT83

Forumguru
Volgens mij doet een goed ingereden 2.0tsi op RON98 standaard zon 210-225pk en 300-320nm.

@noord, ik vind de 18tsi juist tussen de 2000-3000 toeren wat vermogen missen in hoge versnellingen,
maar dat is natuurlijk ook een persoonlijk gevoel. Als jij er tevreden mee bent moet je het zeker niet doen.
En stiekem is het misschien wel leuker om hem over een jaar ofzo te laten tunen, heb je ineens weer een nieuwe auto :)

Noord26

Forumguru
Die kans is er altijd, maar ik organiseer die niet meer. Je bent vrij om hem zelf op te zetten overigens. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan