Mijn eerste Skoda

Is het eindelijk mooi weer, heb je helaas andere verplichtingen . De rubbers vervangen zal dan ook nog even op zich laten wachten. Wel heb ik tussen de bedrijven door voor de komende APK mijn xenonkoplampen tijdelijk gedemonteerd en vervangen met de originele variant. Dit ivm de elektronische hoogte regeling. Komende vrijdag zal de octaaf bij de garage staan voor het jaarlijks onderhoud met de APK. Hopelijk komt die er zonder problemen erdoor heen.
 
Zojuist het verlossende telefoontje gehad van de garage. De Octaaf is met vlag en wimpel door de apk heen gekomen. Vroeg nog of er bijzonderheden waren (niet apk afkeur) kreeg ik te horen dat de auto in top staat verkeerd. Kortom me is very happy
 
Wie kan mij advies geven over velgen?? Zou graag willen weten wat de standaard ET waarde is geweest van de originele velgen die ooit op mijn octavia hebben gezeten. Ben al even op zoek naar een andere set velgen maar in de steek 5 x 100 is de keuze beperkt in vergelijk tot 5 x 112. Nu kan je met adaptoren werken maar dan moet je ook op de ET waarde gaan letten van de velgen. Deze moeten dan in mijn ogen een lage waarde hebben om een beetje in de buurt te blijven bij de standaard ET waarde. Wie o wie kan me hiermee verder helpen?
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk ET=38

https://www.steekmaat.nl/auto/Skoda/Octavia (1997 - 2005)/2003/02lvzk.html

5x100 is idd lastiger te vinden dan 5x112 helaas. Ik heb echt geluk gehad dat ik destijds tegen een setje knappe OEM Skoda velgen aan liep in de maat waarin ik wilde (heb ze in Vlaanderen gevonden toen)
Daarnaast zijn de 2e hands 5x100 velgen vaak oud (tot bouwjaren 2004/2005 geleverd) en dus vaak beschadigd en/of lelijk.

De Rapid heeft wel ook steekmaat 5x100 maar wel een andere ET waarde. Het aanbod van die velgen is ook nog niet erg groot omdat de Rapid nog vrij nieuw is.

Ik kijk desalniettemin al een tijdje uit naar een ander type OEM velg die meer dicht is qua design en het aanbod houdt niet over in de juiste/gewenste maat.
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik het goed begrijp zou ik bij het gebruik van bijvoorbeeld adaptoren welke 15 mm breed zijn velgen moeten gebruiken die een ET waarde hebben van 53 om gelijk te blijven met de standaard waarde?
 
Nieuwe velgen moeten nog maar even op de wish list..... eerst maar eens op vakantie, dies al duur zat :tongue:.

Vandaag even de octavia onderhanden genomen, dat wil zeggen nieuwe portier rubbers en raamrubbers erin. Dit materiaal (OEM) lag al even op de kast. Vandaag was het weer dan ook meer dan geschikt ervoor en had ik er de tijd voor dus de rubbers maar vervangen. Liep allemaal voorspoedig en bij elkaar ben ik een kleine 2 uur mee zoet geweest. Dadelijk maar eens een proefritje doen (vanavond) om te zien of die nu ook idd minder windgeruis doorlaat in de auto.
 

turboturbo

Forumguru
Ben heel benieuwd... Had jij ook wel eens last van 'plakkende' deuren in de zomer (hete dagen met veel zon)? Of viel dat bij jou wel mee.
 
Test betreft het windgeruis is geslaagd. Voor mijn gevoel is het met een lekker cruisesnelheid (140/150) met 50% afgenomen. Ook even een klein stukje door getrokken, boven de 180 zit je op het oude niveau wat die voorheen al boven de 120 deed. Kortom meer dan tevreden :D
 

EdK

Forumguru
Hier heb ik zojuist nog even gekeken nadat de wagen de hele dag in zon heeft gestaan. De portieren gaan moeiteloos open.
Komt vaak door dat ze nog een poederachtige substantie op rubber hebben zitten.
In jaren met gebruik van siliconen en/of vaseline etc worden ze vet en gaat het met warm weer plakken...

Mijn Opa ( niet Oma ) zei altijd, al je rubbers insmeren met speksteenpoeder behalve de rubbers waar je seks mee hebt...
 
Laatst bewerkt:
Vannacht weer terug gekomen van een wel verdiende vakantie. Bij thuiskomt stond de O1 braaf te wachten op het baasje voor een fijn ritje huiswaarts. Echter heeft die onderweg wat schade op gelopen :(. Door het gewicht van de kinderen op de achterbank plus ruim 40 kilo bagage in de kofferbak zijn de wielen achter met enige regelmaat tegen de binnenkant van de wielkasten geschaafd. Net even goed gekeken bij daglicht. Op beide banden aan de zijkant van de band net thv het loopvlak zijn is er een klein laagje rubber vanaf gerafelt (hooguit 1 mm). De binnenkuipen van de wielkasten zijn er erger aan toe :O, hier zijn hele stukken plastic weggesmolten door de wrijving. Kan dit verder kwaad? Of moeten er nu nieuwe binnenkuipen gezet gaan worden zodat er bij regenachtig weer geen water in de auto terecht kan komen?? Kan dit in de toekomst voorkomen worden door het plaatsen van extra hulpveren (als deze überhaupt bestaan voor een O1)??
 

eriktv

Forumguru
Balen! En vreemd dat dit kan gebeuren, klinkt toch niet als extreem zware belading.. :sterretjes:

Een setje wielkuipen kan toch bijna niks kosten op de sloop? Ze zijn in ieder geval heel makkelijk te bevestigen. Gelukkig is de schade aan de banden beperkt gebleven, dit was een duurder geintje geweest.
 
Ja zeker balen, denk dat het komt dat de auto en verlaagt is in combi met grote wielen (18 inch). De wielkuipen zullen dus vervangen moeten gaan worden. Hopelijk kan er met de vering ook wat gedaan worden zodat ie wel verlaagd blijft, maar minder door zijn hoeven zakt wanneer er geladen wordt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hulpveren zijn in principe een goede oplossing tegen te ver doorzakken bij zware belading, naar mijn praktijkervaring. Bij licht gebruik merk ik er weinig van omdat het begin van de veerweg nog redelijk soepel is, pas bij verder inveren neemt de weerstand progressief toe.

Maarrr... in hoeverre dat nog mogelijk is bij een verlaagd onderstel kan ik niet beoordelen. Zal ook wel afhangen van de mate van verlaging, vermoed ik.
Daarvoor zul je bij een terzake deskundige te biecht moeten!
 
Bovenaan Onderaan