Mijn eerste Skoda

Topic in 'Mijn auto' gestart door Mike (Skoda 1.8T), 19-05-2013.

1. EdK

EdK Forumguru

Komt vaak door dat ze nog een poederachtige substantie op rubber hebben zitten.
    In jaren met gebruik van siliconen en/of vaseline etc worden ze vet en gaat het met warm weer plakken...

Mijn Opa ( niet Oma ) zei altijd, al je rubbers insmeren met speksteenpoeder behalve de rubbers waar je seks mee hebt...

Laatst aangepast: 31-05-2017
    Kiswum, eriktv en turboturbo vinden dit leuk.

2. Mike (Skoda 1.8T)

Mike (Skoda 1.8T) Forumguru

Vannacht weer terug gekomen van een wel verdiende vakantie. Bij thuiskomt stond de O1 braaf te wachten op het baasje voor een fijn ritje huiswaarts. Echter heeft die onderweg wat schade op gelopen :(. Door het gewicht van de kinderen op de achterbank plus ruim 40 kilo bagage in de kofferbak zijn de wielen achter met enige regelmaat tegen de binnenkant van de wielkasten geschaafd. Net even goed gekeken bij daglicht. Op beide banden aan de zijkant van de band net thv het loopvlak zijn is er een klein laagje rubber vanaf gerafelt (hooguit 1 mm). De binnenkuipen van de wielkasten zijn er erger aan toe :O, hier zijn hele stukken plastic weggesmolten door de wrijving. Kan dit verder kwaad? Of moeten er nu nieuwe binnenkuipen gezet gaan worden zodat er bij regenachtig weer geen water in de auto terecht kan komen?? Kan dit in de toekomst voorkomen worden door het plaatsen van extra hulpveren (als deze ├╝berhaupt bestaan voor een O1)??

3. eriktv

eriktv Forumguru

Balen! En vreemd dat dit kan gebeuren, klinkt toch niet als extreem zware belading.. :sterretjes:

Een setje wielkuipen kan toch bijna niks kosten op de sloop? Ze zijn in ieder geval heel makkelijk te bevestigen. Gelukkig is de schade aan de banden beperkt gebleven, dit was een duurder geintje geweest.

4. Mike (Skoda 1.8T)

Ja zeker balen, denk dat het komt dat de auto en verlaagt is in combi met grote wielen (18 inch). De wielkuipen zullen dus vervangen moeten gaan worden. Hopelijk kan er met de vering ook wat gedaan worden zodat ie wel verlaagd blijft, maar minder door zijn hoeven zakt wanneer er geladen wordt.

5. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Hulpveren zijn in principe een goede oplossing tegen te ver doorzakken bij zware belading, naar mijn praktijkervaring. Bij licht gebruik merk ik er weinig van omdat het begin van de veerweg nog redelijk soepel is, pas bij verder inveren neemt de weerstand progressief toe.

Maarrr... in hoeverre dat nog mogelijk is bij een verlaagd onderstel kan ik niet beoordelen. Zal ook wel afhangen van de mate van verlaging, vermoed ik.
    Daarvoor zul je bij een terzake deskundige te biecht moeten!

Mike (Skoda 1.8T) vindt dit leuk.
  6. Mike (Skoda 1.8T)

Ga zo dadelijk even langs de dealert... kijken of ik een artikelnummer kan achterhalen en wat hij er voor rekent voor de benodigde onderdelen. Zag al wel kuipen voor de voorzijde op het net die kosten nieuw tussen de 10 en 20 euro per stuk. Valt dus wel mee. Misschien dat @Antera mij wel advies kan geven m.b.t. de vering. Dus Mark, wat kan je mij hier over adviseren??

7. Antera

Antera Forumguru Donateur VCDS support

Ik ken dit probleem maar heeft meer met de laagte te maken en daarnaast de breedte/et waarde van je wielen. Word of plattere bandjes of andere wielen of omhoog :-)

Mike (Skoda 1.8T) vindt dit leuk.
  8. Mike (Skoda 1.8T)

Thnx, andere velgen stonden al op het lijstje, misschien kijken of de velg breedte wat lager kan dan huidig (vermoed dat die 8j zijn met een ET van 35). De huidige banden zijn 225/40. Lijkt me toch plat zat omhoog kan, maar lijkt me niet echt een mooie optie.

9. Mike (Skoda 1.8T)

De wielkuipen zijn reeds binnen, ga ze zodadelijk ophalen bij de dealer. Heb ze gewoon via hun besteld omdat de prijs mij reuze meeviel (40 euro per kuip). Als de wielen er dan toch afzijn ga ik gelijk een klusje doen wat al 3 jaar op de plank ligt om te doen, namelijk de remklauwen voorzien van een mooie nieuwe groene laklaag. De auto kan hier nu lang genoeg stilstaan (minimaal 24 uur) zodat de verf goed kan opdrogen.

turboturbo en eriktv vinden dit leuk.
  10. Mike (Skoda 1.8T)

Eindelijk is het een beetje weer en heb ik tijd, dus vol goede moed wilde ik lekker even aan de auto gaan sleutelen.

Alles klaar gelegd, wielbouten losgehaald, krik erbij gepakt (hydraulisch)....k#t past er niet onder. Dan maar de standaard krik erbij. Ik deze erbij gepakt en tja.... waar zitten de krikpunten?? Boekje erbij gepakt, die had het over 2 putten achter de dorpel met pijlen aangegeven op een plaatje. Heb beide zijde van de auto van voor tot achter bekeken, maar de krikpunten zijn niet te vinden. Wel zag ik genoeg beschadigingen op de dorpels wat lijkt op een misplaatste krik.

Ben de poging maar gestaakt, geen zin in schade door een verkeerd geplaatste krik. Binnenkort maar een brug gebruiken om dat klusje te klaren...

11. turboturbo

turboturbo Forumguru

Ook bij een brug moet je gebruik maken van die punten.....

Het zijn omgekeerde driehoekjes in de lak gestanst, op ong 15cm vanaf de wielkasten.
    Je moet echt onderop de dorpel aan de zijkant kijken.

Bij de O2 hatchback staan de markering kennelijk verstopt achter de deuren:

image.png

Kijk voor de zekerheid eens of dat bij jouw O1 hatchback ook zo is?

Laatst aangepast: 26-08-2017
  12. Mike (Skoda 1.8T)

Zal dadelijk nog eens kijken, heb de markeringen aan de onderzijde van de wagen niet gevonden, ook niet aan de zijkant van de dorpel.

13. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Kijk naar de zijkant van de felsrand, dat is die rand waar de krik omheen valt. Daar moet je die markeringen kunnen vinden op een cm of 10 vanaf de wielkasten, tenzij iemand er ooit een te dikke laag bodembescherminng overheen heeft gezet die ze maskeert.

14. Mike (Skoda 1.8T)

Heeft even geduurd, maar vandaag was het dan zover. De octaaf is even bij ' de dokter' op de brug geweest. Eenmaal zwevend in de lucht was het een koud kunstje om de velgen eraf te halen en de kuipen te vervangen. Binnen een half uur stond die weer op zijn pootje en zijn mijn wielkasten weer dicht aan de binnenzijde. Nogmaals dan @Antera voor het gebruik kunnen maken van de brug en tools

Antera, eriktv en turboturbo vinden dit leuk.
  15. Antera

Antera Forumguru Donateur VCDS support

Graag gedaan en tot de volgende keer

16. Mike (Skoda 1.8T)

Dat zal hoogstwaarschijnlijk over een niet al te lange tijd gok ik zo

17. Mike (Skoda 1.8T)

Ff geleden alweer, maar intussen zijn er wel wat zaken vervangen/aangepast met vandaag de recentse update. Na een leuk dagje Friesland vandaag staat de Octavia op nieuw schoeisel. Ziet er gelijk heel anders uit, maar het mis staat zeker niet.

Oud:

20180224_091901.jpg

Nieuw:

20180224_121629.jpg 20180224_121649.jpg

VentoTDI, eriktv, CDK en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Blackokkie2

Blackokkie2 Forumguru

Op zich mooie velgen, alleen ik hou niet van a-symmetrische velgen. Aan de andere kant van de auto draaien ze verkeerd om.

19. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Geen mens ter wereld zal beide zijden van de auto tegelijkertijd zien, toch?

20. Blackokkie2

Blackokkie2 Forumguru

nee tegelijkertijd niet

Deel deze pagina