Mijn eerste Skoda

Maar weet iemand raad met het gevraagde? Waar ik op letten moet bij led verlichting? Niet dat ik straks om de haverklap kapotte lampen heb en dat mijn richtingaanwijzers overstuur gaan knipperen hehe.
 
Zoals sommige al weten is een 1 of andere onverlaat ongeveer 1,5 week geleden langs mijn wagen geschraapt wat resulteerd in 355 euro schade (ex. Btw) en natuurlijk geen fatsoen in zijn/haar donder gehad om een briefje achter te laten. De claim heb ik na de aangifte bij de politie ingediend bij het waarborgfonds.

Vandaag is namens dat fonds een schade expert langs geweest en hij ging de het positief indienen bij het waarborgfonds. Het hangt nu van het fonds zelf af of de schade minus het wettelijk bepaalde eigen risico van 250 euro wordt uitgekeerd. Als dit het geval is zal de wagen op korte termijn na de uitkering worden hersteld. Dat betekend dus dat de hele voorbumper opnieuw gespoten zal worden en dus er weer netjes strak uitkomt te zien.

Zal bij de schade hersteller vragen wat het kost om de moterkap gelijk mee te spuiten aangezien hij toch de kleur van de lak moet aanmaken voor de bumper. Hopelijk scheelt dat in de kosten dat wat de raming de vorige keer was. Wordt afwachten dus.

De foto's van de schade:

uploadfromtaptalk1441828600278.jpg uploadfromtaptalk1441828614045.jpg
 
Ja leuk was even anders idd. Was met mijn gezin lekker uit eten geweest en trof dit zo aan op de parkeerplaats van het restaurant. Was een niet zo leuk en lekker dessert zeg maar.
 
Betreft de schade is het nu even afwachten. Van de week is de schade expert langs geweest vanuit het waarborgfonds en hij gaf aan dat hij groen licht zou gaan geven richting het fonds. Die zullen uiteindelijk gaan bepalen of ze gaan uitkeren de ja of de nee.

Al een tijdje erger ik me al even aan de kwaliteit van mijn audio in de wagen. Nu zijn het gewoon de standaard speakers nog die na bijna 13 jaar gewoon oud geworden zijn. De boel kraakt enorm bij een beetje bass in de muziek of als een dj een wat zwaardere stem heeft. Kortom gewoon dik ruk dus. Vanmiddag maar even bij de car hifi center in Rosmalen naar binnen gestapt en zoals verwacht gelijk ook geslaagd. Nu nog even een uurtje of 2 á 3 goed klus weer en dan zal het een hele verbetering zijn. Mijn keus is na mede na advies van @Kippie-style gevallen op een set rockford fosgate speakers uit de serie punch. Zowel de voor als achter speakers gaan vervangen worden waarbij gelijk de voorste portieren geisoleerd gaan worden met dempingsmateriaal zodat het niet op een later tijdstip gaat resoneren en rammelen

uploadfromtaptalk1442073368059.jpg
 
Zojuist klaar met een paar uurtjes hobbyen. Resultaat oude speakers eruit en de nieuwe erin. Tjonge wat een wereld van verschil zeg. Van krakend en zeer blikkerig geluid, naar vol en mooi geluid zonder gekraak. Me is weer happy :D. Had dit al veel eerder moeten doen eigenlijk. Nu misschien nog tzt eeb subwoofer achterin de kofferbak. Een versterker daarvoor heb ik immers nog in de kast liggen. Gezien het merk van de speakers zal het ook wel een Rockford Fosgate gaan worden. De versterker zelf is een Lightning Audio welke zoals de kenner wel weet ook bij Rockford Fosgate uit de fabriek komt rollen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Zo juist even snel langs de dealer geweest om de wagen uit te laten lezen. Het oranje moterlampje brandde nog steeds namelijk en de auto liep sinds gisteren ook niet lekker meer stationair (1100 toeren ipv de 750 toeren met de CC uitgeschakeld).

Uit de diagnose blijkt de N249 klep, een klep die de uitlaatgassen rond de turbo regelt defect is. De monteur heeft hem via de software in de auto aangestuurd, maar hoorde geen reactie dat de klep ook enigzins wat deed.

Mijn vraag aan de kenners hier op het forum waar zit deze klep verborgen en is deze makkelijk te vervangen? Of moet daarvoor de helft van wat onder de kap zit worden uitgebouwd omdat je er anders niet bij kan komen?

Wat zou zo'n klep kosten trouwens iemand enig idee?
 
Wat een stof hier weer :O. Inmiddels zijn de hierboven omstreden problemen opgelost. Het probleem zat hem voornamelijk in een gescheurde carterontluchtingsslang en een gesprongen vacuüm slang bij de turbo :O.

Afgelopen week is de Octavia bij de garage geweest voor zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt en APK. Bij de keuring was ik vergeten om de koplamp units om te wisseln van xenon naar normaal halogeen ivm de hoogte verstelling, ondanks dat is de wagen gewoon goed gekeurd, ze hadden tijdens het keuren het wieltje van de hoogte verstellling even verwijderd (Y). Wel moesten een paar nieuwe banden eronder aan de voorzijde, niet heel vreemd na bijna 20.000 kilometer. Enige wat eraan zit te komen is het vervangen van de stofhoezen van de schokbrekers aan de achterzijde en de remmerij achter moet over 5000 kilometer vervangen worden. Dit laat ik uitvoeren zodra de belastingdienst het geld heeft gestort wat ik terug krijg :D (Y).

Dit jaar was het vervangend vervoer een Fabia Combi 1.2 tsi met DSG. Vondt de auto voor een 1200 verrassend rap, ook de DSG automaat reed fijn als je er eenmaal een beetje aan gewent ben. De Fabia reed comfortabel en soepel, echter zou het fijner zijn als de motor minder nadrukkelijk aanwezig zou zijn.

Kreeg bij de garage complimenten over hoe de Octavia erbij staat, voor zijn leeftijd was het een hele nette wagen zeiden ze bij de garage. Vooral de Skoda logo's welke op de grond projecteren bij het openen van de portieren vonden ze heel bijzonder en erg mooi :tongue:. Altijd leuk om te horen zulke dingen (Y).
 
Dat volgens mij ook ja, maar dat zal het niet zijn geweest. De xenon units kunnen normaliter in hoogte worden versteld, echter heb ik dit niet aan de praat gekregen. Daarom heb ik voor de APK nog een set koplampen liggen op zolder welke normaal halogeen zijn. Bij deze werkt de hoogte verstelling wel elektrisch zoals het zou moeten.

Heb ooit wel eens vernomen dat 1 van de APK eisen is: als het op de wagen aanwezig is zoals elektrische hoogteverstelling dat het dan ook functioneren moet. Omdat dat het dus niet deed, hebben ze voor het gemak het wieltje van de hoogte verstelling verwijderd. Zo is het niet op de wagen aanwezig en hoeft het ook niet te werken;).
 

turboturbo

Forumguru
Oké, ik snap het, wanneer de auto uitgerust is met handmatige hoogteverstelling van de lampen, moet die werkzaam zijn idd.

Ze hebben dus het wieltje uit het bedieningspaneel gehaald, tijdelijk? En tijdelijk omgewisseld met een gewone lampschakelaar zonder deze functie?
 
Ga der vanuit dat dit punten gewoon goed zijn uitgevoerd (Y). De garage had gebeld dat ze dit waren tegen gekomen met de keuring, ik zei toen gelijk dat ik vergeten was om de units even te vervangen voor de standaard originele (alhoewel de xenon variant ook originele zijn) koplampunits. Toen zei die beste man gelijk ow dan halen even met jou goedkeuring het wieltje weg waarmee je de hoogte verstelling normaliter doet. Als de apk is gedaan en er is geen steekproef van de RDW dan zouden ze hem daarna weer terug plaatsen. Dit is idd ook gebeurd :). Andere afkeur punt waren de voorbanden, iets wat ik zelf al wist en van te voren ook al bij de garage heb aangegeven.
 
Weet dat dit eigenlijk hier niet thuis hoort, maar vandaag mijn nieuwe bedrijfswagen gekregen. Had helaas geen keuze... Al met al is het wel een fijne wagen om mee te rijden. Hij is best wel vlot, beter dan wat ik had van de zaak was het dan ook al snel.
57ecf9498cd3e05373788e8e7891d407.jpg
 
Bovenaan Onderaan