Karoq style 1.5TSI DSG 150 pk geen gas respons bij koud of vochtig weer

Bopper

Lid
Ja bijna alle VAG modellen met de nieuwe 1.5

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Hebben er ondertussen al meer rijders het geluk of ongeluk, om te rijden met deze update?
Afgelopen week heb ik, omdat ik niets vernam van de dealer, zelf maar eens contact met hem opgenomen.
Deze gaf aan dat idd de software er was geweest, maar nu weer offline was gehaald voor mijn VIN ?
 

oco1979

Forumguru
bij de 1.0tsi motoren gaan de gasklep geregeld defect.
Mogelijks idem gasklep bij de 1.5tsi motoren.
 

Rainesh

Forumguru
Ik zie dat de flashfiles nog steeds beschikbaar zijn. Dus snap niet waarom ze dan niet voor de dealers beschikbaar zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

LdN

Forumguru
Ook ik rij de 1.5 handbak en ervaar het ook, schokkend optrekken met koude motor, geen gasreponse bij optrekken
en dus stilvallen, vanuit laag toerental versnellen, geen enkele reactie of versnelling.
Lijkt allemaal met hetzelfde te maken te hebben, onder een bepaald toerental geeft de motor compleet niet thuis.
Omdat ik een handbak heb en dus een koppeling kan je wat met je toerental spelen en is het goed te voorkomen
maar goed is het niet.
Ook mijn dealer op de update gewezen, Skoda gaf aan bekend te zijn met het probleem maar nog geen
oplossing te hebben.
Kan het niet zo zijn dat ze een aantal eerste klagers als proefkonijn gebruiken om de update te testen?
Ik heb destijds als een van de 1e bereiders van een 1e generatie Ford Focus C-max ook een probleem gehad wat men in eerste instantie met
software updates heeft geprobeerd op te lossen, elke update bracht wel verandering maar geen 100% oplossing.
Ik kreeg inderdaad de indruk een soort proefkonijn te zijn.
Later een gemodificeerd gasklephuis gekregen en in combinatie met de laatste update was dat de oplossing,
daarna nooit meer problemen gehad.
 

ertromp

Forumguru
De 1.5 TSI is al in 2016 geïntroduceerd. Jammer dat VAG zolang aan het testen is :nailbiting:
 
Laatst bewerkt:

XanderVR

Actief lid
Hier ook een 1.5 TSI Handbak met de genoemde problemen.
Inderdaad schokkend optrekken met koude motor, en stilvallen bij een laag toerental wat @LdN allemaal beschreven heeft.
Inderdaad koppeling weer indrukken en dan met wat meer gas op laten komen werkt wel, maar is natuurlijk niet de ideale situatie.
 

Beauri

Forumguru
WLPT normen of niet, hij hoort gewoon te reageren op het gaspedaal, moet hem nog krijgen, maar na het lezen van al die berichten hier heb ik nu al bijna spijt van de aanschaf. Misschien helpt te schande zetten bij andere merken forums met een waarschuwing voor het 1.5 TSI VAG product wat sneller bij het oplossen van het probleem door die sjoemelaars?
 
Laatst bewerkt:

LdN

Forumguru
Het hele WLTP verhaal heeft volgens mij geen positieve invloed op de 1.5 gehad. Ik heb proefgereden in een pre WLTP
1.5 en de auto die ik uiteindelijk kreeg is een na WLTP uitvoering en er is wel degelijk een flink verschil.
De oude 1.5 reed zoals ik van de 1.4 (140pk) gewend was, de huidige 1.5 is een zeer tamme uitvoering daar van.
Nu is een Karoq wel wat zwaarder dan de octavia die ik eerst had en ook de luchtweerstand zal flink groter zijn
maar de 1.5 heeft ook 10pk meer.
De duw in je rug die ik tijdens inhalen op de snelweg tussen de 100 en 130kmh van de 1.4 wel kreeg is nu geheel
verdwenen, ik heb zelfs met een inhaal poging verschillende keren de rechter baan weer op moeten zoeken omdat de verwachte
response van de motor vele malen minder was dan ik gewend was van de 1.4.
Nu zal dat niet allemaal aan de motor liggen, ook de overzet verhoudingen zijn heel anders, de 6e versnelling is
nu veel meer een soort overdrive.
Onder de 80kmh gebruik ik de 6e versnelling in het geheel niet meer en ik schakel hem pas in vanaf c.a. 100kmh.
En gewoon ouderwets weer een tandje terug bij inhalen.
Of dit allemaal door het WLTP verhaal veroorzaakt word weet ik dus niet maar ik heb mijn rijstijl behoorlijk moeten
aanpassen om zonder horten en stoten vlot te kunnen rijden zonder af en toe met geknepen billen te zitten.
 

Rainesh

Forumguru
Heb je al je gasrespons laten aanpassen? Dat helpt wel enorm namelijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 

Beauri

Forumguru
@LdN , heb geen ervaring met de turbootjes van VW, zal hem moeten vergelijken met mijn huidige niet turbo motor, heb proefgereden begin november verleden jaar, en ondanks dat het een DSG was, wilde hij wel van plek en zat er zeker meer fut in dan mijn huidig blok...... huidig blok mag dan wel niet super gretig zijn, gas geven geeft wel ALTIJD een reactie en dat is met mijn rijstijl wel nodig, als er ergens een gaatje is, dan wacht ik niet als een oudwijf af of er een voetbalveld ruimte is, maar gas erop en gaan met die banaan...... heb een rode gekozen en wil natuurlijk ook dat ie gaat als de brandweer. Vrijdag ophalen en dan heb ik ook de mazzel om vakantie te krijgen, kan er dan ook al mijn tijd insteken om hem netjes, maar zeker niet als een hooooooogbejaarde in te rijden.

We houden elkaar op de hoogte en ook ik zal natuurlijk mijn ervaringen delen op het forum.
 

LdN

Forumguru
@Rainesh & @wakkie
Mijn Karoq is net zo als mijn vorige octavia voorzien van drive mode select, ik kan dus zelf de gasresponse op "sport" zetten.
Dat verbetert het geheel wel maar het word nog steeds geen octavia 1.4 in normaal.
Overigens vind ik het nog steeds ook matig dat je elke keer de mode handmatig weer moet
instellen, bij de octavia bleef dat gewoon in de laatste keuze staan, de Karoq valt altijd
weer terug in normaal na het uitschakelen van de motor.
 

Rainesh

Forumguru
Nee gasrespons aanpassing is bovenop je drive mode selectie. Rijdt in alle standen beter en in sport nog veeel beter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

LdN

Forumguru
Ok, is het niet jezelf bedotten door het aanpassen van de proportionele regeling? Met andere woorden
bij een gelijk aantal graden verstelling van de gaspedaal potentiometer word meer gas gegeven dan
normaal?
Kort om eigenlijk hetzelfde als meer gas geven maar dan met een kleinere slag?
Gevoelsmatig lijkt het dan beter maar eigenlijk loop je gewoon sneller naar de max. waarde toe en zal
het laatste stuk van de potentiometer geen reactie meer opleveren.
Om even aan te geven, bij de mislukte inhaal acties die ik omschreef zat het gaspedaal bijna door de
bodem heen en was de versnelling ver beneden wat ik gewend was.
Misschien eerst de dealer maar eens proberen te overtuigen dat er wel degelijk een sw update is voor het
probleem, vooralsnog komt hij niet verder dan "het probleem is bekend maar er is voor uw auto nog
geen update".
 

Rainesh

Forumguru
Haha nee.

Je gasrespons curve is normaal exponentieel. Door de aanpassing (een instelling van de auto) is het nu meer lineair waardoor het respons sneller opgebouwd wordt en de auto dus beter reageert.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan