Karoq style 1.5TSI DSG 150 pk geen gas respons bij koud of vochtig weer

Topic in 'Karoq' gestart door minimark, 09-01-2019.

1. Beauri

Beauri Forumguru

@minimark , fijn dat het voor jou nu opgelost lijkt te zijn, kan helaas niet melden dat dat ook voor mijn, in mei geproduceerde, uitvoering geld. Er spelen/speelden wat verschillende problemen en ik kreeg ruim een maand geleden 2 updates. In deze maand is hij ondertussen al weer 3x uitgevallen, 2x bij vooruit rijden en 1x zelfs bij achteruit parkeren. Op het moment dat je dan gelijk de koppeling weer intrapt start hij wel weer direct, maar het is natuurlijk niet zoals het hoort. Zelf geen last van bokkerig gedrag gehad, alleen het uitvallen bij wegrijden uit stilstand vandaan, het kwam bij mijn kenteken registratie wel met een aantekening te staan, er staat nu bij dat het opgelost is..... maar dat is in mijn geval helaas nog niet het geval. Het probleem is bij mij alleen maar iets verplaats, hij doet het nu als de motor al iets warmer is, dus iets later, kwam erachter toen ik in de file terecht kwam na een kleine 10km gereden te hebben. Geduld is een schone zaak en het zal dan hopelijk net als in jouw geval wel opgelost worden. Veel plezier met je Karoq en nu maar hopen dat hij het lekker blijft doen:)

den takken vindt dit leuk.

2. minimark

minimark Lid

Dat is vervelend. Ik weet niet precies wanneer mijn karoq gemaakt is geweest maar ik had hem in januari 2018 op het autosalon van Brussel besteld....levering zou normaal gezien voor eind mei gepland zijn....ik heb hem midden september gekregen....de overgang van NEDC naar WLTP heeft voor een lange vertraging gezorgd

3. Frens

Frens Lid

Nou, de auto is naar de dealer geweest en ik heb naar de update gevraagd. Hier is me verteld dat de motor door de update wat meer vermogen onderin, waardoor de problemen van stilvallen zich niet meer voordoen. Echter...

Achteraf wist de monteur me te vertellen dat er geen update was voor de 1.5 handbak versie (levering aug 2018, pre-WLTP model). Alleen de DSG versie krijgt deze update. Dit kan verklaren waarom @Beauri geen verbetering ziet (iets met de koppeling intrappen verraadt het gebrek aan DSG ;) ). Mijn motor loopt wel iets beter met de nieuwe olie, maar verder is er niks veranderd, jammer.

4. Rainesh

Rainesh Forumguru

@Frens Weet je wat je huidige softwareversie is?

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com

5. Beauri

Beauri Forumguru

Heb inderdaad een 6 handbak, maar mijn auto is gebouwd in mei 2019, iets met een serie met een verhaal over de dynamo.

Dit staat er in de RDW kentekenregistratie bij mijn kenteken:

Terugroepactie 1
    Omschrijving

Door een programmafout van het motorregelapparaat bestaat de mogelijkheid dat bij lage toerentallen te weinig koppel beschikbaar is.

Mogelijk gevolg
    Mogelijk kan het voertuig bij het wegrijden op een helling, ondanks volgas, terugrollen of geen gas oppakken en vertraagd acceleren in de verkeerstroom waardoor risico op ongevallen kunnen bestaan.

Herstel
    De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De merkdealer zal een update aan het motorregelapparaat uitvoeren.
    Uitslag terugroepactie 1
    Probleem verholpen?
    Verholpen
    Aantal teruggeroepen:
    16.760

Ik ben op 10-10-2019 bij de dealer geweest en aldaar zijn er volgens een rapportje, dat ik moest tekenen, 2 updates uitgevoerd, oa de EV24 update. Ongeveer 2 weken nadat ik de update al had laten uitvoeren, kreeg ik nog een brief van de importeur om deze update te doen......

Denk dat er verschillende problemen waren/zijn. met de 1.5 TSI, zoals al eerder gemeld heb ik nooit bokkig gedrag gehad, wel is bij mij voordat ik de update had gedaan, het 3x voorgekomen dat de motor afsloeg op het moment dat ik wilde wegrijden. Na de update is het helaas nog niet opgelost, in mijn geval al weer 3x voorgekomen dat hij afsloeg, dit heb ik reeds ruim een week geleden gemeld bij de dealer en als het goed is, dan is dit ook doorgemeld aan de importeur.

Het verhaal dat er voor mijn auto en mijn probleem geen update zou zijn klopt denk ik niet helemaal, dealer gaat mij toch niet zwart op wit een brief geven waarin hij meld dat hij de update heeft uitgevoerd, ook omdat een serieuze zaak mbt veiligheid is en ook vermeld staat in de RDW kentekenregistratie.

Voor de versieliefhebbers...... het spijt me, heb geen idee wat ze op 10-10-2019 wel of niet hebben gedaan.

6. rogierl

rogierl Senior Member

Kan ik de geïnstalleerde software versie ergens inzien? (zonder een hardware dongle)

7. ertromp

ertromp Forumguru Donateur

Nee helaas.

rogierl vindt dit leuk.
  8. XanderVR

XanderVR Actief lid

Ik rijd een 1.5 handgeschakeld, geleverd in mei dit jaar.
    Ik heb enkele weken geleden mijn auto naar de dealer (Ames) gebracht voor een bandenwissel.
    Deze gaven mij aan dat er voor de Karoq een terugroep was voor een software update, welke ik meteen heb laten doen.

Ik kan wel zeggen dat het bokken en de slechte gasrespons bij lage toeren verleden tijd zijn.
    Ik bemerk ook geen schok tussen de 1 en 2, en heb het idee dat hij ook iets pittiger reageert als voor de update.

Pendragon vindt dit leuk.
  9. Skodiak

Skodiak Senior Member

Afgelopen week 30K km beurt gedaan aan de kodiaq met 1.5tsi. Kreeg ook de update. Toch wel raar dat ik geen brief of iets anders heb gekregen voor die tijd. Heb het idee dat weg Rijden in de D fijner gaat. houdt iets minder in en schakeld 1 en 2 wat lekkerder.
    Icm aangepaste gasresponse voelt het allemaal wat meer natuurlijk.
    .....Nu paar weken mee gereden en ben overtuigd dat deze update auto eindelijk laat rijden zoals hij was bedoeld. Inhouden, traag reageren is verleden tijd. Zelfs de vrouw merkt het verschil

Laatst aangepast: 08-01-2020
  10. Frenkie

Frenkie Forumguru

Ik ben nog steeds niet tevreden over de nieuwe software. Het probleem is in mindere mate aanwezig, maar is zeker niet weg. Met name bij nat weer en ik schakel snel naar zijn 2 (bij 10-15 km/u), dan heeft het systeem zo ongeveer 0 power. kom nauwelijks van mijn plaats af.
    Buiten dat heb ik er nog steeds erg veel last van dat de automatische handrem bij filerijden af en toe veel te lang vast houdt. Dit zou ook met de nieuwe software opgelost zijn, maar helaas.
    Heb vorige week ook weer een nieuw euvel ontdekt (per toeval). Bij nat weer kan ik de automatische kofferklep niet met de sleutel openen. Handmatig daarentegen wel.

11. Rainesh

Rainesh Forumguru

Autohold even laten aanpassen met vcds. Dan gaat dat stuk beter. En misschien ook je gasrespons

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com

Last edited by a moderator: 10-01-2020
  12. Frenkie

Frenkie Forumguru

@Rainesh Wat bedoel je daar precies mee? Wat wordt er dan aangepast?

Last edited by a moderator: 13-01-2020
  13. Rainesh

Rainesh Forumguru

@Frenkie Je kunt je autohold instelling aanpassen met vcds. Dat werkt het vloeiender ipv een bonk als het los laat. Rijdt stukken fijner.

14. Frenkie

Frenkie Forumguru

Misschien toch dan maar eens wat dingen laten aanpassen. Zit er toevallig iemand hier die dit kan regio Weert/Eindhoven? (ik weet het, er is een ledenlijst, maar 29 pagina's doorspitten zonder enige format is lastig).

15. Peter-036

Peter-036 Forumguru Moderator

16. Duijzer

Duijzer Forumguru Donateur

Even naar @Antera in Breda is toch wel te doen?

17. Hallo iedereen , wij hebben een Karoq 2019 , ook bij ons vertelden men ons dat het normale behavior is.
    Maar wij zijn daar niet akkoord mee, het is levensgevaarlijk van de steenweg op te rollen en te moeten wachten dat de wagen herstart 5 seconden dat we aangereden kunnen worden)
    Het is duidelijk een technisch probleem dat ze moeten oplossen want het gebeurd enkel bij koude temperaturen (dan is het niet normaal voor een nieuwe wagen)

Een andere reden dat we kunnen aannemen dat het niet normaal is: het gebeurt niet bij het initieel opstarten, we kunnen altijd wegrijden, het gebeurd pas nadien.

Wij hebben trouwens ontdekt dat het iets met de start/stop functie te maken moet hebben, want als we het nu voorhebben dan zetten we de startstop uit:aan en het probleem is ook opgelost. Er is duidelijk een probleem met de start stop functie.
    Breng zeker je wagen terug binnen en klagen!! Iedereen heeft het voor dan is het niet normaal. Dus blijven volhouden met klagen. Eventueel aangetekende brief voor hun in gebreke te stellen . Anders gaan ze nooit aandringen bij het fabriek van volkswagen dat er iets aan de hand is.

turboturbo vindt dit leuk.
  18. Rainesh

Rainesh Forumguru

Heb je de laatste software updates gehad?

Last edited by a moderator: 17-02-2020
  19. rogierl

rogierl Senior Member

Hoe zie je je versienummer? Ik heb namelijk ook een Karoq 1.5 DSG, maar ik heb nul problemen.

20. Rainesh

Rainesh Forumguru

Uitlezen met vcds of obd11

Last edited by a moderator: 17-02-2020

Deel deze pagina