Karoq style 1.5TSI DSG 150 pk geen gas respons bij koud of vochtig weer

Hallo allemaal,

Mijn vrouw heeft sinds september haar Karoq 1.5TSI (150pk) DSG in ontvangst mogen nemen. Ze is hier heel tevreden over doch heeft haar auto één groot probleem.
Als het vriest en mijn vrouw s'ochtends achteruit rijdt om de oprit te verlaten en de pook terug in "D" krijgt ze soms geen gas respons. De karoq doet gedurende een 5-7 seconden niets ook al geeft ze plankgas.

Als de Karoq dan plots aanslaat rijdt ze door tot aan het volgend kruispunt waarna ze, bij het oprijden van een drukke weg, opnieuw praktisch geen gas respons krijgt...de karoq rijdt dan tegen 5-10km/h vooruit tot dat mijn vrouw de motor herstart en dan kan ze weer doorrijden.

Als de motor éénmaal warm is heeft ze geen problemen. Deze " problemen" komen enkel voor bij vriestemperaturen of als het heel vochtig weer is. Wij hebben de karoq al tot 2x toe bij de garagist binnen gebracht maar zij kunnen niets vinden. Is er iemand die dezelfde problemen heeft en misschien een oplossing heeft gevonden?

T'is best wel vervelend als je een drukke weg oprijdt en plots doet je auto niets meer :nailbiting:

Groetjes Mark

( P.S ik had per ongeluk dezelfde topic aangemaakt bij " Mijn auto/Impressies...maar krijg het niet gewist :bloos:)
 

Beauri

Forumguru
Bij het voorstellen was het jullie auto en nu met het probleem is het haar auto:sterretjes::jaja:

- Over die oprit, heeft die een helling?
- Al eens bij thuiskomst de auto achteruit de oprit opgereden om zodoende bij het vertrek
vooruit weg te kunnen rijden?
- Hoeveel kilometers is er ondertussen met de Karoq afgelegd?
- Heb je zelf al eens met de Karoq gereden en dit probleem ervaren?
- Is er zelf al eens geprobeerd om eerder te stoppen dan bij dat drukke
kruispunt om het probleem eerder op te sporen? (de info gegeven over de
drukte van het kruispunt is minder van belang voor de storing, maar de
afgelegde afstand/tijdsduur naar het kruispunt zijn weer wel relevant,
maar die mis ik in de uitleg)
- Met welke setting wordt er gereden met de Karoq? (eco/normaal/sportief)
- Twee keer bij de garage geweest, hebben ze de boordcomputer uitgelezen?


Heel vervelend zo'n storing, het gaspedaal zit tegenwoordig niet meer verbonden
met zo'n ouderwetse gaskabel, overal electronica, sensoren en electrakabeltjes om de
diverse signalen te vervoeren, lastig op te sporen als de storing er op het moment van
opzoeken niet is. Als het probleem er constant is bij koud en/of vochtig weer, is er dan
al eens over nagedacht om de auto de avond tevoren bij de garage te parkeren
zodat zij dan zelf de koude start kunnen ervaren?

Omstandigheden, niet alleen het weer kan van invloed zijn, maar bijvoorbeeld ook
extra ingeschakelde verbruikers, denk aan achterruitverwarming, stoelverwarming,
voorruitverwarming, spiegelverwarming of andere verbruikers waar ik even niet
aan gedacht heb, ergens een slecht contact kan elders gevolgen hebben.

- Wat hebben jullie bijvoorbeeld voor extra dingen besteld voor jullie Karog?

Mmmm, lijk de dokter wel, veel vragen, maar die vragen kunnen een lampje doen
gaan branden, hoop dat het probleem spoedig opgelost wordt.

Leef met jullie mee, zou ook niet vrolijk worden als ik gas geef en er gebeurt vervolgens
niets, zou daar echt niet tegen kunnen:angry:
 
Hallo hallo,

Ja, het is onze auto maar zij rijdt 90% van de tijd met de wagen voor haar werk....ze heeft op 4,5 maanden toch al 7.500 km gereden.

1) de helling van onze oprit is praktisch verwaarloosbaar....en de oprit op zich is maar 6 -8 meter lang.

2) we hebben de auto nog niet vooruit geparkeerd omdat het probleem zich enkel voordoet van de overgang van achteruit rijden naar vooruit.

3) ikzelf heb het nog niet meegemaakt, maar als ik met de auto rij is het meestal doorheen de dag als het niet meer vriest...maar ze is het wel gewoon om met een automatische versnellingsbak te rijden dus ik denk niet dat ze iets verkeerd doet waardoor de auto dit probleem heeft.

4) ze heeft al van alles geprobeerd...soms rijdt ze zonder problemen dat kruispunt op en doet het probleem zich bij een ander kruispunt zich voor....zodra de liter op temp is doet het probleem zich niet meer voor. Ik dacht eerst aan de software van de DSG maar dan zou het probleem altijd moeten voorvallen, ongeacht de buitentemp.

5) de settings hebben we ook al vaak veranderd, maar dit heeft geen effect op de gasrespons.

6) de garagist heeft tot 2 maal toe alles uitgelezen en zelfs de software instellingen van de DSG gereset/ start-stop uitgelezen enzovoort....de karoq heeft telkens een week bij de garagist gestaan zodat zij( s'morgens vroeg)dit probleem konden vaststellen. Het verschil is dat mijn vrouw om 06:00 naar haar werk vertrekt als het nog redelijk koud is en de garagist en pas rond 08:00-08:30 aan hun shift beginnen ( als de buitentemp al iets warmer is).

7) een vrouw blijft een vrouw dus ze heeft het altijd koud....dus bij het starten staat de zetelverwarming alsook stuurverwarming aan....ze heeft dit ook al aan de garagist verteld maar volgens hem kan dit de oorzaak niet zijn. We hebben ook al het start/stop systeem bij het starten van de karoq meteen uitgeschakeld maar ook hier blijft het probleem zich voordoen.

8) onze karoq is redelijk full options behalve panoramisch dak, verwarmbare achterzetel en trekhaak....tot nu toe hebben we nog geen andere electronische problemen gehad.

Ik vermoedt dat het eerder om een slechtwerkende of defecte sensor zal gaan of heel misschien de viscositeit van de transmissie olie....maar ik heb lang niet zoveel kennis over de mechanische of electronische werking van een auto zodat ik alleen maar kan vertrouwen op de vaststellingen van de garagist.....en helaas stelt hij niets vast...

Ja, mijn vrouw is soms ook geenerveerd omdat ze weer even stilstaat met een splinternieuwe auto van +35.000€...

Moesten jullie hier toch iets wijzer van zijn geworden en jullie een mogelijke oplossing of oorzaak zouden herkennen hoolren wij het graag...


PS zodra de moter eenmaal op temp is , is het een zalige auto om mee te rijden
 

Bopper

Lid
@minimark , Probleem is bekend hoor! Zelf heb ik dit ook met mn Karoq. Zie ook het topic met ervaringen. Hier heb ik en anderen dit probleem al gedeeld. Skoda geeft aan eraan te werken. Je dealer zou dit moeten weten!
 

Beauri

Forumguru
@minimark , Probleem is bekend hoor! Zelf heb ik dit ook met mn Karoq. Zie ook het topic met ervaringen. Hier heb ik en anderen dit probleem al gedeeld. Skoda geeft aan eraan te werken. Je dealer zou dit moeten weten!

Een linkje was fijn geweest:

https://www.skodaforum.nl/forum/i/karoq-ervaringen.35990/page-4

vanaf post 75 wordt het dan als 1e door je gemeld, daarna nog 1 mede slachtoffer en verder
kan ik er weinig over lezen, kan begrijpen dat het dan niet bij elke dealer/garage bekent is.

Het verschil in melding is dan wel de tijdsduur van het niet reageren op het gaspedaal, vind het
echt wel een aparte topic waard en hoop dat daarmee het probleem beter onder de aandacht komt
dan in het wat meer algemene "ervaringen" topic.

Als ik de ervaringen zo lees dan ben ik erg blij dat ik niet voor de DSG ben gegaan, vond het
bij de proefrit echt waardeloos vlot opschakelen en als niet automaat gewend zijnde rijder geen
uitnoding om wel over te stappen, hoop dan ook verschoont te blijven van bovengenoemde
problemen.

Nu hopen op wat meer reacties en wat gezamenlijke acties richting de dealers, want echt veilig
kan ik het niet noemen als de auto niet reageert op het gaspedaal, en behalve niet veilig is het
ook nog eens uitermate irritant.
 

Kwark

Senior Member
Ik heb de klacht van het bokkig rijgedrag ook.

Onderstaande antwoord van de dealer gehad.

Ik begreep van mijn collega dat u bij een koude motor en rustig rijden een bokkerig rijgedrag ervaart.
Bij ons is bekend dat deze type motor schokt in de warmdraaifase (bij koelvloeistoftemperatuur tot ca. 70◦C)
Bijvoorbeeld bij matig accelereren en of bij loslaten gaspedaal (bij deceleratiewerking)
In het storingsgeheugen van het motorregelapparaat is geen storing opgeslagen.
Op dit moment is er nog geen doeltreffende oplossing beschikbaar die de vermelde klacht kan verhelpen.
Een oplossing wordt in het tweede kwartaal van 2019 verwacht.
Dat zal door middel van een software update opgelost gaan worden.
Hopelijk heb ik u zo voldoende geïnformeerd.


Voorlopig maar afwachten dus.
 

Bopper

Lid
Ik heb de klacht van het bokkig rijgedrag ook.

Onderstaande antwoord van de dealer gehad.

Ik begreep van mijn collega dat u bij een koude motor en rustig rijden een bokkerig rijgedrag ervaart.
Bij ons is bekend dat deze type motor schokt in de warmdraaifase (bij koelvloeistoftemperatuur tot ca. 70◦C)
Bijvoorbeeld bij matig accelereren en of bij loslaten gaspedaal (bij deceleratiewerking)
In het storingsgeheugen van het motorregelapparaat is geen storing opgeslagen.
Op dit moment is er nog geen doeltreffende oplossing beschikbaar die de vermelde klacht kan verhelpen.
Een oplossing wordt in het tweede kwartaal van 2019 verwacht.
Dat zal door middel van een software update opgelost gaan worden.
Hopelijk heb ik u zo voldoende geïnformeerd.


Voorlopig maar afwachten dus.

Ik heb gisteren idd dezelfde melding gekregen van mijn dealer. Ze mogen zelf, tot de oplossing er is, er zelf ook niet meer aan sleutelen. Overigens is het probleem algemener dan alleen de Karoq. Ook de Kodiaq heeft dit probleem. Van de overige modellen van Skoda bem ik niet op de hoogte.
 

BramBam

Forumguru
Idd. Kodiaq heeft het bokkig rijgedrag met koude motor ook. Mijn dealer vertelde mij dat Skoda een van de 1e binnen VAG is die de 1.5TSI i.c.m. met DQ381 DSG7 levert en dat software van de versnellingsbak
(nog) niet optimaal geconfigureerd is voor gebruik met deze motor. Het schijnt dat deze motor voorheen bijna altijd met de DQ200 DSG7 werd geleverd.

Kan er misschien een Karoq eigenaar checken welke DSG hij/zij i.c.m. met de 1.5TSI heeft > Dit kan bijvoorbeeld met een OBDeleven dongle.
 
Vandaag met mijn dealer gebeld .Hij gaf aan dat Skoda TEN VROEGSTE in het 2de kwartaal met een software update voor de motor. Hij hoopte dat de aantal seconden geen gas respons dan verdwenen was....hij kon wel nog altijd geen antwoord geven op de rest van de problemen...
 

ertromp

Forumguru
Idd. Kodiaq heeft het bokkig rijgedrag met koude motor ook. Mijn dealer vertelde mij dat Skoda een van de 1e binnen VAG is die de 1.5TSI i.c.m. met DQ381 DSG7 levert en dat software van de versnellingsbak
(nog) niet optimaal geconfigureerd is voor gebruik met deze motor. Het schijnt dat deze motor voorheen bijna altijd met de DQ200 DSG7 werd geleverd.

Kan er misschien een Karoq eigenaar checken welke DSG hij/zij i.c.m. met de 1.5TSI heeft > Dit kan bijvoorbeeld met een OBDeleven dongle.
Vreemd die info van je dealert
DQ381 is de bak voor 4x4 aandrijving
DQ380 is de bak voor voorwielaandrijvers en alleen toegepast voor de 2.0 TSI
 
Heb dit ook al vermeld bij karoq ervaringen maar wij hebben dit probleem ook bij onze kodiaq
Volgens onze dealer is er niets aan de hand en hij vertelde ook niet over een eventuele update
Het duitse forum staat er trouwens ook vol mee
Wat geen probleem ??
 

BramBam

Forumguru
Vreemd die info van je dealert
DQ381 is de bak voor 4x4 aandrijving
DQ380 is de bak voor voorwielaandrijvers en alleen toegepast voor de 2.0 TSI

Die info dat ik een DQ381 heb komt niet van mijn dealer.
4199b6b2aa8ce9dded3a933f0275563a.jpg


De DQ381 wordt veel in 4x4 gebruikt, maar zeker ook in voorwielaandrijvers. Skoda gebruikt overigens de DQ500 voor de 2.0TSI in de Kodiaq.
 

ertromp

Forumguru
Die info dat ik een DQ381 heb komt niet van mijn dealer.
4199b6b2aa8ce9dded3a933f0275563a.jpg


De DQ381 wordt veel in 4x4 gebruikt, maar zeker ook in voorwielaandrijvers. Skoda gebruikt overigens de DQ500 voor de 2.0TSI in de Kodiaq.
Sterker nog de DQ381 wordt alleen maar in 4x4 gebruikt en bij voorwielaandrijving alleen maar de DQ380
Waar komt het mooie plaatje vandaan welke je bijgevoegd hebt?
 

BramBam

Forumguru
Screenshot is OBDeleven van eigen auto mannen. Echt een voorwielaandrijver dus met DQ381. Er zijn al meer Kodiaq 1.5TSI rijders die hebben bevestigd dat zij een DQ381 hebben.
 

ertromp

Forumguru
Echt apart inderdaad want tot heden was de DQ381 echt alleen voor 4 wiel aangedreven auto’s
Nu hopen dat meer Karoq rijders met DSG effe een scan willen posten van hun bak of met VCDS of OBDeleven of noem het maar op. Interessant:thumbsup: En het kan zeker verklaren dat er nu problemen op kunnen treden in de aandrijflijn want ook ik kan me voorstellen dat er wellicht eea nog geoptimaliseerd moet worden dan
 
Bovenaan Onderaan