Karoq style 1.5TSI DSG 150 pk geen gas respons bij koud of vochtig weer

Pendragon

Forumguru
Idd reageert de auto nu ook beter op het gas. Voorheen was de versnelling bij het inhalen nogal bedenkelijk. Nu is dit toch echt verbeterd. Hierdoor schakelt de DSG ook niet meer zo spastisch terug.
Interessant! Hoe kwamen ze erop dat de sensor het probleem zou kunnen zijn? Ik bemerk namelijk dezelfde eigenschappen tijdens het vele rijden in de vakantie. Bij het inhalen schakelt hij soms zomaar 3 versnellingen terug, blijft daarna nog hoog in de toeren en gaat veel te laat opschakelen. Het reageren op het gas duurt ook veel te lang, dan durf ik al niet meer in te halen.
 

turboturbo

Forumguru
Begrijp ik het nu goed dat niet alleen de software update het probleem moet verhelpen, maar de brandstofdruksensor vervangen er ook bij hoort?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Qarok

Lid
Tja, als ik het zo lees, dan begrijp ik het hetzelfde.
Ik moet wel zeggen dat mijn Karoq daar (vooralsnog...:dankje:...fingers crossed) geen last van heeft. Nu is het dan ook wel niet echt koud geweest sinds ik hem heb. Maar zeker wel vochtig.

Misschien dat ze in de productie inmiddels de 'nieuwe' software etc. al installeren?
 

Pendragon

Forumguru
Geen gas response bij koud weer is 1 van de problemen. Ook het schokken/bonken en nog een paar dingen. Gas response was bij mij alleen bij weer met temperaturen tegen het vriespunt. Het bonkige gedrag is bij koude motor. Het is met de update wel beter geworden, maar niet weg. Verder reageert de dsg gewoon traag of soms raar. De tuning bij tvs heeft dat veel beter gemaakt. Alleen bij mij heb ik nog dat bij flink gas geven hij ineens van bijvoorbeeld D5 naar D2 terug gaat. Daardoor gaat de motor heel hoog in de toeren. Tvs kan daar wel wat aan doen, dus daar ga ik nog een keer voor terug.
 

Bopper

Lid
Interessant! Hoe kwamen ze erop dat de sensor het probleem zou kunnen zijn? Ik bemerk namelijk dezelfde eigenschappen tijdens het vele rijden in de vakantie. Bij het inhalen schakelt hij soms zomaar 3 versnellingen terug, blijft daarna nog hoog in de toeren en gaat veel te laat opschakelen. Het reageren op het gas duurt ook veel te lang, dan durf ik al niet meer in te halen.

Geen idee waar de garage het idee van de sensor vandaan heeft gehaald?
Ik begreep wel dat ze het hadden geprobeerd bij een auto van een medewerker en dat deze ook positief was!

M.b.t. de DSG dat deze van 5 terugschakelt van 5 naar 2, kan volgens mij niet anders.
Dit heeft te maken met de opbouw van de versnellingsbak waarbij 1 koppelingsdeel de even versnellingen schakelt en het 2e deel de oneven!
Wanneer je ineens het pedaal fors intrapt, zal de bak gaan terugschakelen naar de eerstkomende even versnelling die een stap lager ligt dan een oneven versnelling.
Hetzelfde gebeurt bijvoorbeeld ook op de snelweg wanneer je het gas intrapt.
Meestal springt de bak dan van de 7e naar de 4e versnelling.
Voorheen gebeurde dit bij mij al bij weinig extra gas geven.
De auto kwam dan ook traag op gang.
Nu met de nieuwe sensor, is een beetje meer gas al voldoende voor een acceptabele versnelling van de auto en blijft de auto netjes in 7 of springt terug naar de 6e versnelling.
Wanneer ik echter wel weer het pedaal fors intrap, gebeurt nog steeds het bovenstaande qua schakelritme.
 

Pendragon

Forumguru
Geen idee waar de garage het idee van de sensor vandaan heeft gehaald?
Ik begreep wel dat ze het hadden geprobeerd bij een auto van een medewerker en dat deze ook positief was!
.

Ok, dat is dan door tvs al veel beter. Normaal gaat hij bij mij gewoon 1 of maximaal 2 terug, dus bij behoorlijk has geven (niet vol) dan gaat hij van 7 naar 5. Tvs zegt dat ze het terugschakelen van 5 naar 2 op kunnen lossen. Ik snap ook niet waarom hij terug zou moeten naar een even versnelling vanuit een oneven versnelling.

Bedankt voor de uitleg over de sensor. Zal het navragen bij mijn dealer.
 

Bopper

Lid
@Pendragon Wellicht is het volgende ook merkbaar na het wisselen van de sensor.
Voor de wissel liep de motor koud zeer onregelmatig qua toerental.
Na de wissel heb ik dat niet meer !
 

EdK

Forumguru
Ben nog een week op vakantie
emoji16.png
en dan moet ik de dealer nog overtuigen van het nut.
Ach die vakantie zal dan het langst duren van de twee....

Je bent hier al zoooo overtuigend.....:D
 

EdK

Forumguru
Laat het dan maar lang duren

Dat is voor jou het geval, van mij mag het supersnel gaan....:pieker:

Vakantie is nog steeds heerlijk. Kan er geen genoeg van krijgen.

Moet het nog 3 weken zien vol te houden voor mijn 4 weken verlof in gaan !
En zoals jij de afgelopen week met velen op je gemak in de schaduw konden zitten met een pint bier , stond ik en nog enkele collega's met een fles water en gereedschap op jachthavens en campings de problemen op te lossen in deze hitte , die in vele gevallen de oorzaak waren van de storing.....
Met 39 graden plus alle steigers af om de legionella schakelingen te controleren is met 20 graden leuk maar met een verdubbeling in temperatuur is dat echt overleven en ben je blij met een airco in je wagen waar je af en toe naar kunt vluchten.
Van mij mag het dan ook gaan sneeuwen....:pieker::pardon:
 
Bovenaan Onderaan