Karoq style 1.5TSI DSG 150 pk geen gas respons bij koud of vochtig weer

BramBam

Forumguru
Net auto opgehaald en direct OBDeleven scan gemaakt.

Was (linkse plaatje): Is nu (rechtse plaatje):
upload_2019-8-22_17-2-8.png upload_2019-8-22_17-3-31.png

Zoals @Rainesh al voorspelde is het versie 9834 geworden. 1e indruk (op de 5km) naar huis. Motor loopt rustiger (toerental blijft ook stabiel bij stationair draaien, dat was hiervoor heel onrustig), gasresponse lijkt ook beter. Motor was echter niet helemaal afgekoeld (auto was net klaar). Zal de komende dagen mijn bevindingen blijven delen.

Hoop wel dat dit de langverwachte oplossing is. Vind het echt een superauto, maar het motorgedrag deed/doet echt afbruik aan mijn rijplezier.
 
Laatst bewerkt:

SNARFB

Senior Member
We wachten met spanning af hoe hij het doet na een koude start. Ben er ook he-le-maal klaar mee... heeft nu lang genoeg geduurd. Maandag krijg ik de update ook. Ik denk dat ik de gas-response aanpassing (Audi-stand) vóór de 'update-handeling' maar even terugzet naar origineel om te ervaren of ik na de update verschil merk.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rainesh

Forumguru
We wachten met spanning af hoe hij het doet na een koude start. Ben er ook he-le-maal klaar mee... heeft nu lang genoeg geduurd. Maandag krijg ik de update ook. Ik denk dat ik de gas-response aanpassing (Audi-stand) vóór de 'update-handeling' maar even terugzet naar origineel om te ervaren of ik na de update verschil merk.
Audistand as in coding in engine module?
 

Rainesh

Forumguru
Ja zelfde effect.

In de Audi stand worden bepaalde sensoren/modules anders aangestuurd. Waardoor het niet altijd even goed werkt zoals het zou moeten.
 

VAG-man

Forumguru
Ik had elders op dit forum meerdere keren gelezen dat gas-response op Audi-stand alleen zinvol is voor auto's met dieselmotoren. Wat is nou de waarheid?
 

Rainesh

Forumguru
Ik pas nooit Audi stand toe via module 01. Altijd via 44. Of het nou een 1.0tfsi, 1.6tdi of 2.5tfsi 5cylinder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

VAG-man

Forumguru
Mijn vraag is niet via welke module, maar ik begrijp uit je verdere antwoord dat je dit ook toepast op benzinemotoren.

Laat ik de vraag anders stellen. Heeft het nut om de gas-response Audi-stand toe te passen op benzinemotoren, omdat ik elders op het forum meerdere keren gelezen heb dat dit geen nut heeft.
 

Rainesh

Forumguru
Ja hoor, merkbaar verschil. Op alle MQB modellen (ongeacht welk merk) pas ik het toe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SNARFB

Senior Member
Ik kan het ook beamen. Een wereld van verschil op mijn 1.5 TSI. Ik hoop alleen dat de nieuwe software-update ook verschil oplevert.
 

SNARFB

Senior Member
Net auto opgehaald en direct OBDeleven scan gemaakt.

Was (linkse plaatje): Is nu (rechtse plaatje):
Bekijk bijlage 75152 Bekijk bijlage 75154

Zoals @Rainesh al voorspelde is het versie 9834 geworden. 1e indruk (op de 5km) naar huis. Motor loopt rustiger (toerental blijft ook stabiel bij stationair draaien, dat was hiervoor heel onrustig), gasresponse lijkt ook beter. Motor was echter niet helemaal afgekoeld (auto was net klaar). Zal de komende dagen mijn bevindingen blijven delen.

Hoop wel dat dit de langverwachte oplossing is. Vind het echt een superauto, maar het motorgedrag deed/doet echt afbruik aan mijn rijplezier.
@BramBam : Nog steeds positief over de softwareupdate?
 

BramBam

Forumguru
Zat in de planning om hier vanavond een update over te schrijven. Dus bij deze...........

Sinds de update (donderdag) ongeveer 400km gereden. Ben erg te spreken over de update. Motor loopt zoveel rustiger en m.b.t. de gasresponse lijkt het wel een compleet andere auto (zoals het altijd al had moeten zijn). Zowel bij wegrijden (met koude motor) als tussenacceleratie een wereld van verschil. Ook lijkt hierdoor het schakelen van de DSG7 (in mijn geval een DQ381) veel soepeler te gaan.

Dus (vooralsnog) louter positieve ervaringen........ben wel benieuwd wat er gebeurd als het 's-nachts wat kouder/vochtiger gaat worden.

Heb overigens al vanaf het begin de gasresponse aanpassing in module 44 aktief. Overweeg nu nog om hem terug te zetten naar Gradual Response (de standaard instelling) i.p.v. Directly Controlled om te kijken hoe de auto dan reageert. Ga er namelijk vanuit dat e.e.a met de standaard instelling door Skoda/VAG is getest.
 
Laatst bewerkt:

SNARFB

Senior Member
Voor mij gisteren een teleurstelling. De software is voor mijn Seat Ateca 1.5TSI nog niet door PON of de fabriek vrijgegeven. De monteur kon de software dus niet installeren. Ondanks dat het stuurapparaat (05E906018R) exact hetzelfde is als de Karoq.
 

Frenkie

Forumguru
Is deze update er voor alle karoq 1.5TSI uitvoeringen of alleen specifieke? Ik ervaar ook regelmatig dat bij starten, naar het einde van mijn oprit rijden (in zijn 2 zetten) en dan door proberen te rollen erg lastig is. Snelheid komt er moeilijk in.
 
Bovenaan Onderaan