Karoq ervaringen

CDK

Forumguru
Oh, ik dacht dat jij zei dat de verschillende modus wel bleven staan, maar jij moet hem dus ook elke keer opnieuw op individueel zetten na een vorige rit? In mijn O3 was dat zeker niet zo. Stond bij mij vast op individueel.

Ja hij blijft wel op individueel staan, maar als je in de individuele modus de aandrijving op eco of sport ingesteld hebt dan zal je bij koude motor de aandrijving altijd normaal zijn, ondanks dat eco of sport ingesteld staat. Druk je desondanks nogmaals op individueel dán werkt het wel zoals ingesteld.....
 

Pendragon

Forumguru
Ja hij blijft wel op individueel staan, maar als je in de individuele modus de aandrijving op eco of sport ingesteld hebt dan zal je bij koude motor de aandrijving altijd normaal zijn, ondanks dat eco of sport ingesteld staat. Druk je desondanks nogmaals op individueel dán werkt het wel zoals ingesteld.....
Maar dat is dus anders dan wat ik heb. Ik zet mijn drive mode op sport of eco of individueel. Ik ben op mijn bestemming, kom later terug, start de auto.... Hij staat altijd op normaal en drive mode lampje weer uit. Hij onthoud het gewoon niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

LdN

Forumguru
@Pendragon
Het werkt bij mij hetzelfde als je aangeeft, ook bij mij werkt het niet zoals in de octavia, daar bleef je keuze
gewoon staan zoals je hem had ingesteld.
Ik heb juist drive mode select met de drie sleutels gekozen om juist deze instelling afhankelijk van de bestuurder
te laten zijn, en dat werkt dus niet, elke keer staat de keuze weer op het profiel normaal.
 

Rallye

Forumguru
Dat is wel serieus vervelend. Auto in, Drive Mode Select weer terugzetten, Start Stop uit...... Wordt nog werken zo.
 

Pendragon

Forumguru
@Pendragon
Het werkt bij mij hetzelfde als je aangeeft, ook bij mij werkt het niet zoals in de octavia, daar bleef je keuze
gewoon staan zoals je hem had ingesteld.
Ik heb juist drive mode select met de drie sleutels gekozen om juist deze instelling afhankelijk van de bestuurder
te laten zijn, en dat werkt dus niet, elke keer staat de keuze weer op het profiel normaal.
Precies! Echt super irritant, want ik wil graag individueel gebruiken.
 

Karoq_leaserijder

Actief lid
6.000 KM op de teller dus is het voor mij ook tijd om mijn bevindingen te noteren; 1.5TSI DSG.

Ontwerpfoutjes:
Zo'n grote auto en toch 'maar' 50 liter brandstoftank.
Onder 100Km/h is de afwijking 5 Km/h, boven 100Km/h zelfs 10Km/h. Persoonlijk vindt ik dat nogal een grote marge.
Als er een fikse regenbui is geweest dan vindt ik achter de tankklep allemaal water. Ik kan niet bepalen of dat ook in het ontluchtings gaatje loopt.
De A-stijl is redelijk dik, de buitenspiegel is ook van een groot formaat. Dit levert best wel een blinde vlek op.
Voor mij geen probleem, maar mijn vriendin is wat kleiner en zit dichter op het stuur, dan lopen stijl en spiegel in elkaar over.
De electrische achterklep sluit niet helemaal perfect aan, zoals elders ook al eens is aangegeven.

Ondertussen een 'take-off' ritueel ontwikkeld:
Instappen - rem intrappen - starten - gordel om - mobiel op de QI - radio op mijn favoriete zender zetten - eindbestemming invoeren - Start/Stop uitschakelen - DSG in D - soepel wegrijden.

Positieve dingen:
De auto heeft een hele lekkere zitpositie.
De buitenspiegels zijn groot, dus goed zicht naar achteren.
De navi is groot en duidelijk.
De DSG werkt soepel en is op de snelweg een genot.
DSG en AutoHold is een goede combinatie.
Soms dan heb ik het gevoel alsof ik in een Kodiaq rijdt, zo ruim voelt alles van binnen, terwijl het toch echt een Karoq is.
Als ik snel wil optrekken, dan is de S stand zeer nuttig.
De electrisch te openen achterklep, ook met de sleutel maar niet met de voeten onder de bumper, geeft net dat beetje extra luxe gevoel.
Vervolgens moet ik wel weer op een knopje drukken om te sluiten, want dat gaat niet met de sleutel.
Als ik op de snelweg rijdt dan heb ik het idee dat de auto's voor mij eerder aan de kant gaan dan bij de vorige auto.
De middenarmsteun achter heeft bij mij wel een plastic achterkant, dus niet een gat naar achteren.

Overige bevindingen:
Binnen de bebouwde kom reageert de DSG bij lage snelheden wat bokkerig maar ik heb het idee dat dit in de S stand minder is (wishfull thinking ?)
Als ik in een bocht wat gas wil geven dan lijkt het alsof de gasresponse pas na de bocht echt werkt.

Wellicht zijn een aantal zaken al eerder of elders beschreven, mijn excuses hiervoor.
 

Canon-Eye

Forumguru
De snelheidsmeterafwijking is in elk geval binnen de EEG-norm (daterend uit 1977, toen was er nog geen EU) voor typegoedkeuring:
  1. De afwijking mag niet negatief zijn;
  2. De afwijking mag niet méér zijn dan 10% plus 4 km/u en wordt gemeten bij enkele vaste snelheden voor zover het betreffende voertuig die kan bereiken.
Dus bij 100 echte km/u mag de aanduiding niet hoger zijn dan 114.
 

Beauri

Forumguru
@Karoq_leaserijder dank voor het delen van je bevindingen, dat zouden er meer moeten doen, iedereen ervaart zijn auto anders en dat is leuk om te lezen, dat je iets zou melden dat al besproken is, dan is dat, voor mij althans, geen probleem, je verteld immers je eigen verhaal:thumbsup:

@Canon-Eye , zal ook even mijn oude Tom Tom erbij hangen, houd van stevig doorrijden en als het 130 mag en kan, dan zal ik dat zeker rijden, maar ver eroverheen om die stelers in Den Haag te spekken is zeker niet de bedoeling:tongue:
 
Aiii, bij ca. 13000 toch een liter olie er in gegooid....... Ik zag dat er nog een druppel aan de peilstok hing. Als dat bij 20.000 weer zo is ga ik overwegen een bezoek aan de garage te brengen. Want bij 30.000 is pas de eesrte servicebeurt. EN anders gaat'ie er na de leaseperiode gewoon uit...
Oh, en ik sta de laatste tijd geparkeerd in het gras. (camping) En dan koud eruit rijden. Dan is de bak helemáál in de war. Hobbel de bobbel. Maar goed, ik mag verder niet klagen. De rode kleur wekt wat verwachtingen bij andere weggebruikers. Dat klopt. Vooral als je achterop komt. Boeiend... Maximum snelheid aanhouden is gewoon het verstandigst....
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd keek ik toevallig. Ik ben een lakse leaserijder. Voor hetzelfde geld zou het lampje gaan branden bij de volgende rit.
 

hemi24

Forumguru
En dat litertje olie kun je ook gewoon als lakse leaserijder “gratis” halen bij je dealer...

;)
 

Beauri

Forumguru
Niet een hele ervaring, maar meer een paar eerste indrukken van de Karog als je net als ik uit een heel ander merk overstapt. Heb er overigens nog geen grote afstanden mee afgelegd.

Hij zit gewoon goed, heb in vergelijking met de Sportage veel meer zijdelingse steun, het stofje tussen het leer met het ruitjes stiksel patroon komt niet heel erg robuust over, maar omdat het van Skoda komt zal het waarschijnlijk wel heel lang netjes blijven.... hoop ik.

Als je alles hebt aangepast, en dat gaat allemaal prima, zoals zithoogte hoek van de rugleuning, spiegel verstelling en je stuur, dan past/zit ie als een lekkerzittend maatpak.

En dan ga je je eerste instellingen maken, leuk-uitgebreid-zoektocht-onvoorstelbaar veel mogelijkheden-tikje complex-hoe ging dat ook al weer, bij aflevering is er veel uitgelegd en werd ook even de phone aan de auto voorgesteld en ging de contactenlijst de auto in, prachtig allemaal. Maar dit is voor mij allemaal nieuw, deze luxe ken/kende ik nog niet, zo uitgebreid als wat er tegenwoordig allemaal mogelijk blijkt te zijn, ga met mijn tijd mee..... dus blijf hier de komende tijd nog wel het eea in verkennen en ontdekken..... mooi hoor zo'n scherm. Oh, nu we het toch over het scherm hebben, had bij Ali voor rond de 8 euro zo'n pantserglas protectie plaatje voor besteld, dat zoog zich in 1x als gegoten bijna vanzelf aan het scherm vast, komen de vette vingers tenminste niet meer direct op het scherm zelf;)

Krijg nu zo'n beetje wat ik zien wil te zien en ik kan ook naar de radio luisteren of muziek afspelen van zo'n usbsticky, radio heeft 8 speakers, geluid een beetje naar smaak ingesteld en daarbij viel op dat er bij mij wat in het laag ontbreekt, al kan het zijn dat het systeem nog een beetje moet inspelen, klinkt niet slecht, maar kan ook niet zeggen geweldig, heb dan ook het standaard systeem.

Rijden...... starten, lopen en gaan met die banaan, heb de 6 bak hand en die schakelt netjes, wil niet supersnel, maar met een beetje gevoel gaat ie lekker van verzet naar verzet. Onder het rijden voelt het allemaal net een klasse hoger aan dan bij mijn oude Sportage, beetje moeilijk uit te leggen maar als ik het simpel zou zeggen, denk niet dat ik er een BMW/MB of Audi voor nodig heb om beter/comfortabeler te kunnen rijden. Moet wel ontzettend uitkijken dat ik niet als een wegpiraat door de bebouwde kom heen raas, het gaat ongemerkt en heel vanzelfsprekend heel snel te hard, moet de rijstijl nog een beetje aanpassen naar meer gezapig anders gaat het snel te hard. De auto is heerlijk stil, al hoor ik wel eens iets windgeruis maar zeker niet storend. Wat me wel opviel is dat hij zijwind anders laat voelen dan in de Sportage, die leek daar toch iets minder last van te hebben, of het moet zijn dat de vering/demping het iets meer doorgeeft.

Zo..... dat is het voor vandaag, mijn eerste indrukken als kersverse Karoq rijder die nog wat te ontdekken heeft, de auto is saai van model, maar compenseert dat met een comfortabel weggedrag en heel veel luxe aan de binnenkant, denk dat ik en mijn Karoq wel vrienden gaan worden:jaja:
 

Witte Yeti

Actief lid
De Eibach Pro kit heeft wel een verbetering gegeven, maar ik vind de Karoq nog steeds gevoelig voor spoorvorming en zijwind. Met mijn caravan er achter merk ik dat goed, ondanks een kogeldruk van 80 kg, bandenspanning hoger dan aangegeven en flink wat gewicht in de auto. Voordat ik weer een verre reis ga maken met caravan erachter (medio 2020) wordt het een andere auto.
 
Bovenaan Onderaan