Karoq ervaringen

Pendragon

Forumguru
Tja, met een sleurhut erachter is het uiteraard weer heel anders, dan krijg je ook veel wind daarop en dat geeft dan ook zijn resultaat op de Karoq. Zonder de sleurhut (heb ik niet en ook geen trekhaak) heb ik echt totaal geen problemen met spoorvorming of zijwind. Heb al meerdere keren met heel veel wind gereden en hier in de polder is alles open en heb je echt veel wind. Gaat uitstekend. Ik denk dat het bij jou dan ook meer de combi met de sleurhut is.
 
Ik heb met de storm van de afgelopen dagen best wel last gehad van enige winden. Vooral de zwabberwind. Maar het is een klein SUV-tje dus niet zo gek. Vermoedelijk is het een logisch gevolg van het veercomfort onder ideale omstandigheden. Ik heb vaker "last" van het deinen voorop. Maar ja, lease-auto. Een proefrit maken was voor dealers dus al een probleem. M'n oliepeil is alweer een beetje gezakt. Best wel zorgwekkend.
 

Pendragon

Forumguru
@Pim Smit heb jij dan nog de OEM veren eronder? Want toen ik dat nog had (eerste dag) voelde ik gelijk al heel veel deinen in de auto (ook zonder veel wind). Dit had ik ook tijdens de proefrit ervaren. Vandaar ook mijn keus om er gelijk een Eibach Prokit onder te laten zetten (al was deze toen officieel nog niet beschikbaar).
 

Qarok

Lid
Maar ja, lease-auto. Een proefrit maken was voor dealers dus al een probleem.
Dan heb je met 'slechte' dealers te maken gehad. De mijne is ook een leasbak (vooraf bekend bij dealer), en kon gewoon een afspraak maken voor een proefrit.
In eerste instantie met een 6 bak, maar ze hebben zelfs speciaal via andere vestiging een dsg geregeld om mee proef te rijden, omdat ik persé zelf het verschil wilde ervaren.
M.a.w. er zijn zeker ook dealers die niet zo denken, al geloof ik best dat er ook anders denkende zijn.
 

Witte Yeti

Actief lid
@Pendragon Ik begrijp niet dat jij totaal geen last hebt van zijwind en spoorvorming. Zoveel verschillen onze auto' s niet van elkaar. Afgelopen zaterdag waaide het behoorlijk en voelde ik de Karoq behoorlijk zwabberen op de snelweg. Binnenkort gaat de auto voor een 30.000 beurt naar A-point en dan vraag of ze er naar willen kijken.
 

Beauri

Forumguru
Eibach Pro kit eronder en nergens meer last van. Ligt echt vele malen beter op de weg.

Waar zetten ze dat eronder, bij de dealer zelf of moet je naar een specialist? Natuurlijk komt dan nu de NL vraag.... wat kost dat ongeveer? Komt je auto echt lager? Of blijft hij ongeveer dezelfde hoogte(wil de hoge instap niet kwijt) en maakt hij de veerbeweging wat minder? Vind de Karoq wel comfortabel veren, dat gevoel hoeft dan ook niet echt wel, enkel die doorgifte van de zijwind was wel even anders dan ik met de Sportage gewend was..... die was zo goed als niet zijwindgevoelig. Moet eerst nog wel wat meer rijervaring met de Karoq doen wil ik daar ook weer in gaan investeren.
 

Beauri

Forumguru
Dank voor de tip en de link heren:thumbsup: Heb het doorgenomen, maar heb niet iets gelezen dat op een prijsindicatie lijkt, wie het weet mag het zeggen.
 

Beauri

Forumguru
Dank je voor de info @Antera, heb tot nu toe nog geen 200km afgelegd met het rode monster, dus kan er nog niet heel veel over roepen. Vind de Karoq wel iets "zweveriger" dan de Sportage waar ik net uit kom. Vind het veer comfort wel fijn, maar moet nog wel wennen, zolang ik niet zeeziek wordt en in de mocht niet teveel met de billen hoef te knijpen mag het zo nog even blijven. De motor is happig genoeg en ik mag graag een beetje de gang erin houden, als het onderstel me niet bij kan houden kom ik zeker bij je aankloppen met een paar vragen:)

@Witte Yeti en @De Stip ook bedankt voor uw bijdragen:thumbsup:
 

064harry

Donateur
Mijn vorige auto was een Citroën die bekend staan om hun geweldige vering. Alleen had ik de sportieve versie (DS serie)
die juist heel stug geveerd was.
De Karoq is juist een verademing qua veercomfort. Vandaar mijn keuze voor 18" velgen ipv 19 of 20. Ik zou het erg spijtig vinden als ik daarmee het comfort verminder.
 

Pendragon

Forumguru
@Pendragon Ik begrijp niet dat jij totaal geen last hebt van zijwind en spoorvorming. Zoveel verschillen onze auto' s niet van elkaar. Afgelopen zaterdag waaide het behoorlijk en voelde ik de Karoq behoorlijk zwabberen op de snelweg. Binnenkort gaat de auto voor een 30.000 beurt naar A-point en dan vraag of ze er naar willen kijken.
Ik reed met veel wind en ook zijwind in België afgelopen weekend en echt geen problemen. Inderdaad maar navragen.
 

Frankie

Actief lid
Ai, vervelend.

Iemand al olie moeten bijvullen?

Mijn olielampje ging aan bij 11.500km. Vier dagen voor een garagebezoek vanwege winterbanden en een recall, helaas.

Geen olie, wel koelvloeistof. Maar dat schijnt een VAG euvel te zijn. Af fabriek kan er lucht in het koelsysteem zitten dat er vaak pas na enkele duizenden kilometers uit is. Ik heb twee keer twee vingers dikte moeten bijvullen, daarna niet meer. Collega met Passat heeft zelfde meegemaakt.
 

hemi24

Forumguru
En die luie dealers laten het ook mooi op het minimum staan bij de afleverbeurt...

Kan er blijkbaar niet af bij 700 tot 900 euro afleveringskosten..!
 

Beauri

Forumguru
Vandaag nog een rit gemaakt, nat weer, stap ik uit, loopt er water van het dak het interieur in.... zal der wel tegen kunnen, maar toch, ook de achterbank bleef niet droog toen ik daar ook nog wat moest pakken.

Leuk hoor die aanduiding van de versnelling waarin je rijdt en het advies om over te schakelen, welke ik wel verschrikkelijk overdreven vind, effe boven de 50km/u en hij zegt naar 5 en heel veel hoef je daar al niet boven te zitten om het advies te krijgen om naar 6 te gaan. Kan te zuinig ook en denk ik niet echt fijn voor de lagers. Zat wel zelf effe veel te hoog in de toeren, het moest effe snel en zag tot mijn schrik de naald op 5000 toeren staan, iets dat strikt wordt afgeraden als hij nog geen 1000km ervaring heeft, hij had nog maar 200km ervaring..... hoop die ie het me vergeeft en niet uit wraak veranderd in een olieboot.

Nog zoiets vreemds..... de ruitenwisser trok een streep, normaal trek ik ze dan even omhoog om dan een lapje oid langs de rubbers te halen, maar raar genoeg is dat bij de Karoq niet mogelijk, de arm kwam al heel snel tegen de motorkap aan, had nog mazzel dat ik het enigszins met beleid deed, zag al deuken en kromme armen in gedachte opdoemen.

Voor de rest was het wel een heerlijk ontspannen rit, de bediening van de cruisecontrol had ik heel snel te pakken, bij de Sportage zat die op het stuur en hier aan een handeltje, maar werkt eigenlijk net zo fijn, al heb ik wel een keer onbedoeld richting aangegeven tijdens de bediening van de cuisecontrol.

Het navigatiesysteem is nog wel een niet geheel ontgonnen gebied, deed het met de Sportage nog met een losse Tom Tom, was wel oud, maar in het stedelijk gebied waar een straat het lastigst vinden is kwam ik er toch wel altijd. Moest vandaag toch al constateren dat de Navigatie van de Karoq helaas verre van up to date is:mad: En dan moet je er in de toekomst nog op vertrouwen dat het bij een update wel knap is????:wavecry: Ach, eerst nog maar eens leren het spul knap te bedienen, er zitten best wel wat mogelijkheden op....

Had best wel wat bekijks, zag geen afkeurende blikken, dat rood.... moet er zelf ook nog steeds een beetje aan wennen na 25 jaar aanéén in het grijs gezeten te hebben.
 

Pendragon

Forumguru
Water naar binnen vanaf het dak heb ik soms ook inderdaad. Loopt net een beetje raar af waardoor het water naar binnen loopt.

Ruitenwissers, die kunnen wel omhoog, maar je moet ze dan in de ondethoudstand zetten.
 
Bovenaan Onderaan