MarcoO2

Forumguru
Mijn vader heeft een Hyundai Ioniq 5. [...]
Dus de koreanen zijn niet onfeilbaar maar dergelijke problemen zoals met de Enyaq heeft mijn vader wel nog niet tegengekomen.
Nou staat die juist weer bekend als "auto met issues", dus dat verbaast me niet. De KIA's daarentegen hoor ik zeer veel positieve, probleemloze ervaringen mee.
 

leon-cupra

Forumguru
Nou staat die juist weer bekend als "auto met issues", dus dat verbaast me niet. De KIA's daarentegen hoor ik zeer veel positieve, probleemloze ervaringen mee.
Waar haal jij die info? Ken verschillende mensen met een Ioniq 5 en geen heeft problemen in de aard van de Enyaq nu.
Ook eens online gezocht en verscheidene artikels geven aan dat er geen noemenswaardige problemen zijn.


248D899F-9718-41FD-B408-C589B83CF4FA.jpeg
 

hemi24

Forumguru
@MarcoO2 : wat zijn dan de issues bij de Hyundai?

Volgens mij is een Ioniq5 net zo verschillend van een EV6 als een Enyaq in vergelijking tot een ID4…
 

Japanese Power

Donateur
Maar daar gaat het ook fout of gaat juist goed ?
Zoals ik aangaf gaat het juist op de zaak met een algemene laadpas (zonder registratie) goed op alle 3 verschillende laadpunten.
Vanmiddag met SNM (Shell New Motion) een hele tijd aan de lijn gezeten. Aan de hand van heel veel data konden ze zien wat er allemaal gebeurde in de laadpaal. Remote reset gedaan (had ik ook al gedaan door hem 2 minuten stroomloos te maken), alles uitgelegd zoals ik hier en hier ook heb gedaan. Ze hebben geen enkele rare waardes gevonden en gaan het nu nog verder uitspitten de komende dagen. Na de kerst hoor ik meer van SNM.

Ik heb vanavond vol goede moed de lader aangesloten maar helaas, na 6 minuten weer gestopt. Met de tag, met de pas, vanuit de Skoda app, vanuit de NewMotion app. Alles liep om en nabij de 4 minuten stop. De CitiGo aangesloten en voila: volop laden... Krijg je toch een punthoofd van.

Ik drink m'n wijntje op en ga plat. Morgen weer vroeg dag. Wordt vervolgd...
 

Japanese Power

Donateur
Nope. Er is niet eens een backup gemaakt en terug kan ook niet meer.
Was ook mijn eerste opmerking bij de dealer toen ik na 2 weken aanklopte voor de range vermindering...
 

leon-cupra

Forumguru
Software overzetten van een niet ge-update Enyaq is dan wss voor hen ook geen mogelijkheid. :pieker:

Wss ook een gevalletje “geen zin in”. :arghh:
 

EdK

Forumguru
Met de tag, met de pas, vanuit de Skoda app, vanuit de NewMotion app. Alles liep om en nabij de 4 minuten stop. De CitiGo aangesloten en voila: volop laden...
Op zich heel vreemd !
Vraag blijft bij mij alleen van waarom hij stopt bij Enyaq en niet bij Citygo
Heeft het te maken dat de citigo op 1 fase laad en de Enyaq op 3 ?
En dat er hierom softwarematig iets fout gaat en vandaar uitschakelt !
Misschien vanwege dat software denkt dat er niet juist geladen word ......
Ben erg benieuwd of men wat gaat vinden bij NewMotion in hun gegevens.
Want er word geen load balancing toegepast ?
 

Japanese Power

Donateur
Software overzetten van een niet ge-update Enyaq is dan wss voor hen ook geen mogelijkheid. :pieker:

Wss ook een gevalletje “geen zin in”. :arghh:
De software is op maat geschreven af fabriek. En zelfs zo erg dat een later toegevoegde VAG achteruitrijcamera niet wordt meegeprogrammeerd. Daarvoor moest ik weer terug naar wie hem had geplaatst, in mijn geval Antera dus om hem opnieuw te coderen. Incl. alle VCDS-aanpassingen…
 

Japanese Power

Donateur
Heeft het te maken dat de citigo op 1 fase laad en de Enyaq op 3 ?
Ik weet niet zeker of de CitiGo maar op 1 fase laad? De lader is standaard 3-fasen aangesloten dan kan hij toch niet met 1 fase gaan laden?

Maar waarom gaat de Enyaq iV80 van m’n maat (met MEB update) wel zonder problemen door met laden. Dat is dan tegenstrijdig.
Want er word geen load balancing toegepast ?
Jazeker wordt dit toegepast.

Ik neig er nog steeds erg naar dat het in de software niet goed zit en dat het een lang verhaal gaat worden. En ben benieuwd of SNM nog iets gaat vinden. Ben eerlijk gezegd bang van niet…
 

MarcoO2

Forumguru
Waar haal jij die info? Ken verschillende mensen met een Ioniq 5 en geen heeft problemen in de aard van de Enyaq nu.
Ook eens online gezocht en verscheidene artikels geven aan dat er geen noemenswaardige problemen zijn.


Bekijk bijlage 99750
Wel grappig dat je alleen dit stukje quote, terwijl in de rest van het artikel waaruit je gequote hebt de bekendste problemen staan opgesomd...

Ik weet niet precies wat de actuele status is, maar zeker toen de auto net op de markt was waren er veel meldingen (zowel in rijdersreviews als in de testen) van verschillende (ook elektronische) issues. Méér dan in de nauw verwante EV6.

Zou mooi zijn als dat inmiddels niet meer zo is, want ik vind het (juist door zijn want lompe design) een hele gave auto.
 

Tees

Donateur
Het is natuurlijk klinkklare onzin dat een software update niet teruggedraaid kan worden. Misschien niet direct door de dealer, maar zeker wel door Skoda (als in Skoda Global/Tsjechië). Een software update heeft altijd het risico dat er iets fout gaat, dus er moet een fallback mechanisme in zitten. Anders heb je namelijk een auto die helemaal niets meer doet. En je wagen is toch ook met software geleverd? Die versie ligt ergens op de plank bij Skoda hoor...

Tis ontzettend zuur voor jou @Japanese Power, en vooral dat de dealer je hiermee laat zitten. Het is eigenlijk heel simpel: probleem veroorzaakt door software update, probleem oplossen door software update terug te draaien. In gelijke gedachtegang: probleem veroorzaakt door dealer, dealer probleem oplossen...

Ik begrijp alleen niet helemaal: is de auto nou jouw eigendom, of die van je baas?
 

Japanese Power

Donateur
Afgelopen dagen 8 verschillende laadplekken getest. 4 van de 8 stopt binnen 5 minuten met laden. Leuk vooruitzicht… maar zelfs de laadpaal die eerst wel laadde gaat nu met 5 minuten in storing. Deze week nog even alles monitoren en vastleggen in een logboek en dan gaat hij weer naar de dealer… mijn vertrouwen in (het electradeel van) Škoda zakt steeds verder weg.

Even een update. Ik heb eind december contact gelegd met Shell Recharge, de leverancier van mijn laadpaal thuis en aan hen het probleem voorgelegd. Ze hebben de laadpaal op afstand uitgelezen en vonden op dat moment geen gekke storingen. Ook uitgelegd dat het niet alleen bij mijn thuislader optreed maar ook bij laadpalen in de wijk en bij snelladers langs de snelweg. Ze wilden alles uitsluiten omdat ze het niet begrepen en afgelopen dinsdag is er een monteur van Modutec langsgeweest om e.e.a. na te kijken. Hij kwam al snel tot de conclusie dat de foutmelding vanuit de auto wordt gegenereerd en daardoor stopt de auto met laden. Binnen ± 5 minuten na het starten van het laadproces krijgt de laadpaal een overload en stopt hij met laden.

Maar het zat me toch niet lekker. Waarom laadt hij wel probleemloos op laadpunten waar geen laadregistratie is? Na heel wat uurtjes Googlen kwam ik op het Tesla forum uit waar iemand exact hetzelfde probleem had (post van 3 jaar geleden).

En wat blijkt. Via het EV-forum heb ik me destijds aangemeld voor de app Jedlix. Alleen was die toen niet compatibel met de software van de Enyaq en zou de app compatibel worden na de MEB3 update. Zo gezegd, zo gedaan, na de update heb ik in de app de auto en de laadpaal gekoppeld. En achteraf gezien (aan de logs) is toen het gezeur begonnen. Het blijkt dus dat externe apps het laadproces kunnen beïnvloeden en zelfs stoppen... Ik heb de koppelingen in de app verwijderd. Hierna een laadsessie thuis gestart en die ging volledig zonder problemen. Gisteren een test aan een wijklaadpaal gedaan en deze ging zonder problemen. Aansluitend de dealer gebeld en deze voorlopige bevindingen voorgelegd. Het blijkt dat er bij mijn dealer al 5 Enyaq's waren met hetzelfde probleem.

Ik denk dat ik een aardige stap in de "goede" richting heb gezet. Komende tijd alles verder monitoren en contact houden met de dealer.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan