Japanese Power

Donateur
Thanks @EVStief het is ook nog steeds genieten. Hij zoeft, hij is krachtig. Wat dat betreft een heerlijke auto. Afgelopen week in de Kona EV van een een colllega (mee)gereden. Waar ik dat eerst een heerlijke EV auto vond is de ervaring nu wat een hobbelpaard. Niet te vergelijken met elkaar.

En wat betreft de range. Er zit een stijgende lijn in maar we zijn er nog niet helemaal. Nu wordt het ook flink kouder dus dat heeft ook wel z’n weerslag op de actieradius. Maar de hele MEB update heeft i.m.o. niet zoveel positiefs voor mij als gebruiker opgeleverd… Jammer.
 
Ik lees overigens ook veel over het vervangen van een of meer cellen van het hoogvoltage accupakket.
Schijnt ook een terugroepactie te zijn voor een bepaalde reeks.
Mss kan daarop gecheckt worden.
 

Japanese Power

Donateur
Oei. Klinkt niet best. Maatje van mij is met z’n EV80 bijna 2/3 in range verminderd. En dat was nog voor de koude periode. Bij hem is alle data eruit gelezen en via dealer/PON naar de fabriek gestuurd…
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Is het issue na de MEB3.0 update m.b.t. de range nog niet helemaal opgelost is het punt van de laad-fails de afgelopen 2 dagen echt dramatisch geworden. Op dit moment laad de Enyaq 2-3 minuten, heeft dan ongeveer 1% geladen en stopt dan met laden. Van alles geprobeerd: publieke paal, laadpaal op m’n werk, granny, andere kabel, kabel losgemaakt, stekkers nagekeken. Issue blijft. Gisteren en vandaag 1 drama. Auto kunnen voldruppelen naar 40%.

Gisteravond de Enyaq aan een snellader langs de snelweg gegooid om even wat meer range te krijgen maar die kreeg de laadsnelheid niet hoger dan 33kWh ondanks de aanwezigheid van een warmtepomp. Dus na een halfuurtje maar weer afgekoppeld en op huis aan gegaan. Škoda service zegt niets te kunnen doen en verwijst me door naar de dealer. Dat wordt dus morgen.

Als ik de CitiGo aan dezelfde thuislader hang gaat alles in 1 x goed en ook de Enyaq iV80 van mijn maat ging als test gisteravond probleemloos door. Dus het probleem zit echt in mijn auto, ik heb kunnen uitsluiten dat het aan m’n kabel, lader of iets anders ligt.

Moet zeggen dat ik momenteel redelijk gefrustreerd ben. Toen ik 2 weken na de update bij de dealer aangaf dat ik merkte dat het laden weleens uitviel kreeg ik daarin geen erkenning en ws. zat de stekker niet goed werd mij gemeld.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Jouw "leverancier" is toch de leasemaatschappij? Wordt het dan geen tijd om die er eens bij te betrekken c.q. onder druk te zetten, met gedocumenteerde uitleg van alles wat je zelf al vergeefs hebt geprobeerd?
Het geleverde product schiet momenteel zodanig tekort dat je er feitelijk weinig aan hebt, dus ik zou geneigd zijn om te zeggen "hij staat bij de dealer en de betalingen worden opgeschort tot het ding weer wél werkt" - of woorden van vergelijkbare strekking.
 

Japanese Power

Donateur
Nee. Ik was met de Kodiaq de laatste leaser binnen het bedrijf. Alle auto’s worden de laatste jaren gekocht…
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Vanmorgen als eerste langs de dealer gegaan en daar uitvoerig het probleem besproken met alle zaken die ik afgelopen weekend zelf al had uitgesloten. Blijkt dat ik klant nr. 2 ben bij Rijnwoud met een identiek probleem na de MEB-update. Afgelopen weekend was er een reactie van de importeur gekomen waarin stond dat ze het probleem niet herkennen. Ik ben dus eigenlijk landelijk de 2e melder van dit probleem ;)

In basis gaf men mij weinig hoop op een oplossing omdat het probleem net bekend is geworden. Auto achtergelaten en naar m'n werk vertrokken. Einde ochtend kreeg ik een belletje dat het laden aan de 11 kWh en de 22 kWh laadpaal bij Rijnwoud zonder problemen was gegaan...

Een heel vreemd verhaal waar ook de monteur geen klappernoot van snapte. Had het laden nu bij Rijnwoud ook niet goed gegaan dan had er iets meer (on)duidelijkheid geweest dat er daadwerkelijk een probleem is. Nu staat de accu keurig op 100%. Zometeen naar huis en dan vanavond weer aan de lader en kijken wat er gebeurd. Al met al een hele rare en nogal vage storing op deze manier.

Feit is wel dat de melding serieus is opgepakt en deze ook bij PON is neergelegd. Maar dat laatste zal een dingetje worden...

Na 4 Kodiaq jaren heb ik met de Enyaq de dealer al vaker bezocht in het afgelopen jaar dan de 4 jaar ervoor met de Kodiaq.
 

Japanese Power

Donateur
Afgelopen dagen 8 verschillende laadplekken getest. 4 van de 8 stopt binnen 5 minuten met laden. Leuk vooruitzicht… maar zelfs de laadpaal die eerst wel laadde gaat nu met 5 minuten in storing. Deze week nog even alles monitoren en vastleggen in een logboek en dan gaat hij weer naar de dealer… mijn vertrouwen in (het electradeel van) Škoda zakt steeds verder weg.

Als je nu nog de keuze hebt wel of voorlopig nog geen MEB update zeg ik wacht nog even met updaten…
 

EdK

Forumguru
Denk dat het meerdere problemen heeft.
Software zal zonder meer een grote oorzaak hebben, die moet getest worden en betwijfel of die wel grondig word getest.
Niet alleen met de EV software is het een probleem, komt ook in andere sectoren voor.
Daar waar vroeger software in de treure werd getest en dan pas uitgerold werd is het heden ten dagen zo dat men de klant voor een deel laat testen ( om zo maar te noemen )
Maw de software word aangepast men test het een beetje en het lijkt de problemen die er waren op te lossen dus rol maar uit ! Zonder verder te kijken of er andere problemen door de nieuwe software naar boven komen.

Ja en dan het personeel wat in de garage staat !
Dit zijn in algemeen geen elektromonteurs / IT'ers maar hebben een opleiding die op de brandstofmotor is gebaseerd.
En die moeten omgeschoold worden voor deel, maar goed hoe graag willen die gasten dat zelf ?
Willen ze zich er in verdiepen , krijgen ze daar de kans/tijd voor ?
Want zie het ook in me eigen branche , er zijn gasten die doen liever het grove werk. Maar een onderhoud een storing etc doen daar lopen ze met een grote boog omheen.
En moeten ze dan toch iets doen dan staan ze bij de klant een heel toneelstukje op te voeren maar uiteindelijk is de klant niet geholpen.
Sommige zijn dan nog wel zo dat ze gaan bellen met collega die dit dagelijks doen en dan help je mekaar erdoorheen ( klant toch tevreden )
En ja dit zal in de garage ook voorkomen, er is daar een grote cultuurschok bezig, men gaat van vette smeerhanden over naar draadjes die stroom bevatten die je niet ziet maar ohhh zo goed kan voelen..

En ja als dan ook nog eens de technische beroepen een hele lange tijd het ondergeschoven kindje is geweest in NL.......
Tsja waar haal je dan goed personeel vandaan ?
 
Vraag me af in hoeverre dat Skoda specifiek ..... Ik zou meer vetrouwen hebben in de Koreanen, maar geen idee of dat terecht is
Wat mij betreft terecht, mijn Kia is ongeveer even oud als de Enyaq van @Japanese Power en heeft er ruim 25000 km op staan nu, heb hem nog niet op een fout(je) kunnen betrappen. Enige wat gehaperd heeft is dat Spotify spontaan stilviel onderweg, ander USB kabeltje gepakt en het probleem was over dus kan ik de auto niet aanrekenen. Ook de bijbehorende app doet het eigenlijk altijd...
 

EdK

Forumguru
@Japanese Power als ik zo naar je lijstje kijk dan zie ik op 3 gevallen na dat alle korte laadproblemen bij Thenewmotion zitten.
En als ik goed heb dan is je thuislader al zo en zo van hun !
Zakelijk weet ik niet wat jullie hebben hangen
Maar goed als probleem met newmotion er niet zou zijn dan heb je eigenlijk geen problemen op enkele keren na !?
Nu weet ik niet hoe het bij newmotion is maar bij onze laders kunnen we in het platform redelijk goed zien wat er gebeurd , zolang de 3G verbinding maar aanwezig is.
Dus bied jij verkeerde kaart aan dan zien we dat ook als voorbeeld.
Maar kunnen ook zien wat er geladen word ( real ) en wat er al ingepropt is etc
Tevens kunnen we soft en hard resetten ( de paal ) op afstand !
Maw op afstand is er veel te zien door een provider !

Zou bijna zeggen neem eens contact met de gasten op of zij rare dingen zien en met de reden van waarom !?
En of zij preventief de paal kunnen resetten !
Dan sluit je in ieder geval weer dingen uit !!
Want als ik goed begrijp dan heb je het probleem niet met de CITIgo op de zelfde lader !?
Ik kan geheel fout hebben, maar kan het niet zo wezen dat de Enyaq na zijn update zich anders gedraagd naar de laadpaal en dat
De Enyaq hierdoor niet geheel / deels word herkent door NewMotion (platform) en dat het laden vande wagen hierdoor zo idioot doet..?
Ook omdat bij je dealer je wagen op 2 laadpalen gewoon zonder probs oplaad !!??
Nu vraag ik daarbij ook af of die laders wel gekoppeld staan aan een platform, of dat het gewoon stand alone laders zijn met een KWh meter die ze telkens aflezen !?
 

leon-cupra

Forumguru
Vraag me af in hoeverre dat Skoda specifiek is. Bij mijn buurman is zijn super Tesla ook bijna de helft van de tijd in onderhoud/reparatie schat ik. Ik zou meer vetrouwen hebben in de Koreanen, maar geen idee of dat terecht is
Mijn vader heeft een Hyundai Ioniq 5. Heeft een trekhaak. Wanneer hij echter achteruit wilt rijden met een aanhanger, stopt de wagen iedere keer bruusk(detecteert de aanhangwagen en denk dat de wagen gaat botsen en stopt dus). Via een omweg kan hij de sensoren uitschakelen, maar is dus ook een software probleem. Mijn vader weet ondertussen dat hij niet de enigste is met dit probleem en Hyundai zegt al een half jaar “we zijn ermee bezig maar hebben nog geen oplossing”.
Dus de koreanen zijn niet onfeilbaar maar dergelijke problemen zoals met de Enyaq heeft mijn vader wel nog niet tegengekomen.
 

Japanese Power

Donateur
Ha @EdK, dank voor het meedenken. Ik heb idd veel thuis geladen en getest. Maar ook bij 4 verschillende ALLEGRO palen in de wijk krijg ik hetzelfde probleem. Ik heb ook met dezelfde NewMotion tag kunnen laden aan andere wijkpalen, dus dat is het rare. En de laadpalen van de zaak staan hier niet tussen omdat deze een eigen laadpas hebben zonder registratie.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan